Ölməz Üzeyir
Dünya miqyaslı bəstəkarımız,
musiqişünas-alim, publisist,
dramaturq, pedaqoq və ictimai xadim, müasir Azərbaycan professional musiqi sənətinin və
milli operanın banisi, akademik və ən nəhayət,
Azərbaycan Dövlət Himninin bəstəkarı Üzeyir
bəy Əbdülhüseyn oğlu Hacıbəyov 18 sentyabr
1885-ci ildə Şuşa qəzasının
Ağcabədi mahalında kənd mirzəsi
ailəsində doğulub.
Uşaqlıq
illəri və ilk musiqi təhsili...
Onun uşaqlıq illəri istedadlar məskəni, musiqiçilər
diyarı, Şərqin konservatoriyası adlanan,
Azərbaycanın ən
gözəl guşələrindən biri
olan qədim Şuşa şəhərində
keçib. O, ilk təhsilini mədrəsədə
alıb, fars və ərəb dillərini mükəmməl
öyrənib. Valideynləri Ağcabədidən
Şuşaya köçdükdən
sonra ikisinifli Rus-Azərbaycan məktəbində
sevimli müəllimi Mirzə Mehdi Həsənzadənin köməkliyi
ilə Şərqin və Qərbin tanınmış
yazıçı və şairlərinin əsərləri
ilə yaxından tanış olub. Şuşanın zəngin
musiqi-ifaçılıq ənənələri Üzeyir Hacıbəyovun
musiqi tərbiyəsinə müstəsna
təsir göstərib.
Üzeyir bəy özü yazırdı: "Mən ilk
musiqi təhsilimi uşaqlıq zamanı Şuşada, ən
yaxşı xanəndə və sazəndələrdən
almışam. O vaxt mən muğam və təsnif
oxuyardım. Səsim xanəndələrin xoşuna gələrdi.
Onlar məni oxudar və öyrədərdilər".
Üzeyir bəyin ilk musiqi müəllimi Azərbaycan xalq
musiqisinin bilicisi, dayısı Ağalar bəy Əliverdibəyov
olub.
Üzeyir bəy ilk qələm sınağını da
Şuşada keçib. Hələ 13 yaşında o,
"Kitabi-məzhəkə" adlı nağıl və
hekayələr kitabı yazır, illüstrasiyaları da
özü çəkirdi. "Kitabi-məzhəkə"
dostları arasında əldən-ələ gəzir.
Üzeyir bəy 13 yaşında olarkən, 1897-1898-ci illərdə
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin rəhbərliyi və
Cabbar Qaryağdıoğlunun ifasında Şuşada həvəskar
aktyorlar tərəfindən tamaşaya qoyulmuş "Məcnun
Leylinin məzarı üstündə" səhnəsində
xorda iştirak etmişdir.
Qori müəllimlər
seminariyasında təhsil...
1899-1904-cü illərdə Qori Müəllimlər Seminariyasında təhsil alıb. Orada ümumtəhsil dərslərlə
yanaşı, musiqi dərsləri
də keçirilirdi.
Üzeyir bəy seminariyada üç musiqi alətində - skripkada,
violonçeldə və
bariton adlanan nəfəsli alətdə çalmağı
öyrənib. Üzeyir bəyin
seminariya dostu, əməkdar müəllim
Ağəli Qasımov o illəri
xatırlayaraq yazırdı: "Belə
bir əhvalat hələ də yadımdadır: Mən Kaman (skripka)
çalırdım. Pekker (musiqi müəllimi) isə
səhvlərimi düzəldirdi. O əsəbiləşib
qışqırırdı. Lakin Pekkerin bütün səyləri
əbəs idi. Mən
düz çala bilmirdim ki, bilmirdim.
Nəticədə Pekker
özündən çıxdı, özünü
saxlaya bilməyib
yanında duran Üzeyir
Hacıbəyovu göstərib dedi: "Üç ildir çalırsan, yenə düz
çala bilmirsən. Hacıbəyov isə
cəmi bir ildir oxuyur, buna baxmayaraq
üç çalğı alətində
çalmağı bacarır". Bu da təbii ki,
Ü.Hacıbəyovun fitri
istedadından və zəhmətkeşliyindən irəli gəlirdi.
Rəngarəng
yaradıcılıq...
1904-cü ildə Qori
Müəllimlər Seminariyasını
müvəffəqiyyətlə bitirən Ü.Hacıbəyovu
Cəbrayıl qəzasının Hadrut kəndinə müəllim
təyin edirlər. Bir il
orada işlədikdən sonra
1905-ci ildə Üzeyir
bəy Bakıya gəlir.
O, əvvəlcə BibiHeybət rayonuna müəllim təyin olunur, 1908-1911-ci illərdə
isə "Səadət" məktəbində dərs deyir. Bu məktəblərdə
Üzeyir Hacıbəyov
ana dilini, hesabı, tarixi, rus dilini,
musiqini tədris edirdi.
Bir müəllim kimi Ü.Hacıbəyov Bakıda Orucov qardaşlarının mətbəəsində
"Mətbuatda istifadə olunan siyasi, hüquqi, iqtisadi və əsgəri sözlərin türki-rusi
və rusi-türki
lüğəti"ni (1907), Azərbaycan dilində "Hesab məsələləri"
(1908) dərsliyini çap edir.
Üzeyir bəy
bədii yaradıcılığa publisistika
ilə başlayıb. O,
"Kaspi", "Həyat", "İrşad", "Tərəqqi",
"Həqiqət", "İqbal",
"Yeni İqbal"
qəzetlərində və "Molla Nəsrəddin" jurnalında
"Ordan-burdan", "O yan-bu
yan", "Dərədən-təpədən"
və s. başlıqlar altında, "Filankəs",
"Bir kəs","U",
"Ü", "Üzeyir", "Bisavad", "Avara",
"Çi" və
s. 64 adda gizli imzalarla, təxəllüslərlə
dövrünün ictimai-siyasi
həyatına, maarifçilik və mədəniyyət
məsələlərinə dair çoxlu məqalə, kəskin felyetonlar, satirik miniatürlər yazır. Qoqolun "Şinel"
povestini Azərbaycan dilinə tərcümə
edib. Ümumiyyətlə, alimlərimiz Üzeyir bəyin iki mindən çox publisistik yazılarını
aşkar edib və üzə çıxarıb. Üzeyir Hacıbəyov yaradıcılığına publisist
kimi başlasa da, ona dünya
şöhrəti gətirən musiqi əsərləri olub.
1908-ci il yanvarın 12-si (yeni üsulla 25-i)
Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
teatrında göstərilən "Leyli və Məcnun"
operası ilə təkcə Azərbaycanda deyil,
bütün Şərqdə
opera sənətinin əsasını qoyub. Üzeyir bəy
operanın librettosunu XVI əsrin
böyük dühası
Məhəmməd Füzulinin eyniadlı poeması əsasında yazıb. 1909-1915-ci
illərdə bir-birinin ardınca
"Şeyx Sənan" (1909),
"Rüstəm və Söhrab"
(1910), "Şah Abbas
və Xurşidbanu"
(1912), "Əsli və Kərəm" (1912), "Harun və Leyla"
(1915) milli operalarını
yazıb. Bu operaların librettolarını
Ü.Hacıbəyov xalq dastanları
və rəvayətləri, eləcə də
Firdovsinin "Şahnamə"
əsərinin motivləri əsasında
yazıb. Üzeyir Hacıbəyovun
dramaturgiya sahəsindəki fəaliyyəti
Azərbaycan ədəbiyyatında mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir. O, həmçinin bütün Şərqdə
operetta janrının da
yaradıcısıdır. 1909-cu ildə, "Ər və arvad", 1910-cu ildə
"O olmasın, bu olsun"
operettasını yazıb. "O
olmasın, bu olsun"
operettası Zaqafqaziyada,
Dağıstanda, Orta Asiyada
- Türkmənistanda, Türkiyədə, İranda,
Yəməndə, Bolqarıstanda və s.
oynanılıb. 1913-cü ildə yazdığı
"Arşın mal alan"
operettası ingilis,
fransız, alman, çin,
ərəb, fars, polyak,
rus, ukrayna, belarus, gürcü və s. ümumiyyətlə,
dünya xalqlarının 67 dilinə tərcümə edilib,
100-dən çox şəhərlərdə,
o cümlədən ABŞ-ın 13 ştatında, Polşanın
16 şəhərində, Çinin 3
şəhərində, Türkiyədə, İranda,
Yunanıstanda, Parisdə, Londonda, Berlində,
Sofiyada, Moskvada və başqa yerlərdə
tamaşaya qoyulub, dörd dəfə
ekranlaşdırılıb. "Arşın mal alan" operettasına 1917, 1945 və 1966-cı illərdə
Bakıda, 30-cu illərdə isə ABŞ-da
film çəkilib.
Yarımçıq qalan
2-ci ali təhsil...
Üzeyir bəy 1912-ci ildə ali
təhsil almaq üçün əvvəlcə
Moskvaya getmiş, filarmonik cəmiyyətin musiqi kurslarında (solfecio üzrə N.M.Laduxindən, harmoniya üzrə N.N.Sokolovskidən)
dərs alıb. 1913-cü ildə isə Sankt-Peterburq Konservatoriyasında oxuyub.
(Konservatoriyada harmoniya üzrə müəllimi N.A.Rimski-Korsakovun
tələbəsi V.P.Kalafati
idi. Fortepiano və orqan üzrə
dərsləri görkəmli
müəllimlər V.V.Şerbakov
və Y.Y.Qandşin aparırdı). Üzeyir bəyin
həyatında və
yaradıcılığında Sankt-Peterburq dövrü mühüm rol oynayıb. "Arşın
mal alan" operasını məhz orada yazıb.
I Dünya müharibəsinin
başlanması üzündən
Ü.Hacıbəyov Sankt-Peterburqda
təhsilini tamamlamamış
və 1914-cü ildə
Bakıya qayıdıb.
İran səfəri...
1918-ci il Azərbaycan
xalqı üçün
çox ağır başlayır. Ermənilər indiki kimi yenə də sakit oturmurdular. Elə həmin ilin mart ayında ermənilər Azərbaycan xalqına qarşı soyqırıma
başladılar. Bakının küçələrində qan
su yerinə axırdı. Belə
bir dövrdə, qanlı mart hadisələri
zamanı Azərbaycana
rəhbərlik edən
böyük ictimai və dövlət xadimi, doktor Nəriman Nərimanov Üzeyir Hacıbəyovu yanına çağırır,
ona "Hacıbəyov
qardaşlarının teatr
truppası" ilə
İrana qastrola getməyi məsləhət
görür. Üzeyir bəy
etiraz edir, xalqı ilə bahəm qalmaq istədiyini bildirir. Lakin N.Nərimanov təkidlə
Ü.Hacıbəyovu qastrola
getməyə məcbur
edir və ona deyir ki,
biz səni qorumalıyıq.
Sən millətimizin gələcəyi
üçün lazımsan.
Bu söhbətdən sonra Üzeyir Hacıbəyov İrana getməyə məcbur olur. 1918-ci ilin mart ayında teatr ilə qastrola getmiş Üzeyir bəy 1918-ci ilin 23 oktyabrında Bakıya qayıdır, elə həmin il,
oktyabr ayının
29-da "Azərbaycan" qəzetində
ilk məqaləsi dərc
olunur.
İşlədiyi
yerlər...
Üzeyir Hacıbəyov 1918-1920-ci illərdə
Azərbaycan Demokratik Respublikasının hakimiyyəti
dövründə "Azərbaycan"
qəzetində fəaliyyət
göstərib. Hər gün,
bəzən də günaşırı qəzetdə
məqalələrlə çıxış
edib. Qəzetin ilk redaktoru Üzeyir
bəyin kiçik qardaşı Ceyhun bəy Hacıbəyli idi. 1919-cu ilin
yanvarından 1920-ci ilin
27 aprelinə qədər
Ü.Hacıbəyov "Azərbaycan"
qəzetinin müdiri olub.
1921-ci ildə Bakıda
ilk musiqi məktəbini
(Azərbaycan Dövlət
Türk Musiqi məktəbi) yaradır, sonradan bu məktəb
musiqi texnikumuna çevrilir (texnikumun ilk direktoru Ü.Hacıbəyov
olub). 1926-cı ildə texnikum Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası ilə birləşib. 1926-cı ildən ADK-da fəaliyyət göstərən
Üzeyir Hacıbəyov
burada nəzəriyyə,
harmoniya, Azərbaycan musiqisinin əsasları fənlərindən dərs
demiş, konservatoriyanın
nəzdində Azərbaycan
xor kollektivi yaradıb. Lakin bu xor dağılmış, 1936-cı ildə Üzeyir bəyin təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında
yenidən Dövlət
xoru təşkil olunub. Ü.Hacıbəyov fasilələrlə, ömrünün axırına
kimi Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
(1928-1929; 1939-1948) rəhbərlik edib.
(davamı var)
Şərq.- 2011.- 23 aprel.- S. 11.