Dulusçuluq
Azərbaycanda
sənətkarlıq istehsalının ən qədim sahələrindən
olub bu günə qədər öz əhəmiyyətini saxlayan
peşə
Dulusçuluq
Dulusçuluq - gilin xüsusi
formaya salınması və xüsusi bişirilməsi ilə
bağlı peşə.
Dulusçuluq istehsalatın
üç istiqamətini əhatə edir:
Adi tikinti kərpicinin istehsalı;
Müxtəlif gil qabların və istehsalat məmulatlarının
(odadavamlı kərpic, kafel, saxsı boru və s.)
istehsalı;
Fayans və farfor məmulatlarının istehsalı.
Azərbaycanda dekorativ-tətbiqi sənətin tarixi
çox qədimdir. Bəzi mənbələrə görə,
ən qədim sənətkarlq növlərindən sayılan
dulusçuluq sənəti isə Azərbaycanda e.ə. II
minilliyə təsadüf edir.
Qədim dövr sənətkarlığının
inkişafında dulusçuluq əsas yer tutmuşdur. Dulusçuluq
məmulatları ölçüsü, forması, üzərindəki
naxışları, hazırlandığı material və
hazırlanma texnologiyasına görə bir-birindən fərqlənir.
Alimlər tərəfindən bədii saxsı məmulat belə
qruplaşdırılmışdır: Boralı keramika;
Cilalı keramika; Fiqurlu keramika; Şirəli keramika; Basma-naxışlı
keramika; Yapışma naxışlı keramika; Minalı
keramika.
Azərbaycanda dulusçuluğun tarixi
Dulusçuluq Azərbaycanda sənətkarlıq
istehsalının ən qədim sahələrindən olub bu
günə qədər öz əhəmiyyətini
saxlamışdır. Mütəxəssislər
sənətin bu sahəsinin meydana çıxmasını
Neolit dövrünə aid edirlər. Əvvəlcə,
əsasən qadınların məşğul olduğu
dulusçuluq eneolit dövründə tətbiq edilən bir
sıra texniki nailiyyətlər nəticəsində müstəqil
sənət sahəsinə çevrilmişdi.
İlk orta əsrlərin sonlarından başlayaraq
Azərbaycanda dulusçuluq istehsalı daha yüksək səviyyəyə
çatmışdı. Monqol
işğalına qədər davam etmiş bu yüksəliş
dövründə dulusçuluqda güclü kəmiyyət
və keyfiyyət dəyişikliyi baş vermişdi. Ayaqla hərəkətə gətirilən
çarxın meydana gəlməsi, müxtəlif
dulusçuluq mərkəzlərində şirli qablar
istehsalının başlanması, dulus kül rələrinin
kütləvi şəkildə tətbiq edilməsi yüksək
keyfiyyətli saxsı məmulatının istehsalı
üçün daha əlverişli şərait
yaradırdı.
Bu dövrdə saxsı qabların yayılması
arealı Azərbaycanın demək olar ki bütün şəhər
və vilayətlərini əhatə edirdi. Bir çox
yaşayış məntəqələrində, o cümlədən
Beyləqanda aparılan arxeoloji qazıntılar nəticəsində
Azərbaycandal şirsiz və şirli qablar istehsalının
yüksək səviyyədə olduğunu sübut edən
çoxlu materiallar aşkar edilmişdir..
Məişət
keramikası
Müstəqil Azərbaycan xanlıqlarının
mövcud olduqları XVIII əsrin ikinci yarısı - XIX əsrin
əvvəlində dulusçuluq istehsalının
aparıcı sahəsi kimi daha çox məişət
keramikasından söhbət açmaq olar. Azərbaycanın
dulus ustaları məişətin müxtəlif sahələrində
işlədilən çoxlu gil məmulatları
hazırlayırdılar. Etnoqrafik tədqiqatlar
göstərir ki, məişətdə işlədilən
dulusçuluq məhsulu öz təyinatına görə bir
neçə qrupa bölünür. Bunların
arasında su qabları, yemək qabları, süd məhsulları
üçün qablar, evlərin qızdırılması və
işıqlandınlması üçün nəzərdə
tutulan qablar əsas yer tuturdular.
Təkcə məişətdə işlədilən
su qablarının bir neçə növü su
daşımaq üçün (səhəng, cürdək,
bardaq, şəhrəng, kuzə), su saxlamaq və süfrədə
işlətmək üçün (küp, sürahı,
qurqur, dolça, parç, tayqulp), yuyunmaq və dəstamaz
almaq üçün (aftafa, lülyəin və s.) çox
müxtəlif saxsı qablar istehsal edilirdi. Ümumiyyətlə isə, dulus ustaları 50-dən
çox müxtəlif növlü qab-qacaq istehsal etməyi
bacarırdılar.
Xanlıqlar
dövrünə aid arxiv sənədlərində və digər
yazılı mənbələrdə Azərbaycanın
Şamaxı, Şəki, Ərdəbil, Təbriz,
Naxçıvan, Gəncə, Ordubad və s. şəhərlərində
saxsı məmulatının istehsalı barədə məlumat
verilir. Bu məlumatlardan aydın olur ki, Şəki
xanlığının bir çox kəndlərində və
Nuxada gil qablar hazırlayırdılar. Təkcə Şəki şəhərində
saxsı səhəng istehal edənlərin sayı 29 nəfərə
çatdırdı.
Digər xanlıqlarla müqayisədə
Naxçıvan xanlığında saxsı qablar istehsalı
haqqında məlumat daha çoxdur. Lakin əksər
hallarda bu məlumatlar bir-birilərini təkrar edirlər.
Naxçıvan xanlığının Rusiya tərəfındən
işğalı dövründə Naxçıvan və
Ordubad şəhərlərinin hər birində 12 nəfər
dulusçu çalışırdı. Ordubaddakı
dulusçu emalatxanalarından biri yararsız hala
düşmüş karvansarada yerləşirdi. Xanlığın Təzəkənd adlı
yaşayış məntəqəsində Naxçıvan
hakimi Ehcan xana məxsus saxsı səhəng istehsal edən
emalatxananın fəaliyyət göstərməsi haqqında
da məlumat var.
Dulusçuluq istehsalının Bakıda da mövcud
olması ehtimalını irəli sürmək olar.
Şəhərin ətrafındakı müxtəlif növ gil yataqları burada saxsı qablann istehsalıl
üçün şərait yaradırdı. 1946-cı ildə
şəhərin qala hissəsində aparılmış
qazıntı işləri zamanı XVII-XVIII əsrlərə
aid edilən xeyli miqdarda şirli qablar - kasa, boşqab, badya və
s. tapılmışdır ki, bunların da əksəriyyəti
yerli istehsalın məhsulları idilər.
Qarabağda dulusçuluq sənəti
Dulusçuluq Qarabağda sənətkarlıq
istehsalının ən qədim sahələrindən olub bu
günə qədər öz əhəmiyyətini
saxlamışdır. Mütəxəssislər
sənətin bu sahəsinin meydana çıxmasını
neolit dövrünə aid edirlər.
İlk orta əsrlərin sonlarından başlayaraq
Qarabağda dulusçuluq istehsalı daha yüksək səviyyəyə
çatmışdı. Qarabğda
aparılmış arxeoloji qazıntılar göstərir ki,
IX - XIII əsrlərdə dulusçuluq yüksək inkişaf
etmiş bir sənət sahəsi kimi tamamilə
formalaşmışdı. Bu dövrdə
istehsal edilən saxsı qablar istər hazırlanma
texnikasına, istərsə də zəngin bəzək
elementlərinə görə həm əvvəlki, həm də
sonrakı dövrlərlə müqayisədə çox
yüksək səviyyəyə qalxmışdı. Su kəmərləri üçün
saxsrboraların, tikinti işlərində geniş istifadə
edilən kaşı və bəzək kərpiclərinin
istehsalına başlanması da bu dövrlə
bağlıdır.
Monqol işğalları Qarabağda, ümumiyyətlə
Azərbaycanda sənətkarlığın digər sahələri
kimi dulusçuluğun inkişafına da ağır zərbə
vurdu. Geriləmə özünü məişətdə
işlədilən saxsı qabların istehsalında daha
aydın göstərirdi Bununla belə, məişət
keramikasının istehsalında yaranmış bu gerilik
sonrakı əsrlərdə tikinti keramikasının həcminin
artması ilə əvəz olundu. XV - XVII
əsrlərdə tikinti işlərinin genişlənməsi
bəzək işlərində istifadə edilən dekorativ kərpic
və kaşıj istehsalının həcminin
artmasını zəruri edirdi.
Əldə olan arxeoloji materiallar göstərir ki,
son orta əsrlərdə Qarabağda saxsı məlumatı
istehsalı 3 böyük qrup üzrə - şirsiz qablar,
şirli qablar və tikinti materialları istehsalı üzrə
ixtisaslaşmışdır. Şirsiz
saxsı məmulatı sırasına hər birinin müxtəlif
növləri olan küplər, qazanlar, səhənglər,
bardaqlar, aftafalar, silbiçlər, süd qabları,
dolçalar, çıraqlar, qəlyanlar və s. aid edilir.
Bu qabların bədii tərtibatı zamanı xətti
və nöqtəvari naxışlardan geniş istifadə
edilirdi.
Son orta əsrlərdə Qarabağ ərazisində
şirli qablardan da geniş istifadə olunurdu. Bu tipli
qablar sırasına bardaq, güldan, vaza, çıraq, kasa və
s. daxil idi. Qarabağ duluçulan marqans, mis və kobalt
oksidinin köməyi ilə aldıqları şirlər vasitəsilə
saxsı məmulatını yüksək zövqlə bəzəməyi
bacarırdılar . Ümumiyyətlə,
Qarabağda Şirli qablar iki mərhələdə
bişirilirdi: əvvəlcə adi qaydada məmulatı
bişirib kürədən çıxarır vo
onun üzərinə şir çəkəndən sonra ycnidən
kürəyə yığırdılar. Şirin
bişirilməsi üçün əvvəlcə vam yanan
odla 2-3 saat ərzində onu qızdırıb bərkidir,
sonra bir gecə-gündüz kürədə yüksək hərarət
yaradırdılar.
XVI-XVII əsrlərdə
Azərbaycanda tikinti keramikası da yüksək inkişaf etməsilə
əlaqədar Azərbaycanın ayrı-ayrı şəhərlərində,
o cümlədən Qarabağ ərazisində sarayların,
karvansaraların, hamamların tikintisi zamanı şirli
üzlük materialdan və keramik mozaikadan geniş istifadə
edilirdi.
Sənətkarlığın digər sahələrilə
müqayisədə XVIII əsrdə Qarabağda
dulusçuluq istehsalı haqqında məlumat çox
azdır. Bunu bir tərəfdən XVIII əsrdə
Qarabağın arxeoloji qazıntıların obyektinə
çevrilməməsi, digər tərəfdən isə bu
sahənin dərin tənəzzülə uğraması ilə
izah etmək olar. XVII əsrin sonlarından
başlayan və Qarabağ xanlığı
dövrünü də əhatə edən ümumi iqtisadi tənəzzül
dulusçuluğa da mənfi təsir göstərmişdir.
Mülki tikinti işlərinin azalması, tikililərdə bəzək
materiah kimi kaşı və digər dekorativ bəzək vasitələrindən
az istifadə edilməsi tikinti
keramikasının istehsal həcminin kəskin şəkildə
aşağı düşməsinə səbəb
olmuşdu. Əlbəttə, XVIII əsrdə
Qarabağda dulusçuluğun bu sahəsinin tamamilə
sıradan çıxması fikrini də söyləmək
olmaz. Çox güman ki, bu dövrdə
Qarabağda inşa edilən ictimai binalarda, ilk növbədə
isə hamamlarda yerli istehsalın məhsulu olan
kaşılardan istifadə edilirdi. Lakin
yazılı mənbələrdə hələlik bu barədə
heç bir məlumata rast gəlmək mümkün
olmayıb. Görünür bu istehsal edilən
saxsı bəzək vasitələrinin aşağı
keyfıyyətli olması ilə bağlı idi.
Qarabağ xanlığının mövcud olduğu
XVIII əsrin ikinci yarısı - XIX əsrin əvvəlində
dulusçuluq istehsalının aparıcı sahəsi kimi
daha çox məişət keramikasından söhbət
açmaq olar. Əldə olan yazılı
mənbələrin məlumatlarına əsasən belə
bir qənaətə gəlmək olur ki, xanlıqlar
dövründə məişətdə işlədilən
saxsı məmulatı arasında iri həcmli su
qablarının, ilk növbədə səhəng və
küplərin istehsalı mühüm yer tuturdu.
Qarabağlı dulus ustaları məişətin müxtəlif
sahələrində işlədilən çoxlu gil məmulatları hazırlayırdılar. Etnoqrafık tədqiqatlar göstərir ki, məişətdə
işlədilən dulusçuluq məhsullan öz təyinatlanna
görə bir neçə qrupa bölünürdülər.
Bunların arasında su qabları, yemək
qabları süd məhsulları üçün qablar, evlərin
qızdırılması və
işıqlandırılması üçün nəzərdə
tutulan qablar əsas yer tuturdular. Təkcə
məişətdə işlədilən su qablarının
bir neçə növünü daşımaq
üçün (səhəng, cürdək, bardaq, şəhrəng,
kuzə), saxlamaq və süfrədə işlətmək
üçün (küp, sürahı, qurqur, dolça,
parç, tayqulp), yuyunmaq və dəstamaz almaq
üçün (aftafa, lülyəin və s.) çox
müxtəlif saxsı qablar istehsal edilirdi.
Qarabağda tunc dövrü
boyalı qablar istehsalı ocaqları
Əlverişli coğrafi mühitə, zəngin təbii
sərvətlərə malik olan Qarabağ ən qədim insan
məskənlərindən biri olmuşdur. Azıx mağarasından başlanmış bu həyat
su mənbələrinə yaxın olan sahələrinin məskunlaşması
ilə nəticələnmişdi. Təsərrüfat
sahələri formalaşmış zaman keçdikcə daimi
yaşayış məskənləri, müdafiə tikililəri,
ilkin şəhər mərkəzləri yaranmışdı.
Qarabağın qədim tarixinin tədqiqinə XIX əsrin
I yarısından başlanmışdı. Dyubua de
Monperonun, N.O.Silosaninin, S.Veysenqofun, E.Reslerin, A.A.İvanovskinin,
B.M.Sısoyevin, İ.İ.Meşşaninovun,
C.Aleksandroviç-Nəsifinin, İ.Əzimbəyovun, A.K.Ələkbərovun,
İ.M.Cəfərzadənin, B.Latıninin, T.Passekin,
Y.İ.Hümmelin, AA.İyessenin, K.X.Kuşnarevanın,
İ.H.Nərimanovun, Q.S.İsmayılovun, Ə.S.Cəfərovun,
H.F.Cəfərovun və b-nın tədqiqatları qədim
qarabağlıların təsərrüfat həyatı, adət-ənənələri,
dini-ideoloji görüşləri haqqında dəyərli
elmi məlumatlar verir.
Qədim insanların həyat tərzini öyrənmək
üçün yaşayış məskənləri
mühüm əhəmiyyət daşıyır. Bu cəhətdən
Qarabağda Üzərliktəpə, Qaraköpəktəpə,
Çinartəpə və s. abidələr böyük maraq
doğurur. Təsadüfi deyil ki, təkcə Azərbaycanda
deyil, Cənubi Qafqazda Üzərliktəpə
yaşayış yeri ilk məişət abidəsi
sayılır və orta tunc dövrü mədəniyyəti
Üzərliktəpənin adı ilə
bağlanmışdır.
Üzərliktəpə yaşayış yerinin əhalisi
oturaq həyat keçirmiş, əkinçilik, maldarlıqla,
sənətin müxtəlif sahələri ilə
(dulusçuluq, metalişləmə, toxuculuq,
sümükişləmə, daşişləmə və s.)
məşğul olmuşlar.
(Davamı var)
Şərq.- 2011.- 3 may.- S. 11.