Yavər Kələntərli...
Bu adı səhnəyə
israrla Üzeyir bəy gətirib
Azərbaycan qadınının
musiqi sənətinə yolu əsrin əvvəlində
böyük vokal ustası Şövkət Məmmədova tərəfindən
açılsa da, 40-cı illərdə hələ də Yavər
Kələntərli, Fatma Mehrəliyeva kimi beş-üç
sənət ulduzu vardı. Milli incəsənətimizin
böyük təəssübkeşlərindən olan Yavər
Kələntərli Azərbaycanın əməkdar artisti
muğam, təsnif və xalq mahnılarının mahir
ifaçısı, Azərbaycan radiosunun və Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının solisti olub.
Leyli, Leylinin anası ("Leyli və
Məcnun", Ü. Hacıbəyov), Əsli ("Əsli və
Kərəm", Ü Hacıbəyov), Ərəbzəngi
("Şah İsmayıl", M.Maqomayev) və digər
partiyaları ifa edib. Yavər Kələntrli 5 feval 1979-cu ildə
vəfat edib.
Həyatı
Yavər Kələntərli bu
dünyada cəmi qırx gün atalı olmuşdu. O,
dünyaya 1902-ci ildə gəlmişdi. Bu həmin iliydi ki,
Şamaxını zəlzələ viran qoymuşdu.
Anasının, bibilərinin ölənədək
unutmadıqları o fəlakət baş verəndə,
körpə Yavər beşiyində
mışıl-mışıl yatırmış. Qəflətən
yer-göy lərzəyə gəlir. Adamlar təlaşla
özlərini evdən bayıra atırlar. Hər kəs
canının hayındaymış. Anası isə onu
bağrına basıb qorunmağa yer axtarır. Bala məhəbbəti
can qorxusunu yadından çıxarır. Qızını
başlarına yağan daş-kəsəkdən qoruya-qoruya
sığınacaq axtarır. Qəflətən ayağı
büdrəyib yıxılır. Üz-gözü qana
boyanır. Yenə özünü yox, körpəsini
düşünür. O gün aldığı yara sonradan
yaxşı olsa da, qadının üzündə həmişəlik
iz qoyur. O dəhşətli gündə aldığı
başqa bir yara isə onun qəlbindəydi. Ailənin
başçısı Abbas da zəlzələnin qurbanı
olmuşdu. Atası körpə qızını doya-doya sevib-əzizləmədən
getmişdi bu həyatdan. Amma sanki həmişə onun
yanında olmaq üçün səsinin qüdrətini,
gözəlliyini Yavərə verib getmişdi.
Onların nəslində hamı
muğamı, musiqini sevirdi. Amma balaca, şirindilli, hazırcavab,
sevimli Yavərə "Qız uşağı oxumaz" dedilər.
O da kömür damına qaçar, orda ürəyi
boşalınca oxuyardı. Şöhrətli xanəndə
olduğu vaxtlarda onu müayinə edən həkim təəccüblənmişdi:
"Səsinizdə qəribə ahəng var, elə bil,
kömür şaxtasında işləmisiniz".
O, səhnənin,
oxumağın ləzzətini görüb-getmişdi
Xudaverdinin evinə. 1916-cı ildə məktəbdə
Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın mal alan" əsəri
tamaşaya qoyulanda, o da Əsgəri oynamışdı.
Qızlar məktəbi olduğundan, o zaman məktəbin bir
neçə şagirdi kimi ona - Yavər Zamanovaya da kişi
rolu düşmüşdü. Amma onun üçün əsas
o idi ki, səhnəyə çıxmışdı. Gəlin
köçəndən sonra isə o, səhnə arzusuna,
oxumaq istəyinə son qoyulduğuna əmin idi...
Yavəri
qohumları sənətdən, səhnədən uzaq tutmaq
üçün əllərindən gələni etmişdilər.
Ancaq onun məlahətli səsi bir gün bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyovun diqqətini çəkdi. Üzeyir
bəylə Yavərin qardaşı Hacıbala Zamanov Qori
Seminariyasında bir yerdə oxumuşdular. Sonralar isə dost
olaraq qalırdılar. Üzeyir bəy Hacıbalagilə
tez-tez gələrdi. Elə onlarda "Leyli və Məcnun"
operasının məşqinin aparıldığı
vaxtlarda da Üzeyir bəy Yavərin oxumasını dinləmişdi.
Üzeyir bəyin aləmində bu səs elə onun Leylisinin
səsiydi. Bəstəkarın təklifi Yavərgilin ailəsində
razılıqla qarşılanmadı. Amma ona etiraz da edə
bilmədilər. Yavər 1922-ci ildə birillik musiqi kursunu
bitirdi.
Görünür, qisməti beləydi.
Bu yanıqlı, qeyri-adi səs təkcə
öz-özünü ovutması, qohum-tanış məclislərində
dinlənilməsi üçün deyildi. Ona görə də
nə vaxtsa mütləq səhnəyə
çıxmalı, o gözəl səsiylə dinləyənləri
feyziyab etməliydı. O gün də olmasaydı, bir başqa vaxt səhnəyə
gəlməli, Yavər Kələntərli adını Azərbaycan
musiqisi tarixinə yazmalıydı
Sənətə gəlişi
O
gün - 1924-cü ilin sentyabrında dayısı oğlu Əlicabbarın
evində qurulan məclis Yavərin sənətə gəlməsi
üçün bir vasitə oldu. Həmin gün
dayısı oğlu dostu Cəmo Cəbrayılbəylinin
ağır xəstəlikdən sağalması münasibətilə
qonaqlıq verirdi. Bəstəkar Müslüm Maqomayevin masabəyilik
etdiyi məclis şən keçirdi. Birdən Cəmo Cəbrayılbəyli
əyilib qonaqlardan birinin - Qulu Hüseynovun qulağına nəsə
pıçıldadı. O da ayağa qalxıb, masabəyidən
danışmaq üçün icazə istədi. Qulu
Hüseynov əvvəlcə Azərbaycan
qadınlarının tərifini göylərə
qaldırdı, sonra məclisdə iştirak edən Yavər
Kələntərlidən söz saldı:
- Mən
eşitmişəm ki, Yavər xanım gözəl musiqi
istedadına malikdir, muğamatı yaxşı bilir. Onun həm
də qüvvətli, məlahətli səsi var. Masabəyidən
xahiş edirəm ki, Yavər xanımın bu məclisdə
oxumasına icazə versin.
Cəmo
Cəbrayılbəyli də dostunun sözünə qüvvət
verdi
- Bəli,
həqiqətən də Yavər xanımın çox
gözəl oxuması var.
Müslüm Maqomayev gülümsündü:
-
Görünür, gözləmədiyimiz yerdən xəzinə
tapmışıq. Ümidvaram ki, Mirzə Xudaverdi bizim Yavər
xanımı dinləməyimizə müsaidə edəcək.
Masabəyi
sözünü bitirər-bitirməz alqış qopdu. Yavər
hələ də yerindən qımıldanmırdı. Əlicabbar
məsələyə qarışmalı oldu:
- Mənə
elə gəlir, nə Yavər, nə də Xudaverdi yeznə
bu məsləhətdən çıxmazlar.
Həmişə
belə olardı. Dost-tanış, qohum məclislərdə
onu oxutmamış əl çəkməzdilər. Amma Yavər
yenə həyat yoldaşının cavabını gözlədi.
Məclisdəkilərin əksəriyyəti müəllimlər
idi. Bu hörmətli ziyalıların yanında etiraza yer yox
idi. Xudaverdinin razılığını gözlərindən
oxuyan Yavər ayağa qalxdı. Onu ailəvi məclislərdə
çox zaman Cəmo Cəbrayılbəyli müşayiət
edərdi. O, indi də Yavərin işarəsini gözləyirdi.
Yavər Cəmoya baxıb gülümsünəndə, o dərhal
tarını götürüb, Yavər xanımın
yanında əyləşdi. Yavər "Segah" üstə
"Leyli və Məcnun" poemasından bir qəzəl
oxumağa başlayan kimi, məclis sükuta qərq oldu.
Yavər
oxuyub-qurtaran kimi məclisi alqış sədaları
bürüdü. Onun ünvanına təriflər
yağmağa başladı. Sonra Cəmo yenidən
tarını sinəsinə basdı. "Kəsmə- Şikəstə"yə
başlayıb Yavərə baxdı. Araya sükut
çökdü. Yalnız tarın həzin sədaları
altında Yavərin ürəkyandıran "Kəsmə-Şikəstə"si
eşidilirdi.
O gecə,
həmin məclisdə qərara gəldilər ki, tezliklə
Maarif evində keçiriləcək tədbirdə Yavər Kələntərli
də çıxış etməlidir. Gənc sovet dövlətinin
məktəb-maarif məsələlərində, az qala,
inqilab elan etdiyi günlər idi. Müəllimlərin
sözü hər yerdə keçirdi. Başının
ağrımasını istəməyən Xudaverdinin də
razılıq verməkdən başqa çarəsi
qalmadı. Elə oradaca əlüstü müsamirədə
Yavər Kələntərlini müşayiət edəcək
musiqiçilər də müəyyənləşdirildilər.
1924-cü il noyabrın 5-də Maarif evinin ikimərtəbəli
binasında sovet hakimiyyətinin 5-ci ildönümü
münasibətilə tədbir keçirilirdi. O gecə Yavər
"Mahur-hindi" muğamını ifa etdi. Onu tarda Bədəlbəy
Bədəlbəyli, skripkada Cəmo Cəbrayılbəyli
müşayiət etdilər. Bundan sonra Üzeyir bəy ona
muğam dərnəyinə getməyi məsləhət
gördü. Yavər Kələntərli məşhur xanəndələr
Cabbar Qaryağdıoğlundan və Seyid Şuşinskidən
dərs aldı. Daha sənətin yoluna
düşmüşdü. 1937-ci ildə onu Mirzə Fətəli
Axundov adına Opera və Balet Teatrına dəvət etdilər.
Teatrda ona Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"unda
Leyli, "Əsli və Kərəm"də Əsli,
Müslüm Maqomayevin "Şah İsmayıl"ında Ərəbzəngi
kimi rollar verdilər. Filarmoniyada keçirilən konsert
proqramlarının afişalarına Yavər Kələntərlinin
də adını saldılar.
Bundan
sonra həyat yoldaşıyla münasibətləri daha da kəskinləşdi.
Dava-dalaş günlərlə davam edirdi. Xudaverdi bəzən
konsertə getməyə hazırlaşanda onu
döyürdü. Yavər səhnəyə bədənindəki
qançır yerlərinin ağrısıyla
çıxıb oxuyardı. Onların ailə münaqişələri
barədə söz-söhbətlər artıq evlərinin
kandarını çoxdan aşmışdı. Hətta qəzetlərdə
də bu barədə yazılar getmişdi. On səkkiz il idi,
bir yerdəydilər. Ancaq bu illər onları
doğmalaşdıra bilmədi. Nəhayət, ayrılmaq qərarını
verdilər.
Oğlu ilə xoş günlərini,
arzularını da dəfn etdi
Onsəkkizillik
ailə həyatı Yavərə bircə səadət bəxş
etmişdi. O da yeganə oğlu Şahbaz idi. Xudaverdidən
ayrılandan sonra, özünü rahat hiss edirdi. Daha onu teatra,
səhnəyə həsrət qoymaq istəyən yoxuydu.
Oğlu ilə qürurlanır, sənətiylə sevinirdi.
Ancaq tale ona iki böyük xoşbəxtliyi bir yerdə vermədi.
Onlardan birini və daha dəyərlisini - oğlunu əlindən
aldı. On yeddi yaşlı oğlunu xəstəliyin pəncəsindən
qurtara bilmədi. Onu torpağa tapşıranda Yavərə elə
gəlirdi ki, gələcəyiylə bağlı
yaxşı nə vardısa, hər şeyini - gələn
bütün xoş günlərini, arzularını da dəfn
etdi. Özünü büsbütün Şahbazsız soyuq,
bomboş görünən evində hökmranlıq eləyən
tənhalığa verdi. Qalan ömrünü belə
yaşamaq istəyirdi. Heç çox yaşayacağına
da inanmırdı...
Hər
ay Üzeyir bəy onun məvacibini Opera Teatrından göndərirdi,
Yavər geri qaytarırdı. Xəbər göndərirdi ki,
mən bu bədbəxtlikdən sonra daha səhnəyə
qayıda bilmərəm, işdən çıxmağım
barədə əmr versinlər. Yavər Kələntərlinin
səsinə həsrət qalan tamaşaçıları isə
onun üçün qəribsəyirdilər. Onu sənətə
qaytarmaq üçün Üzeyir Hacıbəyov girdi araya.
Bir gün şair Səməd Vurğunla birlikdə gəlib,
Yavər Kələntərlinin soyuq, tənha evinin
qapısını döydü. Səhnəyə
qayıtması üçün çox israr etməyə,
yalvarıb-yaxarmağa hacət qalmadı. Yavər Üzeyir bəyin
sözündən keçə bilmədi. Səhnəyə
dönməyə, oxumağa razılıq verdi. Üzeyir bəy
musiqisevərlərə Yavər Kələntərlinin səsini
eşitmək, zövq almaq fürsətini qazandırdı.
Üzeyir bəyə "yox" deyə bilmədi. Opera
Teatrının yenidən Leylisinə döndü Yavər Kələntərli.
Səhnəyə çıxdı. Oxudu. Səsi
ağlayırdı. Salondakı tamaşaçılar da ona
qoşulmuşdular. Özləri də bilmədən təkcə
tamaşadakı iki nakam gəncin taleyinə yox, onsəkkizyaşlı
bir cavanın yarımçıq arzularına da göz
yaşları tökürdülər.
O gecədən
sonra Yavər Kələntərlinin adı afişalarda tez-tez
görünməyə başladı. Daha səhnə onun
yalnız arzusu deyildi, həm də təsəllisiydi. Bir də
adıyla qoşa yazılan Kələntərli soyadıyla təskinlik
tapdı. Onun qızlıq soyadı Zamanovaydı. Xudaverdiylə
ailə qurandan sonra Kələntərli olmuşdu. Elə sənətə
də bu soyadla gəlmişdi. Sonra musiqisevərlər Kələntərli
soyadlı başqa bir xanəndəni - Haşım Kələntərlini
də tanıdılar. Onu sənətə gətirən Yavər
oldu.
Amma
bir gün ölüm özünə Yavər Kələntərlini
yaraşdırmaq istədi. 1979-cu ildə onun
qapısını döydü. Bu dünyanın hər
üzünü - sevinclərini də, dərdlərini də
yaşamışdı Yavər Kələntərli. Əcəlini
qarşılamağa hazırıydı. Qabaqca demişdi:
"Əgər yayda ölsəm, məni Şamaxıya
aparıb, qardaşlarımın yanında dəfn eləyərsiniz.
Əcəlim qışda gəlsə, Şahbazımın məzarı
yanında torpağa tapşırarsınız". Yavər Kələntərli
qışda vəfat etdi. Onu Bakıda dəfn elədilər.
Həmişə
özünə dərd edərdi: "Məni kim
ağlayacaq?". Ancaq yanılırdı, onu son mənzilə
yaxından tanıyanlar da, yalnız oxuduğu muğamları,
xalq mahnılarını dinləyən, Opera Teatrının səhnəsində
oynadığı Leylini, Əslini, Ərəbzəngini
görən, səsinə, ifasına heyran qalanlar da gəlmişdilər.
Şərq.- 2011.- 25 iyun.-S. 11.