Qiymətli səs xəzinəsi
Yaqub Məmmədov
muğam tariximizin şərəfli səhifələrini
yazıb
Dünyada qəribə
səslər çoxdur. Amma onlar möcüzəli deyil.
Möcüzəli səs yalnız Tanrı vergisidir ki, o da hər
kəsə qismət olmur. Belə səsi Tanrı
sevib-seçdiyi bəndəsinə, böyük sənətkarlara
bəxş edir. Unudulmaz xanəndə Yaqub Məmmədov belə
sənətkarlardan idi. Yaqub Məmmədov (1930 - 2003)
Qarabağ muğam ifaçıları məktəbinin orta nəslinin
ən parlaq nümayəndələrindəndir. O, dinləyicilərə
dərin emosional təsir göstərmək
bacarığına malik idi.
Onun ifasında bir çox muğam
əsəri səsyazmaların qızıl fonduna daxil olub. Əslən
qarabağlı olan Y.Məmmədov Asəf Zeynallı
adına musiqi məktəbində məşhur xanəndə
Seyid Şuşinskidən dərs alıb.
Müəlliminin sevimli
muğamı olan "Çahargah" onun yaradıcılığında
xüsusi yer tuturdu. Y.Məmmədov öz müəllimindən
musiqi və poeziya sahələrində dərin bilik əxz
edib. Yüksək mədəniyyətə, təbii fitri
istedada, ifaçılıq qabiliyyətinə malik olan Y.Məmmədov
bütün muğam dəstgahlarının, habelə klassik
Azərbaycan poeziyasının mahir bilicisi idi.
Yaqub Məmmədov uzun illər Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının solisti kimi fəaliyyət göstərib.
O, çoxlu konsertlərdə iştirak edib, qastrol səfərlərində
olub. Onun səsi yazılmış bir neçə qrammofon
valı buraxılıb.
Azərbaycan ifaçılıq sənətinin görkəmli
simalarından olan Yaqub Məmmədov sələflərinin
yolunu layiqincə davam etdirib. Cabbar, Seyid, Xan, Zülfü məktəbinin
ənənələrinə sadiq qalan xanəndə öz oxu
tərzi ilə klassik muğam ifaçılığı
üslubunu qoruyub saxlayıb. Eyni zamanda Yaqub Məmmədovun
özünün ifa məziyyətləri, dəst-xətti var
idi. Klassik muğam ifaçılığı çərçivəsindən
kənara çıxmayan xanəndə məlahətli səsi
ilə muğama yeni xallar, zəngulələr gətirmişdi.
Onun yadigar qalan lent yazıları muğam tariximizin qiymətli
səs yaddaşıdır.
Deyirlər ki, sənətkarı zaman yetişdirir. Amma sənətkarın
yetişməsində onun boya-başa çatdığı
mühitin təsiri çox böyükdür. Buna əmin
olmaq üçün böyük xanəndənin həyat
yoluna nəzər salaq.
Yaqub Məhəmməd oğlu Məmmədov 1930-cu il
mayın 5-də Qarabağın dilbər guşələrindən
biri olan Ağcabədidə anadan olub. Zülfü
Adıgözəlov, Mütəllim Mütəllimov kimi xanəndələr
yetirmiş bu bölgədə
çal-çağırlı poeziya və musiqi həyatı
erkən yaşlarından Yaqubun da varlığına sirayət
edir. Sənətkar vaxtilə öz xatirələrində bu
barədə belə söyləmişdi: "Atamın
yaxşı səsi vardı. Evdə onun zümzümələrini
çox eşitmişdim. Qohum-əqrəbanın,
dost-tanışların məclislərində də bir-iki
ağız deyərdi. Özünü xanəndəliyə həsr
etməsə də, bu sənəti çox sevirdi.
Yadımdadır ki, hərdən dəfini əlinə
alıb, bir ağacın kölgəsinə çəkilib
özü üçün oxuyardı. Onun bu ifaları mənə
çox təsir edib. Beləcə, mən də eşitdiklərimi
zümzümə etməyə başladım. Onda səsimin
olub-olmadığını bilmirdim. Bir dəfə
özüm üçün oxuyanda atam eşitdi. Sözün
düzü, onda həm də bir az utandım. Amma atam mənim
oxumağımı çox yaxşı qarşıladı və
dedi ki, Yaqub, bala, yaxşı səsin var. Belə-belə,
başladım ondan eşitdiklərimi oxumağa. O da hərdən
mənə yol göstərərdi. Bir gün dəfini mənə
verib dedi: "Düzdür, yaxşı səsin var. Amma
çalış ki, bu sənətin dalınca gedəsən.
Mən bu sənətdə əldə edə bilmədiklərimi
səndə görmək istəyirəm. Arzum budur ki, sən
tanınmış xanəndə olasan". O gündən sənətə
məhəbbətim daha da artdı. Ustad xanəndələri
dinlədikcə həm onları qiyabi də olsa
tanımağa, həm də onlardan öyrənməyə
başladım. Atam dünyasını tez dəyişdi. O, məni
peşəkar xanəndə kimi görə bilmədi. Amma bir
az özünütərif kimi çıxmasın, yəqin
ki, mənim tanınmış xanəndə olmağım onun
ruhunu sevindirir".
Səs də insan kimidir. Onun da böyüyüb-artan,
qol-budaq atan dövrü olur. Beləcə, Yaqub Məmmədovun
səsi əvvəlcə ailəsindən, sonra el-obasından,
daha sonra isə böyük konsert salonlarından,
toy-düyünlərdən pərvazlanır və o,
xalqın sevimlisinə çevrilir.
Təbii
ki, belə bir zirvəni fəth etmək, yəni sevilən sənətkar
olmaq asan məsələ deyil. Bunun üçün Yaqub Məmmədov
da başqa ustadlar kimi çox mərhələlərdən
keçməli oldu. Əvvəlcə Ağcabədi Mədəniyyət
Evinin müdiri, ustad xanəndə Mütəllim Mütəllimovdan
bir neçə muğam və xalq mahnıları öyrənir.
1956-cı ildə rayonda Bakıda keçiriləcək Gənclərin
Ümumrespublika Festivalına ifaçı toplanarkən birinci
Yaqubun adı qeyd olunur. Beləliklə, o, Bakıya festivala gəlir.
Münsiflər heyətində görkəmli sənətkarlar
- Həqiqət Rzayeva, Xan Şuşinski, Əfrasiyab Bədəlbəyli
və başqaları yer almışdı. Gənc Yaqubun səhnə
görünüşü və ifası onları qane edir.
Füzulinin ürəkləri fəth edən qəzəlləri
onun ifasında "Segah" muğamının həzin
melodiyasına qarışıb səhnəyə
yayılır. İfa hamının xoşuna gəlir və
Yaqub Məmmədov festivalın laureatı olur. İlk müvəffəqiyyət
gənc ifaçıya uğurlar gətirir. Həmin festivaldan
sonra ustad tarzən Əhməd Bakıxanov onu radioya gətirib
öz ansamblı ilə bir neçə ifasını lentə
yazdırır.
Daha sonra onu Dövlət
Filarmoniyasına dəvət edirlər. Filarmoniyanın
direktoru, unudulmaz bəstəkar Soltan Hacıbəyov da Yaqubun səsini
çox bəyənir. Ustad tarzən Qurban Pirimov isə "səsi
də gözəldir, oxumağı da. Belə səsə və
qabiliyyətə görə ikinci Cabbar yetişə bilər"
deyə ona dəstək verir.
Beləliklə, Yaqub Məmmədov
1958-ci ildən Filarmoniyada çalışmaqla bərabər,
A.Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda (indiki Musiqi Kollecində)
muğamlarımızın ustadı Ağadan - Seyid
Şuşinskidən dərs alır. Bu yerdə yenə Yaqub
müəllimin xatirələrinə müraciət edirəm:
"Seyid böyük ustad idi. Onu təkcə Azərbaycanda yox,
bütün Orta Şərqdə yaxşı
tanıyırdılar. Ondan dərs almaq bizim üçün
böyük şərəf idi. Çünki o, həm
yaxşı dərs deyirdi, həm də adama düzgün yol
göstərirdi. Seyidin mənə verdiyi bəzi tövsiyələr
indi də yadımdadır. Deyirdi ki, məsələ səsi
və istedadı olmaqda deyil, ən başlıcası,
çoxlu çalışmaq, öz üzərində
yaradıcılıqla işləmək lazımdır. Sən
şövqlə oxusan, dinləyicilərin qəlbinə yol
taparsan. Gərək sənətkar xalqın etimadını
doğrultsun, ona çəkilən zəhməti unutmasın.
Mən Ağanın ruhuna duaçıyam - ona çox minnətdaram".
Biz də minnətdarıq
bütün ustadlara ki, onlar həm sənəti
yaşadıb, həm özlərindən sonra gələn nəslə
örnək olublar. Elə Yaqub Məmmədovun həm bu xatirə
söhbəti, həm də qüdrətli səsi və mahir
ifaçılıq qabiliyyəti bu günün xanəndələri
üçün əsl məktəbdir. Çünki onun qəlbində
böyük sənət sevgisi vardı. Bu, ustadın
oxuduğu muğamlardan da bəlli olur. Qulağımda onun
"Segah" muğamı üstə oxuduğu qəzəldən
beytlər səslənir:
Sən aşiqi yandırmağa, mən
yanmağa mail,
Sən şəmini göstər mənə,
pərvanəsi məndən,
Zülfün qədəri aşiq
olan var sənə, ey gül,
Sən söylə o məcnunlara, əfsanəsi
məndən.
Bu qəzəli təsadüfi
xatırlamadım. O, yana-yana oxuyaraq dinləyənlərin qəlbini
riqqətə gətirirdi. Odur ki, pərəstişkarları
da onun sənətinin vurğunu idilər. Yaqub Məmmədov
səsi, sənəti sanki bir əfsanədir. Dinlədikcə
ovsunlanırsan. Bu səsdə insan bütün
düşündüklərini tapa bilir. Əlbəttə,
müxtəlif zövqlü dinləyicilərin
zövqünü oxşayıb, ürəyinə yol tapmaq sənətkardan
böyük məharət tələb edir.
Xalq artisti, görkəmli sənətkar,
professor Arif Babayev ustad xanəndə barədə belə
deyir: "Yaqub, böyük xanəndə idi. O, nə oxuyubsa
ürəklə oxuyub və elə oxuyub ki, hamı onun sənətini
sevib. Əslində onun bizim muğam sənətinin təbliğində
böyük rolu var. Hər nə oxuyubsa, ona öz
möhürünü vurub. Bu da onun peşəkarlığından
irəli gəlir".
A.Babayevin bu fikirlərindən sonra yaddaşımda Yaqub
müəllimin vaxtilə oxuduğu "Mənsuriyyə"
canlanır. O,
bu ritmik muğama, doğrudan da, möhür vurmuşdu.
Hörmətli sənətkarımız,
Xalq artisti Habil Əliyev də Yaqub Məmmədov şəxsiyyətini,
sənətini yüksək dəyərləndirir: "Mənim
sənət taleyimdə çox xanəndələrlə
ünsiyyətim olub. Yaqub Məmmədov mənim
üçün seçilən xanəndə idi. Onunla
söz-söhbətim də, ifamız da çox uyğun idi.
Bir-birimizi yaxşı başa düşürdük".
Ustad xanəndənin səsi də,
sənəti də tarixiləşərək əbədi
yaddaşlara çöküb. Çünki o, məlahətli
səsi, istedadı və sənətə sərf etdiyi zəhməti
sayəsində əsl sənət zirvəsini fəth edə
bilmişdi. Odur ki, sənətkarı xalq sevmiş, dövlətimiz
də onu yüksək qiymətləndirmişdi. Yaqub Məmmədov
"Xalq artisti" adına layiq görülmüş,
müxtəlif fəxri fərmanlarla təltif edilmiş,
böyük sənət xiridarı, ulu öndər Heydər Əliyevin
sərəncamı ilə Prezident təqaüdçüsü
olmuşdu.
Yaqub Məmmədovun
yaradıcılıq yolu Azərbaycan ifaçılıq
tarixinin silinməz səhifələrini təşkil edir. Onun
oxuduğu "Çahargah", "Mirzə Hüseyn
segahı", "Rast", "Zabul" və başqa
muğamlar, neçə-neçə xalq mahnı və təsnifləri
ustadın qiymətli yadigarı olaraq lent yazılarında
qorunub saxlanır. Nə yaxşı ki, bu yadigar lent
yazıları var. Onlar bizə belə sənətkarları
anmaqda əsl mənbədir.
"Qarabağ şikəstəsi"ni
Cıdır düzündə oxuya bilmədi...
"Qarabağ şikəstəsi"ni Cıdır
düzündə oxuyacağam. Özü də elə oxuyacağam
ki, Qarabağsız yaşadığımız illərdə
çəkdiyimiz bütün ağrı-acılar yox
olsun". Qarabağa doğru uzanan yolu səsi ilə tutub getsə
də, özü gedə bilməyən Yaqub Məmmədov bu
arzu ilə yaşayırdı. Yaşayırdı ki,
Qarabağı görsün. Həmin gün dünyanın ən
xoşbəxt bəndələrinə çevriləcək
azərbaycanlıların qarşısında
özünün sənətkarlıq borcunu yerinə yetirsin.
Cıdır düzündən "Qarabağ şikəstəsi"ni
havalandırsın.
Heyif ki, əcəl sənətkarı
aramızdan apardı. İndi o, haqq dünyadadır, biz nahaq.
Amma Allah qoysa, həmin qeyri-adi, xoşbəxt gündə Yaqub
Məmmədov aramızda olmasa da, həmişəyaşar,
canlı səsini eşidəcəyik.
Azərbaycanın görkəmli
xanəndəsi Yaqub Məmmədovun ölümündən səkkiz
il keçir. Yaqub Məmmədov son illər əsl sənətdən
uzaq meyillərin yaranmasını da heç cür qəbul edə
bilmirdi: "Gənc xanəndələrə bir tövsiyəm
var. Muğamı olduğu kimi oxumaq lazımdır. Muğam
muğamdır, hər bir guşəsi, bəmi, zili öz
yerində olmalıdır. Muğama yamaq vurmaq günahdır.
Bəzi oxuyanlar özlərindən nəsə
quraşdırıb, deyirlər ki, bu yenilikdir. Başa
düşmürlər ki, muğam kökü yüzilliklərdən
gələn xalq yaradıcılığıdır. Muğam
sənətində yenilik etmək istəyənlər korifeylərimizdən
ibrət götürsünlər. Onlardan hansı deyib ki,
muğam sənətində yenilik etmişəm? Heç biri.
Muğam sənətində yenilik icad edən xanəndələrdən
bir soruşan lazımdır ki, Xan əminin səsindən
güclü səsiniz var? Bir də görürsən cavanlar
Cabbar Qaryağdıoğlunun qoca vaxtında
yazdırdığı vala qulas asıb, eynilə onun kimi
oxumağa çalışırlar. Başa salıram ki,
böyük sənətkarımız Cabbar
Qaryağdıoğlu ahıl vaxtında bu texnika ilə oxuyub.
Ancaq siz hələ cavansınız. Hələ
qocalmamısınız, indidən niyə belə
oxuyursunuz?" Bütün bunlara barışmaz münasibət
göstərən sənətkarın ancaq qəribə bir
şakəri var idi. "Onsuz da hamı çox gözəl
bilir ki, kim necə oxuyur" - deyən sənətkar heç
vaxt ad çəkmirdi. Muğam sənətinin layiqli
davamçıları barəsində ayrı-ayrılıqda
nə qədər ürəkdolusu danışırdısa,
digərləri barədə susmağa üstünlük
verirdi. Ancaq buna görə heç kəs Yaqub müəllimi
qınaya bilməzdi. O, həyata, sənətə, bir sözlə,
bütün mövcudluğa daha uca zirvədən
baxırdı. Son dərəcə gözəl bir insan olan
Yaqub Məmmədov ömrü boyu qəlbə dəyməkdən
çəkinib. Adətən, təvazökarlıq göstərərək,
bunu dilə gətirməsə də, bəzən etiraf eləmək
məcburiyyəti qarşısında qalırdı:
"Şəriətdə qəlbə dəymək günah
sayılır. Ömrümdə bir adamın xətrinə dəyməmişəm.
Xoşuma gəlməyəndə də susmağa
üstünlük verirəm".
Yaradanın fərqləndirdiyi
şəxsiyyətlərdən söz açanda gərək
söhbəti tamamlamayasan. Çünki bu söhbətlər
heç vədə bitib-tükənməyəcək...
Şərq.- 2011.- 5 may.- S. 11.