Azərbaycanın ilk nağıl
cəngavəri - Gündüz
Abbasov
Kinorejissor Əlisəttar
Atakişiyevin 1959-cu ildə Məmmədhüseyn Təhmasibin
"Çiçəkli dağ" pyesi əsasında
çəkdiyi "Bir qalanın sirri"
film-nağılındakı Elşən rolunu ifa etmiş
kinoaktyor Gündüz Abbasovu yaşlı və orta nəsil
tamaşaçılar yaxşı xatırlayırlar. Filmin
baş qəhrəmanı Elşən məkrli Göygöz
Kosaya qalib gəlir, sevgilisi Mətanəti düşmən əlindən
xilas edir...
Bir çox filmlərdə
yaddaqalan obrazlar yaratmış Gündüz Abbasovun kinoda
debütü 1942-ci ildə "Sovet pəhləvanı"
adlı qısametrajlı bədii filmdə olmuşdu. Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı İsrafil Məmmədova həsr
olunmuş filmdə baş qəhrəmanın kiçik dostu,
balaca çoban rolunda oynamışdı.
Gündüz Abbasovun böyük
kinoya gəlişi isə 1958-ci ildə baş verdi. Bakı
kinostudiyasında dramaturq İmran Qasımovun ssenarisi əsasında
rejissor Əjdər İbrahimovun çəkdiyi "Onun
böyük ürəyi" bədii filmində prokuror Rəcəb
obrazını Gündüz Abbasov sevərək
yaratmışdı. Bu rola çəkiləndə o, 28
yaşında idi. Ailə qurmuşdu, iki övladı
vardı. Yeri gəlmişkən, altıaylıq qızı
Şəhla da həmin filmdə Rəcəbin bacısı Səmayənin
qızı Lalə (körpəlik dövrü) roluna çəkilmişdi.
Film üç dövrü əhatə
edir: Böyük Vətən müharibəsindən (1941-1945)
əvvəl, müharibə illəri və müharibədən
sonrakı dövr. Filmdə tamaşaçılar aktyorun qəhrəmanını
əvvəlcə 20 yaşında, filmin sonunda isə 40
yaşında görürlər. Rəcəb özü kimi
sadə əmək adamlarının əhatəsində
böyüyüb. O, cəmiyyətin xoşbəxtliyi naminə
vəzifə borcunu şərəflə yerinə yetirir. Prokuror
Rəcəbin xarakterindəki bütövlük, onun insani
keyfiyyətləri - vətənpərvərliyi, dostluqda sədaqətliyi,
məhəbbətdə möhkəmliyi film boyu
özünü büruzə verir.
Rəcəb obrazı Gündüz
Abbasovu minlərlə tamaşaçıya istedadlı
kinoaktyor kimi tanıtdırdı. Tamaşaçılar da,
kino mütəxəssisləri də bu gənclə maraqlanmağa
başladılar. Bu barədə danışmazdan öncə
isə onun həyat yoluna qısa nəzər salaq.
...1930-cu il noyabrın 20-də
Bakının məşhur Dağlı məhəlləsində
Abbasovlar ailəsində bir oğlan uşağı dünyaya
gəldi. Anası - musiqiçi, pedaqoji və tibb təhsili olan
ziyalı qadın, böyük dramaturq Cəfər
Cabbarlının qardaşı qızı Mələk
xanım, atası - tanınmış yazıçı və
jurnalist, Azərbaycan radiosunun ilk sədri, Bakı
kinostudiyasının direktoru Şəmsəddin Abbasov
uşağın adını Gündüz ("Sevil"
pyesindəki Balaşın oğlu Gündüzün adı ilə)
qoydular. Ədəbiyyat və incəsənətlə sıx
bağlı olan ailədə böyüyən
Gündüzün uşaqlığı teatrda, kinoda aktyorlar
arasında keçdi, rəssamlığa, yazı-pozuya
böyük maraq göstərdi. 1952-ci ildə Bakı Rəssamlıq
məktəbini, 1961-ci ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin
jurnalistika şöbəsini bitirdi.
Hələ uşaqlıqdan dərin
mütaliə edən Gündüz Abbasov tələbəlik
illərində artıq ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olur, hekayələr yazır, tərcümələr edirdi. 50-60-cı
illərdə "Papasının qızı",
"Canlı körpü" və "Qanadlar" adlı
üç kitabı nəşr edilir, yüzlərlə hekayə,
felyeton, məqalə və oçerki dövri mətbuatda dərc
olunur. Bir müddət Azərbaycan radiosunun gənclər
şöbəsinin müdiri işləyir. "Uşaqgəncnəşr"də,
"Azərnəşr"də fəaliyyət göstərir,
xeyli kitabın redaktoru olur. "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində şöbə müdiri işləyir
Gündüz Abbasovun
yaradıcılığının ən rəngarəng səhifələri
Azərbaycan kinematoqrafiyası ilə bağlı olub. 1958-1990-cı
illərdə C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının istehsal etdiyi 20-dək filmdə, o cümlədən
8 ekran əsərində əsas rollarda çəkilib,
yaddaqalan, dolğun surətlər yaradıb. "Bir qalanın
sirri" film-nağılında Elşən,
"Aygün" televiziya filmində Elyar, "Bizim
küçə"də Rasim, "Leyli və Məcnun"da
Zeyd, "Telefonçu qız"da Mehribanın atası,
"Vulkana doğru"da Uzun, "Dədə Qorqud"da Bəybura,
"Qərib cinlər diyarında"da İblis, "Babək"də
Pərvinin babası, "İşarəni dənizdən
gözləyin"də şair, "Qəm pəncərəsi"ndə
qoca kəndli, "Alman klinikasına şəxsi səfər"də
milyonçu Lioznov, "Doğma sahillər"də Bəndalı
kişi, "Yuxu"da Hidayət kişi və s. obrazlar bu qəbildəndir.
"Babək" filmindən
söz düşmüşkən, vaxtilə
Gündüzün atası Şəmsəddin müəllim
"Babək" kinossenarisini yazmışdı. Filmin
quruluşu rejissor Hüseyn Seyidzadəyə
tapşırılmışdı. Lakin Moskvadakı məsul
kino işçiləri filmin çəkilişinə icazə
vermədilər. Bir çox illər keçəndən sonra
"Babək" tamamilə başqa ssenari üzrə çəkildi.
G.Abbasov "Koroğlu" filmində
baş rolu ifa etməli idi. Onu filmdə baş rola sınaq
çəkilişlərinə dəvət etmək
üçün Moskvaya teleqram vurulur. O vaxtı "Bir
qalanın sirri" filminin müəyyən epizodları
Moskvada çəkilirdi. Rejissor Ə.Atakişiyev
qısqanclıq ucbatından teleqramı Gündüzə verməyib
gizlədir. Səbəbi aydın idi. Rejissor istəməyib ki,
bu aktyor onun filmi ilə
paralel başqa bir filmdə iştirak etsin. Təbii ki, rejissor H.Seyidzadə cavab almadığına görə
aktyor Əfrasiyab Məmmədovu Koroğlu roluna təsdiq edir. Bundan fərqli olaraq
çəkilişinə hazırlıq
görüldüyü "Şah İsmayıl" filmində Gündüz Şah İsmayıl roluna təsdiq olunur. Amma müəmmalı şəraitdə bu filmin istehsalı baş tutmur. Halbuki o, foto və kino
sınaq çəkilişlərindən
uğurla çıxmışdı.
Nəhayət, Gündüz Abbasov
rejissor Ə.Atakişiyevin
"Bir qalanın sirri" film-nağılında
çəkilməklə daha
da məşhurlaşdı.
Kəndləri, obaları susuz
qoymuş zalım hökmdar Simnar xana qarşı aparılan mübarizə filmin əsas süjet xəttini təşkil edir. Həkim Eldostu, Usta, Kamran baba,
Elşən, Mətanət
əzab-əziyyət çəkən
xalqa kömək etmək üçün çalışırlar. Gündüzün yaratdığı Elşən
güclü xarakterə
malik qəhrəmandır.
O qüvvətlidir, lakin
həkim Eldostu ona oxumağı, bilikli olmağı təklif edir. Buna görə də
Elşən oxumağa
başlayır. O anlayır
ki, düşmənə
qalib gəlmək üçün güc kifayət deyil, həm də elmli və bilikli
olmaq gərəkdir.
Gündüz mərd və
qorxmaz Elşənin obrazını bütün
dolğunluğu ilə
yaratmağa müvəffəq
olub. Filmdə insan əməyi
və zəkasının
qüdrəti, çətinliyə
qalib gəlməsi Elşənin simasında canlı bir surətdə göstərilib.
Maraqlıdır ki, film ekranlarda
nümayiş etdiriləndən
sonra bir çox valideynlər həm yaraşıqlı
aktyor Gündüz Abbasovun, həm də onun sənətkarlıqla
yaratdığı Elşən
obrazı şərəfinə
yeni doğulmuş uşaqlarının adlarını
Elşən qoydular.
Kinorejissor H.Seyidbəylinin "Telefonçu qız" filmindəki Mehribanın atası rolu G.Abbasovun ən sevimli ekran işlərindəndir.
Rol böyük olmasa da aktyor onu
məharətlə ifa
etmişdir. Demək olar
ki, ata rolu
Gündüzün indiyə
kimi yaratdığı
surətlərdən tamamilə
fərqlənən, yeni,
təsirli bir surətdir.
Sonrakı illərdə çəkildiyi
filmlərdə biz Gündüz Abbasovu müxtəlif
planlı xarakterik rollarda görürük. Anarın çəkdiyi
"Qəm pəncərəsi" filmi
yazıçı-dramaturq Cəlil Məmmədquluzadənin həyat
səhifələrini ekranda canlandırır. Bu filmdə
aktyor qoca Kərbəlayı rolunda oynayır. Rejissor Kərbəlayını
kasıb kəndlilərin ümumiləşdirilmiş
obrazı kimi təqdim edir. Bununla belə, bəzən o,
gözəl misallar çəkir. Ağsaqqalın dediyi fikirlər
onun dünya görmüş bir insan olmasından xəbər
verir.
Kinorejissor C.Mirzəyevin
yaratdığı "İşarəni dənizdən
gözləyin" tarixi-inqilabi filmində Gündüzə
çox maraqlı bir rol təklif olunmuşdu. Şair rolu. Bu
personajın prototipi dövrünün böyük mütəfəkkiri,
şair Məhəmməd Hadidir. Gündüz Abbasov şairin
daxili aləminə nüfuz edərək, onun zəngin mənəviyyatını
üzə çıxarır.
Görkəmli şair Səməd
Vurğunun məşhur "Aygün" poeması əsasında
ekranlaşdırılmış eyniadlı film-poema ilk
televiziya bədii filmidir. Bu filmdə tamaşaçılar
çox qısa bir müddət ərzində məhəbbət
üçbucağı ilə qarşılaşırlar.
Əmirxan evdən küsüb gedəndən
sonra Aygün körpəsi ilə tək qalır. Bu vaxt
Elyarın (G.Abbasov) qəlbində ülvi hisslər
oynayır. Elyar Aygünü bütün varlığı ilə
sevir. Qadın bunu hiss edir. Amma o, Elyarın məhəbbətini
cavabsız qoyur. Çünki başa düşür ki,
analıq hissi müqəddəsdir. Elyara könlünü
verməklə balasının qarşısında
alçalmaq, gözükölgəli qalmaq istəmir. Bu hərəkəti
ilə Aygün həm əri Əmirxanın, həm də
Elyarın gözündə daha da ucalır. Elyar rolu epizodik
olsa da maraqlıdır. Lakin rol sxematikdir. Amma bu sxematiklik aktyor
oyunundan deyil, ssenaridən irəli gəlir.
"Kitabi Dədə-Qorqud"
dastanı dünya ədəbiyyatı xəzinəsinin nadir
incilərindəndir. Bu dastanın motivləri əsasında
çəkilmiş "Dədə Qorqud" filmi milli kino
tariximizdə layiqli yerini tutan ekran əsərlərindəndir.
Həmin filmdə Gündüz Abbasov maraqlı bir surəti -
Bəybura obrazını yaradıb. Bəybura oğul
atasıdır. Oğlunun başına gətirilən oyunlar
atanı sarsıdıb, onu kor edib. Bununla belə ata ümidini
itirməyib, nə vaxtsa oğlu ilə görüşəcəyinə
inanır. Onun oğlu Beyrəklə görüşü
filmin ən maraqlı səhnələrindən biridir. Bu an
atanın keçirdiyi hisslər, həyəcan dolu sevinc aktyor
tərəfindən inandırıcı şəkildə
tamaşaçıya çatdırılıb.
Gündüz müəllim
"Mozalan" respublika satirik kinojurnalının bir çox
kinosüjetlərində də maraqlı surətlər
yaradıb. Bundan başqa o, A.Dovjenko adına kinostudiyanın
istehsalı olan "Piliqrim"in kapitanı" bədii
filmində qoca dənizçi rolunu ifa edib.
Aktyor sonuncu dəfə rejissor F.Əliyevin
"Yuxu" filmində çəkilib. O, filmdə sanki
özü-özünü oynayır. Hidayət kişi
epizodik rol olsa da diqqəti cəlb edir. Filmə baxdıqca
görürsən ki, bağban obrazı əslində aktyorun
özüdür: yorğun, qayğılı, həyatın hər
üzünü görmüş Hidayət kişi -
Gündüz Abbasov.
Gündüz Abbasov
ömrünün son illərində görkəmli adamlarla
görüşləri barədə xatirələrini
yazırdı. Bir də "Keçmişsiz" adlı
roman üzərində işləyirdi. Bu işləri başa
çatdıra bilmədi. Amma Azərbaycan kino tarixində
parlaq iz qoyub getdi.
Aktyor sonuncu dəfə rejissor F.Əliyevin
"Yuxu" filmində çəkilib. O, filmdə sanki
özü-özünü oynayır. Hidayət kişi
epizodik rol olsa da, diqqəti cəlb edir. Filmə baxdıqca
görürsən ki, bağban obrazı əslində, aktyorun
özüdür: yorğun,qayğılı, həyatın hər
üzünü görmüş Hidayət kişi -
Gündüz Abbasov.
Dövlət Film Fondunun direktoru Cəmil
Quliyev: "Gündüz Abbasov oynadığı obrazlar bəzən
lirik poetik, bəzən cəsur, bəzən də cəngavər
olurdu. O dövrdə yaşayıb yaratmaq çox çətin
idi. Sovet senzurasının təsiri altında hər bir
obrazı, hər bir rolu real təbii yaratmaq çətin idi. Bir
çox rollar sovet ideologiyasının caynağından qurtara
bilmirdi. Buna baxmayaraq Gündüz Abbasovun yaratdığı
obrazlar öz dəsti xəttilə, reallığı ilə
seçilir və tanınır".
Kinoşünas Aydın Kazımzadə
Gündüz Abbasovun kinoya qəflətən gəldiyini deyib:
"Onun böyük ürəyi" filmində çəkilməklə
tanındı. 2-ci filmdə - "Bir qalanın sirri"
filmində Elşən obrazı onu nəinki Azərbaycanda,
bütün SSRİ-də məşhur etdi. Hətta film
Fransaya gedəndən sonra Əlisəttar Atakişiyev
danışırdı ki, bu aktyorla Fransada
maraqlanırdılar. Sonuncu filmi o "Yuxu" ilə
yekunlaşdırdı. Orada sanki o özü özünü
oynadı. Qayğılı, yorğun bir insan obrazı
yaratdı, bağban onun özü idi".
Şərq.-
2011.- 23 iyun.- S. 11.