“Əsrin müqaviləsi” - 15
“Səs” qəzeti Azərbaycan
Prezidenti yanında KİV-in inkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun ayırdığı maliyyə vəsaiti hesabına
bu mövzuda dəyirmi masa keçirdi
(Əvvəli ötən saylarımızda)
1994-cü il sentyabrın 20-də
Azərbaycanın ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi həyatında
mühüm hadisə baş verdi. Həmin tarixdə
respublikamızın yeni neft strategiyasının əsası
qoyuldu. Belə ki, ulu öndər Heydər Əliyevin
təşəbbüsü və səyi nəticəsində
“Əsrin müqaviləsi” adlanan transmilli neft müqaviləsi
imzalandı. Bu müqavilənin imzalanması ilə Azərbaycanın
iqtisadi imkanları artdı və neftdən gələn gəlirlər
digər sahələrin dirçəlməsinə əsas
verdi. Əhalinin maddi rifah halının
yaxşılaşması, ictimai-siyasi sabitliyin təminatı
və s. ümumdövlət əhəmiyyətli məsələlərdə
ciddi irəliləyişlər əldə olundu. Sevindirici
haldır ki, bu tarixi hadisədən 15 il ötməsinə
baxmayaraq, onun bəhrəsi hələ də ölkəmizə
inkişaf və tərəqqi bəxş edir. Nəticələrə
baxdıqca ulu öndər Heydər Əliyev siyasi kursunun
müdrikliyinə və dönməzliyinə heyran
qalırsan. Məhz bu siyasi iradə sayəsində Azərbaycanın
milli mənafeyini özündə əks etdirən “Əsrin
müqaviləsi” imzalandı və ölkədə
çoxşaxəli iqtisadi inkişafa nail olundu. Bu inkişaf özünü digər sahələrdə
büruzə verməklə Azərbaycanı regionun, hətta
MDB məkanının lider dövlətinə çevirdi. Əsası
ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan
neft strategiyasının Prezident
İlham Əliyev tərəfindən əzmlə davam etdirilməsi
ölkə iqtisadiyyatının inkişaf perspektivindən
xəbər verir. Ümidvarıq ki, dövlət başçısının
səyi və iradəsi ilə Azərbaycan daha böyük
nailiyyətlərə imza atacaq.
“Səs” qəzetinin təşkilatçılığı ilə keçirilən budəfəki dəyirmi masada “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanmasına qədər və ondan sonrakı vəziyyət müzakirə olundu. Həmin müqavilənin
imzalanmasına mane olmağa çalışan qüvvələrin
məqsədləri ortaya çıxdı. Müzakirələrdə
bildirildi ki, Azərbaycanda neft strategiyasının əsasının
qoyulmasına qısqanclıqla yanaşan qüvvələrin əsas
niyyəti Azərbaycanı çökdürmək və kimlərinsə
asılılığına salmaqdan ibarət idi.
Qeyd edək ki, dəyirmi masada Milli Məclisin Aqrar Siyasət Komitəsinin sədri Eldar İbrahimov, millət vəkili Zahid Oruc, Sənaye və Energetika Nazirliyinin neft-qaz şöbəsinin müdiri İdris Rzabəyov, Yeni Azərbaycan Partiyasının (YAP) Siyasi Şurasının üzvü, “İki sahil” qəzetinin baş redaktoru Vüqar Rəhimzadə, iqtisad elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi Əli Əlirzayev, iqtisad elmləri namizədləri Vüsal Qasımlı, Mənsur Bərxudarov, YAP Siyasi Şurasının üzvü, professor Vilayət Əliyev və iqtisadçı
ekspertlər Vüqar Bayramov və Aydın Hüseynov iştirak edirdilər.
AZƏRBAYCAN MƏRKƏZİ ASİYA ÖLKƏLƏRİ
NEFTİNİN AVROPAYA ÇIXARILMASINDA KÖRPÜ ROLUNU
OYNAYIR
İdris Rzabəyov:
- “Əsrin müqaviləsi” əsrlər
boyu yaddaşlardan çıxmayacaq. Müqavilə
imzalandıqdan ötən dövr ərzində bunun şaxələnmiş
qolları olan 28 əlavə müqavilə imzalanıb. Bu
müqavilələr dünyanın 30-dan artıq
tanınmış və ən qüdrətli neft şirkətlərinin
iştirakı ilə həyata keçirilib. “Əsrin
müqaviləsi” “Azəri-Çıraq-Günəşli”
kimi nəhəng yataqların ehtiyatını xalqa bəxş
etdi. Hamımıza bəllidir ki, bu yataqların ehtiyatı 1
milyard tona yaxındır. “Əsrin müqaviləsi”nin növbəti
tələbi əldə olunan bu məhsulların
düzgün istifadəsi idi. Azərbaycan dövlətinin
enerji sahəsində daxili və xarici siyasətinin
aşkarlanması idi. Bu, ilk növbədə, ölkənin,
sonra isə regionun və beynəlxalq aləmin enerji təhlükəsizliyinə
verilən töhfənin icrası idi. Buna görə, həmin
yataqların genişmiqyaslı işlənməsinin davamı
olaraq, əldə olunan məhsulların Avropa və dünya
bazarına çıxarılması üçün qüvvətli
neft sistemi yaradılmalı idi. Bu da “Əsrin müqaviləsi”ində
nəzərdə tutulan texniki göstəricilər və
taktiki addımlar idi. Bu, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft,
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərlərinin həyata
keçirilməsində, Bakı-Supsa kəmərinin yenidən
bərpa olunmasında və ARDNŞ-nin 10-dan artıq ölkənin
inkişaf etmiş neft şirkətləri ilə
bağladığı ikitərəfli müqavilələrdə
öz əksini tapdı.
“Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanı təkcə regionda deyil, həmçinin, Avropada və onun hüdudlarından kənarda enerji mənbəyi olan, eyni zamanda, bu mənbəni digər ölkələrə nəql edən yardımçı bir ölkə kimi təqdim etdi. Bu
gün “Azəri-Çıraq-Günəşli”
yatağından çıxarılan neft dünyanın 50-dən
çox ölkəsinə çatdırılır. “Şahdəniz”
yatağından hasil olunan qaz ölkənin daxili tələbatını
ödəməklə yanaşı, Gürcüstan, Türkiyə,
Yunanıstan kimi ölkələrə
çatdırılır. Yunanıstan Avropanın
inkişaf etmiş ölkəsi kimi Azərbaycan qazından
istifadə edir. Bu istiqamətdə Azərbaycanın Avropa
Birliyinə üzv dövlətlərlə apardığı
danışıqlar ölkəmizin yanacaq-enerji kompleksinə
olan maraq və ehtiyacını bir daha təsdiq edir. Bu gün
enerji layihələri içərisində Avropanı ən
çox maraqlandıran NABUCCO qaz kəmərinin
reallaşdırılması Azərbaycanın iştirakı
olmadan mümkün deyil. Bu layihədə Azərbaycan qismən
istehsalçı, əsasən isə, tranzit ölkə kimi
iştirak etməyi qarşısına məqsəd qoyub. Azərbaycan
Mərkəzi Asiya ölkələrinin neftini Avropaya
çıxarılmasında körpü rolunu oynayır. Bu,
ölkəmizin dünya enerji sistemində ən önəmli
mövqelərdən birini tutduğunu və gələcəyə
dair möhkəmlənəcəyini sübut edir. Bunlar “Əsrin
müqaviləsi”nin verdiyi töhfələrdir.
AZƏRBAYCAN ÖZ XARİCİ ENERJİ SİYASƏTİNİ
QURMAQDA MÜSTƏQİLDİR
Vüqar Bayramov:
- “Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanda
həyata keçirilən enerji siyasətinin tərkib hissəsidir.
Bu müqavilə ilə bağlı ortaya qoyulan iqtisadi tədqiqatlar
və amillər doğru idi. Bu müqavilədə
Azərbaycanın payının az olması tənqid olunub
Ancaq “Əsrin müqaviləsi” imzalanan zaman Azərbaycanın əsas
məqsədi daha çox hasilatın pay bölgüsünə
malik olmaq və burada ARDNŞ-nin payını artırmaqdan
ibarət olub. Bunun nəticəsidir ki, 1997-ci ildən
sonra bağlanmış bütün müqavilələrdə
ARDNŞ-nin payı 50 faizdir. Bu, onu deməyə əsas verir
ki, “Əsrin müqaviləsi” növbəti müqavilələrin
imzalanması üçün baza rolunu oynadı. Bu müqavilə
çərçivəsində 20 milyard ABŞ dolları
investisiya xərclənmişdi. Ancaq burada hasilatın pay
bölgüsü ilə əlaqədar Azərbaycanın irəli
sürdüyü şərtlər kifayət qədər məqbul
idi. Bu yaxınlarda Qazaxıstanda antiböhran proqramını
hazırlanmasında iştirak etmişəm. Hasilatın pay
bölgüsü aspektindən Qazaxıstan Azərbaycanla
müqayisə edilə bilməz. Məhz bunun nəticəsidir
ki, Qazaxıstan qlobal maliyyə böhranının təsirini
ən çox hiss edən ölkələrdəndir. Dəfələrlə
qeyd etmişəm ki, qlobal maliyyə böhranının Azərbaycana
az təsirinin səbəblərindən biri “Əsrin
müqaviləsi” və imzalanan digər neft müqavilələridir.
Bu müqavilələrin imzalanması ölkəmizə kifayət
qədər gəlir gətirdi. Azərbaycanın regionun və
Avropanın enerji təhlükəsizliyində rolu ilə
bağlı panellərin və terminalların sayı
artmaqdadır. Bu yaxınlarda iştirak etdiyim iqtisadi
forumların birində müzakirə mövzularından biri də
beşə yaxın panel və terminalda Cənubi Qafqazın
enerji və siyasi təhlükəsizliyinin
formalaşmasında Azərbaycanın rolu ilə bağlı
idi. Təqdir olunacaq məsələlərdən
biri də ondan ibarətdir ki, 1994-cü ildə əsası
qoyulmuş enerji siyasəti bu gün də davam edir. Bu
yaxınlarda Almaniyanın paytaxtı Berlində keçirilən
iqtisadi tədbirdə iştirak etdim. Orada Azərbaycanın
Rusiya ilə “QazProm” vasitəsilə razılaşmanın əldə
olunması ilə bağlı sual verildi.
ULU ÖNDƏRİMİZİN ELMİ ƏSASLARLA TƏSDİQ
ETDİYİ NEFT STRATEGİYASINDAN GƏLƏCƏK NƏSİLLƏR
DƏ BƏHRƏLƏNƏCƏK
Mənsur Bərxudarov:
- “Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanın
iqtisadi tarixində elə önəmli hadisədir ki, onu
yaşatmaq, təbliğ etmək müqəddəs bir vəzifədir.
Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin layiqli
davamçısı İlham Əliyev bu prosesi uğurla davam
etdirir. Azərbaycanın neft startegiyasının güclü əsaslandırılmış elmi dayaqları var. Geosiyasi və
geoiqtisadiyyat bölümündə belə bir metod
mövcuddur. Geniş məkanı dairəsində əhatəli
bir metod var. Bu metodu tətbiq etdikcə görürük ki,
Heydər Əliyevin neft strategiyası heç də biz qiymətləndirdiyimiz
qədər deyil. Avropa ölkələri, Rusiya və ABŞ
heç vaxt təsəvvür etməzdi ki, XIX əsrin
ortalarında Azərbaycanda geosiyasi və geoiqtisadi vəziyyət
formalaşsın. Bu gün inkişaf etmiş dünya ölkələri
özünün iqtisadi inkişafını təminetmə
prosesində üç texnologiyadan istifadə edir: siyasi,
iqtisadi və hərbi. Bunların məhz
kombinasiyalı metodundan istifadə edir. 1993-1994-cü illərdə
ulu öndər Heydər Əliyev hər üç metoddan
kombinasiyalı şəkildə istifadə etdi. 1993-cü ildə
hakimiyyətə gələndə, ilk növbədə,
siyasi sabitliyi təmin etdi və siyasi texnologiyalar işə
salındı. Daha sonra ermənilərin bütün cəbhə
boyu sıxışdırılmasına
başlanıldı və onlar atəşkəsin
imzalanmasına məcbur edildi. Bunlar həyata keçirilən
kimi hərbi texnologiyalar işə salındı. 1994-cü
ildə əsası qoyulan neft strategiyası
düşünülmüş, perspektivi olan bir
strategiyadır. Bu gün həmin strategiyanın müsbət
nəticələri bunları deməyə əsas verir.
İştirak etdiyimiz bütün beynəlxalq tədbirlərdə
Azərbaycan haqqında müsbət fikirlər səsələndirilir.
Neft strategiyasının qiymətləndirilməsi birbaşa
Heydər Əliyev fonemeni ilə bağlıdır. Heydər Əliyev
tarixi şəxsiyyətdir, neft startegiyası tarixi hadisədir.
Onun əməyini gələcək nəsillər geniş məkanda
əhatəli metodun tətbiqi ilə qiymətləndirəcək.
Ulu öndər Heydər Əliyev
xarizmatik lider kimi dünya siyasətində ən böyük
dövlət xadimləri sırasındadır.
İqtisadi təhlükəsizlik
13, 15, bəzi kitablarda isə, 18 aspektdən qiymətləndirilir.
Amma neçə aspektdən qiymət verilsə də 3
aspektli qiymətləndirmə metodu əsas
götürülür. Bu maliyyə, qida və enerji təhlükəsizliyidir.
Bu gün ölkəmizin qlobal iqtisadi maliyyə
böhranından və xarici iqtisadi təsirlərdən
özünü qoruya bilməsi məhz Heydər Əliyevin
neft strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi
ilə birbaşa bağlıdır. Azərbaycanın
2004-cü ildən həyata keçirilən sosial-iqtisadi inkişaf
proqramı neft startegiyası ilə bağlıdır. Yəni,
ölkəmizdə kompleks iqtisadiyyatın formalaşması məhz
neft sektoru ilə bağlıdır.
HEYDƏR ƏLİYEV AZƏRBAYCANIN DÖVLƏT MARAQLARINI
NEFT STRATEGİYASINDA TƏMİN EDƏ BİLDİ
Əli Əlirzayev:
- “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasının 15 ili tamam olur. Bu müddət ərzində
Heydər Əliyev Azərbaycanın sosial iqtisadi inkişaf
strategiyasını müəyyən edən prinsipləri
ortaya qoydu. Bu prinsiplər nədən ibarət idi? Heydər Əliyev
iqtisadiyyatda baş verən ziddiyyətləri, perspektiv amilləri
qiymətləndirmək bacarığına malik idi. Onun ən çox sevdiyi iqtisadi terminlərdən
biri iqtisadi potensial sözü idi. 1993-cü ildə ikinci dəfə
hakimiyyətə gələn ulu öndər Heydər Əliyev
Azərbaycan iqtisadiyyatının məhv olduğunu görürdü.
İnflyasiya səviyyəsi 1600 faiz idi, iqtisadi artım tempi 40
faizə qədər azalmışdı. Maliyyə
imkanları sıfır səviyyəsində olmaqla,
işsizlik problemi baş alıb gedirdi. Belə bir şəraitdə
iqtisadiyyatın inkişafı belə bir vəziyyətdə
vacib idi. Həmin vaxt kənd təsərrüfatını
inkişaf etdirmək qeyri-mümkün idi və bunun
üçün kapitala böyük ehtiyac var idi. İstifadə
ediləcək əsas vasitə neft idi. Heydər Əliyev bu
amili əsas götürərək, neft potensialından səmərəli
istifadə etməyə başlandı. Heydər Əliyevin bu
sahədə xüsusi təcrübəsi var idi. Bu təcrübə
iri neft müqavilələrinin imzalanmasına gətirib
çıxartdı. Müqavilələrə qoşulan
şirkətlər həmişə
çalışırdılar ki, özlərinin kommerisiya
maraqlarını güdsünlər. Amma Heydər Əliyev Azərbaycanın
dövlət maraqlarını təmin edə bildi.
Bu müqavilələrdə karbohidrogenlərin həcmi artdıqca, Azərbaycanın da payı artaraq, 50 faizdən 85 faizə qədər yüksəldi. Belə bir metod dünyanın heç bir yerində tətbiq
olunmamışdı. Bir sözlə, ulu öndər Heydər
Əliyev Azərbaycanın maraqlarını siyasi fəaliyyətində
əsas prioritet hesab edirdi.
Sevinc NƏZƏROVA,
Kübra ƏLİYARLI
Səs.- 2009.- 19 sentyabr.- S. 10.