İlk musiqi alətlərimiz
Onların
sayı 60-dan çoxdur
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Tulum
Başqa nəfəsli musiqi alətlərə
nisbətən haqqında az məlumat verilən tulum iki hissədən
- tuluq və ona taxılan ağac və zurnadan ibarətdir. Adətən
xırdabuynuzlu heyvanların aşılanmış dərisindən
hazırlanan tuluğun iki qollarından başqa qalan yerləri
hava çıxmasın deyə bağlanılır. Qol yerinin
birinə keçirilən sümük lülə vasitəsilə
hava tuluğun içərisinə üfürülür və
ağzı tıxanır. Digər qola isə musiqi aləti
keçirilir. Çalğıçının qoltuğu
altında yerləşən üfürülmüş tuluq tədricən
sıxılır və bu zaman musiqi alətinin borusundan
çıxan hava barmaqlarla çalınır. Alətin
çox çalınması və eləcə də səslərin
diapazonu tuluğun sıxılması ilə tənzimlənir.
Tulum təxminən öz ölçüsü boyda olan kisənin
içinə salınır.
Başqa nəfəsli alətlərə nisbətən
tulum çətin ifa olunur. Burada tuluq və ona keçirilən
musiqi alətləri arasında yaranan əlaqə
ifaçıdan böyük məharət tələb edir. Buna
baxmayaraq tulumun üstün cəhəti də vardır. Tulumu
hava ilə doldurduqdan sonra onu bir müddət çalmaq
mümkündür. Məhz bu üstünlüklərə
görə də belə bir alətin yaranması zərurəti
meydana çıxmışdır. İlk dəfə bu aləti
çobanlar düzəltmiş və çalmışlar.
Tulum musiqi aləti sinifli cəmiyyətin ilk dövrlərində
meydana gəlmişdir. Tulum Azərbaycanın Qarabağ və
Qazax bölgələrində, eləcə də
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Şahbuz, Babək və
Şərur rayonlarında geniş yayılmışdır. Muxtar
respublikada fəaliyyət göstərən uşaq musiqi məktəblərinin
bir neçəsində tulum musiqi aləti gənc
ifaçılara öyrədilir.
Nağara
Azərbaycan xalqının qədim musiqi alətlərindən
biri də nağaradır. Onun adına "Kitabi-Dədə-Qorqud"da
da rast gəlirik. "Gumbur-gumbur nağaralar
döyüldü, buraması altun borular
çalındı". Təkcə bu fakt nağaranın
tarixini müəyyənləşdirməkdə əhəmiyyətlidir.
XII əsrin dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
əsərlərində də tez-tez "nağara"
sözü işlədilir:
Çataraq inləyir neyin nəfəsi,
Nağara əl çalır, yüksəlir səsi.
Tədqiqatlardan məlum olur ki, Azərbaycanda
nağaranın tarixini daha qədimlərdə, ilk sinifli cəmiyyət
dövründə axtarmaq lazımdır. Nağara ilk dəfə
saxsı qabların ağzına dəri çəkilməklə
düzəldilmişdir. Təxminən 3 min il bundan əvvəl
isə saxsıçılıq sənəti geniş
yayılmışdır. Deməli o dövrdən də
nağaranın inkişaf edə bilməsinə şübhə
yeri qalmır.
Sonralar müxtəlif ölçülü nağaralar əsasən
ağacdan hazırlanmışdır. Onun hər iki tərəfinə
dəri çəkilir, nağaraçının gövdəsinə
çal-çarpaz dolanan ip metal halqalardan keçir. Adətən
gur səs almaq üçün həmin iplər bir qədər
möhkəm çəkilir. Nağaranı çalmaq
üçün ona bərkidilən qayış və ya ip
qola keçirilir. Nağara əksər hallarda iki xüsusi
çubuq vasitəsi ilə çalınır. Onun əllə
çalınması isə xarakterik hallardandır. Sağ əldəki
əyri başlı çubuq daha sanballı olub, qayış
vasitəsilə biləyə, sol əldəki düz
çubuğun qayışı isə barmağa
keçirilir.
Qoşanağara
Qoşanağara - xalq musiqisində ən çox istifadə
edilən zərb çalğı alətlərindən
biridir. Adından məlum olduğu kimi, qoşa nağara
bir-birinə bərkidilmiş iki kiçik qədəhvarı
nağaradan ibarətdir. Bəzən "qoşa dumbul" da deyilir.
Qoşanağara (dumbul, dümbələk
də adlanır) eyni hündürlüklü, ancaq müxtəlif
ölçülü iki qoz, tut ağaclarından və
metaldan hazırlanan gövdədən ibarətdir. Xarici
görünüşünə görə fincanı
xatırladır. Gövdələrin üst tərəfinə
çəkilmiş keçi, öküz, dəvə və
ya at dərisi camış gönündən düzəldilən
köşə ilə və ya vint mexanizmi ilə
dartılır. Çalğı zamanı çubuqları
ayrı-ayrılıqda hər iki dəri üzə, bir üzə
(mərkəzinə və kənarına),
bir-birinə və ya gövdəyə, ovucun üzə
vurulması ilə müxtəlif səslər alınır.
Bu alətin hazırlanmasında əvvəllər gildən,
sonralar isə ağacdan və metaldan istifadə olunmuşdur. Üzləri
dəvə, dana və yaxud keçi dərisindən
hazırlanaraq metal burğular ilə gövdəyə bərkidilir.
Həmin burğuların vasitəsi ilə alətin köklənməsi
də təmin olunur. Alət yerə və yaxud xüsusi mizin
üzərinə qoyularaq iki ağac toxmaqla
çalınır.
Qoşa nağara fərdi şəkildə
hazırlandığı üçün ölçüləri
müxtəlifdir. Əksər hallarda hündürlüyü
300-330 mm, böyük gövdəsinin diametri 240-280 mm,
kiçiyinin isə 110-140 mm olur.
Milli musiqinin folklor nümunələrində, o cümlədən
orkestr və ansambllarda istifadə edilir. Özünə məxsus
səs tembri olan qoşa nağara solo aləti kimi nadir hallarda
səsləndirilir.
Qaval
Qaval, dəf və dairəvi zərb alətlərindən,
demək olar ki, ölçüsünün nisbətən
böyük olması ilə fərqlənir. O, görkəminin
zərifliyi və içəri tərəfdən bərkidilən
halqalarla da başqalarından seçilir. Belə qənaətə
gəlinir ki, bu zərb aləti dəf və dairənin təkmilləşmiş
formasıdır. Qavalın oynaq səsi dalğa-dalğa
havalanıb könülləri oxşayır, arzuları
qanadlandırır. Məlum olduğu kimi, əsasən xanəndələr
tərəfindən istifadə edilən qaval dairəvi
quruluşa malik olub bir növ xəlbiri xatırladır. Adətən
palıd, ərik və başqa möhkəm ağac
növündən hazırlanan dairəvi ağac
soğanağın bir üzünə nazik dəri çəkilir,
içəri tərəfdən isə metal zınqırovlar
bərkidilir. Başqa zərb aləti kimi, qaval da adətən
çalınan zaman azca qızdırılır ki, dəri
dartılıb yaxşı səslənsin.
Ud
Ud musiqi alətini özünəməxsus ustalıqla
ifa etmiş, XVII əsrdə Orta Asiyada Yaşamış Dərviş
Əli adlı məşhur musiqiçi uda daha çox
üstünlük verərək, onu "bütün musiqi alətlərinin
şahı" adlandırmışdır. Səsində əvəzolunmaz,
təkraredilməz bir incəlik, rəvanlıq duyulan udun cazibədar
səsinə valeh olan orta əsr müəllifləri onun
dörd simini od, su, hava və torpaqla müqayisə etmişlər.
Ud Azərbaycanda da çox qədimlərdən səslənmiş,
tar kimi ud da muğamlarımızın ifasında mühüm
rol oynamışdır. Nizami Gəncəvinin zəmanəsində
onun mənsub olduğu Azərbaycanda ud daha çox məşhur
olduğundan, onun səsindəki qeyri-adi gözəllik əsərlərində
dönə-dönə vəsf edilmişdir. XIII əsr Azərbaycan
musiqişünası Əbdül Mömün Urməvi
özünün "Kitabi-əl -ədvar"
("Mahnılar kitabı") adlı əsərində udun
meydana çıxması və onun xarakterik cəhətləri
barədə ətraflı məlumat vermişdir. Udu musiqi alətlərinin
ən şərəflisi hesab edən XV əsrin böyük
alimi Əbdürrəhman Cami onun inkişaf tarixindən bəhs
edərək əvvəlcə dörd simli olduğunu, X əsrdə
isə Fərabinin ona beşinci sim əlavə etdiyini söyləmişdir.
Ud musiqi alətinin daxili aləmini açıb bizə
çatdıran dahi Azərbaycan mütəfəkkiri Məhəmməd
Füzulinin "Həft-cam" əsərində ud
haqqında qiymətli məlumata rast gəlinir.
"Şərqin min bir sirri"
kitabında belə deyilir:
Tar. Tarda çalınan musiqi
yuxusuzluq malxulya (melanxoliya), baş ağrısı, əsəb
və əzələ spazmalarını aradan götürmə
gücünə malikdir. Tarda olan ifalar
insanda sakit, fəlsəfi əhval-ruhiyyə yaradır,
insanı vadar edir ki, o həyat barədə düşünsün.
Bu alətdə ifa olunan təntənəli bir
musiqi sakit və gümrah əhval-ruhiyyə əmələ gətirirsə,
minorda səslənən musiqi insanı passivləşdirir və
yuxuya aparır.
"Qabusnamə" nin müəllifi
(XI əsr) məsləhət görür ki, musiqi pərdələrini
seçərkən qulaq asanın məzacını nəzərə
alsınlar: aşağı pərdələr (bəm) -
sanqvinik (qanıqaynar) və fleqmatik (soyuqqanlı, laqeyd),
yüksək pərdələr (zil) - xolerik (tündməcaz,
tez hirslənənlər), orta pərdələr isə
melanxolik (qəmgin, məyus) insanlar üçündür.
Kamança. Kamançada səslənən
musiqi də müalicəvi təsiri güclüdür.
O da öz növbəsində əsəbləri sakitləşdirir,
hal-əhvalı yaxşılaşdırır, melanxoliya və
qəm-qüssəyə qarşı kömək edir. Bu alətin incə səsi insanda lirik əhval-ruhiyyə,
müsbət emosiyalar yaradır, ətraf təbiətin
gözəlliyini daha incə hiss etməyə və ona qiymət
verməyə kömək edir. Bu alətin
ecazkar səsində Şərq mədəniyyətinin incə
özünəməxsusluğunu dərk etmək olar.
Orta əsrlərdə kamança timsalında olan musiqi alətindən
bəhs edən Sultan Əli Xorasani "Dəsturül-əlac"
(1527 il) əsərində qeyd edir ki, əsəbləri
sakitləşdirmək və yuxusuzluğu aradan qaldırmaq
üçün simli alətlərin ifasında yaxşı
bir musiqiyə qulaq asmaq lazımdır.
Ney. Neyin incə səsi də əsəbləri sakitləşdirir,
gərginliyi və yorğunluğu alır və yaxşı
yuxu gətirir. Ney, əksər hallarda,
insanda sevinc, sakitlik yaradır, təbiətdən həzzalmağa
təhrik edir, bəzən isə fəlsəfi
düşüncələrə aparır. Qamışdan hazırlanan neyi hələ qədim
Misirdə tanıyırdılar. Bu alətin
təsviri bizim eradan əvvəl XIV əsrdə tikilmiş
Misir sərdabilərinin divar rəsmlərində
saxlanılır. Tütək Azərbaycan
xalqının ən çox sevdiyi alətlərdən
biridir. Sadə xalqın sevimlisi olmaqla bərabər,
o, əsrlər boyu kubar, aristokrat mühitində, şah
saraylarında da sevilirdi.
Ud. Babalarımız hesab edirdilər ki, udun səsi
baş ağrısı və melanxoliya üçün əla
vasitədir, əzələ spazmalarını
götürür, güclü sakitləşdirici təsirə
malikdir..."
Maraqlıdır, elə deyilmi? Vibrasiyalar,
səslər - bunlar hər biri özündə xeyir
daşıyır. Hər şey öz
ritmində gedir. Bu ritm musiqinin ürəyi olduğu kimi,
bizim orqanizmimiz üçün də az
önəm daşımır. Bizim də hər
bir orqanımız öz ritmində davam eləməlidir.
Bu pozulduğu zaman isə xəstəliklər
yaranır. Biz də musiqinin ritminin köməkliyi
ilə öz orqanlarımızın ritmini bərpa edə bilərik.
İndi yapışmışıq depressiya, əsəb,
yuxusuzluq, ağrıkəsici dərmanlarından. Orqanizmimiz kimyəvi maddələrin hücumuna
buraxırıq. Demirəm ki, dərmanlardan
istifadə olunmasın. Xeyir, yeri gəldiyində
həkimə də müraciət etməliyik, amma
bütün günü oturub hər şeyə görə dərman
içmək də ziyandır. Bir yerə
xeyri varsa, digərinə də ziyanı var. Buna görə də
çalışaq ki, dərmanlardan çox istifadə etməyək.
Musiqi dinləyək. Musiqiyə qulaq verin və
siz də başa düşəcəksiniz ki, cana
necə də istilik, sakitlik yayılır.
Şərq.- 2011.-
18 may.- S. 11.