İdeal aktyor obrazı
Ağasadıq Gəraybəyli Azərbaycan
tamaşaçısının yaddaşında maraqlı
obrazlarla qalıb
Milli teatrımızın inkişafı yolunda sənət
fədailərindən biri də teatrı
varlığından artıq sevən, obrazlar qalereyası
yaradan, tamaşaçı alqışı qazanan, dövlət
mükafatlarına, fəxri adlara layiq görülən
Ağasadıq Gəraybəyli olmuşdur. Ağasadıq Gəraybəylini
səhnədə, ekranda, həyatda çox
görmüşük. Bilirik ki, roldan-rola girməyini elə səhnədəcə
qoyub evinə bəy kimi daxil olardı. Ağasadıq Ağaəli
oğlu Gəraybəyli 15 mart 1897-ci ildə Şamaxıda
anadan olub. 1988-ci ildə isə Bakıda vəfat edib.
Ağasadıq Gəraybəyli. Bu ad hamımıza nə
isə deyir. Oturub maraqlı söhbətlər edən
köhnə Azərbaycan kişisini, əsil-nəcabətli bəyi
xatırladır. Bica demədim, bəy olması həqiqidir.
Ağasadıq Gəraybəyli 15 mart 1897-ci ildə
Şamaxıda bəy ailəsində anadan olub. Onun çox
maraqlı bir sənətin dalınca getməsi insanda təəccüb
hissi yarada bilər; "bəy olasan, aktyorluq sənətini
seçəsən". Görünür, sənət
yanğısı güclü olub. Bu səbəbdən də
aktyor olmağı qərara alıb.
Gəraybəylinin simasında köhnə insanın
cizgilərini duymaq elə də çətin deyil. Ona baxarkən
adama elə gəlir ki, oturub onunla uzun müddət maraqlı
söhbət etmək, yaxşı məsləhətlər
almaq olar. Danışığının tələskənliyi
isə onda azərbaycanlı koloritini daha da artırır. Onun
danışıq tərzini eynilə belə bir aktyorla - Eldəniz
Zeynalovla müqayisə etmək olar. İkisində də Bakı
"qədeş"lərinə xas olan iddialar, hərəkətlər
və danışıq tərzləri tam uyğun... Aktyorun
uşaq yaşlarından Bakıda yaşaması buna dəlalətdir.
Hər ikisini eyni nöqtələrdə birləşdirmək
mümkündür. Amma Ağasadıq Gəraybəylinin
sanballı kişi görünüşü və bir sıra
iddialı hərəkətləri onun əyilməz bəy nəslindən
olmasına bir eyhamdır. "Yox-yox canım eee... indicə
Hüseynova bacıları öz məharətlərini
görsədəcəklər!" Daha jestli hərəkətlərlə
hər hansı halı, ovqatı göstərmək
bacarığı aktyorda ideal idi.
Ağasadıq Gəraybəyli
aktyorluq məharətini 80 il səhnədə sübut edib.
1908-ci ildə Hüseyn Ərəblinskinin truppasında işləyən
rejissor qardaşı Ağayarın köməyi ilə səhnəyə
çıxıb. Professional səhnəyə 1921-ci ildə
Bakı Türk Azad Tənqid və Təbliğ
Teatrının səhnəsindən başlayıb və
1932-ci ilə kimi bu teatrda çalışır. Kino sənətinə
də 1920-ci illərdən gəlib. İlk dəfə
"Qız qalası" səssiz filmində (Əyan) epizodik
obrazı oynayıb. Sonra "Hacı Qara"da Əsgər bəy
rolunu oynayır. Cəfər Cabbarlı "Sevil" filmində
Balaş rolunu məhz ona həvalə edir. Ağasadıq Gəraybəyli
1916-cı ildə Politexnik Məktəbinə daxil olan
vaxtlardan Cəfər Cabbarlı ilə tanış olur.
Sonralar aktyor Tənqid və Təbliğ Teatrından Akademik
Milli Dram Teatrına keçir. İyirminci ildən aktyor kimi
Milli Dram Teatrının yenicə təşkil olunmuş
truppasında çalışıb. Akademik teatrda daha
çox faciəli rollara üstünlük verir. Bilinmir, bəlkə
də, maraqlı alınıb. Amma inanmaq olmur ki,
Ağasadıq Gəraybəylini gülüşsüz görəsən.
Daha çox komik temporitmli aktyorun faciədə bütün
bunları yığışdırması onun müsbət dəyərlərini
göstərən vasitə ola bilər.
Həyatı
Ağasadıq Gəraybəyli ömrünün ixtiyar
çağında ötən günlərini tez-tez
xatırlayar və deyərdi: "1897-ci ildə, Novruz
bayramı qabağı Şamaxıda anadan olmuşam. Atamı erkən
itirdim. Yetimə "gəl-gəl" deyən çox olar, əsl
qayğı göstərən isə az. Ən çətin
anlarımda Yaradanımz imdadıma yetişdi. İndi də
xatırlaya bilmirəm ki, necə oldu Bakıya gəldim. Ancaq
qonşumuz Məşədi Məhəmmədin dedikləri hələ
də qulaqlarımda səslənir: "Get, a bala, canın zəlzələdən
qurtaracaq. Əlin Allahın ətəyində olsun. Zəhmət
çəkərsən, bəhrəsini də görərsən".
Sahibsiz uşaq idim. Tanımadığım bir darvazanı
döydüm. Gülərüz, mehriban baxışlı,
nurani, ahıl bir kişi qapını üzümə
açdı. Elə bil məni çoxdan
tanıyırdı. "Gəl görüm, nə istəyirsən?"
Kimsəsiz olduğumu ona danışdım. Qəfil dilləndi:
"Ay qız, Heyran, haradasan? Tanrı bizə züriyyət
göndərib". Həmin gündən Əlisəttar
kişidən atalıq, Heyran xanımdan analıq nəvazişi
gördüm. Məktəbə gedəndə də bəxtim
gətirdi. Sonralar yazıçı-dramaturq kimi tanınan Cəfər
Cabbarlı ilə bir sinifdə oxuduq. Dövrün tanınan
ziyalısı Hüseyn Ərəblinskidən çox mətləbləri
öyrəndim. Mirmahmud Kazımovskinin təşkil etdiyi teatr
dərnəyinə gedərdim. Ən çətin günlərim
1905-1907-ci illərdə oldu. Ermənilər Bakıda,
bakılılara divan tuturdular. Yaxşı ki, niyyətlərinə
çatmadılar. Haqq qalib gəldi. Dərslərimi pis
oxumurdum. Ancaq yatanda da yuxuda teatr, səhnə görərdim.
Hüseyn Ərəblinskinin sayəsində "Nicat",
sonra "Səfa" həvəskar teatr dərnəklərinə
getdim. İlk dəfə yazıçı-dramaturq Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevi 1913-cü il martın 15-də gördüm.
Sərt xasiyyətli adam idi. Əhvalı yaxşı olanda isə
üz-gözündən nur yağardı. İlk
oxucularından biri də mən olmuşam".
Ağasadıq Gəraybəyli dahi
Üzeyir Hacıbəyovun adı çəkiləndə
ehtiramla ayaq üstə durar, müqəddəs ruhuna dualar
oxuyardı. Deyərdi: "Üzeyir bəy peyğəmbər
xislətli şəxsiyyət, düha sahibi idi. Onun bircə
amalı vardı: Azərbaycan ədəbiyyatı, musiqisi,
teatrı ilə dünyada tanınsın. 1921-ci ildə Cəlil
Məmmədquluzadənin "Ölülər" pyesində
kefli İsgəndərin monoloqunu söyləyib səhnədən
düşəndə məni yanına
çağırdı. Əllə görüşdü,
üzümdən öpdü, saçımı tumarladı.
"Sənin kimi azərbaycanlılarla fəxr etmək
lazımdır" - dedi. Üzeyir bəyin qayğısı
sayəsində teatr kursuna yazıldım, ilk əməkhaqqı
aldım, mənə birotaqlı mənzil verdilər. Ailə
qurdum. Toy günü xeyirxahımın dediyi kəlamı
dönə-dönə xatırlayıram: "Ailə qurmaq
asandır, ailəsinin qədrini bilmək isə nər
kişinin hünəridir".
Milli teatrımızın klassiklərindən, fədailərindən
biri olan Ağasadıq Gəraybəylinin səhnə fəaliyyətinə
aid faktları xatırlayanda heyrətlənməyə bilmirik.
O, 200
müxtəlif rollarda, qrimlərdə, qiyafələrdə səhnəyə
çıxıb: Nəriman Nərimanovun "Nadir
şah", Üzeyir Hacıbəyovun "Arşın mal
alan", Cəfər Cabbarlının "Sevil", "Od gəlini",
"1905-ci ildə", sonralar "Vaqif", "Həyat",
"On ikinci gecə", "Xanlar"... Yaratdığı
obrazların hər birinin adı teatr tarixinə qızıl hərflərlə
yazılıb. Ona görə ki, aktyor təkcə müəllif
fikirlərinə, rejissor quruluşlarına, mizanlarına
görə səhnəyə çıxmayıb,
oynamayıb. Həm də əsərin mahiyyətini
anlayıb, etibar edilmiş rolların milli dəyərlərini
dərk edib. Hər bir obrazın amalını, məqsədini
tamaşaçılara çatdırmağa
çalışıb. Bu cəhətlərinə görə
də sevilib, hörmət qazanıb. Xalq şairi Səməd
Vurğun yazıb: "Hər dəfə
Ağasadığı səhnədə görəndə həyatın
özü, yaratdığı obrazın canlı təsvirləri
gözlərim önündən keçir. Onun timsalında həyatla
səhnə arasında sıx əlaqə görürəm".
Görkəmli teatr xadimi Mehdi Məmmədov isə deyərdi:
"Aktyorluq onun alın yazısıydı. 1940-cı ildə
Respublikanın Xalq artisti fəxri adına layiq
görülmüşdü. Onu bir dəfə də olsun
özündən razı görmədim. Məşqlərə
həmkarlarından tez gələrdi. Hər jestinə,
mimikasına fikir verərdi. Kollektivdə nüfuz
qazanmışdı. Can deyib, can eşidərdi". Xalq
artisti, ömrünün 60-cı baharında
dünyasını dəyişmiş Əliabbas Qədirov
danışardı: "İnstitut bitirmək, ali təhsil
almaq azdır. Həyat təcrübəsinin yerini heç bir
diplom, kitab verməz. Ağasadıq Gəraybəyli bizim mənəvi
müəllimimiz idi. Onun qədrini bildikcə
özümüz də şöhrət zirvəsinə
ucalırdıq".
Unudulmaz sənətkar, sevilən aktyor haqqında xoş
xatirələr çoxdur. Dünya şöhrətli
ifaçı Rəşid Behbudov deyərdi: "Bəxtiyar"
filmində çəkiliş meydançasında
Ağasadığı klub müdiri Ağabala rolunda görəndə
sevindim. Çünki o, insan kimi də, aktyor kimi də əsl
xarakter nümayiş etdirirdi. Bilirdim ki, o, bir neçə
filmdə çəkilib. Ancaq Ağabalanı elə həvəslə
oynayırdı ki, sanki kamera qarşısında deyildi, ekranda
görünənlər real təsvirlər təki
baxılırdı".
92 il yaşayan, unudulmaz iz qoyan Ağasadıq Gəraybəyli
çox mükafatlara, fəxri adlara, orden-medallara layiq
görülmüşdü. Ən böyük sevinci "O
olmasın, bu olsun" filmində Rüstəm bəy rolunu
oynamaq idi.
Aktyor Rüstəm bəy obrazının taleyini - həm
keçmişini, həm də mövcud vəziyyətini
olduqca inandırıcı yaradıb. Tanınmış
teatr-kino xadimi Adil İsgəndərov dəfələrlə
qeyd etmişdi: "Əgər Ağasadıq Gəraybəyli
təkcə Rüstəm bəy rolunu oynasaydı, yenə də
ekran sənətimizin fəxri kimi xatırlanardı".
Ağasadıq
Gəraybəyli təvazökar insan, nümunəvi ailə
başçısı idi. 1933-cü ildən
ömrünün son gününə qədər Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrında
çalışmış, alqışlarla qarşılanan
səhnə xadimlərindən biri olmuşdu. O, şəhərin
mərkəzində, Xaqani küçəsi 19-da
yaşayırdı. Məşhur müğənni
Bülbüllə, xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimovla, xalq şairi Süleyman Rüstəmlə
qonşu idi. Bir gün Süleyman müəllim ona deyib:
"Ay qardaş, ay qonşu, ay oynadığı rollara can, nəfəs
verən aktyor, niyə iş yerinə piyada gedib-gəlirsən?
Sabahdan mənim xidməti maşınım səni teatra
aparıb gətirəcək". Onun cavabı isə qısa
oldu: "Yox, Süleyman, hələ ki, ayaqlarım
sözümə baxır. Bir də qardaş, mənim
doğma xalqımdan nə gizlinim? Teatrın binasından evimə
gələnəcən yüzlərlə adam mənə salam
verir, əhvalımı soruşur. Bundan da böyük şərəf,
şöhrət olar?!"
Həyatın, zamanın bütün sınaqlarından
üzü ağ çıxmış insan, dönə-dönə
xatırlanan sənətkar, örnək olası ailə
başçısı, sadiq, sədaqətli dost-sirdaş
Ağasadıq Gəraybəyli xarakterik rolların bənzərsiz
ifaçısı kimi daim yad olunur.
2011-ci
il aktyorun anadan olmasının 114 illiyi və səhnə fəaliyyətini
84 illiyidir.
Yaddaşlarda Rüstəm bəy,
Ağabala kimi qalan sənətkar
Azərbaycan teatr və kino sənəti görkəmli
aktyor Ağasadıq Gəraybəylinin şəxsində ən
istedadlı, ən qabil aktyora malik idi. Sonrakı aktyor nəslinin
yaranması və inkişafında onun böyük xidmətləri
olmuşdu. Bu heç də təsadüfi deyildi. Zəhmətsevərlik
və yaradıcılıq axtarışları ilə birləşmiş
istedadı Azərbaycan səhnəsinin bəzəyi idi. Onun
yaratdığı rollar əsl sənətkarlıq məhsulu
idi. Bu surətlərin hər birində tamaşaçı
aktyorun qəlbini duyurdu. Ağasadıq Gəraybəyli səhnədə
canlı sənət əsəri yaradırdı. Onu səhnədə
görənlər bu gün də yüksək aktyorluq məharətini,
çoxlarına örnək olan ömür yolunu heyrətlə
xatırlayırlar.
Aktyorun qızı Zemfira xanım
atasının səhnəyə bağlandığı
günləri belə xatırlayır:
- O vaxtlar teatrda qadın
rollarını kişilər oynayırdı. Bir gün
qadın rolunun ifaçısı xəstələnir və əvəz
etməyə adam axtarırlar. Onda əmim Ağalar deyir ki, mənim
bir qardaşım var, özü də
yaraşıqlıdır, gedib evdə danışıb
razı salaram. Atam əvvəlcə qadın rolunda oynamağa
razı olmur, lakin əmim onu bir təhər razı salır. Əmim
Ağalar Hüseyn Ərəblinski ilə Qori seminariyasında
bir yerdə oxumuşdu. Atam isə C.Cabbarlı ilə tələbə
yoldaşı olmuşdu. Babam elə bir mühitdə
böyümüşdü ki, incəsənəti sevməyə
bilməzdi. Məşhur aktyor Hüseyn Ərəblinski
atamgillə bir məhəllədə yaşayır,
onların evinə gedib-gəlirmiş. Hətta bəzən
teatr tamaşalarını da onların evində məşq edərmişlər.
Həmin vaxtlar H.Ərəblinski ilk Azərbaycan kinofilmi olan
"Neft və milyonlar səltənətində" çəkilir
və atamgilin ailəsini filmin ilk baxışına dəvət
edir. Az sonra Ərəblinski teatrda atamın ilk
rejissorlarından biri olur. Atam sonralar səhnəyə ilk
çıxışını belə xatırlayırdı:
"Hüseyn Ərəblinskinin oyunu məni necə
ovsunladısa, başladım titrəməyə. Səhnə
çox təsirli idi. Bir də onu gördüm ki, gözlərimdən
yaş gəlir. Ərəblinski də başımı
sığallayıb gülür. Bura səhnənin arxası
idi. Sən demə, mən səhnədə Ərəblinskini
ağlayan görüb, hönkürə-hönkürə ona
tərəf qaçmışam, ağlaya-ağlaya da səhnədən
çıxmışam. Bu mənim səhnəyə ilk gəlişim
oldu".
Atam ilk gündən səhnəyə bağlanır. Bir qədər
keçəndən sonra özü üçün truppa da
yaradır. Böyük xeyriyyəçi H.Z.Tağıyev
truppanın fəaliyyətini o qədər bəyənir ki,
aktyorları yanına çağırıb hər birinə
bir qızıl onluq verir. "Atam iliyinədək sənət
adamıydı"-deyə Zemfira xanım danışır:
"O olmasın, bu olsun" filminin çəkilişləri
zamanı kasanı yerə çırpanda əlini kəsmişdi.
Sonra da Sənəmin ardınca qaçanda yerə
yıxılması səhnəsi də ssenaridə yox idi.
Orada atam doğrudan yıxılmışdı. Rola elə
aludə olurdu ki, aldığı zədəni hiss eləmirdi.
Həmişə onu öz işinə məsuliyyətlə
yanaşan görmüşdüm. Sənətinə çox
bağlı adam idi. Səhnədə bir-birindən gözəl
obrazlar yaratmasına baxmayaraq, hər dəfə səhnəyə
ilk dəfə olduğu kimi çıxırdı. Premyeralar
qabağı bərk həyəcan keçirər, rolunu
dönə-dönə təkrar edərdi. Hətta bir dəfə
sonuncu tamaşalarından birinə hazırlaşarkən
hamı yatdıqdan sonra gecə paltarında evdə var-gəl
edir, öz monoloqunu təkrarlayırmış. Bu səhnənin
şahidi olan qulluqçu qadın həyəcana düşərək
anamı oyatmış: "Xozyayin suma soşyol"
demişdi.
Çox adam bilmirdi ki, o, sonuncu obrazı olan
"Xurşudbanu Natəvan" pyesində səhnəyə
çıxanda gözləri görmürdü. Rolunu elə
oynamışdı ki, tamaşaçılar bunu hiss etməmişdi.
Bu, əsl möcüzə idi. Onda atamın 92 yaşı
vardı. Çətini teatra qədəm qoyana qədər
idi. Sonradan öz intuisiyasının gücü ilə hər
yeri tanıyır, harada pillələr olduğunu da bilirdi...
Bu, atamın sənətə bağlılığı idi.
O, əsl sənət fədaisi idi. Son gününədək
xəstəliyin nə olduğunu bilmədi.
Yadımdadır ki, həvəslə
oynadığı rollardan danışardı. Baxmayaraq ki,
"O olmasın, bu olsun" kimi bir filmdə Rüstəm bəy
obrazını yaratmışdı, nədənsə "Bəxtiyar"
filmi haqqında xüsusi danışar, Ağabala rolunu
çox sevərdi.
Şərq.- 2011.- 27 may.- S. 11.