Xəttatlıq
Yazı - elmin yarısıdır
Azərbaycan mədəniyyəti hər zaman öz zənginliyi,
qədimliyi, rəngarəngliyi, eyni zamanda müxtəlifliyi ilə
bütün dövrlərdə diqqət mərkəzində
olub. İncəsənətin növləri arasında incəliyi,
zərifliyi, rənglərin harmoniyası və əsasən əl
işlərinin yer aldığı təsviri sənətimizdə
hər zaman özünəməxsusluğu ilə
seçilib. Bu qədim sənət növlərindən biri də
xəttatlıqdır.
Xəttat - gözəl yazı ustası;
yazıçıların əsərlərini, xüsusilə
şeirlərini nəfis xətlə köçürüb
yayan şəxs; xoşnəvis, mirzə, katib, kalliqraflara
deyilə bilər.
İslam dinində canlıların surətini yaratmaq
qadağan olunmuşdu. Bununla və ərəb əlifbası
qrafikasının xüsusiyyətləri ilə əlaqədar
bədii yazı sənəti olan xəttatlıq islamı qəbul
etmiş xalqların mədəniyyət və incəsənətində
vacib sahələrdən birinə çevrilmişdi. İslamı
qəbul edən ölkələr Qurani-Kərimin əlifbasını
da qəbul etmişdilər. Din xadimləri bu əlifbada yaranan
yazı sənətini hər cür dəstəkləyir və
belə bir kultun yaranması üçün xəttatlara
yardım da göstərirdilər. Dekorativ-ornamental sənətlə
qovuşan bədii yazı mədəniyyəti kitabları,
saray binalarını, məscidləri, saxsıdan,
metaldan,ağacdan və parçadan hazırlanan tətbiqi sənət
nümunələrini bəzəyirdi. Xəttatlıq get-gedə
müsəlman dünyasında müstəqil və əsas sənət
növlərindən birinə, gözəl yazmaq
savadlılıq dərəcəsinin göstəricisinə
çevrilirdi. Dövlət xadimlərinin, ədib, şair və
alimlərin, rəssamların həm də yaxşı xəttat
olduqlarına dair çoxlu misallar gətirmək
mümkündür.
Azərbaycanda xəttatlıq
Orta əsrlərdə Azərbaycanda bir qayda olaraq,
bütün savadlı adamlar, münəccim, həkim, yaxud
filosof olmalarından asılı olmayaraq, hesab edirdilər ki,
yüksək savad dərəcəsinin bir göstəricisi də
şeir yazmaq və xəttatlıq sənətinə yiyələnməkdir.
Buna görə də, o dövrdə şair və xəttat
kimi şöhrət qazanmaq olduqca çətin idi. Bu çətinlik
xüsusilə xəttatlıqda özünü göstərirdi.
Ölkədə xeyli kitabxana və emalatxanalar vardı ki,
burada da yüksək səviyyəli peşəkar xəttatlar
kitabların üzünü köçürür, qəbir
daşları, ziyarətgahlar və mülki binalar
üçün yazı qəlibləri
hazırlayırdılar. Peşəkar və həvəskar xəttatlar
həm də ona görə xüsusi rəğbət və
hörmət sahibi olurdular ki, müqəddəs Quran ərəb
dilində nazil olmuşdu və bununla da ərəb əlifbasının
ilahi mənşəyi barədə təsəvvürlər
geniş yayılmışdı.
XV əsrin görkəmli Azərbaycan dilçisi Məhəmməd
Naxçıvani yazırdı: "Uşaqları ilk növbədə
yazıya və səyahət etməyə öyrətmək
lazımdır". Məhəmməd peyğəmbərə
istinad eləyən ərəb alimləri belə deyirdilər:
"Yazı-elmin yarısıdır". Eyni zamanda həm
gözəl yazmaq, həm də mətnin məzmun dərinliyi
vəhdətdə götürülürdü.
Xəttatların bir neçə nəslinin uzun
axtarışlarının nəticəsində ərəb əlifbasının
o dövrün praktik və estetik tələblərini ödəməyə
qabil altı əsas xətt növü
yaradılmışdı: süls, nəsx, mühəqqəq,
reyhani, touqi və rəqa. Bunlar birlikdə klassik
altılıq adlanırdılar.
Ölkəmizdə xəttatlıq
sənəti Mübarək şah Zərrinqələm Təbrizinin
işlərindən başlanır
Azərbaycanda xəttatlıq sənəti Mübarək
şah Zərrinqələm Təbrizinin işlərindən
başlanır. O, XIII əsrin məşhur ərəb xəttatı
Cəmaləddin Müstəsiminin yetirdiyi altı şagirddən
biri idi. Bunlar xəttatlıq tarixinə "altı usta"
adı ilə daxil olmuşlar. Ondan başqa həmin
"altılıq" a daha bir azərbaycanlı usta şeyx Əhməd
Sührəvərdi də daxil idi. Mübarək şah Zərrinqələm
klassik xətlərin altısını da yaxşı bilirdi və
onun həmin xətlərlə yazan xeyli ardıcılı
vardı. Sanki artıq xəttatlıq özünün zirvəsinə
çatmışdır və bu sahədə artıq
heç bir yenilik etmək mümkün deyil. Bununla belə XIV
əsrdə Azərbaycanda, bütün müsəlman
dünyasında məşhur olacaq bir xəttat yetişir. Həmin
xəttat Xacə Mir Əli ibn İlyas Təbrizi (1330-1405) idi.
XIV əsrdə Azərbaycanda,
bütün müsəlman dünyasında məşhur olan xəttat...
İlyas Təbrizi Şərqin ən görkəmli
xəttatlarından biri olub.
Alimlər, bioqraflar və
xəttatlıq tarixinə dair
risalə müəllifləri
Mir Əli Təbrizini "nəstəliq" xəttinin
yaradıcısı hesab edirlər. Bu xətt növü çox tezliklə klassik altılığı
sıxışdırmış və bütün Şərqdə
geniş yayılmışdı. Orta əsr müəlliflərindən
biri yazırdı: "Əgər iri və xırda
nəsxi-təliq xətti varsa da, bunun
yaradıcısı Xacə Mir Əlidir.
O öz kəskin ağlı ilə bu xətti nəsx və təliq
xətlərinin qovuşmasından yaratmışdır. Onun qələminin qamışı ona görə bu qədər
şirindir ki, təmiz
Təbriz torpağından qalxıb-cücərmişdir."
Rəvayətə görə, yeni bir xətt icad
etmək arzusu ilə
alışıb yanan xacə
Mir Əli Təbrizi bir
gecə yuxu görür. Yuxusuna girən birinci şiə imamı
Mürtəza Əli ona deyir:
"Ey Allahın qulu! Ördək suya girəndə ona diqqət yetir, onun hərəkətlərinə
fikir ver və buna bənzər bir xətt yarat...
Gör bir ördəyin gözləri necə yumrudur, dimdiyi necə dikdir, boynu necə də əyridir.
Bunlara bax və bir xətt
icad et!" Əmir Teymurun zamanında
Mir Əli artıq nəstəliq xəttinin banisi kimi şöhrət
tapmış və Azərbaycanın da daxil olduğu nəhəng
bir imperiyanın bütün hüdudlarında hörmətli xəttatlardan
sayılırdı. Onun qələmindən
çıxmış əlyazmaları indi Londonda, Tehranda, Sankt-Peterburqda muzeyləri bəzəyir. Mir
Əlinin yeni xətti
mənimsəyən ilk şagirdi
onun oğlu Mir Abdullah olur.
Mir Abdullah da bir usta
xəttat kimi çox
ölkələrdə ad
çıxarmış və
"Şəkəri-qələm" ləqəbini
almışdı. XV əsrin görkəmli Azərbaycan xəttatı
Cəfər Təbrizi isə Mir Abdullahın şagirdlərindən
idi. Cəfər nəstəliq xəttinin inkişafı üçün o qədər böyük işlər görmüşdü
ki, onu bu
xəttin ikinci ustadı
(müxtəre üs-sani)
adlandırırdılar. O, bir müddət digər Azərbaycan
rəssamları ilə birlikdə Heratda, Teymuri şahi Şahruxun oğlu Baysunqur Mirzənin yanında saray
xəttatlarına başçılıq
etdiyindən ona "baysunquri"
titulu da verilmişdi. Mir Əlinin Mir Abdullah, Cəfər Təbrizi
və başqa şagirdləri
öz böyük müəllimlərinin ideyalarını
inkişaf etdirmiş və onun irəli
sürdüyü mülahizələrin doğruluğunu isbata
yetirmişlər.
İrfani rəmzlər- xətt sənəti
İrfani rəmzlər içərisində
xətt sənətilə bağlı obrazlara
çox rast gəlinir.
Ərəb əlifbasının gözəlliyini daha da artırmaq
üçün xəttatlar
bəhsə-bəhs daha
da ürəklə
işləyirdilər. "Xətt biliyin yarısıdır" - hədisi - qüdisisi ziyalıları
daha gözəl yazmağa
çağırırdı. Əli ibn Əbutalibin "gözəl
xətt kasıb üçün şərəf,
dövlətli üçün bəzəkdir,
alim üçün isə kamillikdir" - hədisi
xəttatlığı sevdirmək üçün
söylənmişdi. "Biz əvvəl qamış qələmi
yaratdıq" - hədisi şərifi isə yazıya nə
qədər önəm verildiyindən danışır.
Gözəl xəttlə Allah kəlamını,
peyğəmbər hədislərini, hikmətləri yazmaq bir
tələb idi. Xətt gözü yormamalı, əksinə,
bir sənət əsəri kimi insanların ruhunu da
oxşamalı idi. Buna görə də, bir çox yeni-yeni xətt
növləri zaman-zaman meydana gəldi. Məakali xətti
düz xətlərdir, bu yazıda əyrilik, yumruluq yoxdur.
Kufi xəttində hərflərin altıda biri yumru, yerdə
qalanı isə düz xətlərdir, Murtuza Əli tərəfindən
yaradıldığı qəbul edilmişdir.
Xəttatlar ancaq bir dəfə hərfi
yazır
Xəttatlar ancaq bir dəfə hərfi yazır, ikinci dəfə
yazılmış hərfin üzəri ilə mürəkkəb
yaxmırlar. İki dəfə eyni hərfi yazmaq xəttin
gözəlliyini azaldır, Baramadan tiftikləri açıb
mürəkkəbqabına salırdılar ki, qamış qələmə
mürəkkəb nə çox, nə də az hopsun. Normal
mürəkkəb hopdurulmuş qamış qələm
yazını daha gözəl yazır.
Xəttatların istifadəsində olan mürəkkəb
məhlulu dörd ünsürdən yaranmışdır. Oddan
alınan his (torpaq) gülabda (su) qarışdırılaraq
havada qurudulduqdan sonra mürəkkəb alınır. Dörd
ünsürün bir yerdə məqam tutması kamillik
işarəsidir.
Bu sənətdə şöhrət
qazanmaq olduqca çətin idi
Azərbaycanda xəttatlıq sənətini yaşadan,
bu sənətin mahir bilicilərindən biri də Milli Elmlər
Akademiyası Əlyazmalar İnstitutunun əməkdaşı
xəttat Seyfəddin Mənsimoğludur. S.Mənsimoğlu
deyib ki, xəttatlıq sənəti təşəkkül
tapdığı orta əsrlərdə yüksək savad,
bilik dərəcəsi hesab edilirdi. Ona görə də bu sənətdə
şöhrət qazanmaq olduqca çətin idi. Xəttatlar
tarixən kitab üzü köçürər, memarlıq
abidələri, binalar və məzar daşları
üçün yazı qəlibləri hazırlayardılar. Bu
sənət əsrlərdən keçərək bu
günümüzə gəlib çıxıb.
"Mədəniyyət tariximiz müxtəlif sənət
nümunələri ilə zəngindir. Çünki
xalqımız çox dahilər yetirib. Onların hər
birinin özündən sonra qoyub getdiyi irs kitablarda və
yaddaşlarda yaşayır. Bizdən də bu dünyaya
nişanə qalacaq iz payı var. Mənə elə gəlir
ki, mükəmməl sənət sahiblərinin qəlbi, təxəyyülü
cəmiyyətlə, keçmişlə bağlı deyilsə,
onun yaradıcılığı ötəridir. Özümü
ustadlarımıza borclu sayıram.
Yaradıcılığımın hər bir vergül və
nöqtəsində vətəndaşlıq borcumu ödəməyə
çalışıram. Onu da deyim ki, kökü sənət
tariximizin dərin qatlarına gedib çıxan xəttatlığın
müasir düzümü yeni tərzdə, ağac üzərində
meydana çıxıb. Xəttatlıq tariximizdə
ömrünü ağacişləmə sənətinə həsr
etmiş usta Hacı Əhməd oğlunu (XIV əsr, Təbriz),
usta Babanı (XVIII əsr, Bakı), usta Abuzər Bədəlovu
(XVIII - XIX əsrlər, Şahbuz), usta Əhmədi (XIX əsr,
Lənkəran), usta Məhəmmədi (XIX əsr, Gəncə)
və s. onlarla sənətkarı misal göstərmək
olar. Bu gün də bədii ağacişləmə sənətinin
ənənələrini respublikanın bir çox şəhər
və rayonlarında yaşadan ustalar var".
Şərq.- 2011.- 27 may.- S. 12.