Tarın atası
Mirzə Sadıq
ilk dəfə tarı diz üstündən sinəyə
çıxarmışdır
Tarzən Orta Şərqdə,
xüsusi ilə Azərbaycan, İran, Orta Asiyanın bəzi
bölgələrində yaşayan xalqların milli musiqi aləti
hesab olunan tarda peşəkar şəkildə ifa edə bilən
insanlara - yəni peşəkarlara verilən addır. Bu
peşənin adı tar və zən yəni çalmaq, ifa
etmək sözlərinin birləşməsindən
yaranmışdır. Tar musiqi aləti və tarzənlik musiqi
peşəsi ilə bağlı ilk məlumatlara orta əsrlərə
aid ədəbiyyatlarda rast gəlinir. Bu musiqi alətindən hələ
dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi öz əsərlərində
bəhs etmişdir. Nizami
Gəncəvi "İsgəndərnamə" əsərində
tarı belə təsvir edir:
Müğənni, tək bircə gecə də çal
tar,
Məni bu dar yolda əzabdan qurtar!
Bəlkə,
genişlənsin, açılsın yolum,
Köçüm, bu daşlıqdan asudə olum...
Füzuli "Həft -cam" əsərində
üçüncü qədəhi tar ilə qaldırır.
Orta əsr rəsm əsərlərində də tar və
tarzən təsvirlərinə rast gəlmək olar. 1816-cı ildə Əbu Qasım Təbrizinin
yağlı boya ilə çəkdiyi "Tarçalan
qız" əsəri bu baxımdan maraqlıdır. Dütar, setar, çahartar, pənctar və
şeştar kimi simli musiqi alətləri tarın müxtəlif
növləri hesab edilir.
Bu gün istifadə olunan peşəkar Azərbaycan
tarı və tarzənlik peşəsi digər Orta Şərq
xalqlarındakından fərqlənir. XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəlləri Azərbaycanda tarın və
tarzənlik peşəsinin inkişaf və intibah dövrü
hesab oluna bilər.
XIX əsrin sonunda Şuşada yaşamış Azərbaycanda
tarın atası adlandırılan Mirzə Sadıq -
Sadıqcan Şərq aləmində ilk dəfə olaraq
tarın quruluşuna yenilik gətirmişdir. O zamana qədər
bu peşə ilə məşğul olan şəxslər bu
musiqi alətini diz üstündə çalırdılar. Sadıqcan ilk dəfə olaraq diz üstə
çalınan tarı sinə üstə
çıxarmışdır. O,
Həyatı
Mirzə
Sadıq Əsəd oğlu Sadıqcan 1846-cı ildə
O vaxt
Şuşada seçilib-sayılan müəllimlərdən
biri də Xarrat Qulu Məhəmməd oğlu idi. O, Şərq
musiqisini gözəl bilirdi, yaxşı yaddaşa malik idi,
şeir yazır, musiqi bəstələyirdi, vokal sənətinin
tədrisi üçün özünəməxsus effektli bir
metodika yaratmışdı. Mirzə
Sadığı da Xarrat Quluya şagird verirlər. On səkkiz yaşında səsini itirsə də,
ustasının yanında qazandığı biliklər Mirzə
Sadığın gələcək fəaliyyətində
müstəsna rol oynayır. Bundan sonra o, tütək, ney, kamança və tar çalmağı
öyrənir. Bunların hamısında öz
gücünü sınayandan sonra tarın üzərində
dayanır. Görkəmli
Mirzə Sadıq Mirzə Əli Əskərin
ansamblında ikinci rolda olan kamança çalır. Lakin bir dəfə müəllimi xəstələnir
və Sadıq tarda çalıb, öz fenomenal
bacarığını nümayiş etdirmək imkanı
tapır. Bu uğurdan ruhlanan Sadıq bundan sonra
özünü bütövlükdə
Yaradıcılığı
Mirzə Sadıq Şuşadakı məşhur ədəbi
və musiqili məclislərin işində fəal iştirak
edir. Onun məşhur musiqişünas Mir Möhsün Nəvvabın
yaratdığı "Məclisi-Fəramuşan" və
"Məclisi-xanəndə"nin, habelə
Xurşid Banu Natəvanın məclislərinin
yığıncaqlarına daha tez-tez gəldiyi söylənilir.
həmin yığnaqlarda müğənni
və musiqiçilər sınaqdan keçirilir, musiqi nəzəriyyəsinə
dair problemlər müzakirə olunur, poetik əsərlərin
ilk oxunuşları keçirilir, müsabiqə və
yarışlar olurdu. Mirzə Sadığın
adı artıq qonşu ölkələrə də
yayılırdı. Onu xalq arasında
Sadıqcan çağırırdılar. Belə bir şərəf Mirzə Sadıqdan
başqa bir də məşhur müqənni Əbdülbaqi
Zülalova müyəssər olmuşdur. Belə
ki, onu da Bülbülcan çağırmışlar.
Mirzə Sadıq əvvəlcə
kamançaçalan Ata Bağdagül oğlu ilə birlikdə
Şərqin böyük müğənnisi Hacı
Hüsünü müşayiət edir, sonra isə
Şuşalı xanəndə Məşədi İsinin
üçlüyünə keçir. 1880-ci
ildə onu üçlüyün tərkibində İrana Təbrizə,
Nəsrəddin şahın oğlu Müzəffərəddin
Qacar Mirzənin toy məclisinə də"vət edirlər.
Toyda çox sənətkarlar
çalıb-oxuyur. Lakin Hacı
Hüsü ən yaxşı xanəndə, Sadıqcan isə
ən gözəl tarzən sayılaraq, fəxri
"Şiri-Xurşid" ordeni ilə təltif olunurlar.
Təbrizdə ikən bir məşhur tarzən
Sadıqcanı yarışa çağırır. Sadıq bir şərtlə razı olur ki, tarın
qolundakı bütün göstəriciləri kəssinlər.
Bunu görən rəqibi yarışdan imtina
edir və onun sehrli barmaqlarından öpür.
Bakıdakı musiqi məclisinin rəhbəri Məşədi
Məlik Mansurovun oğlu, tanınmış tarzən Məşədi
Süleyman Mansurov öz xatirələrində yazır:
"Mirzə Sadıq o dövrün ən məşhur tarzəni
idi. Onun möcüzəvi
çalğısı insanları ahənrüba kimi
özünə cəlb edirdi. Təcrübəli
virtuoz çox vaxt mizrabsız çalır, tarı çənəsinə
sıxırdı. Sol əlinə
ağırlıq düşməsin deyə, o tarı
mümkün qədər yuxarı qaldırırdı. Bəzən də coşaraq, tarı boynunun
ardına qoyub çalırdı. Onun
çalğısının səsinə quşlar da gəlirdi".
Musiqi həvəskarı
Əbdülhəmid Babayev öz xatirələrində belə
yazır: "Mən Sadıqcanı ilk dəfə 1897-ci ildə
bizim Bakı qalasında gördüm. Bütün
Qafqazda belə gözəl bir tarzən yox idi. Sadıq
özü də gözəl görkəmli bir kişi
idi: hündürboy, enlikürək, möhkəm bədəni
vardı. Məclislərdə özünü təmkinli
və nəcib aparırdı. Adamlar da ona
çox böyük hörmət bəsləyirdilər.
Onun sol əli o qədər güclü idi ki,
Sadıqcan çox vaxt mizrabsız çalırdı."
Sənətkar toylarda, konsertlərdə, qəbullarda, ziyafətlərdə,
həmçinin Bakı və Şuşada Azərbaycan və
İran qastrolçularının qoyduqları
tamaşaların fasilələri zamanı çalır,
özü də Qafqaza, Orta Asiya və İrana tez-tez qastrol səfərlərinə
gedir, bu ölkələrdəki musiqi məclislərində
iştirak edirdi. Bir dəfə onu xanəndə
Hacı Hüsünün üçlüyü ilə birlikdə
Şamaxıya, Mahmud ağanın burada fəaliyyət
göstərən məclisinə dəvət etmişdilər.
Qonaqlar məclis üzvləri və şəhər
ziyalıları tərəfindən böyük bir təntənə
ilə qarşılandılar. Ancaq müəyyən
səbəblər ucbatından Mirzə Sadıq tezliklə
Şuşaya qayıtmalı olur.
Qafqazın birinci tarzəni
Sadıqcan nisbətən qısa bir müddətdə
bütün olur. "Kafkazskoye
obozreniye" qəzetinin yazdığına görə,
"Onun çalğısı səlis, artistik baxımdan dəqiqdir.
Sənətkarın cazibə qüvvəsi isə
güclüdür. Əgər Tiflisdəki
bəstəkarlar onun burada olmasından istifadə edib,
Sadıqdan şərq motivlərini mənimsəmiş
olsaydılar, onların yeni bəstələri
üçün yaxşı materiala çevrilə bilərdi."
Mirzə Sadıq artıq özünün tarzənlik
bacarığının ən yüksək zirvəsində
olduğunu anlayaraq ciddi cəhdlə bu qədim aləti təkmilləşdirmək
və onda çalğı manerasını dəyişdirmək
üçün yollar axtarmağa başlayır. Onu
nahaq yerə Mirzə Sadıq, yəni, alim Sadıq
adlandırmamışdılar! Sənətkarın analitik
ağlı bir neçə ildə həmin işin də
öhdəsindən gəlməsi üçün ona imkan verdi. Sadıqcana qədər
tarı diz üstündə çalırdılar. O,
özünün virtuoz bacarığından istifadə edərək,
ilk dəfə tarı sinəsinə qaldırdı. Mirzə Sadıq həmçinin tarın simlərini
çoxaldaraq, onların yerləşməsini dəyişdi.
Bundan başqa o, həm də tarın çanaq
quruluşunu dəyişərək, onun möhkəmliyini
artırmaqla alətin ümumi çəkisini azaltmış
oldu. Sadıqcanın rekonstruksiyasına qədər
tarın 5 simi vardı. O, simlərin sayını on birə
çatdırdı, artıq tonları götürüb,
tarda cəmisi 17 ton saxladı. Musiqiçilər
bundan sonra yeniləşmiş tarı "möcüzə",
Sadıqcanı isə "tarın atası"
adlandırmağa başladılar. Sənətkarın gətirdiyi
yeniliklər tar ifaçılığı mədəniyyətini
daha yüksək səviyyəyə qaldırdı, onun səslənməsini
daha şirin və parlaq etdi.
Mirzə
Sadıq həm də iste"dadlı bir bəstəkar idi. O,
Orta Segah və Bayatı Şiraz muğamlarına bir neçə
rəng bəstələmişdi. Bu və digər
muqamların tərkibinə daxil olmuş musiqi pyesləri
onların dolğunlaşmasında mühüm rol
oynamışdır. Mirzə Sadıq həm
də 1897-ci ildə Şuşada dini "şəbeh"
üslubunda musiqili "Leyli və Məcnun"
tamaşasının qoyulmasında yaxından iştirak
etmişdir. Sonralar Üzeyir hacıbəyovun
da yazdığı kimi, həmin tamaşanın da, "şəbeh"lər
kimi dünyada bənzəri olmayan Azərbaycan muğam
operasının yaranmasında əhəmiyyəti olmuşdur.
Elə buradaca qeyd olunmalıdır ki, XVII-XVIII əsrlərdə
Azərbaycanda olmuş Avropa səyyahları xan saraylarında
belə tamaşaları gördükdən sonra onların
öz kompozisiya və quruluşu e"tibarilə Avropa
operalarına bənzədiyini göstərmişdilər.
Onun Azərbaycan musiqisinin inkişaf tarixindəki rolu
əvəzedilməzdir. Əfrasiyab Bədəlbəyli:
"Əgər nəzərə alsaq ki, muğamların
ifasında tar çalğı alətləri içərisində
əsasdır, onda Mirzə Sadığın tarının son
nəticədə Azərbaycan musiqi sənətinin
inkişafında dönüş yaratdığını
inamla demək olar. Mirzə Sadıqdan
başlayaraq, Azərbaycan muğamlarının mahiyyəti,
onların ifadə vasitələri, təsir gücü və
ifa üsulları yeni bir mərhələyə qalxmışdır.
Mirzə Sadıq Azərbaycan musiqisi tarixində yeni bir səhifə
açmışdır."
Sadıqcan
1901-çi ildə Şuşada təşkil olunmuş Birinci
Şərq konsertində iştirak edir. Orada ilk dəfə
tarda "Mahur" muğamını tək, solo ifa edir. Üstündən
bir il keçəndən sonra isə doğma şəhəri
Şuşada dünyasını dəyişir.
Qeyd edək ki, tar və tarzənlik peşəsinə
Sadıqcan tərəfindən gətirilən yeniliklər də
bu peşənin inkişafında son olmur. Sonralar dahi bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyov tarın köklənməsində əsaslı
dəyişikliklər etmiş, onu Avropa. not sistsminə
uyğunlaşdırmışdır. Bu gün Azərbaycanda,
İranda, Özbəkistanda, Türkmənistanda, Əfqanıstanda
tar aləti geniş yayılıb. Azərbaycanda uşaq musiqi
məktəblərində, orta ixtisas musiqi məktəblərində
və bir çox ali məktəblərdə bu istiqamət
üzrə peşəkar musiqiçilər hazırlayan
ixtisaslar fəaliyyət göstərir.
Şərq.- 2011.- 19 may.- S. 11.