Hamının
sevdiyi, amma
tanımadığı Fikrət Sadıq
Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
"Azərbaycan" şeirini sevməyəcək
bir azərbaycanlını
düşünmək zordur.
Könlüm quşu qanad
açmaz, sənsiz bir an Azərbaycan!..
Səndən ayrı düşsəm
də mən, eşqin ilə
yaşayıram,
Yaralanmış qəlbim kimi, qəlbi
viran
Azərbaycan!..
Bu şeir insanı öz cazibəsinə
elə alır ki, hətta onu kimin yazdığı da önəm
daşımır. Sanki bu elə Azərbaycanın özü
tərəfindən yazılıb. Fəqət, nə heyrətli
bir hal... Şəhriyar şeiri fars dilində yazıb!.. Bizim
bildiyimiz "Azərbaycan" şeiri sadəcə bir tərcümədir.
Amma, sadəcə bir tərcüməmi?!. Yox. Bu sadə bir tərcümə
ola bilməz. Onu farscadan ana dilimizə çevirən əslində
Şəhriyarla müəllifliyi bölüşmüş
kimidir. Fikrət Sadıq çevirib onu doğma türkcəmizə.
Elə çevirib ki, onun farsca yazıldığına inanmaq
çox çətindir. Və doğrusu, buna heç kim
indiyədək də inanmır. Yəni bu şeir elə qəlbən
yazılıb və elə qəlbən tərcümə
olunub ki, ana dilimizin şirinliyi, doğmalığı,
güneyli-quzeyli Vətənimiz Azərbaycanın
vüqarı və qüdrətini özündə cəmləşdirib.
Bu mənada Fikrət Sadıq nələr yazmasından, daha nələr
tərcümə etməsindən, ümumiyyətlə
kimliyindən, şəxsiyyətindən asılı olmayaraq
Azərbaycanın söz-sənət xəritəsində əbədi
yerini qazanmış şairlərdəndir. Fikrət Sadıq əsl
vətənpərvər, milli və sözün bütün
mənalarında layiqli vətəndaş olan şairdir. Və
onun bütün yaradıcılığı da bugünki gənclərin
vətənpərvər və milli ruhda tərbiyələnməsi,
gənclərimizin öz milli kökləri üzərində
formalaşması üçün ən gözəl vasitədir.
Fikrət Sadıq 1930-cu il mayın
30-da Şamaxı şəhərində anadan olub. Burada
ibtidai, Kürdəmirdə orta təhsil aldıqdan sonra
Bakıda sənət məktəbini bitirib. Gəncə neft kəşfiyyatının
Naftalan qəsəbəsində Tərtərdə neft kəşfiyyatı
sahəsində elektrik montyoru işləyib. Sovet Ordusunda xidməti
borcunu yerinə yetirəndən sonra Bakıda bir müddət
kinomexanik kimi çalışıb. 1955-ci ildə Kürdəmirdə
elektrik montyoru işlədiyi vaxt axşam məktəbini
bitirib. Sonra ADU-nun filologiya fakültəsində təhsil
alıb (1956-1961). Ədəbi fəaliyyətə tələbəlik
illərində universitet nəşriyyatının
buraxdığı "Gənclik nəğmələri"
almanaxında dərc etdirdiyi "Artist" və "Ana əli"
şeirləri ilə başlayıb. Şamaxıda
kənd müəllimi, rayon qəzeti
redaksiyasında ədəbi işçi, ADU-nun Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi kafedrasında baş laborant, Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının Baş redaksiyasında elmi
redaktor, şöbə müdiri,
C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında elmi-kütləvi və sənədli filmlər
birliyi idarəsində baş
redaktor, Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqında bədii ədəbiyyatın təbliği
bürosunun direktoru olub (1961-1975). 1975-ci ildən Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında poeziya
üzrə məsləhətçi işləyir. Azərbaycan
yazıçılarının VII-VIII qurultaylarında Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı təftiş
komissiyasının sədri, IX qurultayında idarə heyətinin
üzvü, qəbul komissiyasının və
Şirvan filialının sədri seçilib. Azərbaycan Ali
Soveti Rəyasət Heyətinin Fəxri Fərmanı,
"Əməkdə igidliyə görə" medalı ilə
(1986) təltif olunub. Prezidentin
fəxri təqaüdçüsüdür.
Publisist Mahirə Abudulla "Qədimliyin
müasirliyi" məqaləsində Fikrət Sadıq
haqqında yazır: Mən Fikrət Sadığı
tanıyırammı? Kimdir o - hər saatı, hər
günü tapıntı olan, amma dəyişilməyən,
"bəxtinin güneyində novruzgülü açan",
insan olmaqdan bezib ağac olmaq istəyən, uşaq xəyallarına
aldanan, Dədə Qorqud kimi müdrik, dili bayatılı,
nağıllı?...
Sonra da cavab verir:
- Xalq
yaradıcılığının sərrafıdır, qəzəl,
rübai, qoşma, gəraylı... nəyə ürək
qızdırır, ürəyinin oduyla qalaylanıb,
cilalanıb yenilənir, işıq saçır. Sınayıcı
gözləri daim gəncləri axtarır ki, çinar
yarpağı kimi enli ovuclarıyla yollarına sığal
çəksin. Filosof şair cəmiyyətlə fərd
arasındakı münasibətləri palaz-palaz məqalələr,
qalaq-qalaq namizədlik, doktorluq işləri ilə deyil, ikicə
misra ilə ifadə edir:
"Xalqımın şair
oğluyam, quru dilmancı deyiləm". Yuxarıdan baxanda
dünya, reallıqlar çox kiçik, cılız
göründüyündən taleyin acığına adiliklərə
istehza edir.
Bir kimsə
yox çata dada,
Yerdə hamı - yerli adam...
Mən qəribəm bu dünyada,
Mən bu zamanca deyiləm.
Bu şeir
1996-cı ildə yazılıb.
Azman qaya kimi doğulub, necə var, elə qalıb.
Hörülüb, salxımlanıb, dirək vurulub, qalxmayıb. Nə deyirsiniz deyin, iki il, iyirmi il, lap bir ömür də bəs etməz Fikrət Sadıq yaradıcılığını
incələməyə, çünki
həyat fəlsəfəsi
həyat var olanacan sirlərlə doludur, sonacan anlaşılmayandır. Onu
bilirəm hamı inanır Fikrət Sadıq deyəndə:
Mən belə yaza bilməzdim,
Mən belə yaşaya bilməzdim,
Mən belə amansız olmazdım,
Mən belə fağır
olmazdım.
Yəni ədalətsizliyə, xəyanətə belə
səbirsizlik göstərməzdim.
İlhamın şıltaqlığına belə səbirli olmazdım.
Sabir ruhlu, Hadi kəsərli, ilhamı, qəlbi, insafı payandaz olmayan vüqarlı Fikrət Sadıq.
Gözlərindən heç nə
qaçmayan, yaxşılığa
da, pisliyə də sərraf qiyməti verən şair. Sözünə, zövqünə arxalandığımız, haqq
məhkəməsi, məhək
daşımız, ağsaqqalımız
Fikrət Sadıq.
Arxalı köpəklərin
Basdığı o qurd mənəm.
Namərd təpikləriylə
Tapdalanan yurd mənəm.
Yaxşı insanların yaxşılıqları
bizim olduğu kimi, günahları da bizim üstümüzə
yazılmalıdır, axı
bizdən qorunmaq üçün günah etməyə məcbur olurlar. Lakin Fikrət Sadıq
günahkar kimi görünməyə çalışar,
günah etməz.
Haqqa xəyanət etməz.
Bu qarışıq
dünyanın ziddiyyətli
şairidir Fikrət Sadıq, çünki sadədir, aydındır,
yaddaqalandır.
Sadə olan - aydın
olan. Həqiqəti
tez qavranılan, ana öyüdü, körpə təbəssümü,
sübh günəşinin
ilk şüaları kimi
pak. Bütün
dünya filosoflarının
maraqlandıqları, yozduqca
yozduqları, sona, dibə vara bilmədikləri cəlbedici
sufi nəzəriyyəsi
kimi. Bunun sirri çox
sadədir, sufizm həyat elmidir. Qısa ömür anında kim
həyatın sonuna sonacan addımlayır?
Həyatı özündə, əməllərində ədalətlə,
müdrikcəsinə ehtiva
edən şəxs elə sufidir. Fikrət Sadığın bütün
şeirlərində həqiqət
işığı var. Şair
könül azadlığını
özünəməxsus şəkildə
ifadə edir.
İnsan təbiətən azaddı,
mərddi,
Amma azadlığı saxlamaq dərddi.
Yiyəsi comərdsə, ruh da comərddi,
Yiyəsi qorxaqsa, qorxaq
olur ruh.
İnsan yaranışın bir damlası olduğunu duymaqla daxili buxovlarını qırır. Bu buxovlar nəfsdir, həsəddir, qəzəbdir,
kindir. Xislət elə özünsən,
öz içinə yığdığındır, içindən dəlir, qurd kimi içini
gəmirir, sarsıdır,
məhv edir. Günəşin nuru bir şeh dənəsində
dəmləndiyi kimi bu mətləblər şairin 2002-ci ildə yazdığı "Çəkilirəm"
şeirində toparlanıb.
Dahi sufi alimi
Əhməd Yasəvi
deyir ki, kim çox bilir, onun ürəyində
daha çox qorxu var. Fikrət Sadıq bu halı
məcazi şəkildə
insanın uşaqlıq
dövrü ilə eyniləşdirir.
Bir zaman uşaqdım, sığmırdım
Yerə - Göyə,
Ta nə yerə, nə göyə, içimə
çəkilirəm.
Odam, suyam, nəfəsəm, torpağam
təbiətə
təzədən dönməyə
içimə çəkilirəm.
Bu şeirdə
bir incə məqam da var
ki, bütünlüklə
Allahın şairi Nəsiminin "Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam"
hayqırtısı ilə
üst-üstə düşür.
Qədim fəlsəfədən
dünyanın dörd
ünsürdən - od,
su, hava və torpaqdan ibarət olması ideyası ilə tanışıq, Fikrət
Sadıq müdrikliyi bundadır ki, hava ünsürünü
nəfəslə əvəz
etməklə cansız
aləmin ruhi aləmlə qovuşduğunun
poetik həllini tapmışdır.
"İki cahana sığmamaq" ideyası ilk baxışdan
"Məndə tək"
ideyasına ziddir, söz pərdəsini götürsən, məğz
eynidir, cahana sığmamaq üçün
bəşər övladına
verilən mənəvi
dəyərlər, insani
olanlar "mənlik"
adlanan xəzinəyə
toplanıb, sonra "xırıd" olunmalıdır.
Mənbə - soy-kökü, milli yaddaşdır, nəsil-nəcabətdir, şəxsiyyətdir,
milli ruha, millətə qayıdışdır.
Bu, fasiləsiz
proses olmalıdır idrak, kamillik zirvəsi fəth olunsun.
Qədim türklərin məskəni
Altaya səfər etmək xoşbəxtliyi şairi təsirləndirir,
qan yaddaşımıza
köklənən şair
deyir: "Elə bil, haçansa bu yerlərdə olmuşam".
Mən Metenin
Min il
əvvəl Günbatana
atdığı
Dəmir uclu qayım oxam
Qayıtmışam
baxım görüm
Hanı mənim sadağım?
Söz təbiətin ahəngidir.
Fikrət Sadıq poeziyası
əhvalın rəngidir,
dilidir, sarı simə çəkilən
mizrabıdır. Bu şeir elə bil Altayın silsilə dağlarının
özüdür. Hər şey
Vahiddən başlayır,
baxın, birinci misra bir-iki sözə
ayaq qoyub zirvəyə yönlənir,
lakin zirvə də yekundur, bu şeirin sonluqları kimi. Oracan özün gəlmisən,
indi bitmisən, tükənmisən, əllərini
Allahın mərhəmətinə
açırsan. Altay isə Yer kürəsində
Allahın dərgahına
ən yaxın yerdir. Türkün mayası bu
müqəddəs məkanda
tutulub.
Altıngöldən
Min il əvvəl
su içmiş
Bir yağışın damlasıyam.
Qayıtmışam,
baxım görüm
Hanı mənim buludum?
Fikrət Sadıq ikiyə bölünmüş Azərbaycanın
müstəqillik ağrısı,
problemləri ictimai yüklə poeziya yəhərinə qaldıran
şairdir:
Sən başqa bir tərəfdəsən,
Mən başqa bir
tərəfdəyəm.
Sən Şəhriyar tərəfdəsən,
Mən də Sabir tərəfdəyəm.
Bizim bütöv olmağımız
qiyamətə qaldı,
qardaş
Çün, sən dözüm
tərəfdəsən, mən
də səbr tərəfdəyəm.
Mahir bənna daş
üstünə daş
qoyub bina tikir. "Taleyin acığına" kitabında
"Söz hörgüsü"
silsilə şeirləri
var. Fikrət Sadıq
"Qafiyə" şeirində
yazır:
Ekiz söz.
Ahəng tərəzisinin pərsəngi.
Şeir divarının hamar
üzü.
Köhnə daşı çox olsa
Kifir göstərəcək hörgünüzü.
Millətin süqutu əxlaqın
pozulmasından başlayır,
əxlaq deyilən cəmiyyətin yaşayış
normaları olmaqdan başqa milli varlığın mahiyyətidir.
İndi sürrealizmdən,
modernizmdən, nə bilim, nə ...izmdən yazırlar. Bu zaman yazarlar hansı hoqqabazlıqlardan
çıxmırlar, mətləbləri
dolaşdırır, hər
şeyi ayaq-baş etməklə, eybəcərləşdirməklə,
təhrif etməklə
uzunömürlülük, şöhrət qazanmağa
çalışırlar, hansıki
modernizm psixoloji açımda baş verir, bu zaman
istedad xərclənməyə
başlayır, həm
dəyərli, qiymətli
alacaq olmalıdır,
həm də söz yükün çiyindən düşməməlidir.
Bu yük bir dəfə yerə qoyulsa, çətin bir də qalxa.
İndiyədək Fikrət
Sadığın həcmcə
çox kiçik
"Xırdaca gəlin"
hekayəsinin ədəbi
aləmdə doğurduğu
səs-küy yadımdadır,
çünki yazı
hərənin ürəyinin
bir sarı simini tərpətmişdi.
Budur, hamının sevdiyi, yenə
tanımadığı Fikrət Sadıq, Şamaxı
düzləri kimi enli sinəsində zərif ürək
döyünən, əlçatmaz, bütövlüyü dərkolunmaz
Fikrət Sadıq. O düzlərdə hər il yazda lopa-lopa
lalələr açır, sarı, düymə
çiçəklər qırmızı xalıya
naxış vurur. Hər il nübar alçalar ağappaq ləçəkləri
dimdikləyəndə lalələr solur, yaşıl çəmənlərin
yanaqları bozarır, lakin gələn yaz yenə çəmənlər
süslənir. Fikrət Sadığın
yaradıcılığı hər fəsildə yeni rəngləri,
mənzərələri ilə cilvələnən çəməndir".
Məlahət Rzayeva
Şərq.- 2011.- 2 dekabr.- S.12.