Xankəndi - Azərbaycanın
mirvari şəhəri
Tanınmış
Azərbaycan şəhəri Xankəndi bölgəmizin gənc
şəhərlərindən sayılır. 5 minillik tarixi
olan Naxçıvan, 3 minillik tarixi olan Gəncə, 2 minillik
tarixləri olan Bakı, Bərdə ilə müqayisədə
Xankəndinin 250 illik tarixi əlbəttə çox az hesab
edilir.
Arxiv sənədlərinə
görə şəhər XVIII əsrin axırlarında o
dövrdə müstəqil Azərbaycan dövlətlərindən
biri olan Qarabağ xanlıqlarının
başçılarının - xanların istirahəti
üçün yaşayış məskəni kimi
salınır. Xanların fəaliyyətinə
maksimum şərait yaradılması üçün məskən
xanlığın paytaxtı Pənahabadın (indiki
Şuşanın) 10 kilometrliyində, nisbətən dağ ətəyində
salınır. Bu zaman onun xanlığın digər vacib
şəhər və kəndlərinə, Ağdama,
Xocalıya, Malıbəyliyə, Kərkicahana vədigərilərinə
yaxın olması da əsas götürülüb. Belə
ki, yeni yaşayış məntəqəsi kimi digər
yaşayış məntəqələrində də ancaq
yerli əhali, azərbaycanlılar yaşayırdı. İlk
illər yeni yaşayış məskənində ancaq xan ailəsi
və onun yaxınları yaşadığından el
arasında "Xanın kəndi" kimi tanınır.
Qısa bir müddətdən sonra qəsəbə Xankəndi
adını alır. Qeyd edilməlidir ki, Azərbaycanın
İsmayıllı rayonunun ərazisində də Xankəndi
adlanan yaşayış məntəqəsi var.
Araşdırmalar onun da o regionun xanları tərəfindən
salındığını sübut edir. Digər tərəfdən
ölkəmizin 19 rayon ərazisində Xan adı ilə
başlayan 26 yaşayış məntəqəsi vardır.
(Xanabad, Xanbulaq, Xankeçən, Xanagah və s.) Elə Xankəndinin
yerləşdiyi Əskəran rayonu inzibati dairəsinə Xan
adı ilə başlayan 2 kənd - Xanadrax və Xansk daxildir.
Həmin inzibati dairəyə daxil olan 53 kəndin 39 min adı
isə təmiz Azərbaycan adıdır. Xan adlı iki kənd
də - Xanlıqpəyə və Xanalı Qarabağ
xanlığının mərkəzi olan Şuşa rayonunun
inzibati ərazisində yerləşir. Qarabağ
xanlığını zorən Rusiya imperiyasına birləşdirən
1813-cü il Gülüstan müqaviləsinə qədər
Xankəndi ancaq xan ailəsinin və ona yaxın azsaylı əyanların
yaşadığı kiçik yaşayış məskəni
kimi formalaşmışdı. Rusiyanın Qarabağı
işğal etməsi bütün bölgələrə
olduğu kimi, Xankəndinin də taleyinə ciddi təsir edir.
Əvvəlki həyat tərzi dağıdılır, Azərbaycan
cəmiyyəti üçün ənənəvi olan
sülalələr bölgüsü qadağan edilir, hər
şey imperiyanın maraqlarına tabe etdirilir. Eyni zamanda
keçmiş xanlıq ərazisində tez-tez baş verən
üsyanların qarşısını almaq üçün
bütün ərazi boyu hərbi hissələr yerləşdirilməyə
başlayır. Onların biri də Xankəndində yerləşdirilir.
Yer hərbi hissə üçün çox əlverişli
idi. Bir tərəfdən çara tabe olmaq istəməyən
Şuşanı və ətrafdakı xeyli Azərbaycan məskənlərini
nəzarətdə saxlamaq mümkün idi. Digər tərəfdən,
Xankəndinə İrandan köçürülən və
rus hərbi bazalarında onlara qulluq edəcək erməni ailələrini
yerləşdirmək planı var idi. Çar çinovniklərinə
digər bölgələrdə olmasa da, Xankəndində
etnik proporsiyanı müəyyən qədər pozmaq
mümkün oldu. 1813-ci ildə Xankəndində heç bir
erməni və rus ailəsi yaşamasa da, artıq 1847-ci ildə
orada 80 erməni, 52 rus ailəsinin yaşadığı ev və
erməni kilsəsi var idi.
Rusiya
işğalından dərhal sonra orada çar ordusunun Qafqaz
süvari diviziyasının qərargahı və
kazarmaları yerləşdirildi. Ermənilər
və rus zabitləri yaşayış məskənini
"ştab" adlandırsalar da, 1847-ci il çar
Rusiyası xəritələrinə qəsəbə rəsmi
şəkildə Xankəndi adı ilə düşür.
Çar işğalından sonra böyüyən Xankəndi
şəhərinə bir qayda olaraq İrandan
köçürülən ermənilər yerləşdirilir,
etibar doğurduqlarına görə çar ordusunun hərbi
hissələrində və dövlət idarələrində
işlə təmin edilirdilər. 1900-cu ildə Xankəndində
artıq 3 min əhali yaşayır, hətta ikisinifli məktəb
də fəaliyyət göstərirdi.
Şəhərdə 1-ci Sujeno-Vladiqafqaz Tersk kazak qoşun
postu yerləşdirilir. Məqsədli yeridilən etnik siyasət
nəticəsində ötən əsrin əvvəllərində
Xankəndində erməni və rus əhalisinin sayı xeyli
artır. Ancaq bununla belə şəhərdə xeyli sayda xan
nəslinin nümayəndələri, azərbaycanlı
ziyalılar, musiqiçilər və sənətkarlar
yaşayırdılar. Məqsədli təcrid siyasətinə
baxmayaraq onlar Xankəndində ciddi söz sahibi idilər və
hakimiyyət onlarla hesablaşmalı olurdular. 1917-ci ildə
Rusiya imperiyasında baş verən Oktyabr inqilabından sonra Cənubi
Qafqazda cərəyan edən mürəkkəb proseslər
Xankəndindən də yan ötmədi. XIX əsrdə tarixi
Azərbaycan dövləti olan İrəvan xanlığı
torpaqlarına yerləşdirilmiş İran erməniləri
orada Ermənistan dövləti elan etdilər. Bununla kifayətlənməyən
erməni millətçiləri Azərbaycanın
Naxçıvan, Zəngəzur, Dağlıq Qarabağ,
ümumilikdə bütün Azərbaycan torpaqlarına iddia
etməyə başladılar. Bunun üçün erməni
hərbi birləşmələri həmin bölgələrdəki
azərbaycanlılar yaşayan şəhər və kəndlərə
hücum edir, dinc insanları qətliam edirdilər. Bakı,
Şamaxı, Quba, Göyçay, Göyçə, Zəngəzur
qırğınlarına aid arxiv sənədləri indi də
durur. Həmin dövrdə qanlı qarşıdurmalar eyni
zamanda Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ bölgəsində,
o cümlədən Xankəndində də baş verirdi. Erməni
millətçiləri vaxtilə qulluq etdikləri Xankəndində
yerləşən çar ordusu hərbi hissəsinin
imkanlarından da geniş istifadə edirdilər. Sonradan 1992-ci
il fevralın 26-da onlar bu metodu təkrarlayaraq Stepanakertdə
yerləşən dağılan Sovet Ordusunun 366-cı polkundan
istifadə edərək Xocalı soyqırımını
törətdilər. 1918-1920-ci illərdə müstəqil Azərbaycanın
Cümhuriyyəti hökumətinin apardığı siyasət
və Azərbaycan Ordusunun qətiyyəti nəticəsində
erməni millətçilərinin Dağlıq Qarabağ və
Xankəndi iddialarını dəf etmək mümkün oldu.
1921-ci ildə Xankəndi qəsəbəsində 85 təsərrüfatda
398 azərbaycanlı, 226 təsərrüfatda 981 erməni
yaşayırdı. Sovet hakimiyyəti illərində erməni
millətçi dairələrinin Azərbaycan torpaqları
iddiası Lenin, Stalin və Orconikidzenin dəstəyi ilə
yeni forma almağa başladı. Buna 1920-ci ildə Azərbaycan
Kommunist Partiyası MK-nın birinci katibi olmuş erməni
Anostas Mikoyanın və 1921-1925-ci illərdə həmin vəzifəni
tutmuş ermənipərəst bolqar Sergey Kirovun
apardığı siyasət də rəvac verdi. Bu siyasət
nəticəsində 1923-cü il iyulun 4-də Rusiya Kommunist
Partiyası Mərkəzi Komitəsi Zaqafqaziya bürosunun
iclasında Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ bölgəsinin
taleyi məsələsi müzakirə edildi.
Acınacaqlıdır ki, Azərbaycan torpağının
taleyini buna müstəsna hüququ olan Azərbaycan xalqı
deyil, siyasi təşkilatın büronun 9 nəfər
üzvü həll etməyə girişdi. Onların isə
3-ü erməni, 3-ü gürcü, 1-i bölgəyə yad
olan bolqar, ancaq biri - Nəriman Nərimanov azərbaycanlı
idi. Bu çoxluq isə həmin iclasda bütün qanunları və reallıqları kənara
qoyaraq Dağlıq Qarabağı Ermənistana vermək qərarına
gəlir. Ancaq N.Nərimanovun Moskvaya qəti etirazı bir
gün sonra büronun əvvəlki qərarını ləğv
edərək bölgəyə muxtariyyat verilməklə Azərbaycanın
tərkibində saxlamaq qərarını verməyə məcbur
edir. Görünür, Lenin və Stalin artıq İrəvan,
Zəngəzur
və Göyçəsi əlindən
alınmış Azərbaycanın Qarabağ itkisində gərgin
situasiyanın yaranacağını nəzərə
alırdılar. Həmçinin Azərbaycan rəhbərlərinin
kənardan gəlmə 1921-ci ildə A.Mikoyan, 1921-25-ci illərdə
isə S.Kirov olmasını respublikanı ikinci Ermənistan
kimi qəbul etməsinə şərait yaradırdı. Beləliklə,
RKP MK Zaqafqaziya bürosu Dağlıq Qarabağa mərkəzi
Şuşa şəhəri olmaqla Azərbaycan daxilində
muxtariyyət verilməsi qərarı verir. Ancaq o dövr Azərbaycan
rəhbəri olan ermənipərəst Sergey Kirov və onun ətrafı
sırf azərbaycanlı şəhəri olan Şuşada
erməni muxtariyyatını qurmağın çətin
olacağını dərk edirdilər. Nəzərə almaq
lazımdır ki, Zaqafqaziya bürosunun adıçəkilən
hər iki iclasında Azərbaycan rəhbəri S.Kirov
Dağlıq Qarabağın Ermənistana verilməsi
variantını müdafiə edirdi. 7 iyul 1923-cü ildə Azərbaycan
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi Dağlıq
Qarabağ Muxtar vilayətinin təşkil edilməsi barədə
qərar qəbul edir. Vilayətin erməniləşdirilməsi
məqsədi ilə vilayət mərkəzi büronun qərarının
əleyhinə olaraq Şuşa deyil, əhalisinin yarıya qədəri
erməni sakini olan Xankəndi götürülür.
Maraqlı məqamlardan biri də ermənipərəst Kirovun
dəstəyi ilə qısa bir zamandan sonra Xankəndinin
adının dəyişdirilməsidir. 6 oktyabr 1923-cü ildə
Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin qərarı
ilə DQMV-nin erməni əhalisinin müraciəti nəzərə
alınaraq Xankəndi qəsəbəsinin adı dəyişdirilərək
Stepanakert adlandırıldı. Nəyə görə
bütün vilayət əhalisinin deyil, ancaq erməni əhalisinin
müraciətinin nəzərə alınması sualına isə
cavab yoxdur. Bu zaman Stepan Şaumyanın Azərbaycana 1914-cü
ildə gələrək 1918-ci ildə yoxa
çıxdığı, 1917-1918-ci illərdə Azərbaycan
xalqına qarşı qətliamın təşkilatçısı
olduğu, onun Dağlıq Qarabağla, konkret olaraq Xankəndi
ilə heç bir əlaqəsi olmadığı
respublikanın o vaxtkı rəhbərliyini qətiyyən
maraqlandırmırdı. Elə indi də erməni
işğalçılarının işğal altında
olan Xankəndini bolşevik və qətliam törədicisi
Şaumyanın adı ilə Stepanakert adlandırması
onların əsl mahiyyətindən xəbər verir.
Avstriyanın tarix üzrə professoru Erix Fayql 2006-cı ildə
bildirmişdi: "Xankəndi və Şuşa simvoldurlar. Xankəndinin
tarixi Azərbaycanın yüksək mədəniyyətinin
göstəricisidir. Bu gün tarix saxtakarları Xankəndini
Azərbaycan xalqına qarşı genosid törətmiş
cinayətkar Stepan Şaumyanın adı ilə
çağırırlar". Ancaq bütün sovet
dövründə Azərbaycan ictimaiyyəti şəhəri
qeyri-rəsmi olaraq Xankəndi adlandırmaqda davam edirdi. Sonralar
tarix sübut etdi ki, Moskvanın məqsədi Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünü qorumaq yox, onun içərisində
erməni millətçiliyinin dayağı olaraq respublikaya
daim problem yaradacaq mərkəzin yaradılması idi. DQMB
yaradılandan SSRİ dağılanadək nəinki Xankəndinin,
hətta irili-xırdalı bütün təşkilatların
rəhbərləri ancaq erməni millətindən olan şəxslər
təyin edilirdilər. Regionun və şəhərin tarixi, mədəni
ənənələri və etnik tərkibi bir kənara
atılaraq ancaq erməni xətti qabardılmağa
çalışılırdı. Məsələn,
1926-cı ildə Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi Levon
Mirzoyan (o, 1926-1929-cu illərdə respublikaya rəhbərlik
edib) Xankəndinin baş planının tərtib edilməsi
üçün Ermənistandan Azərbaycana Aleksandr Tamanyan
adlı arxitektor dəvət edir. Bu o Mirzoyandır ki, hakimiyyətinin
axırıncı ilində Azərbaycanın əsas hissəsi
ilə Naxçıvan bölgəsi arasındakı
Mığrı rayonu (ermənilər ora sonradan Meqri adı
verdilər) Ermənistana verildi və bununla da Naxçıvan
anklava çevrildi. A.Tamanyan region üçün yad adam idi.
O ancaq 1923-cü ildə 46 yaşında doğulduğu və
həmişə yaşadığı Rusiyadan İrəvana
köçərək Ermənistan Xalq Komissarları Sovetinin
baş mühəndisi təyin edilir. Həm İrəvanda, həm
Bakıda Avropa səviyyəsində tanınan xeyli sayda yerli
azərbaycanlı arxitektorların olmasına baxmayaraq qədim
Azərbaycan şəhərlərinin baş planının
hazırlanması məhz ona tapşırılır. O,
1924-cü ildə İrəvanın (sonradan ermənilər
oranı Yerevan adlandırdılar), 1927-ci ildə Bəyazidin,
1925-ci ildə Gümrünün (sonradan ermənilər
oranı Leninakan adlandırdılar) 1927-28-ci ildə
Üçmüəzzənin (sonradan ermənilər oranı
Eçmiadzin adlandırdılar) baş planını
hazırlayır. Bununla da Ermənistana verilmiş bu Azərbaycan
şəhərlərinin şərq arxitekturası, əsrlərdən
gələn inkişaf xətti və mədəni siması
itirilir. A.Tamanyanın təklifi və Azərbaycanın rəhbəri
L.Mirzoyanın razılığı ilə 1926-cı ildə
Xankəndinin baş planı qəbul edilir. Onun planı isə
Qarabağ şəhərsalma mədəniyyəti ilə tam
ziddiyyət təşkil edirdi. Maraqlıdır ki,
A.Tamanyanın nəvəsi və adaşı Aleksandr Tamanyan
1988-ci ildən başlayan Qarabağ erməni icmasının
separatizm hərəkatında fəal etmişdir. Xankəndi
Qarabağ xanlarının istirahət mərkəzi kimi
salınsa da, XX əsrdə o, Azərbaycanın yeni sənaye
və mədəniyyət mərkəzi kimi inkişaf etməyə
başlayır. Bu zaman bu işə daima Azərbaycanın
ümumi respublika resurslarından böyük dəstək
verilir. Bu səbəbdən də onun bütün sahələr
üzrə inkişafı digər Azərbaycan şəhərlərindən
daha sürətlə getməyə başlayır. Bu,
böyüməkdə olan şəhərin əhali
artımında da özünü bariz göstərməyə
başlayır. 1939-cu ildə şəhərdə 10 min,
1959-cu ildə 20 min, 1970-ci ildə 30 min, 1988-ci ildə 60 min əhali
yaşamağa başlayır. Bu rəqəmlər
Dağlıq Qarabağ regionunun sosial inkişafdan geri qalması
barədə erməni millətçilərin 1988-ci ildə
ortaya atdıqları iddianı tamamilə rədd edir.
Çünki hər 20 ilə əhalisinin sayının iki dəfə
artması istənilən əyalət şəhəri
üçün böyük inkişaf göstəricisi idi.
Artan əhali üçün nəinki mənzillər tikilir
və müvafiq sosial və kommunal infrastruktur
yaradılırdı, eyni zamanda onlar üçün iş
yerləri olacaq müasir müəssisələr tikilirdi. Eyni
zamanda bu, təkcə Xankəndi üçün deyil,
bütün Dağlıq Qarabağ üçün xarakterik
idi. Yada salmaq düzgün olardı ki, bütün bunlar
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin deyil, onilliklərlə
Azərbaycanın maliyyə-texniki resursları və iradəsi
hesabına yaradılırdı. Xankəndində tikilmiş
müəssisələr keçmiş muxtar vilayətin sənaye
məhsulunun yarısından çoxunu buraxırdı. Sovet
dövrünün axırına Xankəndində bütün
Cənubi Qafqazda tanınan ipək kombinatı, ayaqqabı,
xalça, tikiş fabrikləri, süd kombinatı və
şərab zavodu fəaliyyət göstərirdi. Elektotexniki
zavodun, mebel fabrikinin, tikinti materialları kombinatının,
asfalt-beton zavodunun məhsulları Azərbaycanın daxili
bazarında özünə müştəri tapırdı.
Heydər Əliyev dönəmində dəmiryol xətti Xankəndinə
qədər çəkilmiş, şəhərdə
müasir dəmiryol stansiyası inşa edilmişdi. Bu müəssisələrin
bir çoxu Heydər Əliyevin birinci hakimiyyəti
dövründə tikilmiş, on minlərlə yerli sakin
yüksək əməkhaqqı, mənzil və digər
sosial dəstəklə təmin edilmişdi. İqtisadi sahədəki
inkişaf humanitar sahəyə də öz təsirini göstərmişdi.
Şəhərdə sovxoz-texnikum, tibb və musiqi məktəbləri
fəaliyyət göstərmişdir. 1969-cu ildə Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Xankəndi filialı
açılmışdır. 1973-cü ildə filial o
dövr Azərbaycan rəhbəri Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və dəstəyi ilə müstəqil Pedaqoji İnstituta
çevrilmiş, onun erməni, Azərbaycan və rus bölmələri
daha geniş çərçivədə fəaliyyət
göstərmişdir. Şəhərdə
Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyi açılmış, Dram
Teatrı fəaliyyət göstərmişdir. Şəhərin
arxitektura siması vilayət mərkəzi statusuna uyğun
gücləndirilmişdir. 1960-cı ildə o dövrün məşhur
arxitektoru Q.Məcidovun layihəsi əsasında mərkəzi
Lenin meydanı olmaqla vilayət partiya komitəsinin binası
istifadəyə verilmiş, 1972-ci ildə arxitektor N.Kəngərlinin
layihəsi əsasında vilayət icraiyyə komitəsinin
binası tikilmişdir. Hal-hazırda arxitektor Məcidovun layihələndirdiyi
binada separatçı rejimin administrasiyası yerləşir,
mərkəzi meydanında isə vaxtaşırı erməni
millətçilərinin Azərbaycan əleyhinə mitinqləri
keçirilir. Xankəndi Azərbaycanın Milli qəhrəmanları
Nizami Məmmədov və Şirin Mirzəyev, respublikanın
Xalq artisti Fəxrəddin Manafovun vətənidir. Qonşu Ermənistanın
keçmiş başçısı Robert Köçəryan
və indiki prezidenti Serj Sarkisyan və Rusiya Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, atom energetikası
üzrə alim Armen Abaqyan da bu şəhərdə
doğulublar. Xankəndi adı bu gün dünya gəmiçiliyində
də tanınır. Ötən ilin dekabrın 24-də
Türkiyənin məşhur "Palmali" şirkətlər
qrupunun sifarişi ilə "Xankəndi" tankeri
hazırlanaraq suya buraxılıb. 142,98 metr uzunluğu, 21,7
metr eni, yük tutumu 14 min ton olan gəmi dünya sularında
kimya sənayesi məhsulları daşımaq
üçün nəzərdə tutulub. 1967-ci ildə Xankəndinin
yaxınlığında Əskəran rayonu ərazisində
heykəltaraş Çərkis Baqdasaryanın "Biz və
bizim dağlar" adlı abidəsi açıldı.
Qısa zamanda heykəl kompleksi məşhurlaşdı və
hal-hazırda Azərbaycan mədəni irsinin ayrılmaz hissəsidir.
Əsərin erməni əsilli müəllif tərəfindən
yaradılması heç də onu Ermənistanın mədəni
sərvəti hesab etməyə imkan vermir. Çünki, əsər
Azərbaycanın büdcəsindən ayrılan vəsait ilə
Azərbaycan vətəndaşı tərəfindən Azərbaycan
ərazisində yaradılıb. Dünyanın hər yerində
bütün sənət əsərləri yerləşdiyi
ölkənin sərvəti sayılır. Bu gün fəxr
yerimiz Xankəndi şəhəri Ermənistan Respublikası
Silahlı Qüvvələrinin işğalı
altındadır. Ermənistan işğalına qədər
orda yaşayan 17 minə qədər azərbaycanlı sakin
şəhərdə erməni separatizminə bacardıqları
qədər mübarizə aparmışlar. Bu çətin
mübarizə bir çox hallarda çoxsaylı itkilərlə
müşayiət olunurdu. Erməni millətçilərinin əvvəldən
ciddi hazırlığı və Moskva tərəfindən hərtərəfli
dəstəyi şəhərin Ermənistanın nəzarəti
altına keçməsinə səbəb oldu.
Axırıncı azərbaycanlılar Xankəndini 1991-ci ilin
dekabrında tərk etməli oldular. Bu gün xankəndililər
respublikamızın bütün bölgələrində
qaçqın həyatı yaşayırlar. Bununla belə
respublikamızın ərazi bütövlüyü uğrunda
əzmi qırılmazdır. Dağlıq Qarabağın və
digər işğal edilmiş ərazimizin işğaldan azad
olacağı gün isə heç də uzaqda deyildir. Bunu
bizdən xalqımızın dəyərli tarixi və onun
görkəmli oğullarının ruhu tələb edir.
Aydın
Mirzəzadə,
Azərbaycan
Respublikası
Milli
Məclisinin deputatı,
siyasi
elmlər namizədi
Şərq.-
2010.- 16 fevral.- S. 6.