Gəray bəy ömrü
yaşayan sənətkar
Həsənağa Turabovun
həyat hekayətindən
bəzi sətirlər
Onun
haqqında belə deyirlər: "O, əsl şəxsiyyət
idi. Azərbaycan teatr və kino sənətində bir neçə
barmaqla sayılası sənətkar var ki, onlardan biri də
odur. Azərbaycan mədəniyyəti, şüuru,
düşüncəsi, əxlaqı bu insanda cəmləşmişdi.
Belə insanlar nadir hallarda doğulur". Bu, çəkildiyi
obrazlarla Azərbaycan kino sənətində tarix yazmış
aktyor Həsənağa Turabovdur.
1938-ci il martın 24-də Səttar
kişinin evi böyük sevincə qərq olur. Ailənin ilk
övladı, oğul payı dünyaya gəlir. Bu oğlandan
qabaq bir neçə uşaq da anadan olmuşdu, lakin heç
biri sağ qalmamışdı. Xoşbəxtlikdən bu bahar
oğlunun ayağı sayalı olur, imam eşqinə
adını Həsən qoyurlar. Həsəndən sonra isə
daha bir qardaşı dünyaya gəlir. Beləcə, iki
qardaş sadə və ziyalı ailədə böyüməyə
başlayır. Evləri "Azdrama"nın yanında
olduğu üçün atası onları tez-tez teatra
aparırdı. Bütün premyeralara, tamaşalara birlikdə
gedirdilər. Amma nədənsə Həsəndə bu sənətə
istək özünü daha qabarıq büruzə verir.
Uşaqlıqdan teatrda böyüyən Həsəndə elə
o illərdən aktyorluğa həvəs və maraq oyanır.
Hələ məktəbdə oxuduğu illərdə teatr dərnəklərinə
getməyə başlayır. Yaşıdlarından da fitri
istedadı, biliyi və dəcəlliyi ilə seçilir. Əlaçı
olduğuna görə də müəllimləri tərəfindən
sevilir. 18 saylı məktəbi bitirəndən sonra isə həyatını
tamamilə sənətə bağlamaq qərarına gəlir.
Və İncəsənət İnstitutuna daxil olur və
1960-cı ildə aktyorluq ixtisası üzrə ali təhsilini
başa vurur. Elə həmin ildən Azərbaycan Dram Teatrında
aktyor kimi fəaliyyətə başlayıb və
ömrünün sonuna qədər bu teatrda
çalışıb. Həsənağa Turabov 1987-2001-ci illərdə
teatrın direktoru və bədii rəhbəri vəzifələrində
işləyib.
Mənalı ömrünü Azərbaycan
milli teatr və kino sənətinin inkişafına həsr etmiş
bu məşhur aktyorun teatr və kino tariximizdə silinməz
izləri var. O, klassik və müasir aktyor sənəti ənənələrindən
bəhrələnərək öz yolunu, öz məktəbini
yaratmışdı.
Səhnə
işi
Bir gün institutda "Hacı
Qara" tamaşasını oynayırdılar. Tamaşanı
izləyənlər arasında Adil İsgəndərov da
vardı. Adil İsgəndərov tamaşada rol alan tələbələrdən
birinə - Həsənə diqqətlə baxır və ona həyatını
dəyişəcək bir məsləhət verir: "Sən
komik rollar yox, dramatik rollar yaratmalısan".
Elə bununla da gənc aktyor fikrini
dəyişir. Sənət həyatı boyunca demək olar ki,
ancaq dramatik obrazlar yaradır.
Səhnə fəaliyyətinə
başladığı ilk illərdən lirik-psixoloji
üslubu ilə seçilən Həsənağa Turabov
qısa müddətdə Azərbaycan və dünya
dramaturqlarının əsərlərində baş
rolların ifaçısı kimi teatrın aparıcı sənətkarlarından
birinə çevrilib. O, Azərbaycan aktyorluq məktəbinin ənənələrini
ləyaqətlə davam etdirərək fitri istedadı, zəhmətsevərliyi
və yüksək səhnə mədəniyyəti sayəsində
yaratdığı rəngarəng və dolğun obrazlarla
milli teatr sənətimizi zənginləşdirib. Həsənağa
Turabov bir çox əsərlərin qəhrəmanlarına səhnə
həyatı verərək ədəbiyyatın daim diqqət
mərkəzində olan insan problemini bütün
çalarları ilə tamaşaçıların
yaddaşına həkk edib. Aktyorun böyük məharət
və sənətkarlıqla yaratdığı obrazlar sənətsevərlər
tərəfindən daim dərin rəğbət və məhəbbətlə
qarşılanıb.
İncəsənət
İnstitutunu bitirmişdi, məşhur sənət
adamlarından dərs almışdı. Həsən Turabovun gəncliyindən
yaratdığı rollar teatrsevərlərin qəlbinə
asanlıqla yol tapmışdı. Dramatik aktyor idi.
Yaratdığı obrazlarda həmişə
bütövlük olardı. Adətən baş rolları ifa
edərdi. 1960-ci ildən Akademik Milli Dram Teatrında
çalışırdı. Kimlərlə işləməmişdi:
Ağasadıq Gəraybəyli, İsmayıl
Dağıstanlı, İsmayıl Osmanlı, Mehdi Məmmədov,
Adil İsgəndərov və neçə-neçə
qüdrətli sənətkarlarla tərəf-müqabil
olmuşdu. Həsən Turabovun
yaradıcılığında qəribə özünəməxsusluq
vardı. "Mahnı dağlarda qaldı"
tamaşasında Kamran onun ifasında necə də gözəl
görünürdü. Gözəl diksiyası, səhnə
hərəkətləri, obrazı özününküləşdirmək
qabiliyyəti onu sevdirmişdi.
Həsən Turabovun səhnədə
yaratdığı rolları sadalamaqla qurtaran deyil.
Hansının adını çəkəsən: Vahidimi
("Kəndçi qızı"), Azərimi
("Yaxşı adam"), Hamletimi ("Hamlet"), Lionelimi
("Orman qızı"), İsgəndərimi ("Ölülər")
Xəyyamımı ("Xəyyam") deyim, hər biri
teatrımızın tarixində öz yeri, öz mövqeyi
olan əsərlər və rollar idi. Həsən Turabov
60-80-ci illər Azərbaycan teatrına yeni bir ruh gətirmişdi.
Onun oynadığı tamaşalarda qəribə nikbin bir ruh
hakim olardı, tamaşaçı axıra kimi onun qəhrəmanlarının
aqibətini gözləyərdi. Çılğın aktyor
idi. Səsində də bir özünəməxsusluq
duyulurdu. Həm də çox məhsuldar aktyor idi, gecəli-gündüzlü
məşqlərdə, çəkilişlərdə,
radio-televiziya verilişlərində işləməkdən
yorulmazdı.
Kino fəaliyyəti
Azərbaycan
kinematoqrafiyasının inkişafında da Həsənağa
Turabovun xidmətləri böyükdür. Aktyorun bir sıra
bədii filmlərdə, o cümlədən, televiziya filmlərində
yaratdığı maraqlı və yaddaqalan surətlər
onun aktyor həyatının böyük bir hissəsini təşkil
edib və yüksək sənətkarlıq
bacarığını bariz şəkildə nümayiş
etdirib. Onun iştirakı ilə çəkilmiş filmlər
tamaşaçılar tərəfindən həmişə
böyük maraqla qarşılanıb və Azərbaycan
kinematoqrafiyasının qızıl fonduna əbədi daxil
edilib.
Kinoda da özgə bir aləm
yaratmışdı. Gəray bəyin ("Yeddi oğul istərəm")
misilsiz obrazı onun ifasında kinomuzun nadir qəhrəmanlarından
biridir. Bu rol elə bil onun boyuna biçilmişdi. Həsən
müəllim bu rolundan söz düşəndə həmişə
təvazökarcasına "bu rejissorun seçimidir" deyərdi,
"mən yalnız onun dediklərini etmişəm". Yox,
elə deyildi, Həsən müəllim rejissorun istəyindən
qat-qat üstün ifa edərdi rolları. Onunla səhnəyə,
yaxud kamera qarşısına çıxan aktyorlar həmişə
ehtiyatla hərəkət edərdilər. Çünki onun sənəti
məktəb idi. Öyrəniləsi o qədər şeylər
var idi ki, Həsən müəllimin sənətində. Xalq
artisti idi, xalq onu sevirdi. Hansı əyalətdə, hansı
şəhərdə olurdusa görüşünə minlərlə
tamaşaçı yığılırdı. Mən dəfələrlə
bunun şahidi olmuşam.
Kinonu da teatr qədər sevirdi. Hətta,
mənfi rolları da ustalıqla oynayırdı. Afşin
("Babək"), Gəray bəy ("Yeddi oğul istərəm")
rolları təzadlı tiplər olsa da, sənətkarlıq
baxımından yadda qalan idi. O, müsbət rollarını
sevdirə bildiyi qədər də mənfi obrazlara
tamaşaçıda kəskin nifrət hissi yarada bilirdi.
Həsən Turabovun
"Axırıncı aşırım", "Ürək...
Ürək...", "Sevinc buxtası",
"Çarvadarların izi ilə", "Qəm pəncərəsi"
və başqa filmlərdəki rolları da öz ifa tərzilə
seçilirdi. Amma Kəbirlinskini ("Dantenin yubileyi")
özgə bir gözəlliklə yaratmışdı. Gəray
bəy nə qədər çılğın, enerjili,
hirsli-hikkəli obraz idisə, Kəbirlinski bir o qədər
mülayim, sakit bir insandır. O, hər iki obrazı öz
xarakterinə uyğun şəkildə çox məharətlə
yaratmışdı. Hətta rejissorluq etmək fikrinə də
düşmüşdü. "Bəyin oğurlanması"nda
rejissor rolunda çəkilmişdi. "Qaçaq Nəbi"ni
isə rejissor kimi çəkmişdi. Hər ikisində Həsən
Turabovun yaradıcılıq xüsusiyyətləri aydın
hiss edilirdi. Son çəkildiyi filmlər isə Rüstəm
İbrahimbəyovun "Ailə" və Eldar Quliyevin "Nə
gözəldir bu dünya..." filmləri olmuşdu.
Rəhbərlik
fəaliyyəti
O, həm də gözəl təşkilatçı
idi. Son illər
Akademik Milli Dram Teatrına rəhbərlik
etmişdi.
Böyük bir kollektivin
dərin rəğbətini
qazanmışdı. Onun rəhbərliyi
dövründə teatr
əsaslı təmir
edildi, neçə-neçə
klassik və müasir əsərlər
səhnəyə qoyuldu.
Axır vaxtlar xəstəliyi ona məhsuldar işləməyə imkan
vermirdi. Axırıncı dəfə onunla rəhbərlik etdiyi Teatr Xadimləri İttifaqında görüşdük.
Hiss olunurdu ki, amansız xəstəlik Həsən müəllimi
tamam taqətdən salıb. İşləmək istəyirdi, müsabiqələr,
görüşlər təşkil
etmək arzusunda idi. Bir də Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin
"Ağa Məhəmməd
Şah Qacar" faciəsində baş rolu oynamaq istəyirdi.
Deyirdi: "Məndən
olsa, hər gün məşhur aktyorların xatirə gecələrini təşkil
edərəm. Bizim teatrın
çox güclü aktyorları olub, onları unutmaq olmaz." Sən saydığını say... Çox arzuları
var idi, hamısı yarımçıq
qaldı. Ömür vəfa
etsəydi, hələ
teatrımız, kinomuz
üçün Həsən
müəllim böyük
işlər görəcəkdi.
Əfsus...
Böyük sənətkar 23 fevral 2003-cü ildə, 64
yaşında işıqlı
dünya ilə vidalaşdı.
"Atam Gəray bəy obrazı ilə öz həyatını yaşayıb"
"Yeddi
oğul istərəm"
filmindən sonra hamı onu Gəray
bəy kimi tanımağa və sevməyə başlayır.
Həsənağa Turabovun
qızı Sevinc Turabova deyir ki, atası Gəray bəy obrazı ilə həyatını yaşayıb:
"Atam Gəray bəy obrazı ilə öz həyatını yaşayıb.
Elə bil Gəray bəy özüdür ki, var. Xasiyyəti eyniydi. Mərd, qürurlu idi.
Heç
kimə baş əyməzdi, sözündən
heç vaxt dönməzdi. Baxmayaraq ki,
mənfi obraz idi Gəray bəy, kişilik rəmzi kimi tanındı. Hər yerdə
onu Gəray bəy deyə çağırırdılar. Hətta vəziyyət o yerə çatmışdı ki,
məni də Gəray bəyin qızı Humay adlandırırdılar. Yadımdadır, 6-7 yaşım olanda nənəmgilə getmişdim.
Pəncərədə dayanıb həyətdə
oynayan uşaqlara baxırdım. Məni
görən uşaqlar
başlayırlar qışqırmağa:
"Komsomolu güllələyib
öldürən Gəray
bəyin qızı Humaydı". Bu, məni
o qədər qəzəbləndirdi..."
Əslində o, atasına həqiqətən
də bənzəyir.
Özü bu bənzərliyi hiss etməsə
də, çoxları
bu oxşarlığı
asanlıqla sezir. Deyir ki, hətta indi də bəzən
tanımadığı biri
ona yaxınlaşıb
Həsənağa Turabovun
qızı olduğunu
soruşur. Söhbət
əsnasında bir xatirəni də yadına salır Sevinc xanım: "Bir dəfə atamla oturub "Yeddi oğul istərəm" filminə
baxırdıq. Son səhnələrdən biri
gedirdi. Komsomol Bəxtiyarla Gəray
bəyin dialoqu. Ona baxanda atama
dedim: "Onu çox istəmirəm, səni vurdu, mən də onu öldürəcəm".
Atam nə qədər
başa salmağa çalışdı ki,
artistik, bu kinodu, həyatda belə deyil, yenə də başa düşmədim.
Bir dəfə məni kinostudiyaya apardı.
Həsən Məmmədov çıxdı
qarşımıza. Onu görəndə
duruxdum. Atam bizi
Aktyor olduğuna görə sevdiyi qızı ona vermək istəməyiblər
Sevinc xanım atasıyla
anasının məhəbbət
hekayətini də danışıb. Demə, Solmaz
xanımla Həsən
Turabov bir məktəbdə təhsil
alıblar. Həsən ondan
bir sinif yuxarıda oxuyurdu. Məktəb
illərindən bir-birlərini
sevirdilər. O qədər
bağlanmışdılar ki, onları heç kim
və heç nə ayıra bilməzdi, ölümdən
savayı. Bəlkə də çoxları
elə düşünürdü
ki, bu uşaq
sevgisidir. Bir azdan
hər şey unudulacaq. Amma yox, məktəbdə
oxuduqları müddətdə
və ondan sonrakı illər də onlar öz
məhəbbətlərinə sadiq qalırlar. Solmaz xanım Xarici Dillər İnstitutuna daxil olan kimi
gənclər ailə
qurmaq qərarına gəlirlər. Həsənağa Turabov elçilərini göndərir. Amma əvvəl
rədd cavabı alır. Solmaz xanımın valideynləri
qızlarını aktyora
vermək istəmirlər.
Ancaq mübariz aşiqlər öz sevgilərindən dönmürlər. Həsənağa:
"Biz mütləq ailə
quracağıq", - deyib
inadını göstərir.
Solmaz xanım da əhdinə vəfasız çıxmır:
"Mən ancaq onu sevirəm və onunla ailə quracam", - deyir. Nəhayət, Solmaz xanımın
valideynləri bir-birini
çox sevən bu iki gənci
ayırmamaq qərarına
gəlir və onların ailə qurmasına razılıq verirlər. 1960-cı ildə sevənlər qovuşur və bu izdivacdan Daşqın,
Yalçın, Sevinc adlı övladları dünyaya gəlir.
Şərq.- 2011.- 24 iyun.- S. 11.