Cəfər Cabbarlının
yaradıcılığı örnəkdi
Onu ədəbiyyata
çəkən qüvvə ictimai həyatda fəal
iştirak etmək ehtiyacı idi
Azərbaycan milli
şüurunun inkişafında, ədəbiyyatımızda vətənpərvərlik
mövzusunun möhkəmlənməsində görkəmli
dramaturq Cəfər Cabbarlının rolu əvəzsizdir. XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin,
incəsənətinin inkişafında müstəsna xidmətlər
göstərmiş görkəmli dramaturq, şair, nasir,
teatrşünas, tərcüməçi, kinossenarist, jurnalist
Cəfər Qafar oğlu Cabbarlı 1899-cu il martın 20-də
Bakının 110 km-də yerləşən Xızı kəndində
yoxsul bir kəndli ailəsində anadan olub.
Cəfərin ailəsi
1903-cü ildə Bakıya köçərək şəhərin
"Dağlı məhəlləsi" adlanan yuxarı hissəsində
yaşamağa başlayır. Qafar kişi Bakıda kiçik
ticarət ilə məşğul olurdu. Balaca Cəfər ara-sıra
Xızıya gedir, orada aşıqsayağı şeirlər
yazan bibisi Zərnişanla, dağ kəndlərindəki
qohumları ilə görüşürdü.
Yazıçının anası Şahbikə xanım
namuslu və çalışqan bir qadın idi. Onun dörd
oğlu vardı. Kiçiyi Cəfər idi. Əri Qafar
kişi 1902-ci ildə vəfat etdikdən sonra ailənin
bütün ağırlığı onun üzərinə
düşdü.
Cəfər
Cabbarlı kiçik yaşlarında Quran oxumağı məhəllə
mollasından öyrənmişdi. Sonrakı təhsili rus
dilində olur.
"Məktəb"dən
"Həqiqəti-Əfkar"a
Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində özünəməxsus yer tutan Cəfər
Cabbarlının adı görkəmli klassiklərimizlə
bir sırada çəkilir.
XX əsrin ikinci
onilliyində yaradıcılığa başlayan Cəfər
Cabbarlı zəngin və hərtərəfli
yaradıcılıq yolu keçərək, ədəbiyyatın
həm şeir, həm dram, həm də nəsr növlərindən
bacarıqla istifadə edir, istedadını sınayır. Cəsarətlə
demək olar ki, müasir Azərbaycan ədəbi dilinin
formalaşmasında onun müstəsna xidməti var.
Hələ ibtidai məktəbdə
oxuduğu zaman Abdulla Şaiq və Süleyman Sani Axundov kimi
yazıçı və müəllimlərin təsiri ilə
Cabbarlıda ədəbiyyata həvəs daha da qüvvətlənir
və o, Azərbaycan və rus şairlərini mütaliə
etməklə bərabər özü də yazmağa
başlayır.
Cəfərin əlyazmaları
içərisində hələ tamamilə bitməmiş, məktəbli
xətti ilə yazılmış bir neçə şeir,
hekayə, opera mətni və hətta roman da var. Bəzi tədqiqatçılar
Cabbarlının 1913-cü ildən öz yazıları ilə
qəzet idarələrinə gəldiyini göstərirlər.
1990-cı ilin əvvəllərinə qədər belə həsab
edilirdi ki, Cabbarlının ilk mənzuməsi 1915-ci il aprel
ayının 3-də "Məktəb" jurnalının 6-cı
nömrəsində çap olunan "Bahar" şeiridir.
Lakin dramaturqun əsərlərini son illərdə tədqiq
edən tədqiqatçı-alim Asif Rüstəmlinin
axtarışlarından məlum oldu ki, C.Cabbarlının ilk
lirik və satirik şeirlərinin tarixini 1915-ci ilin aprel və
iyun aylarında çap edilmiş "Bahar" və "Əl
götür" şeirlərindən deyil, "Həqiqəti-Əfkar"
qəzetinin 5 noyabr 1911-ci il 2-ci nömrəsində dərc
edilmiş "Eşidənlərə" və
"Şücaətim" şeirlərindən başlamaq
lazımdır.
1915-ci ildə Bakı
Politexnik Məktəbinin elektro-mexanika şöbəsinə
daxil olan yazıçı 1920-ci il mayın 6-da təhsilini
başa vuraraq şəhadətnamə və attestat alıb.
Cəfər
Cabbarlı 1920-ci ildə Bakı Politexnik Məktəbini
bitirdikdən sonra Azərbaycan Dövlət Universitetinin tibb
fakültəsinə daxil olub. O, burada oxuyur, lakin bu sənət
onu maraqlandırmadığından ərizə yazıb həmin
fakültədən çıxır. 1923-cü ilin
sentyabrından Cabbarlı səhnə aləmi və teatr
tarixi ilə yaxından tanış olmaq məqsədilə
Bakı Türk Teatr Məktəbində mühazirələrə
qulaq asmağa başlayır. Eyni zamanda 1924-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Şərq fakültəsinin tarix
şöbəsində də təhsilini davam etdirir.
Cabbarlı ədəbiyyata
yüngül bir həvəslə gəlməmişdi. Onu ədəbiyyata
çəkən qüvvə ictimai həyatda fəal
iştirak etmək ehtiyacı idi. O hətta ilk əsərlərində
də böyük
maarifçi-yazıçılarımızın, realistlərimizin
yolu ilə getməyə çalışaraq, hər əsərində
ictimai bir fikir ifadə edirdi, onun hər əsəri müəyyən
daxili həyəcanın, düşüncənin nəticəsi
kimi meydana çıxırdı.
Yaradıcılığının ilk dövrü
Cabbarlının
yaradıcılığı zaman etibarilə çox davam etməsə
də, siyasi-ictimai cəhətdən çox əhəmiyyətli
bir dövrü, 1915-1934-cü illər arasındakı iyirmi
illik bir tarixi mərhələni əhatə edir. Çox
mühüm ictimai-siyasi hadisələrlə dolu olan bu tarixi
dövrü nəzərdə tutaraq deyə bilərik ki,
Cabbarlının ədəbi fəaliyyəti Azərbaycanda,
xüsusən Bakıda kapitalizm münasibətlərinin
sürətlə inkişaf etdiyi burjua və mülkədar Azərbaycanının
fəhlə-kəndli sovet respublikasına çevrildiyi illərdə
keçib. Cabbarlının böyük yaradıcılıq
yolu çətin və ziddiyyətli olsa da, əsasən
yüksəliş və tərəqqi yolu olub.
Azərbaycan
demokratik-realist klassik ədəbiyyatına, zəngin xalq
yaradıcılığına əsaslanan Cabbarlı
başlıca olaraq Mirzə Fətəli Axundov realizmindən
qidalanırdı. Mirzə Fətəli Axundovun
maarifçi-demokratik fikirlərini, həyatla dərindən
bağlı olan realizmini Cabbarlı Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün, xüsusən özü üçün ən
düzgün bir yaradıcılıq yolu hesab edirdi.
1915-ci ildə
"Qurtuluş" jurnalı tərəfindən elan
edilmiş müsabiqədə Cabbarlının "Qürub
çağı bir yetim" şeiri bəyənilir və o,
birincilik qazanaraq Sabirin "Hophopnamə"si və
"Qurtuluş" jurnalının birillik abunəsi ilə
mükafatlandırılmışdı.
Gənc Cabbarlı hələ
uşaq yaşlarından cəmiyyət hadisələrini
müşahidə edir və bütün bunları qələmə
almağa, onlara öz münasibətini bildirməyə
çalışırdı. O, düşündüklərini
"Boranlı qış gecəsi" ("Qurtuluş"
jurnalı, 1915), "Bayram saxlayanlara", "Dilənçi"
("Bəsirət" qəzeti, 8 iyul 1917) və "Novruz
bayramına hazırlaşan müsəlmana töhfə"
("Bəsirət" qəzeti, 25 fevral 1917) kimi şeirlərində
əks etdirib.
Cabbarlı
yaradıcılığının ilk dövründə
mühüm yer tutan satira ədibin bir realist, bir demokrat kimi
yetişməsində mühüm rol oynayıb. Onun ilk satirik
şeirlərində həm mövzu, həm də forma cəhətdən
Sabir ruhu duyulmaqdadır. XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda yetişən realist satirik şairlərin
hamısı bu və ya başqa şəkildə Sabir
satirasının qüvvətli təsirini hiss ediblər. Gənc
Cabbarlı da ilk satirik şeirlərini bu böyük satirikin
təsiri altında yazıb.
Sabirdən öyrənmək,
onun demokratik fikirlərindən mütəəssir olmaq, satirik
üsullarından istifadə etmək Cabbarlının müsbət
cəhətidir. Sabir yaradıcılığı onun
üçün ilk realizm məktəbi, vətəndaş
poeziyası məktəbi, cəmiyyətə, xalqa xidmət məktəbi
idi.
Cabbarlı öz
satirik şeirlərini sadə, aydın yazmağa, fikrini real və
canlı ifadə etməyə çalışarkən
çox vaxt Sabirə müraciət edir və ondan
bacarıqla istifadə etməyə müvəffəq olur.
Onun "Qızıma" adlı satirasında ("Babayi-Əmir",
1915, ¹19) qızlarını cəhalətdə saxlayan
köhnə fikirli atalar tənqid ediliblər. Maraqlıdır
ki, Cəfər Cabbarlının "Qızıma"
satirası Oksford Universiteti tərəfindən çap
olunmuş dərsliyə daxil edilib.
Zahirən
yüngül və bir qədər də "məzəli"
görünən bu satirik şeirlərdə
Cabbarlının qəzəbli səsi aydınca eşidilirdi.
Onun ilk satirik şeirlərində qadın azadlığı
mövzusuna xüsusi yer verilib.
"Hürriyyəti-nisvançılara
protesto", "Arvadlar deyirlər", "Kişilər
deyirlər", "Qızlardan kişilərə
protesto" və başqa şeirlərində şair vaxtilə
dəb halını almış qadın azadlığı məsələsinin
yarımçıq həll edildiyindən, qadınların hələ
də ibtidai hüquqlardan məhrum olduğundan bəhs edirdi.
Bəzən şairin tənqid atəşi ictimai, siyasi məsələlərə
doğru yönəlir, dövlət quruluşundakı
nöqsanları ifşa edir.
İlk şeir, hekayə
və dramlarını Cabbarlı 1915-1916-cı illərdə
yazıb. İlk hekayələrindən olan "Aslan və Fərhad"ın
üzərində 15 iyul 1916-cı il tarixi var. "Mənsur və
Sitarə" hekayəsinin əlyazma nüsxəsi və həmçinin
"Sitarə" adlı operanın əlyazma nüsxəsində
tarix yoxdur. Lakin əlyazmaların xəttindən, əsərlərin
üslubundan asanlıqla təyin etmək olar ki, bunlar da 1915-ci
ilin axırları və ya 1916-cı ilin ortalarında
yazılıb.
Cabbarlının ilk
satirik və lirik şeirləri ilə bir zamanda yazılan bu əsərlərin
mövzusu da demək olar ki, bir-birinə çox
yaxındır. Müəllif bu əsərlərində də
cəmiyyətdəki ədalətsizlikdən bəhs edir.
Gördüyü zülmə və haqsızlıqlara
soyuqqanlı baxa bilməyən gənc yazıçı
öz həyəcanını, qəzəb və nifrətini
ifadə etməyə çalışır.
C.Cabbarlı
yaradıcılığa şeirlə başlasa da, ən
gözəl əsərlərini dramaturgiya janrında yazıb
və Azərbaycanın görkəmli dramaturqu və teatr
xadimi kimi tanınıb. Xalqın tərəqqisinin ana xəttini
mədəniyyətin, teatrın inkişafında görən
sənətkar bir-birinin ardınca gözəl səhnə əsərləri
yaradıb, eyni zamanda incəsənətin müxtəlif sahələrində
də fəaliyyət göstərib.
Cəfər
Cabbarlı Azərbaycanda ilk dəfə olaraq tarixi dram
janrını milli-azadlıq ideyaları ilə zənginləşdirib.
"Ulduz" və "Bakı müharibəsi"
1920-ci illər Cəfər
Cabbarlı dramaturgiyası üçün dərin
sarsıntılar, iztirablı axtarışlar, varlığa
estetik münasibətdəki eniş-yoxuşlar mərhələsi
idi. Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti dövründə
(1918-1920) bir çox yazıçılar kimi, gənc
Cabbarlının da dərindən çulğalamış
milli problematika, milli iftixar, qürur və vətənpərvərlik
ruhu ilə yazılmış "Ulduz və ya Trablis
müharibəsi" (1917), "Ədirnə fəthi"
(1917) pyesləri tənqid tərəfindən "ziyanlı sənət",
"zərərli təmayül" kimi
qarşılanmışdı. Hər iki əsərin
mövzusu türklərin yadellilərə qarşı
apardığı rəşadətli mübarizələrdən
götürülüb. Obraz və mövzu
yaxınlığını nəzərə alaraq "Ədirnə
fəthi" pyesini "Ulduz və ya Trablis müharibəsi"
pyesinin davamı hesab etmək olar. Bu əsərlər türk
məişətini, türk qəhrəmanlığını
və şücaətini təbliğ etdiyi üçün
hələ yazıldığı gündən vulqar tənqid
tərəfindən "pantürkist", "panislamist"
təmayüllü əsərlər kimi qarşılanıb,
az sonra tamamilə səhnədən çıxarılıb.
"Ulduz və ya Trablis müharibəsi" və "Ədirnə
fəthi" əsərlərinin mövzusu qardaş
Türkiyə türklərinin mübarizə dolu tarixinin
yaxın keçmişindən (1911-1913-cü illər)
götürülüb.
"Ulduz" (1917) və
"Ədirnə fəthi" (1917) əsərlərini
müəllif ömrünün gənclik çağında
(18 yaşında), yaradıcılığının ilkin mərhələsində
yazmışdır. C.Cabbarlı Bakı Politexnik məktəbinin
tələbəsi olmasına baxmayaraq, Türkiyə tarixinin
Balkan müharibəsi (1911-1913) dövrünü mətbuat məlumatları
əsasında diqqətlə izləyib, bəhrələndiyi
tarixi faktlara yaradıcı münasibət bəsləyərək,
problemlərin və xarakterlərin ziddiyyətli məqamlarını
üz-üzə qoyaraq oxucuları və
tamaşaçıları təsir altına, gərgin həyəcanlı
anlara sala biləcək, bu gün də Azərbaycanda
mövcud olan ictimai vəziyyətlə bağlı əlahiddə
aktuallıq kəsb edən dəyərli səhnə əsərləri
yaradıb.
"Ulduz"da hadisələr
İtaliya-Türkiyə müharibəsi fonunda cərəyan
edir. "Ədirnə fəthi" faciəsini gənc
Cabbarlı 1917-ci il oktyabrın 17-də bitirib, əsər elə
həmin il, dekabrın 15-də tamaşaya qoyulub. Pyesin əsas
məzmunu Balkan müharibələri dövründə təslimçi,
riyakar mövqe tutmuş hakim dairələrə qarşı
türk xalqının qəzəbi, itirilmiş Ədirnə
torpaqları uğrunda vətənpərvərlik hərəkatı,
qəhrəmanlıq və rəşadəti təşkil
edir.
Yazıçının "Bakı müharibəsi"
əsərində 1918-ci ilin martında Bakıda baş verən
qanlı hadisələr, erməni daşnaklarının azərbaycanlılara
qarşı etdiyi zülmlər təsvir olunur, başda Nuru
Paşa olmaqla qəhrəman xilaskar türk ordusunun şəhəri
erməni vəhşilərindən xilas etməsindən
danışılırdı. Həmin faciə 1919-cu il
sentyabrın 16-da Azərbaycan Dövlət Teatrında
tamaşaya qoyulub. Lakin çox təəssüf ki, əsər
bu günə kimi tapılmayıb.
Şərq.-
2011.- 16 iyul.- S. 11.