Bəşir Səfəroğlu: Milyonları güldürən,
düşündürən sənətkar
Azərbaycanın unudulmaz bu sənətkarı
aktyor kimi yaratdığı obrazlarla nadanlığı,
riyakarlığı, geriliyi qamçılayıb. Cəmi 44
il ömür sürmüş görkəmli səhnə
ustasının Azərbaycan teatrının
inkişafındakı xidmətləri danılmazdır.
İncə yumor, mənalı gülüş, zəngin mimika
uzun müddət Azərbaycan Musiqili Komediya Teatrında işləmiş
bu aktyorun ifasına xas təkrarolunmaz cəhətlərdən
idi.
Onun teatr səhnəsində
yaratdığı Uzun, Baləmi, Hacı Kərim və
başqa obrazlar bu gün də tamaşaçılar tərəfindən
məhəbbətlə xatırlanır. Aktyorun kinofilmlərdə
yaratdığı unudulmaz obrazlardan isə Gülümsərov
rolu xatirilərdən silinməyəcək. Artıq hər
şey aydındı- bu, dahi sənətkar Bəşir Səfəroğludur.
Həyatı
və obrazları
Bəşir Səfəroğlunu
xatırlarkən yaddaşlarda Gülümsərov
obrazının canlanması təsadüfi deyildir. 1964-cü
ildə istehsal olunan bu filmə aktyorun dəvət olunması
onun teatrda artıq məşhur bir sənət adamı kimi
tanınması ilə bağlı idi. Digər tərəfdən,
teatrda böyük uğurla səhnəyə qoyulan bu musiqili
komediyada o həm Qədirin, həm də Gülümsərovun
çox maraqlı obrazlarnı yaratmışdı. Filmin
quruluşçu rejissoru Ağarza Quliyev də yəqin ki, onu
tamaşada görüb, seçmişdi. Gülümsərov
bu istedadlı aktyorun özünün də sevdiyi və
böyük məhəbbətlə yaratdığı ekran qəhrəmanlarından
idi. Amma buna qədər Bəşir müəllim çox
ağır bir ömür yolu keçmişdi.
Bu yol böyük istedadlar
yetirmiş Bakı şəhərindən
başlamışdı. Burada, 1925-ci ilin Novruz ərəfəsində
dünyaya göz açmışdı. Cəmi yeddi il oxuya
bilmişdi. Ailə vəziyyəti ilə bağlı məktəbdən
çıxmağa məcbur olan Bəşir 14 yaşında
ikən sürücülər klubunun dram dərnəyinə
üz tutub. İstedadlı uşaq idi. Teatra da hədsiz həvəs
göstərirdi. Ona görə də burada ona kiçik rollar
verir, bir növ sınaqdan çıxarırdılar. Bir az
keçməmiş o, Əli Bayramov adına klubun nəzdində
fəaliyyət göstərən dram dərnəyinə getməyə
başlayır.
Gənc Bəşir özünə
yol axtarırdı. Yaşamaq üçün, gələcək
üçün özünü oda, közə
atırdı. Bu dərnəkdə ilk dəfə Hüseynbala
Zeynalov ona "Sevil" tamaşasında Gündüz rolunu həvalə
edir. Tamaşadakı bu kiçik rol onun həvəsini daha da
artırmışdı. Ona görə də yaxşı
rollar almaq məqsədilə Dənizçilərin Mədəniyyət
Evinə üz tutur və burada "Ölülər"
tamaşasında oynayır. Bu tamaşa onun gələcək
taleyinə böyük təsir göstərir. Belə ki, onun
bu tamaşadakı işini görən Musiqili Komediya
Teatrının rejissoru Niyaz Şərifov Bəşiri bu
teatrda işləməyə dəvət edir.
Artıq Musiqili Komediya Teatrı
aktyorlarının siyahısında 17 yaşlı Bəşir
Səfəroğlunun da adı var idi.
Möcüzə
sayəsində dili açılan sənətkar
Sonra isə Bəşirin
ömrünün çətin və məşəqqətli
müharibə illəri başladı. İki il cəbhədə
döyüşən aktyor yaralanıb Vətənə
döndü. Amma o, aktyor işləyə bilməzdi.
Çünki dili tutulmuş, qulağı eşitmirdi.
Amma qayğıkeş insanlar onu tənha
qoymayıb, dərdinə şərik çıxdılar.
Niyaz Sərifov hər gün teatrın qarşısına gəlib,
həsrətlə bu binaya boylanan Bəşiri yenidən
çəkib teatra gətirdi. Beləliklə, o əvvəl
tamaşaçı qismində teatra gəlir, sonra isə
kütləvi səhnələrdə oynamağa başlayır.
Həyatda möcüzələr də
olur. Elə Bəşirin taleyi də bu möcüzələrdən
idi. Günlərin birində yuxuda səhnəyə
yararsızlığını görür və bərk həyəcanlanır.
Qışqırıb yerindən qalxır. Bununla da həm
dili açılır, həm də eşitməyə
başlayır. O gün Bəşirin həyatında ən
yaddaqalan bir tarix olur.
Zəngin mimika, incə
yumor
Çox maraqlıdır ki,
Rauf Kazımovski
1969-cu ildə çəkdiyi
"Bəşir Səfəroğlu"
sənədli filmində
aktyorun həyatının
bu məqamına toxunmayıb. Amma film
bu böyük aktyorun yaradıcılığı
haqqında çox geniş məlumatları əks etdirib. Bu avtobioqrafik filmin hər kadrında sənətkarın
böyüklüyünü təsdiq edən unikal faktlar var. "Ekran" Yaradıcılıq Birliyində
istehsal olunan bu film Bəşir
Səfəroğlu haqqında
xatirələri də
əks etdirir.
Bəşir Səfəroğlu
bundan sonra teatra daha möhkəm bağlanır. "Gözün
aydın"da Salyanski, "Toy kimindir"də Uzun, "Rəisin
arvadı"nda Balaəmi, "O olmasın, bu olsun"da Məşədi
İbad rolları onun yaratdığı unudulmaz səhnə
qəhrəmanları idi. Ümumiyyətlə, onun
yaradıcılığındakı zəngin mimika, incə
yumor, mənalı gülüş doğuran hərəkətlər
aktyoru sevindirən xüsusiyyətlər idi.
Aktyorun yaratdığı onlarla bənzərsiz
rollar teatr tariximizdə öz ifaçısına əsl
şöhrət qazandırdı. "Beş manatlıq gəlin"
(Möhsün), "Keto və Kote" (Qaradavoy və
Çiko), "O olmasın, bu olsun" (Qoçu Əsgər
və Məşədi İbad), "Ulduz" (Qədir və
Gülümsərov), "Gözün aydın" (Salyanski və
Qəhrəman) və başqa tamaşalarda bir-birindən
gözəl rollar yaradan aktyorun pərəstişkarları
getdikcə artmağa başlamışdı. Onun
iştirakı ilə göstərilən tamaşalara bilet
tapmaq müşkül məsələyə
çevrilmişdi.
Bəşir Səfəroğlu
ötən əsrin
50-60-cı illərində Musiqili
Komediya Teatrının
aparıcı aktyorlarından
birinə çevrilmişdi.
Onun xalq artistləri Nəsibə Zeynalova və Lütfəli Abdullayev ilə tərəf müqabilliyi o qədər canlı və maraqlı alınırdı ki, tamaşaçı alqışları
dayanmaq bilmirdi. "Aya səyahət" komediyasında oynadığı
Hacı Kərimin sözləri bu gün də tamaşaçıların sevimli
ifadəsi kimi yaddaşlarda yaşayır.
Futbolu sevən sənətkar
Onu
kinoya da dəvət edirdilər. 1965-ci ildə "Tacikfilm"in "Mosfilm"lə birgə çəkdiyi
"Xoca Nəsrəddinin
12-ci qəbri" filmində
ona baş rolu - Xoca Nəsrəddini
həvalə etmişdilər.
Rejissor Klementi Mints Bakıda onun tamaşalarına baxandan sonra bu qərarı
vermişdi.
Film bütün SSRİ-də böyük maraqla qarşılanmışdı.
Onun kino qəhrəmanları arasında "Əhməd
haradadır?", "Qəribə
əhvalat", "Aygün",
"Yun şal" filmlərində yaratdığı
epizodik rolları qeyd etmək olar. Amma "Ulduz" filmindəki
Gülümsərov "Azərbaycanfilm"də
yaratdığı ən
gözəl rollardan idi.
Bəşir Səfəroğlu futbolu çox sevirdi. 1968-ci ildə o stadionda tamaşaçılar qarşısında
ilk dəfə topu oyuna daxil etdi.
Tamaşaçıların alqışları altında baş verən bu hadisənin
canlı kadrları
"Bəşir Səfəroğlu"
filminə daxil edilmişdir.
Bəşir Səfəroğlu 1964-cü ildə əməkdar
artist, 1968-ci ildə isə
xalq artisti fəxri adlarına layiq görülmüşdü.
1969-cu il martın 23-də dünyasını
dəyişən bu böyük aktyorun məzarı Fəxri Xiyabandadır.
Həyatının
cəmi 922 gününü
atası ilə yaşayan Afaq xanımın xatirələri
Bu gün
aktyorun sənət yolunu onun qızı
Afaq xanım ləyaqətlə davam etdirir. Afaq xanım unudulmaz sənətkarı xatırlayarkən
çox maraqlı məqamlara toxunur:
"Atam
dünyadan elə tez getdi ki,
onunla doyunca bir yerdə yaşamaq mənə qismət olmadı. Həyatın keşməkeşlərini və iztirablarını isə 14 yaşımda ikən duydum. Atamla birlikdə həyatımın
cəmi 922 gününü
bərabər yaşamışam.
Əslində, onunla yaxından
tanışlığımın ömür tarixçəsi
də elə bu qədərdir. Bilmirəm, buna təsadüfmü deyim, ya taleyin
gərdişimi - ancaq
doğulduğum günü
valideynlərimdən məhrum
olmuşam. Anam məni
bu dünyaya bağışladığı an öz həyatını itirib. Mən də onun məhəbbətini
və nəvazişini
hiss etmədən ondan
ayrılmışam. Bundan sonra
məni anamın valideynləri saxlayıb böyüdüblər. Bu
üzdən də atamdan uzaq düşmüşəm.
Nənəmlə babamın əllərinin
taqəti tükənib
qocaldıqlarından mənim
kimi azyaşlı uşağa baxmaq onlar üçün çətinləşmişdi. Buna görə də
12 yaşım olanda məni atamın himayəsinə vermişdilər.
14 illik ömrümün
atamla keçən
922 günündə nə
ona doyunca "ata" deyə, nə də üzünü görə
bilmişdim.
Səfəroğlunun adı gələndə
indi də adamların dodaqları qaçır. Çox qəribədir,
hətta özünü
və tamaşalarını
heç vaxt görməyən gənc
nəsil belə atamın obrazlarına sakit baxa bilmir.
Hazırda zövqlərin
dəyişildiyi söylənilsə
də, yüz il bundan
sonra belə Bəşir Səfəroğlunun
insanların hafizəsində
daim yaşayacağına
inanıram
Bəşir Səfəroğlu səhnədən milyonlarla
insanı güldürsə
də, həyatda çox ciddi və amiranə insan olub və
heç vaxt haqqı nahaqqa verməyib. Bəlkə də elə
buna görə 43 yaşında ikən həyatdan gedib.
Atamın oğlu yox idi deyə, onun yolunu mən
davam etdirdim. Öz ömrümdə atamın
yarımçıq qalan
həyatını da yaşamalı oldum. Arzumun əksinə çıxıb
şərqşünas əvəzinə
aktrisa oldum, dramatik obrazlar yaratdım və Moskvada "Bəşir Səfəroğlu" teatrını
açdım. Bilmirəm, bu
hiss haradan yarandı?
Atama olan sevgimdən, ya sənətkara qarşı duyduğum məhəbbət hissindən?
Deyə bilmirəm. Bircə onu bilirəm
ki, həyatdan atamın və özümün intiqamımızı
almışam. Çünki o bizim hər ikimizə qarşı amansız olub. Həyat mənimlə çox pis zarafat edib.
Doğulduğum gündən dəfələrlə
qürurumu sındırmaq
istəsə də, buna gucü çatmayıb. Əlimdən aldıqlarının əvəzində
məni bərkidib və dözüm verib.
1969-cu il martın 22-də atam keçindi. Qəribədir ki, onun doğulduğu və öldüyü təqvim
arasındakı fərq
11 gündür. Əgər
o, ikinci dəfə dünyaya gəlsəydi, yəqin bu zaman
kəsiyini də özünəməxsus qarşılayar,
zarafata salıb deyərdi:
- Demə, olumumla ölümüm arasında cəmi-cümlətani
11 gün fərq varmış. İşə
bir bax, 43 illik həyatım 11 günə sığınıbmış...
Atam dünyasını dəyişəndə bütün
şəhər onu yola salmağa gəlmişdi. Mən isə
ona qədər o cür izdihamlı dəfn mərasimini heç vaxt görməmişdim. Cənazəsi bir vaxtlar səhnəsində
yaddaqalan obrazlar yaradıb salonundan gurultulu alqış sədaları kəsilməyən
Musiqili Komediya Teatrından götürüldü.
Aktyor yoldaşları
onun ölümünə
dözə bilməyib
teatrın qapı və pəncərələrini
sındırır və
qışqıra-qışqıra deyirdilər:
- Biz Bəşir
Səfəroğlusuz teatrı
istəmirik...
İzdiham Musiqili Komediya
Teatrından Fəxri Xiyabana doğru üz tutanda yollar bağlanmış, hərəkət dayandırılmışdı.
Atam dəfn edilərkən
onunçün qazılmış
son mənzilə baxaraq
heyrətdən sarsılmışdım.
İndi düzbucaqlı qazılmış
bu yer bir
ay əvvəl atamı
tapıb sinəsinə
qısıldığım həmin yer idi. Axı bu haqda yalnız ikimiz bilirdik. Onun dəfn edildiyi gün al qırmızı
gün çıxmışdı,
bir isti var idi ki...
Amma ertəsi gün
Bakıda görünməmiş
qar yağdı və atamın məzarının üstünü
tamam örtdü.
Ölümündən
42 il keçsə
də, sənəti ilə ürəkləri fəth edən xalq artisti Bəşir
Səfəroğlunun xatirəsi
heç vaxt unudulmayacaq.
Şərq.- 2011.- 30 iyun.- S. 11.