Hacıbaba Hüseynov millətin
yaddaşında, musiqi tarixində yaşayır
İlk dəfə təxminən
40 yaşında efirdə
görünüb...
Hacıbaba müəllim ilk dəfə televiziya
ekranında görünəndə təqribən qırx
yaşı varmış. Həmin gün bəstəkar Cahangir
Cahangirov onu studiyaya dəvət edib və orada tarzən Əhsən
Dadaşovun və kamançaçalan Fərhad Dadaşovun
müşayiətilə "Zabul", "Rast" və
"Şur" muğamlarını oxuyub.
Sənətkarın ən böyük tədqiqatçısı
Rafael Hüseynovdu. Haqqında bir neçə
dəfə mətbuatda yazılarla çıxış edib,
"Ocaq başı" sənədli filminin ssenari müəllifi,
yetmiş illik yubiley gecəsinin aparıcısı olub.
Aradan illər ötdü və yalnız yetmiş
yaşının bircə addımlığındaykən
Hacıbaba Hüseynov qısa fasiləylə əməkdar və
xalq artisti fəxri adlarına layiq görüldü.
Üstündən dörd il yarım
keçdi. Daha dəqiqi, 1993-cü il
oktyabrın 24-ü idi. Hacıbaba müəllim
Tanrı əmanəti canını tapşırırdı.
Amma gedən tək cismi deyildi, illər boyu çinədanına
yığdıqlarını da özüylə
aparırdı...
Bu qala bizim
qala,
Həmişə bizim qala.
Tikmədim
özüm qalam,
Tikdim ki, izim qala.
Vaqif Mustafazadənin "Bayatı-Şiraz"
kompozisiyasında oxuduğu məlum bayatı, onu yazan Xudu Məmmədov
da daxil olmaqla, bu üç insanın ölməzliyi barədə
əsl təsəlli sayıla bilər.
Böyük sənətkar
heç vaxt varlı-hallı olmayıb...
Daim toylara gedib, evinə qazanc gəlib, amma elə
qazandığı süfrəsində olub. Lakin o, mənəviyyatca zəngin idi və bu zənginlikdən
hədiyyələr verməyi xoşlayarmış. Ən əziz ərməğanı da şeir imiş.
Sevdiyi, xətrini əziz tutduğu, sənətinə
ehtiram bəslədiyi insanlara şeirlər həsr edirdi.
Bir bölük ithaf şeirləri var,
hamısını sidq-ürəkdən yazıb.
Hansınısa yazdığı şəxsə
bağışlayıb, hansınısa təqdim etməyə
macal tapmayıb, elə özündə qalıb.
Ya bəlkə,
özündə saxladığı ithaf şeirlərini
heç vəsf etdiyi şəxslərə çatdırmaq
istəyi də yoxmuş, sadəcə, ürəyini
boşaltmaqçün yazırmış?!
Tam səmimi Adam idi - hansısa şeir həsr etdiyi
şəxsə ürəyində istək azalanda, qəlb
bağladığı o kəs könlünü qıranda həmin
ithafdan çəkindiyi, şeirin təyinatını dəyişdiyi
də olub.
Lakin onun ən sabit və axıracan dərin hörmət
bəslədiyi, yaradıcılığını izlədiyi
və şeir həsr etdiyi bir ünvan da olub - Bəxtiyar
Vahabzadə.
Hacıbaba
müəllim Nəbi Xəzriyə, Cabir Novruza qarşı
bir az soyuq olub. Deyəsən,
onlar haçansa qəlbinə dəyiblər. Əldə etdiyimiz məlumata görə, şeirlərinin
o dövrdə yeganə əsas ədəbi dərgi olan
"Azərbaycan"da dərc edilməsi üçün
umduğu dəstəyi onlar sənətkardan əsirgəyiblər.
Hacıbaba Hüseynov hətta, onların təxəllüslərini
də dəyişərək deyirdi...
Cabir Novruz
da, Nəbi Xəzri də görkəmli sənətkarlar idilər,
ola bilsin, onların Hacıbaba müxəmməs və
şeirlərinə, qəzəllərinə münasibəti
ədəbi prinsiplərlə, sırf zövqlə
bağlı bir yanaşma idi.
Lakin şeirə münasibətdə Hacıbaba
Hüseynovun da öz dəyərləndirmələri, güzəştsiz
meyarları olub.
Hecaya da biganə deyildi - qoşmaları, təmsilləri,
digər şeirləri də var hecada. Lakin
əruzu daha üstün tutub.
Hacıbaba
müəllimin ən çox minnətdar olduğu varlıqlardan
biri söz idi və sözün borcundan
çıxmaqçün onun gördüyü iş
yalnız oxumaqdan ibarət deyildi.
Hansısa unudulmuş, heç adı bilinməyən
bir şairin şeirindən 3-4 misra, ya bir neçə beyt əlinə
yetirdi.
Hacıbaba müəllim sözünün yerini bilən,
hansı sözü hansı məqamda dilə gətirməyi,
hansı şəraitdə susmağın daha məsləhət
olduğunu yaxşı hiss edən bir insan idi.
Təsadüf elə gətirir ki, bir gün tez-tez dəvət
edildiyi Nardaran toylarından birində bir nəfər cibindən
qəzəl çıxarıb verir Hacıbaba müəllimə,
vərəqin üstünə xələtini də qoyur və
"bunu oxu" deyir.
Hacıbaba
ustad xatirələrində bu barədə belə deyib:
"Sifariş verilmişdi, yerinə yetirməliydim. Bu, toydur, bu meydandasansa, bu meydanın oyun
qaydalarına da əməl etməyə hazır olmalısan.
Amma şeiri verən məni istəyən adam
deyildi və o şeiri də mənə məqsədlə
vermişdi. Nardaran kimi dindar bir yerdə o
şeiri oxusam, yəqin, narazılıq edənlər də
olacaqdı. Baxmayaraq ki, şeir Şəhriyarınkı
idi."
Getmə, tərsa
balası, mən də sənə sayə gəlim,
Damənindən yapışıb mən də kəlisayə
gəlim.
Ya sən
islamı qəbul eylə, mənim dinimə gəl,
Ya ki, təlim elə, mən məzhəb- İsayə
gəlim.
Hacıbaba
müəllim həmin toyda mikrofondan məclisə müraciət
də edib: "Mənə verilən bu şeir ustad Şəhriyarındır.
O şeirin 3-4 beytini oxuyub ardını öz beytlərimlə
davam etdirəcəm. Bu beytlərdə Şeyx Sənan
rəvayətinə işarə var. Bu beytlər Əsli-Kərəm
əhvalatına bənzəyir. Mənsə
onun əksini deyəcəm. Qoy bu da usta Şəhriyara
bir cavabımız olsun".
Və başlayıb oxumağa.
Əlavə edəcəyi beytləri Hacıbaba ustad
irəlicədən yazmamışdı.
O beytlər
elə həmin an, həmin məclisdə, oxu əsnasında
yaranacaqdı.
Başlayıb oxumağa və Şəhriyar şeirindəki
məntiqi çevirir tərsinə, əlavə edəcəyi
beytlər, ilahi sehrlə uçub gəlir ona sarı:
Yox, sənəm,
anlamadım, səhvimi iqrar edirəm,
Buraxıb dinimi mən din-i Məsihayə gəlim?
Sən mənim
dinimə gəl! İczilə xatircəm elə,
Mən də öz əhdim ilə aləm-i sevdayə
gəlim.
Sən
gedib Hacı kimi eşq büsatında otur,
Pir-i meyxanə ilə mən də o məvayə gəlim.
Xalq artisti adına
layiq görülməsinin
tarixçəsi...
1989-cu ildə
Hacıbaba Hüseynovun 70 illiyi ərəfəsində onun
işlədiyi Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbi
adından hazırlanmalı olan təqdimatın mətnini
Rafael Hüseynov yazıb və ustada birbaşa "xalq
artisti" adı verilməsi orada əksini tapıb.
Yuxarıdan bildiriblər ki, Hacıbaba Hüseynovun xalq
artisti adına layiqliyinə biz də
şübhə etmirik, ancaq doğrudan da, belə istisnaya getməyək,
əvvəlcə "əməkdar" verək, qısa
müddətə "xalq"ı da alar.
Doğrudan da, o günlərəcən birbaşa
"xalq artisti" adı bir Cabbar Qaryağdıoğluna
verilibmiş, bir də Seyid Şuşinskiyə.
İkisinə də qoca yaşlarında.
Yetmiş
illiyində əməkdar alandan az sonra,
1990-cı il oktyabrın 29-da Azərbaycanın xalq artisti
adına layiq görülüb.
Çoxdan halal payı olan, xalqın, əslində,
ona çoxdan vermiş olduğu ad dövlət tərəfindən
də rəsmi təsdiqini tapıb.
O, İmam
Hüseyn, Məhəmməd Füzuli əsiri idi...
70-i adlayandan sonra gedib hər ikisinin məzarını
ziyarət etdi.
Seyid Əzim aşiqi idi. Gedib onun
da məzarının daşından öpmək qisməti
olub böyük xanəndənin.Ömrün son
iki-üç ilində səhhəti tədricən sənətkarı
narahat etməyə başlayıb. Onda təngnəfəslik
əmələ gəlməyə başlayıb və ona
yaxın olan insanlara da bu barədə belə deyib: "Xəstəlik
əziyyət verir, nəfəsim də daralır. Amma bir cəhətdən Allahımdan razıyam ki,
sözə, oxumağa ürəyimdə cavan yaşımda
olan həvəs, eşq elə əvvəlki kimidir. Azalmayıb ki, artıb".
Gec tanınmasında Sovet
diktaturasının rolu olub..
Sovet dövründə bütün sahələrdə
mərkəzləşmə, nəzarət olduğu kimi,
ifaçıların Moskvanın "Melodiya" firması xətti
ilə səslərinin, çalğılarının vallara
yazılması da hökumətin (yaxud onun məmurlarının)
seçimi ilə baş verirdi.
Sovet onillərində vallarının
buraxılması ilə şeir kitablarının
çıxması Hacıbaba Hüseynovdan ötrü əlçatmaz
arzu idi.
Hacıbaba
Hüseynova "yaşıl işığ"ın
yanması sovet dövlətinin dağılan vaxtlarına,
texniki tərəqqidə də yeni səhifələrin
açıldığı çağlara təsadüf etdi.
Daha val ötülmüş mərhələ
idi. Hacıbabanın ilk diskləri
çıxdı. Azərbaycanda yox, xaricdə.
Özünün olmadığı
çağlarda səsi yazılmış disklər ölkəmizdə
də, vətəndən kənarlarda da dönə-dönə
buraxıldı, yəqin, bundan sonra da olacaq.
Amma köhnə xanəndələrimizi
düşünərkən, nədənsə bu gün də,
ilk növbədə vallar, qarammofonlar, patefonlar yada
düşür.
Ömrünün sonlarında Hacıbabaya təzədən
vurulmuş şair Qabilsə göyləri ustadın avazı
yazılmış əsrarəngiz vala
oxşatmışdı:
Oxu!
Səsin
göylərə
yazılır, Hacı!
Asiman bir
valdır ki,
Hərlənir,
hərlənir,
hərlənir...
Nə
silinir, nə pozulur, Hacı!
Onun ölümündən 18 il keçir...
Bəlkə
də, şairin bu bənzətməsi - səsin val kimi göylərə yazılması kiməsə
fantastik, sürrealist gələr.
Bəs
Hacıbaba ustadın səsinin bir sınmaz, pozulmaz val kimi millətin yaddaşına əbədilik
yazılmasına nə sözünüz?!
Amma
şairin sözünü də qəribçiliyə
salmayın...
Bu gün böyük sənətkar yanımızda
yoxdur. Onun ölümündən 18 il
keçir. Ancaq buna baxmayaraq millətin
yaddaşında, musiqi tarixində yaşayır. Bu onun
qazana bildiyi ən böyük var-dövlətdi -
Ölümündən sonra yaşamaq!
Şərq.- 2011.- 22 aprel.- S. 11.