Seyid Şuşinski
Fikrət Əmirov
onu xalq musiqimizin çırpınan ürəyi
adlandırmışdı
Xeyriyyəçi
kimi fəaliyyəti...
1912-ci ildə "Molla Nəsrəddin"
dərgisinin naşiri Mirzə Cəlilin, Əlimirzə Nərimanovun,
Yusifbəy Tahirovun təşəbbüsü və Seyid
Şuşinskinin şəxsən yaxından köməyi ilə
Tiflisin azərbaycanlılar yaşayan məhəlləsində
- Şeytanbazarda "Auditoriya" adlı klub
açılır. Klubun açılışı
günü Seyid Şuşinski tarzən Məşədi
Zeynalın müşayiəti ilə "Mahur"
oxumuşdur. Konsertdə əldə edilən pulun
hamısını Seyid kluba vermişdir. "Auditoriya"
klubu da Seyid Şuşinskinin maddi yardımı nəticəsində
açılmışdır. Seyid Şuşinski eyni zamanda bu
klubun nəzdindəki Müsəlman Dram Cəmiyyətinin
aktyorlarına da yardım əlini uzadır. Ən
maraqlısı da odur ki, İbn-Salam, Əsgər, Sərvər
obrazlarını yaradır və bu rollarına görə pul
almaqdan imtina edir. Yenə də yoxsul sənətçilərin
xeyrinə...
Mirzə Cəlil 1913-cü ildə
aktyor Hacağa Abbasova belə söyləyib: "Hacağa,
son 2 ayda jurnalımız çıxmırdı. Yaxşı
ki, Seyid Batumdan gəldi və "Molla Nəsrəddin"in pulunu
verdi... Dübarə, mənə 200 manat da qızıl pul göndərdi".
Seyid Şuşinski varlı adam olub.
Elə Bakı aktyorları da pulsuzlayanda Tiflisə gedər və "Ağa"nın səxavətindən yararlanarmışlar.
O, paltarı olmayana geyim alar, qarnını
doyurar, Bakıya qayıdanda da hər birinə hədiyyə və yolxərci verərmiş.
Dövrünün ən dəbdə olan xanəndəsi kimi...
- Ağa, hava istidir. Bu
kağız şlyapanı
qoy ki, sərin
olsun".
O, Qafqaz canişininin "Saray müğənnisi" olmaqla
yanaşı, həm də şəxsi restoran, mehmanxana sahibi idi. Hətta "Mersedes" markalı avtomobili vardı. Seyid öz dövrünün dəbdə olan xanəndəsi idi.
O vaxtlar Bakının teatr truppaları Tiflisə qastrola gələrmişlər.
Belə səfərlərin
birində Seyid Azərbaycan səhnəsinin
əfsanəsi Hüseyn
Ərəblinski ilə
Yaradıcılığı...
Seyid Şuşinski yaradıcılığını
milli vokal sənətinin zənginləşməsinə
sərf etmişdir.
Azərbaycan musiqisinin və
xalq mahnılarının
təbliği sahəsində
Seyid Şuşinskinin
xidməti böyükdür.
Onun
1933-cü ildə təşkil
etdiyi "Şərq
musiqi ansamblı" ilə keçmiş
SSRİ-nin müxtəlif
şəhərlərində verdikləri konsertlər alqışlarla qarşılanmışdır.
S.Şuşinski klassik, Şərq
və Azərbaycan muğamlarının incəliklərinə
dərindən bələd
olan xanəndə idi. Onun gözəl və
şaqraq zəngulələri
(burunda və dişdə oxumaq) və uzun nəfəsləri
dinləyiciləri valeh
etmişdir. Üzeyir Hacıbəyov
Seyid Şuşinskini
nadir və istedadlı
xanəndə adlandırmışdır.
Seyid Şuşinski yenilik axtaran sənətkar idi. O, bir çox muğamlara yeni guşələr, xallar, nəfəslər, hətta hissələr əlavə etmişdir. "Rast" və
"Kürdü-Şahnaz" muğamlarının "Dilkeş"
hissəsini dinləyicilərinə
ilk dəfə çatdıran
Seyid olmuşdur.
Böyük sənətkar həm
də bir çox muğamları birləşdirib oxumuşdur,
Cabbar Qaryağdıoğlunun
yolunu muğamdan-muğama
keçmə (modulyasiya)
üsulunu öz yaradıcılığında uğurla tətbiq etmişdir.
Seyid Şuşinski Mirzə
Cəlil, Əbdülrəhimbəy
Haqverdiyev, Hüseyn Cavid, Hüseyn Ərəblinski kimi sənətkarlarla dostluq edirdi.
Fikrət Əmirov ilk dəfə yaratdığı və dünyada şöhrət
qazandığı "Şur"
və "Kürdi-Ovşarı"
simfonik muğamlarını
yazarkən, Seyid Şuşinskinin məsləhətçi
kimi ona böyük köməyi olmuşdu. Fikrət Əmirov Seyid
Şuşinskini xalq musiqimizin çırpınan
ürəyi adlandırırdı.
Eyni zamanda, Niyazinin "Rast" simfonik muğamlarının yaranmasında
yaxından köməklik
göstərmişdir.
Seyid Şuşinskinin oxuduğu
"Cahargah", "Nəva",
"Bayatı-İsfahan", "Hümayun", "Rast",
"Mahur", "Zabul",
"Kürdü-Şahnaz", "Mirzə Hüseyn segahı", "Mani", "Arazbari", "Mənsuriyyə"
muğamları böyük
rəğbətlə qarşılanmışdır.
1963-cü ildə,
74 yaşında onun
"Heyratı", "Mani", "Arazbarı", muğamlarını
zil səslə oxuması hər xanəndəyə nəsib
olmayan ustalıqdır.
Onun oxuduğu muğamlar
içərisində "Çahargah"
xüsusi yer tutur. Seyid Şuşinski novator
xanəndə idi.
O, "Cahargah"ın müqəddiməsini
başlayarkən, muğamı
"maye"sindən, yəni
"Cöhrəvi" hissəsindən
yox, məhz muğamın səkkizinci
hissəsi olan "Mənsuriyyə" üstündə
zildən 10-15 dəqiqə
"Bərdaşt" etdikdən
sonra muğamın
"maye"sinə qayıtmışdır.
Maraqlıdır ki, həyatının son illərində,
yaşı artıq
74-ü ötmüş Seyid
"Mənsuriyyə"ni
eyni şövqlə oxuyurdu.
Populyarlaşdırdığı şairlər...
Böyük sənətkarımız Seyid Şuşinskinin Natəvan haqqında xatirəsində qeyd olunur ki, o şairənin
qəzəllərini "Segah"
üstündə oxuyarmış.
Və ondan bəri, demək olar ki, bu günə
kimi tanınmış
Azərbaycan xanəndələri
şairənin qəzəllərini
oxuyub ilham alırlar.
Müəllim kimi fəaliyyəti...
Seyid Şuşinski, 1926-cı ildə dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
dəvət olunur.
Cabbar Qaryağdıoğlu və
Keçəçioğlu Məhəmməd ilə birlikdə yeni açılmış xanəndəlik
sinfində müəllim
işləyir.
Seyid Şuşinski Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında
müəllimlik etdiyi
illərdə (1926-1933) gənc
sənətkarların musiqi
təhsili ilə yaxından məşğul
olmaqla bərabər, həm də Bakının musiqi həyatında da səmərəli fəaliyyət
göstərmişdir.
Böyük sənətkar Seyid Şuşinski görkəmli
pedaqoq kimi Zülfü Adıgözəlov,
Xan Şuşinski, Həqiqət Rzayeva, Əlibaba Məmmədov, İslam Rzayev, Yaqub Məmmədov, Rübabə Muradova və başqalarının
xanəndə kimi yetişməsində böyük
əməyi olmuşdur.
O, kommunistlər
dövründə də
belini bükməyib. Firudin Şuşinski yazır: "Əynində
İndiqodan tikilmiş
paltar, qara ipək köynək, başında gümüşü
papaq ("heyvaçiçəyi"),
əlində ağ əlcək və fil sümüyündən
hazırlanmış əsa
olub" . Repressiyanın şıdırğı çağlarında - 1933-38-ci illərdə Füzuli
rayon Dövlət Dram Teatrının
bədii rəhbəri
kimi çalışıb.
Sonra 1939-1960-cı illərdə
M. Maqomayev adına
Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında solist
olmuş, ömrünün
son illərində isə
Opera və Balet Teatrında muğam operalarının məsləhətçisi
işləmişdir.
Bakı həyatı...
Seyid Şuşinski 1919-cu ildən sonra ömrünün sonunadək
Bakıda yaşayıb.
Ancaq buna qədər bir dəfə də bu neft
şəhərinə gəlibmiş
- 1916-cı ildə. Həmin
il Tağıyev
Teatrında "Ölülər"
tamaşası gedirmiş.
Fasilədə Seyid "
Vəfatı...
Seyid Şuşinski 1965-ci ildə vəfat edib. "Kommunist"
qəzeti çap etdiyi nekroloqda yazmışdı: "Qocaman
xanəndəmiz, qayğıkeş
müəllim, son dərəcə
təvazökar bir insan - Seyid Şuşinski
vəfat etmişdir.
O, ömrünün 60 ilini
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafına
həsr etmiş, gözəl səsi ilə xalqımızın
sevimli müğənnisi
olmuş, Yaxın və Orta Şərqdə
şöhrət tapmışdır".
Şərq.- 2011.- 31 mart.-
S. 11.