Xocalı soyqırımından
18 il ötür
Bu
bəşəriyyətə və insanlığa
qarşı yönəlmiş ən dəhşətli cinayətdir
1992-ci il fevralın
25-dən 26-na keçən gecə Xocalı şəhərində
yaşanan dəhşətli soyqırım aktından 18 il
ötür. Erməni faşizminin mənfur xislətini tamamilə
ifşa edən bu kütləvi və amansız
soyqırım aktı Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinə
və ərazi bütövlüyünə qarşı
çevrilmiş terror siyasətinin təzahürü olmaqla,
təkcə azərbaycanlılara qarşı deyil,
bütövlükdə bəşəriyyətə və
insanlıq əleyhinə törədilmiş qəddar cinayətdir.
Beynəlxalq hüquq norma və prinsiplərinə məhəl
qoymayan azğınlaşmış erməni silahlı birləşmələri
Xocalıda bu soyqırım əməlini törədərkən
doğma torpağını qəsbkarlara vermək istəməyən
Azərbaycan xalqını qorxutmaq, onun mübarizə əzmini
qırmaq və məhv etmək niyyətini güdüblər.
Erməni terrorizminin
qanlı fəsadları təkcə böyük türk
dünyasının deyil, bütün bəşəriyyətin
başı üstünü qara kabus kimi bürüməklə,
insanlığa qarşı yönəlmiş ən
amansız, dəhşətli cinayətlərə rəvac
vermiş, əsrlər boyu bu vandalizmin qurbanı olmuş Azərbaycan
xalqının təhtəlşüurunda dərin izlər
buraxmışdır. Tarixi həqiqətlər göstərir
ki, "Böyük Ermənistan" xülyası ilə
yaşayan ermənilər öz əsassız və
qeyri-hüquqi iddialarını reallaşdırmaq naminə
terror və soyqırım siyasətini "milli mübarizə"
yoluna çevirərək dövlət səviyyəsində
dəstəkləyiblər. Bu baxımdan 1992-ci ilin 26
fevralında Xocalıda törədilən qətliam heç
də birinci deyildir - mənfur ermənilər hələ 1906
və 1918-ci illərdə bu şəhəri iki dəfə
yandırıb külə çevirib, əhalisini məhv
ediblər. Fəqət, 1992-ci ildə Xocalıda miqyasına və
qəddarlığına görə bəşər tarixində
misli görünməmiş bir soyqırım aktı
yaşandı. Ermənistan silahlı birləşmələri,
Dağlıq Qarabağdakı erməni yaraqlıları, habelə
uzun illər beynəlxalq ictimaiyyətə "sülhsevər"
ordu kimi təqdim edilmiş keçmiş sovet ordusunun
366-cı motoatıcı alayı Xocalı şəhərini
sakinləri ilə birlikdə büsbütün məhv edərək,
insanlığa silinməz ləkə olan soyqırım
aktını törədiblər.
Cəmi bir neçə
saat ərzində 710 nəfər dinc azərbaycanlı, o
cümlədən 63 uşaq, 106 qadın, 70 qoca, milli mənşəyinə
görə qəddarcasına, dözülməz işgəncələr
verilməklə öldürülüb, 487 nəfərə
ağır xəsarət yetirilib, 1275 sakin - köməksiz
qocalar, uşaqlar, qadınlar girov götürülərək
zülm, təhqir və həqarətə məruz qoyulublar. Erməni
qəsbkarları azərbaycanlıları qətlə yetirmək
üçün hətta faşistlərin belə istifadə
etmədikləri ən qəddar, tükürpədici
üsullardan istifadə ediblər.
Xocalı qətliamı
Ermənistanın Azərbaycana təcavüzünün
gerçək mahiyyətini, erməni terrorizminin və vəhşiliyinin
dəhşətli miqyasını bütün
çılpaqlığı ilə üzə
çıxarıb. Bu hadisə respublikamızın Qarabağ
müharibəsində aldığı ən böyük zərbə,
sonrakı məğlubiyyətimizi qismən labüd edən
faciə olub. Həmin dövrdə mərkəzi hakimiyyətin
antimilli xarakteri və səriştəsizliyi, respublikada xaos və
anarxiyanın baş alıb getməsi, vəzifə
kürsüsü uğrunda amansız mübarizənin getməsi,
ölkədəki mühiti, ordudakı başıpozuqluq, cəbhə
xəttində yaşanan faciələrə göstərilən
laqeydlik təkcə Xocalı faciəsinin deyil, sonrakı
müsibətlərimizin də əsas səbəblərindəndir.
Tarixi faktlar göstərir
ki, Xocalı şəhərinin ermənilər tərəfindən
mühasirəsinə hələ 1991-ci ilin oktyabrında
başlanıb. Xankəndi ilə Əsgəran arasında
strateji nöqtə olan Xocalının ələ keçirilməsi
ermənilər üçün müstəsna məqsədlərdən
olub. 1991-ci ilin oktyabrın 30-da Xocalı ilə quru əlaqəsi
tamamilə kəsildi və ara-sıra görünən
vertolyotlar mühasirədə qalan 2500 nəfərlik
Xocalını Azərbaycanla bağlayan yeganə nəqliyyat
vasitəsi idi. 1992-ci il yanvarın 28-də
Ağdam-Şuşa reysi ilə uçan mülki vertolyotun
Xankəndindən atılan raketlə vurulmasından sonra
Xocalı ilə hava əlaqəsi də tamamilə kəsildi.
1992-ci il yanvarın 2-dən Xocalıya hətta elektrik enerjisi
də verilmirdi. Şəhər tamamilə təcrid olunaraq
taleyin ümidinə buraxılmışdı. Fevralın
ikinci yarısından etibarən Xocalı dörd bir yandan erməni
yaşayış məntəqələrindən intensiv
artilleriya atəşinə məruz qalırdı. Şəhərin
mühasirədən çıxarılması
üçün kağız üzərində
çeşidli planlar cızılsa da, onların heç biri
gerçəkləşdirilmirdi.
Həmin dövrdə
hakimiyyətdə olan rejimin Qarabağı qorumaq
bacarığına malik olmadığı qabarıq
görünürdü. Üstəlik yeni yaranmaqda olan Azərbaycan
ordusu siyasi intriqaların güdazına verilmişdi. 1992-ci il
yanvarın sonu - fevralın birinci yarısında Kərkicahan,
Quşçular, Malıbəyli və Qarabağlı kəndlərinin
işğalına göstərilən faktiki biganəlik
Xocalıya münasibətdə də aşkar idi. Kritik vəziyyətdə
başını itirən hakimiyyət iflas həddində,
müxalifətçilərsə hakimiyyət davasında idilər.
Güc nazirliklərinin tez-tez dəyişdirilməsi hərbi
uğursuzluqların əsas səbəblərindən birinə
çevrilmişdi. Xocalının müdafiəsi
üçün mərkəzi hakimiyyət səviyyəsində
planlı tədbirlərin həyata keçirilməməsi
son nəticədə ermənilərin 1992-ci il fevralın 25-dən
26-na keçən gecə amansız qətliamına şərait
yaratmış oldu.
BMT-yə yeni üzv qəbul
olunmuş Azərbaycanın həmin dövrdə bu mötəbər
təşkilatın prinsiplərinə əsaslanmaqla
Xocalıda baş verən faciənin soyqırım kimi
tanınması istiqamətində zəruri tədbirlər həyata
keçirməməsi də olduqca üzücü və təəssüfləndirici
faktdır. Halbuki BMT Baş Məclisinin 1948-ci il tarixli 260 (III)
saylı qətnaməsi ilə qəbul edilmiş "Genosid
cinayətinin qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında" Konvensiyanın 2-ci bəndində göstərilən
şərtlər Xocalı faciəsinin məhz soyqırım
adlandırılmasına tamamilə imkan yaradır. Bu beynəlxalq
sənəddə göstərilir ki, hər hansı milli,
etnik, yaxud dini qrupun tam və ya qismən məhv edilməsilə
törədilən bir sıra hərəkətlər genosid
(soyqırımı) cinayətinin mahiyyətini təşkil
edir. Bu hərəkətlərə həmin qrupun üzvlərinin
öldürülməsi, ağır bədən xəsarətinin,
yaxud əqli pozğunluğun yetirilməsi, onların fiziki məhvinə
səbəb olan həyat şəraitinin yaradılması,
uşaqların zorla bir insan qrupundan alınıb
başqalarına verilməsi törədilmiş cinayətin
soyqırımı kimi tövsif edilməsinə əsas verir.
Bu hüquqi kriteriyalardan yanaşdıqda, ermənilərin
Xocalıda məhz milli zəmində törətdikləri dəhşətli
cinayətlərin genosid olduğuna heç bir şübhə
qalmır. Həmin gün mənfur erməni silahlı birləşmələri
Xocalı əhalisini məhz milli-etnik, dini səbəblərlə
son nəfərinədək qətlə yetirmək, məhv
etmək məqsədini qarşıya qoymuşdular.
Ermənistanın
müharibə zamanı davranış normalarını müəyyənləşdirən
beynəlxalq hüquq normalarına məhəl qoymaması ilə
bağlı faktlar yalnız bununla məhdudlaşmır. Beynəlxalq
humanitar hüququn tələblərinə əsasən,
müharibə yalnız silahlı münaqişədə olan
tərəflərin silahlı qüvvələri arasında
aparılmalıdır. Mülki əhali döyüşlərdə
iştirak etməməli və onlarla hörmətlə
davranılmalıdır. "Müharibə zamanı mülki
şəxslərin müdafiəsinə dair" IV Cenevrə
Konvensiyasının 3-cü maddəsinə əsasən,
mülki əhalinin həyatına və təhlükəsizliyinə
qəsd, o cümlədən onların hər cür
öldürülməsi, şikəst edilməsi, onlarla qəddar
davranış, onlara əzab və işgəncə verilməsi,
insan ləyaqətinə qəsd, təhqir və
alçaldıcı hərəkətlər qadağan edilir. Konvensiyanın
33-cü maddəsində qeyd olunur ki, heç bir mülki
şəxs törətmədiyi hüquq pozuntusuna görə
cəzalandırıla bilməz. Mülki əhaliyə
qarşı kollektiv cəza tədbirlərinin görülməsi,
mülki əhalini qorxuya salmaq, onlara qarşı terror hərəkətləri,
onların repressiyaya məruz qoyulması birmənalı
qadağan edilir. Həmin Konvensiyanın 34-cü maddəsinə
görə, mülki əhalinin girov götürülməsi
də qadağandır. Lakin təkcə Xocalıda 1000-dən
artıq insanı girov götürən ermənilər bu
prinsipə də aşkar sayğısızlıq
nümayiş etdiriblər. Ermənistan silahlı qüvvələri
bu hüquq normalarına məhəl qoymayıb, Xocalıda
dinc əhalinin məhvi üçün ən qəddar
üsullara əl atıblar. (Ermənistan 1993-cü ildə
münaqişə qurbanlarının mühafizəsi məsələlərini
nəzərdə tutan 12 avqust 1949-cu il tarixli Cenevrə
Konvensiyasını 7 iyun 1993-cü ildə ratifikasiya edib).
1992-1993-cü ildə
hakimiyyətdə olmuş qüvvələr də bu və ya
digər hüquq normalarına əsaslanmaqla Xocalı faciəsinin
real mahiyyətinin dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması üçün heç bir iş
görmədilər.
Hətta 1993-cü il
fevralın 23-də imzalanmış "Azərbaycana
qarşı edilmiş vəhşiliklərin
açıqlanması haqqında" fərman da kağız
üzərində qalmışdı.
Xocalı
soyqırımının beynəlxalq müstəvidə
tanıdılması və erməni faşizminin ifşası
ilə bağlı ilk praktik təşəbbüs isə ulu
öndərimiz Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbilə
hakimiyyətə qayıdışından sonrakı mərhələyə
təsadüf edir. Ulu öndərimiz ilk gündən Ermənistanın
Azərbaycana qarşı həyata keçirdiyi soyqırımı
və terror siyasətinin mahiyyətini, habelə ərazilərimizin
işğalından sonra Dağlıq Qarabağın terrorizm
mənbəyinə çevrilməsi, orada narkotik maddələrin
yetişdirilməsi, mədəni abidələrin məhv edilməsi
və digər faktların dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmasını xarici siyasətdə
mühüm vəzifələrdən biri kimi müəyyənləşdirdi.
Bu məqsədlə atılan mühüm addımlardan biri də
erməni təcavüzü nəticəsində üzləşdiyimiz
milli faciələrimizə siyasi-hüquqi qiymətin verilməsi
oldu.
Ulu öndərimizin təşəbbüsü
ilə 1994-cü il fevralın 24-də Milli Məclis
"Xocalı Soyqırımı Günü haqqında" qərar
qəbul edib, BMT-yə, dünya dövlətlərinə bu qətliamın
gerçək mahiyyətini açıqlayaraq beynəlxalq
ictimaiyyəti erməni terrorizminə qarşı təsirli tədbirlər
görməyə çağırıb. Son 14 ildə Xocalı
həqiqətlərinin dünyaya tanıdılması, Ermənistanın
sovet hərbi dairələrinin dəstəyi ilə həyata
keçirdiyi insanlıq əleyhinə cinayətin beynəlxalq
miqyasda ifşası istiqamətində xeyli iş
görülüb, xarici dillərdə kitablar, sənədlər
dərc olunub, Xocalı genosidi müxtəlif təşkilatlarda
gündəmə gətirilib, bununla bağlı bir çox
internet saytları yaradılıb.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin "Xocalı soyqırımı
qurbanlarının xatirəsinə sükut dəqiqəsi elan
edilməsi haqqında" 25 fevral 1997-ci il tarixli Sərəncamı
ilə hər il fevral ayının 26-sı saat 17:00-da Azərbaycan
Respublikasının ərazisində Xocalı
soyqırımı qurbanlarının xatirəsinə ehtiram əlaməti
olaraq sükut dəqiqəsi elan edilir. Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin 26 fevral 2002-ci il tarixli qərarı
ilə təsdiq edilmiş "Xocalı
soyqırımının 10-cu ildönümü ilə əlaqədar
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin bəyanatı"nda
isə vurğulanır ki, Azərbaycan dövləti mövcud
imkanların hamısından yararlanaraq ərazi
bütövlüyünün bərpasını təmin edəcək,
Xocalı faciəsinin əsl beynəlxalq hüquqi-siyasi qiymət
almasına, onun ideoloqlarının, təşkilatçılarının
və icraçılarının layiqincə cəzalandırılmasına
nail olacaq.
Sevinc
Budaqova
Şərq.-
2010.- 23 fevral.- S. 6.