Koroğlu - xalqımızın igidliyi,
mübarizliyi simvoluna çevrilib
Azərbaycan qəhrəmanlıq
dastanlarında xalqın həyatı ilə bağlı tarixi
hadisələrdən, onun haqq-ədalət və azadlıq
uğrunda apardığı mübarizədən bəhs
edilir. Belə dastanların qəhrəmanları xalq içərisindən
çıxmış mərd və igid insanlar olur. Qəhrəmanlıq
dastanları əsasən, xalq qəhrəmanları
haqqında olan rəvayət və nəğmələr əsasında
yaranır.
Ən məşhur qəhrəmanlıq
dastanlarından biri də "Koroğlu" dastanıdır.
Koroğlu kimdir?
Koroğlu Azərbaycan
xalqının ən sevmili dastan qəhrəmanlarından
biridir. Koroğlu adı xalqımızın igidliyi,
mübarizliyi, vətənpərvərliyinin simvoluna
çevrilib. Ata-analar bu gün də övladlarına
Koroğlu adı verir və bununla sanki övladlarının gələcəkdə
Vətənini, elini sevən, torpağı uğrunda mərdliklə
savaşan igid bir oğul olacağının təməlini
qoyurlar. Koroğlu mahnılarda, qoşmalarda, bayatılarda ən
çox səslənən addır.
Koroğlu dastanı
haqqında araşdırmalardan məlum olur ki, o, yarı mistik
xalq qəhrəmanıdır. Onun təqribən XVI əsrin
II yarısı yaşadığı güman edilir.
Koroğlu Cəlalilər hərəkatının
başçılarından biri olub. XVI əsrin ortaları -
XVII əsrdə Türkiyə şəhərlərini, Azərbaycan
və s. əraziləri kəndli hərəkatı
bürümüşdü. Azərbaycandakı cəlali dəstələrindən
birinə Koroğlu başçılıq edirdi. Rəvayətə
görə, Koroğlunun əsl adı Rövşən
olmuşdur. Koroğlu və silahdaşları haqqında
yazılı mənbələrdə məlumat çox
azdır. Tədqiqatçıların bəziləri
Koroğlunun Xorasanda, digərləri Anadoluda, əksəriyyəti
isə Azərbaycan ərazisində fəaliyyət göstərdiyini
qeyd edirlər.
Şifahi xalq ədəbiyyatında
Koroğlunun adı ilə bağlı hadisələr əfsanəviləşərək
öz əksini "Koroğlu" dastanında
tapmışdır. Dastanla hadisə və şəxsiyyətlər
silsiləsinin tarixilik xətti pozulmamış, Koroğlunun
igid döyüşçü, gözəl qoşmalar müəllifi
olan istedadlı şair və aşıq olması tarixi həqiqət
kimi qorunub saxlanılmışdır. Dastanda adları çəkilən
şəxsiyyətlərin (Giziroğlu Mustafa bəy, Kosa Səfər,
Cəfər paşa, Hasan paşa və b.) əksəriyyəti
tarixi simalardır. Koroğlunun əsas istinadgahı Çənlibel
qalası olmuşdur. Bu gün də Azərbaycan ərazisində
müxtəlif bölgələrdə "Çənlibel"
adlı çoxlu qalalar mövcuddur. XIX əsrə aid mənbələrdə
yaşayış məntəqəsi kimi Çənlibelin
adı çəkilir.
Koroğlu türk dünyasının ortaq qəhrəmanıdır
A.Təbrizlinin
"Tarixlər kitabı" əsərində cəlali dəstələrindən
20-dən çox başçısının, o cümlədən
Koroğlunun adı xüsusi qeyd edilir. Koroğlunun
vuruşmalardakı mərdlik və şücaəti,
kasıbların dostu, zülmkarların düşməni
olması onu xalq qəhrəmanına çevirmişdir.
Türk xalqlarının
böyük əksəriyyətinin (türk, türkmən,
özbək, qazax, başqırt, tatar, qaraqalpaq, Azərbaycan
türkləri və b.) şifahi ənənəsində
mövcud olan "Koroğlu" dastanı Tunadan Balkanlara,
Sibirdən Suriyaya qədər geniş bir coğrafi arealda
yayılıb. Yayılma miqyasına, həcminə və
şöhrətinə görə "Koroğlu" yeganə
dastandır ki, variant və versiyalarının sayı beş
yüzdən çoxdur.
Türkiyədə
"Koroğlu"nun ilk çapı 1887-ci ildə
işıq üzü görüb. On beş səhifəlik
bu nəşrdən sonra Koroğlu, dövrü və qəhrəmanın
fəaliyyət göstərdiyi tarixi hadisələrlə
bağlı bir çox araşdırmalar
aparılmışdır. Bundan bir qədər əvvəl isə
"Koroğlu" dastanının bir hissəsi erməni əlifbası
ilə İstanbulda çap edilmişdir. 1897-ci ildə
Aşıq Cəmalidən yazıya alınmış
"Giziroğlu Mustafa bəy", "Bolu bəy"
qolları Tiflisdə nəşr edildi.
Azərbaycanda
"Koroğlu" dastanının ilk nəşri 1913-cü
ildə Orucov qardaşları mətbəəsində Rza Zaki
tərəfindən çap edilmişdir. Bu nəsrlə olan
nəşrin titul vərəqi farsca yazılıb. Dastanın
14 qoldan ibarət daha mükəmməl və qoşmalarla zəngin
digər bir variantı 1941-ci ildə Hümmət Əlizadə
tərəfindən nəşr edilmişdir.
"Koroğlu"
dastanı Orta Asiyada da dəfələrlə nəşr
edilmişdir. Orta Asiya versiyası dövri olduğundan hələ
də tam şəkildə çap edilməmişdir. Əsasən
də özbək Koroğlusu bir neçə nəslin qəhrəmanlıq
salnaməsini canlandırdığından hər dövr
müstəqil dastan kimi formalaşmışdır. Son
zamanlarda Azərbaycanda "Koroğlu" dastanının yeni
qolları toplanıb nəşr edilmişdir. Bunlardan "Qəhrəman
Koroğlunun divlərlə görüşü",
"Koroğlunun Tehran səfəri", "Misri
qılıncın oğurlanması", "Mərcan
xanımın Çənlibelə gəlməsi", "Zərnişan
xanımın Çənlibelə gəlməsi",
"Ağca quzu" qollarını göstərmək olar.
"Koroğlu"
dastanının qısa nəşr tarixi göstərir ki, o,
XIX əsrin başlanğıcından son dövrlərə qədər
çox məşhur olmuş, variant baxımından ən
çox yayılan dastan halına gəlmişdir. Ancaq həm
ingilis, fransız, həm də ilk rus nəşrləri təhriflərlə
doludur. Folklorluq baxımından bu nəşrlərin
qüsurları çoxdur. Bunlara misal kimi şeir hissələrinin
nəsrlə verilməsi, tərcümədə sərbəstlik,
yersiz əlavələr kimi müxtəlif təhrifləri
göstərmək olar. Çox təəssüflə demək
lazımdır ki, Azərbaycan nəşrləri də arzu
ediləcək səviyyədə deyildir.
"Koroğlu"da qəhrəmanlıq
nəğmələri
Dastandan məlumdur ki,
Koroğlunun bir əlində qılınc, bir əlində saz
olub. Döyüşə sazla girib, döyüşdən
sonra da qələbəsini sazı sinəsinə basaraq tərənnüm
etməyə başlayıb. "Koroğlu"
dastanındakı qoşmalar bu gün də böyükdən-kiçiyə
hamının dilinin əzbəridir. Təsadüfi deyil ki,
dahi Üzeyir Hacıbəyli "Koroğlu" dastanı
motivləri əsasında "Koroğlu" operası
yazmış, operanın üvertürası isə, demək
olar ki, bütün dövrlərdə Azərbaycanı
tanıtma himni kimi səslənmiş və səslənməkdədir.
Eposun meydanagəlmə
amillərindən ilk dəfə əsaslı şəkildə
bəhs açan türkmən alimi B.A.Karrıyevin gətirdiyi
dəlillər bizdə və başqa ölkələrdə
irəli sürülən qənaətlərin özəyini
təşkil edir. Daha doğrusu, E.Muşeq, A.Təbrizi,
Ö.Çələbi, İ.Şopen, A.Xodzko, S.S.Penn,
İ.Petruşevski və b. Koroğlu haqqında söylədiklərinə
onun tədqiqatında daha geniş şərh verilmiş, bu səbəbdən
də tarixi məxəzlərdən gətirdiyi sitatlar sonralar
dərslikləri bəzəmişdir.
Alim belə bir qənaətlə
razılaşır: "Doğrudan da, XVII yüzildə
böyük şöhrət qazanmış Koroğlu adlı
şəxs yaşamışdır. Azərbaycan və
türkmən variantlarında göstərilir ki, Koroğlu tuk
(daha dəqiq desək, təkə) tayfasından
çıxmış türkmən idi və onun atası
sultan Murada xidmət etmişdir". H.Samuelyanın bu qənaətlərinin
Arakel Təbrizinin (1670-ci ildə ölmüşdür) və
Eliyas Muşeqin (XVIII əsr) şahidliyinə əsasən irəli
sürüldüyünü bildirən alimə görə,
bunlar eposun meydanagəlmə səbəblərini və yerini
müəyyənləşdirən yeganə mənbələrdir.
Arakel Təbrizi İran şahı I Abbasın hakimiyyəti
dövründəki hadisələrdən bəhs
açmış və baş verən üsyana
başçılıq edən şəxslərdən birinin
adının Koroğlu olduğunu bildirmişdir. Qəribədir
ki, o, indi aşıqların oxuduğu mahnıların
çoxunun da Koroğlu tərəfindən qoşulduğunu
vurğulayırdı. "Arakel Təbrizi söyləyirdi ki,
üsyankarlar özlərini "cəlalilər" (ərəb
sözü "cəlal" - məşhur, şöhrətli,
qorxu yaradan deməkdir) adlandırırdılar. Onlar şaha və
tərəfdarlarına qarşı amansızcasına
vuruşurdular. O yazırdı: "Cəlalilər monarxa
bütünlüklə tabe olmurdular; onların heç yerdə
daimi yaşayış məskənləri yox idi;
qabaqlarına nə çıxırdı, hamısını
dağıdırdılar; haralara onlar haqqında heç bir məlumat
çatmamışdı, tez oralara üz tutur,
soyğunçuluğa başlayır, qənimətlər
toplayır və yerdə qalan hər şeyi oda
atırdılar".
Beləliklə, tarixi
mənbələrdə Koroğlunun şəxsiyyəti
haqqında ilk dəfə Arakel Təbrizi özünün
1662-ci ildə qələmə aldığı "Tarix"
kitabında məlumat vermişdir. Şəhərlərin
kasıb əhalisinin və kənd camaatının üsyan
qaldırmasından bəhs açarkən o göstərmişdir
ki, üsyan başçılarının birinin adı
Koroğludur. Övliya Çələbinin XVII yüzilliyə
aid "Səyahətnamə"sində də Koroğlu cəlalilər
hərəkatının ən görkəmli nümayəndələrindən
biri tək xatırlanmışdır.
Paris nüsxəsində
qəhrəmanlar Cəlali Koroğlu və Nəzər Cəlali
adıyla verilir. Molla Cumanın düzüb-qoşduğu
dastanların birində də bu addan istifadə olunur: "Cəlali
Məhəmməd və Tavat xanım".
1571-1573-cü illərdə
Təbrizdə sənətkarlar və şəhər
yoxsullarının böyük bir üsyanı olmuşdur.
Çəkməçi, mahud toxuyan, şalvar-duz, dəvəçi,
səbzəfruş və b. iştirak etdiyi üsyanı
şah amansızcasına yatdırmışdır. H.Rumlunun,
İ.Münşinin yazdıqlarına görə, üsyanda qəssablar
silki mühüm rol oynamışdır. H.Rumlu pəhləvan
hərəkatının başçılarından birinin
adının Əvəz olduğunu yazır.
İ.T.Petruşevski bunun Eyvaz ola biləcəyi fikrini irəli
sürür. P.Əfəndiyev faktlar üzərində
müqayisələr apararaq belə qənaətə gəlir
ki, Eyvaz əvəzsiz bir pəhləvan, həm də Qəssab
Alının oğludur. Belə olduqda dastandakı Eyvazın
tarixi Əvəz-Eyvazın prototipi olmasına şübhə
yeri qalmır .
1577-1578-ci illərdə
Şirvanda yeni bir xalq üsyanı olmuşdur. Tarixçi
H.Rumlunun təsvir etdiyinə görə üsyan qəddarcasına
yatırılmış və onun
iştirikçılarından 400 nəfərin başı kəsilib
şahın sarayına göndərilmişdir. P.Əfəndiyev
İ.P.Petruşevskiyə istinadən göstərirdi ki, Azərbaycan
kəndlərində 35 növ vergi və mükəlləfiyyat
tətbiq edilirdi.
Əndəlib
Qaracadaği 1804-cü ildə İrəvan istila edildiyi zaman
rus ordusunun mayoru Şubinin xahişi ilə
soydaşlarının dilindən qələmə alıb
sistemləşdirdiyi "folklor toplusu"nda Koroğlunun
adı ilə bağlanan çoxsaylı aşıq şeirləri
verir.
Xalq qəhrəmanı
Koroğlunu saz-söz sənətkarı adı ilə
tanıtmaq ənənəsi keçən əsrin otuzuncu illərinədək
davam etdirilmişdir. Azərbaycan EA-nın Memarlıq və
Arxeologiya İnstitutunun arxivindən tapdığımız
1938-ci ilə aid bir "Aşıq şeirləri"
toplusunda Koroğlu adlı aşığa ünvanlanan
qoşma və gəraylılara rast gəlirik. Doğrudur, gənc
Ərtoğrul Cavidin (Hüseyn Cavidin oğlu) rəyi ilə
çapa hazırlanmış bu toplu müəyyən səbəblərdən
işıq üzü görməmişdir. Eləcə də
şeirlər eposun ayrı-ayrı qolları ilə səsləşir.
Daha dəqiq desək, məzmununda eposun hadisələrini tam əks
etdirir.
Şərq.- 2011.- 13 iyul.- S. 11.