Dulusçuluq
Azərbaycanda
sənətkarlıq istehsalının ən qədim sahələrindən
olub bu günə qədər öz əhəmiyyətini
saxlayan peşə
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Qarabağda dulusçuluq
sənəti xüsusi inkişaf mərhələsi
keçmişdir. Sadə və boyalı qablar dulusçuluq sənətində
olan uğurlardan xəbər verir. Boyalı qabların vətəni
Naxçıvan sayılsa da Qarabağda orta tunc dövrü
abidələrindən bu qablar əldə olunmuşdur.
Üzərliktəpədə
bir qisim qablar qara rəngli, yaxşı bişirilmiş,
üzəri süyrələnmiş, həndəsi
naxışlarla bəzədilmiş zərif rəngli
boyalı qablardır ki, onlar açıq qırmızı
olub, üzəri qara rəngli boya ilə bəzədilmişdir.
Üçüncü qrup isə kobud mətbəxt
qablarıdır.
K.X.Kuşnaryeva orta tunc
dövrü mədəniyyətinin yayılma areallarından bəhs
edərkən ("Sevano-Uzerlikskayə kultura perioda sredney
bronzı na territorii Yujnoqo Kavkaza, 1985") yanlış olaraq
Üzərliktəpə yaşayış yerini xronoliji cəhətdən
Göycə (Sevan) abidələrindən sonra verir. "Sevan-Üzərlik"
mədəniyyəti adı altında Qarabağın orta tunc
dövrü mədəniyyətini yerli hesab etmir və səhv
olaraq Sevan bölgəsindən gəlmə sayılır. Lakin
bu fikri diqqətə çatdırmaq istərdim ki, Göycə
(Sevan) gölü ətrafındakı yaylaqlar qədim
Qarabağın maldar tayfalarının əsas otlaq yerləri
olmuşdur.
Qarabağın oturaq əkinçi-maldar
tayfalarına məxsus "Üzərliktəpə mədəniyyəti"
bu dağlıq ərazidə də yayılmışdır. Bu
iki ərazinin - Mil-Qarabağ və Göycə
mahalının orta tunc dövrü mədəniyyətinin
yaxınlığından, qohumluğundan bəhs etmək
lazım gələrsə, onda ümumilikdə bu mədəniyyəti
"Üzərliktəpə-Göycə (Sevan) mədəniyyəti"
adlandırmaq elmi cəhətdən daha doğru olardı.
Boyalı qabların
hazırlanma texnikası maraqlı cəhətidir. Dulusçular
sadə qablara nisbətən boyalı qablar üçün ən
yüksək keyfiyyətli, odadavamlı gil seçmişlər.
Qabların gilinə narın qum qataraq yaxşı
yoğrulmuş, çox simmetrik və nazik divarlı
hazırlanmışlar. Yaxşı bişirildiyi
üçün qırmızı rəngdə olmuşlar.
Boyalı qablar mədəniyyətinin
tədqiqatçısı V.H.Əliyev abidələrinin
stratiqrafiyası və onlarla birlikdə əldə edilmiş
materialların təhlili əsasında Azərbaycanda
boyalı qablar mədəniyyətinin tunc dövründən
dəmir dövrünün əvvəllərinədək
dörd inkişaf mərhələsindən keçdiyini
göstərmişdir. O, Üzərliktəpə boyalı
qablarını birinci mərhələyə aid etmişdi.
Onun fikrincə ilk, orta tunc dövründə
hazırlanmış boyalı qablar forma və
naxışlarının motivinə görə bəsit olub
son tunc dövrünün boyalı qablarından fərqlənirlər.
Bu qablar monoxrom (birrəngli) naxışlıdır.
Onların üzəri qırmızı anqobla
örtülmüş, gövdəsinin yuxarı hissəsi
motivlərlə, nazik xətlərlə simmetrik
naxışlanmışdır. Demək olar ki, boyalı qablar
forma və naxışlarına görə bir növ sadə
qabları təkrar edir.
Boyalı qabların ilkin
yaranma ocağı tədqiqatçıları daim
maraqlandırmışdı. O.H.Həbibullayev boyalı
qabların Naxçıvan ərazisində İran mədəniyyətinin
təsiri nəticəsində yarandığını,
B.A.Kuftinin Cənubi Qafqazın boyalı qablarının
İran və Mesopotamiyanın boyalı qablarından sonra gəldiyini
və bu əraziyə Cənubi Mesopotamiyadan keçdiyini, və
H.Əliyev Naxçıvanın İran və Yaxın Şərq
ərazisinə yaxın olduğundan, boyalı qablar ilk dəfə
burada inkişaf etdiyini və tayfalararası mübadilə nəticəsində
Cənubi Qafqazın digər rayonlarına
yayıldığını göstərmişdir.
B.Braunun fikrinə nəzər
salaq. Onun fikrincə hər bir ərazinin
sadə cilalı keramikasının yerli variantlarının
özünəməxsus xüsusiyyətləri olub, başqa ərazilərdən
fərqlənir. Sadə gil
qabların meydana çıxdığı ərazi Azərbaycan,
Gürcüstan ərazisidir. Azərbaycan bu mədəniyyəti
qəbul edən yox, yayan bir mərkəz olmuşdu. Belə olan halda həm Naxçıvanda, həm də
Qarabağda dulusçuluq mərkəzlərində,
ocaqlarında sadə qabları təkrar edən, yerli istehsal
xüsusiyyətləri daşıyan qablar - boyalı
qabların istehsalı labüddür.
Tədqiqatlar nəticəsində
Üzərliktəpə tipli qab nümunələri
Qaraköpəktəpədən, Günəştəpə,
Kültəpə, Xantəpə, Uzuntəpədən də əldə
edilmişdir. Quruçay və
Köndələnçay vadisindəki bu orta tunc dövrü
abidələrindən qara və boz cilalı qablarla
yanaşı boyalı qab nümunələri
toplanmışdı. Belə qablardakı naxışlar əsasən həndəsi
formalarda - paralel, düz, dalğavari xətlərdən, bucaq
və üçbucaqlardan, spirallardan ibarətdi.
Tədqiqatçı
Q.S.İsmayılovun fikrincə əgər bu ərazidəki
abidələrdə boyalı qablar dulus məmulatının
çox hissəsini təşkil edirsə, çox güman
ki, bu cür qabların istehsal ocağı Naxçıvan ərazisində
olmuş və yalnız tayfalararası iqtisadi-mədəni əlaqələr
nəticəsində Araz vadisi boyunca Quruçay, Köndələnçay
vadisinə daxil olmuşdu. Mil-Qarabağ
düzündəki, eləcə də Quruçay və
Köndələnçay vadisindəki orta tunc dövrü
yaşayış yerləri üçün isə əksinə
daha çox boz və qara cilalı, xüsusi
naxışlı qablar xas olmuşdur.
Güman ki, bu qablar eyni yolla Naxçıvana
aparılmşdı.
Qarabağın digər
abidələrində Çinartəpə, Rəsultəpə,
Göytəpə, Toxmaqtəpə, Nərgiztəpə,
Ağtəpə, Düyütəpəsi abidələrindən
də Üzərliktəpə tipli boyalı keramika əldə
olunmuşdu. Bu abidələr
içərisində Çinartəpə keramikası
xüsusilə seçilir.
Buradan toplanmış boyalı qablar yüksək
keyfiyyətli, narın gildən hazırlanmış
qırmızı rəngli, simmetrik quruluşlu, səthi
cilalanmış küpələrdən ibarətdir. Bəzi qabların gilinin tərkibində
qızılı rəngli zərrəciklər
qarışığı vardır. Boyalı qabların
naxışları qırmızı fonda,
qara rəngli boya ilə çəkilmiş paralel enli xətlərdən
ibarətdir. Əksər qablarda boğaz və
çiyin hissə naxışlanmışdı.
Belə nəticəyə
gəlmək mümkündür ki, Qarabağda mədəni
inkişaf zəminində dulusçuluq sənətinin
inkişafında xüsusi yüksəliş olmuş və
dulusçuluq sahəsində istehsal ocaqları mövcud
olmuşdu.
V.H.Əliyev boyalı
qablar istehsalını qədim şəhər mədəniyyətinin
mühüm xüsusiyyətlətindən biri hesab edir. Üzərliktəpə,
Çinartəpə və Qaraköpəktəpə qədim
mədəniyyət ocaqları bu cəhətdən
seçilirlər.
Ətrafı çiy kərpic
və kontrforslarla əhatələnmiş Üzərliktəpə
və ətrafı daş divarlarla müdafiə olunan
Qaraköpəktəpə yaşayış məskənlərində
iqtisadiyyatın və mədəniyyətin inkişafı sayəsində
e.ə.II minilliyin I yarısında ilkin şəhər mədəniyyəti
formalaşmışdı. Bu mədəniyyətin
formalaşması üçün güclü zəmin
mövcud idi.
Sual yaranır. Qarabağda bu mədəniyyəti
kimlər yaratmışdı?
E.ə. III minilliyin
sonlarında Kür-Araz mədəniyyəti tayfaları
iqtisadi cəhətdən xeyli varlanmış və onlar tayfa
ittifaqları halında müəyyən ərazilərdə
birləşmişlər. Bu
hal - Üzərliktəpə, həm də Qaraköpəktəpə
yaşayış yerlərində izlənmişdir. Üzərliktəpə qədim
yaşayış yerinin son dövrlərində əhalinin
sayı xeyli artmış, onların bir qismi müdafiə
divarlarından xaricdə yaşamışlar.
Məhsuldar qüvvələrin
inkişafındakı böyük irəliləyiş nəsli
qəbilə icmalarının quruluşunda da dəyişiiliklər
yaratmışdı. Bu
mərhələdə əvvəlki qəbilə icmaları əsasında
böyük birləşmələr - tayfa ittifaqları
meydana gəlmişdi. Buna müvafiq ayrı-ayrı tayfalara məxsus
müdafiə divarları ilə əhatələnmiş
böyük yaşayış yerləri əmələ gəlmişdi.
Qaraköpəktəpə, Meynətəpə, Kültəpə,
Xantəpə kimi yaşayış yerləri Qarabağda
Quruçay və Köndələnçay vadisini
bütövlükdə tutan böyük bir əkinçi-maldar
tayfa ittifaqını təşkil etmişdi.
Tunc dövründə
Qarabağda artıq tam formalaşmış müstəqil
dulusçuluq, metalişləmə, toxuculuq,
sümükişləmə, daşişləmə və sənət
növləri mövcud olmuşdu. Qədim qarabağlılar Azərbaycanın digər mədəni
mərkəzləri ilə iqtisadi-mədəni əlaqələr
yaratmışlar. Tədqiqatlar
göstərmişdir ki, Qarabağda, Naxçıvanda və
s. bölgələrdə tədqiq olunmuş tunc dövrü
yaşayış yerlərindən əldə edilmiş məişət
əşyaları, sənətkarlıq məmulatları, əmək alətləri və s. etnik cəhətdən
bir-biri ilə bağlı olan qədim tayfaların maddi-mədəniyyətidir.
Azərbaycanın tunc dövrü mədəniyyətlərinin
inkişaf dinamikası Qarabağda çoxtəbəqəli
Qaraköpəktəpə, Naxçıvanda I və II
Kültəpə və s. qədim yaşayış yerlərində
ardıcıl şəkildə izlənmişdir. Bu mədəniyyət mərkəzlərində qədim
nəsillərin həyat tərzi fasiləsiz, arasıkəsilmədən
davam etmişdi.
Azərbaycanın tunc
dövrü abıdələrindən əldə olunmuş
maddi mədəniyyət nümunələri azərbaycanlıları
bir xalq kimi həmin dövrdən formalaşmağa başlandığını
söyləməyə əsas verir. Bu günkü Azərbaycanın
tarixi, onun əhalisi, mədəniyyəti məhz tunc
dövründə eyni kökə və mədəniyyətə
malik olan qədim tayfaların birliyi əsasında
yaradılmışdı.
Gəncədə
dulusçuluq
Bütün orta əsrlər
boyu saxsı qablar istehsalının əsas mərkəzlərindən
olmuş Gəncədə də bu sənət sahəsi
qalmaqda davam edirdi. Mənbələrdən
birində Gəncə dulusçulannın məhsulları
yüksək qiymətləndirilir və onlar "öz
işlərini yaxşı bi-1 lən" sənətkarlar
kimi xarakterizə olunurlar.
Ətraf ərazilərdən əldə edi-İən əla
növ gil şəhərdə fəaliyyət
göstərən iki böyük dulusçuluq
emalatxanasında emal edilərək yüksək keyfıyyəti
olan saxsı məhsullarına çevrilirdilər.
Gəncədə dulusçuluq sənətinin daha
çox inkişaf etməsini yerli hakimlərin bu sahəyə
qayğı ilə yanaşmaları ilə izah etmək olar.
Onların sənətin bu sahəsinin inkişafı
üçün yaratdıqlan şəraitin nə dərəcədə
əlverişli olduğunu Gəncə
dulusçularının 1809-cu ildə rus hakimiyyət
orqanlarına yazdıqları şikayətdən də
aydın görmək olar: "Xanlıqlar dövründə
bu məhsulu başqa yerlərdə istehsal edən saxsı qab
ustaları onu satmaq üçün şəhərə gətirirdilər
(və) xan onlardan çox cüzi gəlir
götürürdü; indi onları (saxsı qabları -
C.M.) şəhərdə də hazırlayırlar və
keçmiş komendant Koçnev şəhərdə
hazırlanan saxsı qablar üçün iltizam təsis
etmişdir və iltizamçı hər bir səhəngi 10 qəpikdən
alıb 25 qəpiyə satır və yoxsul ustalara sərbəst
satışı qadağan edir".
Cənubi
Azərbaycanda dulusçuluq
Təbriz və Ərdəbil
şəhərləri də dulusçuluq istehsalının əsas
mərkəzləri kimi öz mövqelərini saxlamaqda davam
edirdilər. Bu şəhərlərin
ətrafındakı zəngin gil
yataqları saxsı məmulatın istehsalı
üçün əlverişli şərait yaradırdı.
Xanlıqlar dövründə saxsı qablar
istehsalı ilə daha çox kəndlərdə məşğul
olurdular. Əvvəlki dövrlərdə saxsı
qablar istehsalında böyük şöhrət
qazanmış Təbrizin yaxınlığındakı Kuzə
kunan kəndi bu ənənələri xanlıqlar
dövründə də davam etdirirdi. Ərdəbilin
Cəcin, Talıb qışlağı, Dövlətabad kəndlərində
satış üçün müxtəlif
ölçülü saxsı qablar istehsal edirdilər. Quba xanlığında saxsı qablar
istehsalının əsas mərkəzləri Yenikənd, Ispik
və Möhüc kəndləri idilər. T.Şopenin verdiyi məlumata görə
Naxçıvan xanlığının ayrı-ayrı kəndlərində
33 nəfər saxsı qab istehsalı ilə məşğul
olurdu.
Əldə olan
yazılı mənbələrin məlumatlarına əsasən
belə bir qənaətə gəlmək olur ki, xanlıqlar
dövründə məişətdə işlədilən
saxsı məmulatı arasında iri həcmli su
qablarının, ilk növbədə səhəng və
küplərin istehsalı mühüm yer tuturdu. Yuxarıda adları çəkilən kəndlərin
əksəriyyətində daha çox səhəng istehsal
edilirdi. Çox güman ki, bu ölkədə
mis qablar istehsalının geniş miqyas alması və xarici
ölkələrdən çoxlu miqdarda şüşə
qabların gətirilməsi nəticəsində kiçik həcmli
saxsı qablara tələbatın azalması ilə əlaqədar
idi.
Şərq.- 2011.- 4 may.- S. 7.