Əllə yaradılan möcüzələr
Azərbaycan bədii tikmələri xalqın mədəniyyətinin varisliyini
sübut edir
Azərbaycan xalqı
özünün çoxəsrlik
tarixi boyunca zəngin və
özünəməxsus mədəniyyət
yaratmışdır və onun fəaliyyətinin ən
yüksək inkişaf etmiş
sahələrindən biri
dekorativ-tətbiqi incəsənətdir. Bu sənətlər qədimdən mövcuddur.
O, bədii sənətin müxtəlif növlərini
əhatə edir, onların
arasında döymə sənəti və
zərgərlik, metal üzərində
işləmələr, ağac, daş və sümük üzərində
oyma naxış,
xalçaçılıq, hörmə sənəti, ornamental toxuculuq və basmanaxış, toxuma
və bədii tikmələr
və bir çox digərlərini göstərə bilərik. Azərbaycan xalqının zəngin mənəvi aləmindən
və istedadından xəbər verən bütün
bu bədii
yaradıcılıq növlərinin hər birindən bu gün də
böyük məhəbbətlə
istifadə olunur.
Azərbaycan bədii tikmələrinin texnika və
kompozisiyası öz kökləri ilə uzaq keçmişlərə
gedib çıxır və xalqın mədəniyyətinin
varisliyini sübut edir. Azərbaycanda naxış salmanın
müxtəlif növlərinin yayılmağa
başlamasını arxeoloji materiallara əsasən müəyyənləşdirmək
mümkündür. Bədii tikmələrdəki ornamentlərin
analoqu olan sadə elementləri - düz və sınıq xətləri,
ziqzaqları, nöqtəvi ornamentləri, dairəcikləri,
üçbucaqları, rombları erkən bürünc
dövrünün (Azərbaycanda eramızdan öncə III
minilliyə aid) saxsı qablarında izləmək
mümkündür.
Müxtəlif vaxtlarda bu yerlərdə olmuş
çoxsaylı tacirlər, səyyahlar və diplomatlar Azərbaycanda
sənətkarlığın inkişafı haqqında
çoxlu maraqlı faktlardan söz açırlar. İtalyan
səyyahı Marko Polo (XIII yüzil) Şamaxıda və Bərdədə
yerli ipək məmulatlarının gözəlliyini qeyd edir. İngilis
səyyahı - tacir Antoni Cenkinson (XVI yüzil) yay iqamətgahının
dəbdəbəsini təsvir edərkən yazır ki,
"kral ipək və qızıl işləməli zəngin
çadırda əyləşmişdi, onun geyimi mirvari və
zəngin daş-qaşlarla işlənmişdi".
XIX - XX əsrin əvvəllərində bədii tikmələr
üçün əsas rolunu oynayan material yerli istehsal olan
qonovuz, darai və məxmər idi. Onlar, Şamaxıda,
Basqalda, Şəkidə, Gəncədə, Şuşada və
Azərbaycanın digər şəhərlərində
hazırlanırdı. Bədii tikmə üçün yerli
ipək və yun saplardan və yerli basmaqəliblərdən
istifadə olunurdu. Boyama üçün bitki mənşəli
boyayıcılar işlədilirdi. Bədii tikmə məmulatları
ornamental motivlərin zənginliyi və müxtəlifliyi ilə
fərqlənirdi. Azərbaycan bədii tikmələrində ən
çox işlədilən bitki motivləri
qızılgül, nərgiz, qərənfil, lalə, zanbaq,
meyvə ağaclarının yarpaqları- nar, heyva, alça
çiçəkləri, eləcə də sünbül və
müxtəlif formalı yarpaqlardır.
Bədii tikmələrin həndəsi
naxışları düz və sınıq xətlərdən,
ziqzaqlardan, üçbucaqlardan, dördbucaqlardan, altı və
səkkizguşəli ulduzlardan, romblardan, ulduzcuqlardan və
günəşin rəmzi təsvirlərindən ibarətdir.
Bədii tikmələrdə quşları:
bülbül, tovuz quşu, göyərçin, tutu quşu,
hophop (şanapipik), sərçə, qırqovul,
bildirçin, kəklik və digərlərini təsvir etməyi
sevirdilər.
Bədii tikmələrdə tez-tez rast gəlinən
cüt quş təsvirləri dekorativ-tətbiqi incəsənət
məmulatlarında ən qədim və sevilən motivdir. Quşları
adətən ya bir-biri ilə sevişən, ya da bir-birindən
küsmüş şəkildə təsvir edirlər. Hər
iki motivi xalq sevgi və ayrılığın simvolu kimi izah
edir. Heyvanlar aləminin təmsilçilərindən bədii
tikmələrdə daha çox ceyranlar, tısbağalar,
ilanlar-əjdahalar, atlar və s. təsvir edilirdilər.
Məişət predmetlərindən gülab suyu
üçün sürahilər, daraq üçün futlyar,
kosmetika üçün flakonlar, kuzələr və s. rast gəlinir.
Azərbaycanda məişətdə populyar və
geniş yayılmış bədii tikmə növləri:
güləbətin, saya naxışlı bədii tikmə, təkəlduz,
"quş gözü" texnikasında tikmə, metal
muncuqlu tikiş, muncuqlu tikiş, basmanaxış, "düymələmə",
qurama, spiral şəkilli tikiş və file üzərində
işdir.
Bütün tikmə növlərindən ən qədimi
- qızılı və gümüşü saplarla bədii
tikmələrdir. Əsasən çox sıx parçadan
istifadə edilirdi. Qırmızı, tünd
qırmızı, bənövşəyi və yaşıl rəngli
birçalarlı məxmər ən yaxşı material
sayılırdı. Müxtəlif çalarlı incə
mahud, parça, tirmə, atlas, tumac dəri üzərində
də bədii tikmələr salınırdı. Qızılı
və gümüşü saplarla tikiş üçün
fabrik istehsalı qızıl və gümüş saplardan
istifadə olunurdu. Bu bədii tikmə növü bir terminlə
- güləbətin adlanırdı. Güləbətinlə
daha çox qadın üst geyimlərinə, baş geyimlərinə,
ev məişət əşyalarına, at yəhərinə
və daha xırda məmulatlara bəzək vurulurdu. Gəlinin
cehizinə güləbətin işləməli məişət
təyinatlı müxtəlif əşyaları daxil etmək
adəti də vardı. Rəngli ipək saplarla işlənmiş
bədii tikmələr arasında təkəlduz tikmələri
daha geniş yayılmışdı. XIX əsrdə təkəlduzçuluğun
mərkəzi Şəki şəhəri idi. Təkəlduzçuluq
üçün əsas material qismində yerli və ya xaricdə
istehsal olunan qırmızı, qara və tünd göy rəngli
məxmər və mahud işlədilirdi. Təkəlduz bədii
tikmələri təkcə qadınların məşğuliyyəti
deyildi. Bir çox kişilər tətbiqi incəsənətin
bu sahəsində öz qeyri-adi məharətlərini göstərirdilər.
Dəzgahda dartılmış parçada usta əvvəlcə
rəsmin kontur xətlərini çəkir, sonra isə onun
bütün daxili sahəsini doldururdu. Təkəlduz bədii
tikmələri üçün işlədilən iynə
"qarmac" adlanırdı. Təkəlduz bədii tikmələri
ilə qadın geyimləri, böyük yastıqların
üzlükləri, mütəkkələr, hamamda işlədilən
ayaqaltı xalçalar, örtüklərə bəzək
vurulurdu. Bədii tikmələrdə geniş tətbiq edilən
digər texnika saya tikmə idi. Bu növ bədii tikmə
üçün adətən parlaq olmayan, pastel
çalarlarında, çox zaman qızıl saplarla
uzlaşmada rəngli ipək və yun saplardan istifadə
olunurdu. Saya bədii tikmənin iki növü vardı: ikitərəfli
və birtərəfli. Saya bədii tikmə üsulu ilə
geyimlərə, divar bəzəklərinə, üz
örtüyünə, pərdələrə və s.
naxışlar vurulurdu.
Dekorativ tətbiqi incəsənət
Şübhəsiz ki, dekorativ-tətbiqi incəsənət
də bu sırada yer alır və bədii sənətin
müxtəlif növlərini - zərgərlik, metal üzərində
döymə, ağac, daş və sümük üzərində
oyma, naxış, xalçaçılıq, hörmə sənəti,
ornamental toxuculuq, toxuma və bədii tikmələr və s.-i
əhatə edir. Azərbaycanın zəngin mənəvi aləmini
əks etdirən həmin sənət nümunələri bu
gün də nənələrimiz, qız-gəlinlərimiz tərəfindən
yaşadılmaqdadır. İngilis səyyahı - tacir Entoni
Cenkinson yay iqamətgahının dəbdəbəsini təsvir
edərkən yazır ki, "kral ipək və qızıl
işləməli zəngin çadırda əyləşmişdi,
onun geyimi mirvari və zəngin daş-qaşlarla işlənmişdi".
XIX-XX əsrin əvvəllərində bədii tikmələr
üçün yerli istehsal olan qonovuz, darai və məxmərdən
istifadə edilirdi. Onlar Şamaxıda, Basqalda, Şəkidə,
Gəncədə, Şuşada və Azərbaycanın digər
şəhərlərində hazırlanırdı. Bədii
tikmə üçün yerli ipək və yun saplardan, yerli
basmaqəliblərdən istifadə olunurdu. Boyama
üçün bitki mənşəli boyayıcılar
işlədilirdi. Azərbaycan bədii tikmələri bitki
motivləri (qızılgül, nərgiz, qərənfil, lalə,
zanbaq, meyvə ağaclarının yarpaqları - nar, heyva,
alça çiçəkləri, eləcə də
sünbül və s.), eləcə də bülbül, tovuz
quşu, göyərçin, tutuquşu, sərçə,
qırqovul, bildirçin, kəklik və digər təsvirləri
ilə seçilirdi. Bədii tikmələrin həndəsi
naxışları düz və sınıq xətlərdən,
ziqzaqlardan, üçbucaqlardan, dördbucaqlardan, altı və
səkkizguşəli ulduzlardan, romblardan, ulduzcuqlardan və
günəşin rəmzi olan təsvirlərdən ibarət
idi. Bədii tikmələrdə tez-tez rast gəlinən
cüt quş təsvirləri dekorativ-tətbiqi incəsənət
məmulatlarında ən qədim və sevilən motiv idi. Quşları,
adətən, ya üz-üzə, ya da əks istiqamətlərə
baxan şəkildə təsvir edirdilər. Hər iki motivi
xalq sevgi və ayrılığın simvolu kimi izah edirdi. Tikmələr
üzərində ceyran, ilan, əjdaha, at kimi heyvanlar da təsvir
edilirdi.
Tikmə növləri və
onların sirləri...
Güləbətin, saya naxışlı bədii tikmə,
təkəlduz, "quş gözü" texnikası ilə
tikmə, metal muncuqlu tikiş, muncuqlu tikiş,
basmanaxış, "düymələmə", qurama və
s. Azərbaycanda geniş yayılmış bədii tikmə
növləridir. Ən qədim tikmə növü isə
qızılı və gümüşü saplarla bədii
tikmələrdir. Bunun üçün qırmızı,
tünd qırmızı, bənövşəyi və
yaşıl rəngli saya məxmər ən yaxşı
material sayılırdı. Müxtəlif çalarlı incə
mahud, parça, tirmə, atlas, tumac dəri üzərində
də bədii tikmələr salınırdı. Qızılı
və gümüşü saplarla tikiş üçün isə
fabrik istehsalı olan qızıl və gümüş
saplardan istifadə olunurdu. Bu bədii tikmə
növünün bir adı da güləbətindir. Güləbətinlə
daha çox qadın geyimlərinə, baş geyimlərinə,
ev və məişət əşyalarına, at yəhərinə
və daha xırda məmulatlara bəzək vurulurdu. Gəlinin
cehizinə güləbətin işləməli əşyalar
qoşmaq adət idi. Bədii tikmələr arasında təkəlduz
tikmələri daha geniş yayılmışdı. XIX əsrdə
təkəlduzçuluğun mərkəzi Şəki şəhəri
idi. Təkəlduzçuluq üçün material kimi
qırmızı, qara və tünd göy rəngli məxmər
və mahud işlədilirdi. Təkəlduz bədii tikmələri
qadınların məşğuliyyəti olsa da, kişilər
də tətbiqi incəsənətin bu sahəsində öz
məharətlərini göstərirdilər. Dəzgahda
dartılmış parçada usta, əvvəlcə, rəsmin
konturlarını çəkir, sonra onun bütün daxili sahəsini
doldururdu. Bu tikmələr üçün işlədilən
iynə "qarmac" adlanırdı. Təkəlduz bədii
tikmələri ilə qadın geyimləri, böyük
yastıqların üzlükləri, mütəkkələr
və örtüklərə bəzək vurulurdu. Bədii
tikmələrdə geniş tətbiq edilən digər texnika
saya tikmə idi və bu tikmədə adətən parlaq
olmayan, çox vaxt qızıl saplarla uzlaşmada rəngli ipək
və yun saplardan istifadə olunurdu. İki növü olan
(birtərəfli və ikitərəfli) saya bədii tikmə
üsulu ilə geyimlərə, divar bəzəklərinə,
üz örtüyünə, pərdələrə və s.
naxışlar vurulurdu.
Bədii tikmələrin geniş yayılmış
növlərindən biri də "quş gözü" -
ağ və ya rəngli ipəklə vurulan bəzəklər
idi. "Düymələmə" bədii tikmələrinə
araqçının, şəbkülahın (gecə baş
geyimi), yun geyimlərin bəzəklərində rast gəlinir.
Mirvari və muncuqlarla bədii tikmələr böyük
marağa səbəb olurdu və kostyum elementlərini, məişət
əşyalarını bəzəyirdi.
Parıltılı bəzəklə, muncuqlarla bədii
tikmə - onları parçaya rəngli ipək saplarla çəkilmiş
rəsmin konturları boyunca tikməkdir; qurama və spiral bədii
tikmənin nisbətən gənc üsullarıdır. Bu
gün də ölkəmizin bir çox şəhərlərində
kökü daha qədim olan bədii tikmə məktəbi
qorunub saxlanmaqdadır və Azərbaycan ustalarının əl
işləri beynəlxalq sərgilərin, muzeylərin ekspozisiyalarını
bəzəməkdədir.
Şərq.- 2011.- 21 may.- S. 12.