Yazıçı, şəxsiyyət...
Fərman
Kərimzadə sənətkar kimi də, şəxsiyyət
kimi də vaxtdan ucada dayanıb
Həyatı
Altmış-yetmişinci illər nəsrinin bir sıra
görkəmli nümayəndələrindən biri də Fərman
Kərimzadədir. Sənətkar Böyük Vətən
müharibəsinin kədərli təəssüratı ilə
böyümüş, bu təəssüratın
doğurduğu düşüncələrlə ədəbiyyata
gəlib. Həmkarları dövrün ədəbi əsərlərini
yazanda o, yaddaşımıza çökmüş hisi,
pası, unutqanlıq qalıqlarını bir kənara atıb
əsl ədəbiyyat nümunələri yaratdı.
Fərman Kərimzadə 1937-ci il martın 3-də Ermənistanın
Vedi rayonunun Böyük Vedi kəndində anadan olub. İbtidai
təhsilini orada almış (1944-1951), orta məktəbi isə
Beyləqan rayonunun Şahsevən kəndində bitirib (1954). Əzim
Əzimzadə adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Məktəbində təhsil alıb (1955-1960).
3 il İsmayıllı və Beyləqan rayonlarında
orta məktəb müəllimi kimi fəaliyyət göstərib
(1962-1965). Sonra "Yüksəliş" rayon qəzeti
redaksiyasında ədəbi işçi, şöbə
müdiri, məsul katib işləyib (1962-1965). Moskvada
Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun ssenari fakültəsinin
ikinci kursunu bitirib (1965-1967). Azərbaycan Dövlət Televiziya
və Radio Verilişləri Komitəsində tərcüməçi,
böyük redaktor, "Abşeron", "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetlərinin redaksiyasında
şöbə müdiri, ədəbi işçi (1966-1970),
C. Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında kollegiya üzvü (1970-1977), "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetinin xüsusi müxbiri
(1977-1980) olmuşdur. Şüvəlan yaradıcılıq
evinin direktoru (1980-1981) işləyib.
Yaradıcılığı
1958-ci ildə qələmə aldığı "41
nömrəli ayaqqabı" hekayəsi ilk təcrübə
olsa da, müharibənin fəlakət dolu nəticələrini
təsirli bir dil ilə oxucuya çatdırır. "Son
eksponat", "Toy toğlusu" hekayələri də
müharibə mövzusundadır, müharibənin
ağrı-acılarından bəhs edir. "Son eksponat"da
ana qəhrəmanlıqla həlak olmuş oğlunun muzeydəki
köynəyini - öz əli ilə toxuduğu köynəyi
qorumağa çalışır, oğlunun sinəsini dəlib-deşən
güllə yerini muzeydəki baxımsızlıqla, köynəyə
güvə düşməsi ilə əlaqələndirir. F.Kərimzadə
hadisələrin məntiqini tutmağı, obrazların mənəvi-psixoloji
aləmini aydın cizgilərlə əks etdirməyi bacaran sənətkardır.
Bu cəhət onun müharibə mövzusunda
yazdığı hekayələrlə yanaşı,
"Ölülər yalan danışmır", "Mis
qazan", "Talada", "Ümid",
"Xınalıq" və başqa hekayələrində,
"Xallı maral", "Toy dəvətnaməsi"
povestlərində də güclü və qabarıqdır. Povestlər
işıqlı ideallar təbliğ edir, xalq malını
dağıdanları, israfçıları, əliəyriləri,
tüfeyli və kübar yaşayış tərzini ifşa
edir. "Xallı maral" povestinin qəhrəmanı Zəkəriyyə
harın zümrənin ad günləri və müxtəlif
işrət məclisləri üçün bir-bir kəsdirib
apardıqları xallı maralların qoruğunu
dağıdır, "təbiət bu maralları o cür
canavarlardan daha yaxşı qoruyar", deyə onları təbiətin
qoynuna qovur. "Toy dəvətnaməsi" ibrətamiz
sonluqla bitir: zavoddan oğurladığı bir maşın
spirti xırıd edə bilməyib qamışlı gölməçəyə
boşaldan baş şərabçı Vəli özü də
həmin gölməçənin qurbanı olur.
Tarixi romanlarda xüsusi üslub...
Göründüyü kimi, Fərmanın maraqlı
hekayə və povestləri vardır. Lakin Fərman Kərimzadə
imzası daha çox tarixi roman müəllifi kimi məşhurdur.
1967-ci ildə çap olunmuş "Qarlı
aşırım" onun yazıçı istedadını,
ümidverici və gələcəkli bir nasir kimi
yetişdiyini üzə çıxardı. F.Kərimzadə
"Qarlı aşırım"da 30-cu illərin ziddiyyətlərini,
kollektivləşmə dövrünün çətinliklərini,
özündən əvvəlki nəsr ustalarını təkrar
etmədən tamamilə yeni ruhda əks etdirdi. 30-cu illərə
60-cı illərin və altmışıncıların
gözü ilə baxış, hadisələrin
dolğun-dürüst mənalandırılması bu əsəri
oxuculara sevdirdi. Xalq qəhrəmanı Abbasqulu bəy
Şadlinskinin ömrünün son üç günü,
xalqının səadəti yolunda ürəyini məşələ
çevirməsi, cəsarət və qorxmazlığı,
yüksək ağıl və idrak sahibi kimi tədbirli hərəkətləri,
qolçomaq qiyamını öz qanı bahasına ləğv
edə bilməsi yazıçının tarixi fakt və hadisələrə
böyük duyum və həssaslıqla
yanaşdığını, yüksək ümumiləşdirmə
gücünə malik olduğunu göstərir. Kollektivləşməyə
partiya rəhbərliyi, 30-cu illər komsomolunun cəsur
mübarizəsi, geniş kütlənin siyasi şüur səviyyəsi,
mübarizə və döyüş iqtidarı, düşmən
qüvvələrin, Qəmlo kimilərin sinfi mənafeyi, fərdi-psixoloji
keyfiyyətləri, köhnə dünya adamlarının
törətdikləri bəlaların qurbanı olan
günahsız insanların taleyi romanda təbii boyalarla əks
etdirilmiş, təsirli və inandırıcı
verilmişdir. Hər bir xalqın tarixində unudulmaz səhifələr
olur. Bu cür səhifələr adətən ictimai
şüurun yetkinliyi, milli dirçəliş və
qurtuluş, böyük amallar uğrunda
çarpışmanın kəskinliyi və nəticələri
ilə şərtlənir.
XVI yüzilliyin sübh çağında Şah
İsmayılın başçılığı ilə
görülən işlər xalqımızın sonrakı
müqəddəratı üçün güclü
özülə çevrildi. Şah İsmayıl kimi tarixi
şəxsiyyətlər heç vaxt unudulmur, incəsənətin,
ədəbiyyatın gücü ilə yenidən doğulur. F.Kərimzadənin
uzun tədqiq və araşdırmalardan sonra qələmə
aldığı "Xüdafərin körpüsü"
dilogiyası xalqımızın tarixinə, 500 il əvvəlki
babalarımıza məhəbbət və hörmətin ifadəsidir.
Oxucunu orta əsr Azərbaycan həyatının həyəcanlı
səhnələri ilə qarşılaşdıran bu roman
Ağqoyunlularla Səfəvilər hakimiyyətinin
qovuşduğu, birincilərin ikincilərlə əvəzləndiyi
dövrün, Azərbaycan torpaqlarının birlik, Azərbaycan
mədəniyyətinin yüksəliş dövrünün bədii
salnaməsidir. F.Kərimzadə yeni faktlar əsasında
dövrün ziddiyyət və çətinliklərini,
qızılbaş bayrağı altında tarixi mübarizənin
məqsədini, köklərini müasirlik ruhu ilə təsvir
etmiş, qaranlıq səhifələri kifayət qədər
işıqlandırmışdır. "Xüdafərin
körpüsü" istər yazı tərzi, istərsə
də təhkiyə və dialoqlarının səlisliyi, zənginliyi
ilə seçilən bir romandır, qəhrəmanlıq
dastanıdır. Hər iki kitab ("Xüdafərin
körpüsü" və "Çaldıran
döyüşü") yüksək ideya-estetik keyfiyyətləri,
güclü ictimai-siyasi məziyyətləri ilə
yanaşı, quruluş, dil xüsusiyyətləri ilə də
diqqəti çəkir. Zəngin bədiilik vasitələri
oxucunu 500 il keçmişə aparır, təsvir edilən
dövrün havasına daxil edir. Gözəl təbiət
lövhələri, min bir rəng heyranlığı ilə
ictimai hadisələrin rəmzi əlaqəsi yaranır. F.Kərimzadənin
əsərləri kino sənəti üçün zəngin
material verir. İlk romanı əsasında çəkilmiş
"Axırıncı aşırım" filmi Azərbaycanfilmin
uğurlarından sayılır. Yazıçının
"Toy toğlusu" hekayəsi əsasında
qısametrajlı "Zınqırov", bir novellası əsasında
"Mənim arvadım, mənim uşaqlarım" filmi
çəkilmişdir. Şah İsmayıl haqqında
tutarlı bir əsər olan bu dilogiya özünün kino təcəssümünü
gözləyir. F.Kərimzadə ixtisasına görə rəssam
idi. O, maddi-mədəniyyət abidələrinin qorunub-öyrənilməsində
əməyini əsirgəmirdi. Ölkəmizin müxtəlif
yerlərindən topladığı sənət nümunələri,
qədim əşyalar, silah və alət növləri
yazıçıya tarixi qəhrəmanların həyatını,
məişətini, mübarizəsini canlandırmaqda kömək
edirdi. Yazıçı təsvir etdiyi hadisələrin
baş verdiyi əraziləri qarış-qarış gəzir,
qəhrəmanlarının yeri-yurdu ilə maraqlanırdı.
Abbasqulu bəy Şadlinskinin ev muzeyinin açılmasında,
Şadlinski ilə bağlı sənədlərin
toplanmasında yaxından iştirakına görə
(Şadlinskinin 100 illiyi günlərində) Naxçıvan
MSSR Mədəniyyət Nazirliyinin Fəxri Fərmanı ilə
mükafatlandırılması da bununla bağlıdır.
Xalqa aşırımın o
üzündəki həqiqəti göstərən sənətkar
yazır:
"Ə, nə hökumət, hansı hökumət? Mən
belə hökumət tanımıram!" bu sözləri
"Axırıncı aşırım" filmində Kərbəlayi
İsmayıl deyir. Ancaq bu sözləri sovet hökumətinin
qılıncının tiyəsi də, qəbzəsi də kəsdiyi
1967-ci ildə yazıçı, 60-cı illər nəslinin
görkəmli nümayəndəsi Fərman Kərimzadə
deyirdi. Qırmızı ilğımın puç və əfsanə
olduğunu yazıçı fəhmi ilə
çoxlarından əvvəl o duymuşdu. "Qarlı
aşırım" romanı ilə aldanmış insan
selini dayandırıb bəylikdən köləliyə
sürüklənən bir xalqa aşırımın o
üzündəki həqiqəti göstərirdi...
İllər keçdi, ilğım dağıldı, ədəbiyyatımızda
və kinomuzda "Qarlı aşırım"
("Axırıncı aşırım") qaldı...
Fərman Kərimzadə həyatı ədəbiyyata gətirdiyindən
yaradıcılığında obrazlar qalereyası da olduqca
real və zəngindir. Ziddiyyətli, koloritli obrazlar, min illərin
o üzündəki tarixi məqamlar və yaşantılar,
xalqın milli və mənəvi yüksəlişi,
uğurlar və məğlubiyyətlər, şərlə
xeyrin amansız mübarizəsi və bütün bunların
fonunda yazıçı şəxsiyyəti. O, sənətkar
kimi də, şəxsiyyət kimi də vaxtdan ucada
dayanmağı bacardı.
Kərimzadə bir insan kimi...
Fərman Kərimzadə maraqlı yazıçı
olduğu kimi, həyatda da özünəməxsus insan idi. Sabir
Rüstəmxanlı "Salam, Fərman" memuarında
yazır: "Bütün ağlı, insanlığı, mənəvi
gözəlliyi ilə Allah onu xoşbəxt
yaratmışdı. Amma bu xoşbəxtliyin içində kənardan
heç kəsin görmədiyi, duymadığı bir dərd
vardı..."
Doğrudan da, Fərman Kərimzadənin
ədəbi taleyi ilə şəxsi taleyi arasında qəribə
bir oxşarlıq vardı. Əsrlər boyu xalqının
başına gələn dərdlər, faciələr, bəlalar
onun da taleyindən yan keçmədi. XX əsrdə ən
faciəli tarixini yaşayan Vedi və vedililər dəfələrlə
məkrli erməni siyasətinin qurbanı olub, deportasiyaya məruz
qaldı. 1948-ci ildə başlanan deportasiyada onun da nəsli,
el-obası sürgünlərə, səs-küysüz
soyqırımlara düçar oldu. Fərman Kərimzadə
də bu taleyi yaşadı. Ancaq illər keçsə də
Vedini unuda bilmədi. Ağrı dağının
ağrılarını ürəyində daşıdı.
1988-1989-cu illərdə Vedinin qara günləri yenidən
başladı. Bu dəfə dərd batmanla gəldi. Bu dəfə
Vedidə bir nəfər də azərbaycanlı qalmadı.
Fərman Kərimzadə Vətənini sevirdi. Bu özgə
bir sevgi idi. Bəlkə ona görə də xalqının
başına gələn fəlakətlərin
kökünü keçmişdə axtarırdı.
O illərdə Fərman Kərimzadə Vedibasarın
sözə qarışıb qələmlə
döyüşən sərkərdəsi, başındakı
tüstü-dumanı ilə elə bil Ağrı
dağının özü idi. Vedinin adı çəkilən
kimi gözündə yaş gilələnir, dilindənsə
ürəkləri titrədən bayatı qopurdu:
Vedinin yanı dağlar,
Ürəyi, canı dağlar,
Burda bir el var idi,
Siz deyin, hanı
dağlar?!
Çox az
adam bilir ki, bu bayatının
müəllifi Fərman
Kərimzadədir. O, yazıçı
olmamışdan əvvəl
rəssam idi. Şair Musa Yaqubun təbirincə
desək, "Fərman
rəssam təfəkkürü,
şair zərifliyi ilə nəsrimizə bir şirinlik gətirdi".
Çəhrayı
rəngə doğru gedən yol...
Deyirlər, Fərman Kərimzadə bahar çağı çiçəkləyən şaftalı
ağacını çox
sevərdi. Bəlkə ona
görə ki, çiçəkləyən şaftalı
ağacı insanın
çəhrayı arzularına
bənzəyir. O, ömrü
boyu ağlı-qaralı
dünyadan çəhrayı
rəngə doğru
can atdı. Arzuları, əməlləri, istəkləri şaftalı
ağacının çiçəkləri
kimi işıq saçdı. Bir də
onu deyirlər ki, Fərman Kərimzadə haqqını
sağlığında almayan,
layiqincə qiymətləndirilməyən
sənətkar taleyi yaşadı. Əslində yazıçı heç
vaxt sənəti müqabilində təmənna
güdmədi. Meyarlar dəyişsə
də, o öz zirvəsində necə varsa, eləcə də əzəmətli qaldı. Baharda dünyaya gələn sənətkar elə baharda da - 1989-cu il mayın
17-də dünyasını dəyişdi. Bizə qalan isə
əsərləri və
Fərman Kərimzadənin
"Qarlı aşırım"
romanı əsasında
rejissor Kamil Rüstəmbəyovun 1971-ci ildə
elə yazıçının
öz ssenarisi əsasında ekranlaşdırdığı
"Axırıncı aşırım"
filmi oldu. O film ki, Azərbaycan kinosunun şah əsrlərindən biridir.
O, ömrün aşırımlarını
aşa bilməsə də, tarixin aşırımlarını aşacaq
və ədəbiyyatımızda
özünəməxsus, təkrarsız
Fərman Kərimzadə
kimi qalacaq.
Şərq.- 2011.-
1 iyun.- S. 11.