Gənclərə
yaşıl işıq
Növbəti tədris ilindən xarici
ölkələrin ali məktəblərinə daha çox
fundamental elmlər üzrə tələbələr göndəriləcək
Ekspertlər də hökumətin bu niyyətini
alqışlayır
Gənclərin xaricdə təhsili ilə
bağlı Dövlət Proqramında (2007-2015-ci illər)
prioritet sahələr üzrə dəyişiklik
olacağı gözlənilir. Təhsil nazirinin müavini Qulu
Novruzov qeyd edib ki, bu vaxta qədər iqtisadiyyat, biznes,
sosial-humanitar elmlər üzrə xaricdə təhsil
almağa kifayət qədər tələbə göndərilib.
Növbəti tədris ilində isə bu sahələr
prioritetlərə daxil edilməyəcək.
Qarşıdakı tədris ilində texniki və fundamental
elmlərə üstünlük veriləcək. Azərbaycan
xarici ölkələrin ali məktəblərinə daha
çox bu sahələr üzrə tələbə göndərilməsinə
çalışacaq.
Azərbaycan Prezidenti
yanında Təhsil Komissiyasının xaricdə təhsillə
bağlı prioritetlərə dəyişiklik etməsinə
müasir dünyanın tələbləri prizmasından
yanaşıldığını deyən təhsil ekspertləri
bunun çox düzgün addım olduğunu bildirirlər.
Ekspertlər bu, fikirdədir ki, texniki və fundamental elmlərə
üstünlük vermək müasir dünyanın diktə
etdiyi şərtdir və bu, müasir gəncliyin
dövrün tələblərinə uyğun şəkildə
formalaşması, elm və biliyə yiyələnməsi
istiqamətində müsbət irəliləyişlərə
gətirib çıxara bilər.
Xəzər Universiteti
Direktorlar və Qəyyumlar Şurasının sədri,
professor Hamlet İsaxanlı "Şərq"ə
açıqlamasında qeyd etdi ki, bu dəyişikliyi müsbət
qiymətləndirir:
- Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramında növbəti tədris ili üçün
texniki və fundamental elmləri prioritet sahələr elan etməsi
düzgün addımdır. Prezident yanında Təhsil
Komissiyasının toplantılarında da, müsahibələrimdə
hər zaman bildirmişəm ki, bizə təbiət elmlərini,
tibb sahəsini, mühəndisliyi bilən güclü kadrlar
lazımdır. Bunlar dünyəvi elmlərdir və xaricdə
çox inkişaf edib. Amma Azərbaycan sovet təhsil sistemindən
çıxmış bir ölkə olduğu
üçün bizə bu sahələrdə yüksək səviyyəli
mütəxəssis yetişdirmək çətin olacaq.
Humanitar elmlər, biznes, hüquq elmləri ilə bağlı
xeyli sayda tələbə xaricə təhsil almağa gedib.
Bunların arasında dövlət tərəfindən
göndərilənlər də var, şəxsi vəsaiti
hesabına, şəxsi təşəbbüsü ilə gedənlər
də. İndi isə artıq fundamental elmlərə
üstünlük verilməlidir, təbii ki, burada say nəzərdə
tutulur. Biz demirik ki, humanitar elmlər, iqtisadiyyat, biznes sahəsində
tələbə göndərilməsin. Sadəcə,
fundamental elmlərin öyrənilməsi ilə bağlı
göndəriləcək tələbə sayı digər sahələrdən
bir qədər artıq olmalıdır. Çünki
müasir dünyanın tələbi budur. Məsələn,
Azərbaycan Dövlət Tibb Universiteti hələ də
köhnə proqramla işləyir. Amma baxın, dünyada tibb
sahəsində necə yeniliklər, necə ixtiralar var.
Bütün müasir texnologiyalar təbiət elmlərinin
üzərində qurulur. Bu yenilikləri bilmədən,
onları tətbiq etmədən irəliləyiş əldə
etmək mümkün deyil. Ona görə də mən xaricdə
təhsil məsələsində fundamental elmlərə
üstünlük verilməsini alqışlayıram.
Xaricdə təhsil
alan gənclərin sonradan öz ölkəsində iş
tapmaq problemi iə üzləşməsinə gəlincə,
H.İsaxanlı bunun yalnız Azərbaycanda deyil, digər
dünya ölkələrində də
yaşandığını dedi:
- Koreya hər il
ABŞ-a 70-80 min tələbə göndərir. Baxmayaraq ki,
Koreya özü təhsil sahəsində inkişaf etmiş
ölkələr sırasındadır. Amma tələbə
göndərirlər. Bu 70-80 min tələbəni ölkə
daxilində işlə necə təmin etmək olar?! Ölkədə
heç bu qədər müəssisə yoxdur. Təhsil
almış hər bir gənci işlə təmin etmək
dövlətin vəzifəsi deyil. Heç bir dövlət
buna qarantiya da vermir. Dövlət müəyyən qismi
işlə təmin edə bilər. Tutalım, böyük
bir neft-kimya müəssisəsi, zavod, yaxud fabrik tikilir, bura da
mütəxəssislər müsabiqə yolu ilə qəbul
olunur. Kim daha bacarıqlıdırsa, daha biliklidirsə, o
işə qəbul olunur. Yaxşı oxuyan, bilikli tələbənin
yaxşı iş tapmaq şansı da artıqdır. Dövlət
təyinatla müəyyən qədər tələbəni
işə göndərə bilər. Daha ucdantutma hamını
işlə təmin etmək faktiki qeyri-mümkündür.
Avropadan Amerikaya həmişə beyin köçü olub.
Ötən əsrlərdə
də, indi də. Avropa inkişaf etmiş regiondur, buna
baxmayaraq güclü mütəxəssislər Amerikaya üz
tutub. Nəyə görə, çünki orada əməkhaqqı
daha yüksək olub, yaşam şərtləri daha
yaxşı olub. Bu köç daim var. Biz belə
düşünməməliyik ki, Azərbaycandan kimsə xaricə
təhsil almağa gedibsə, mütləq qayıdıb
öz ölkəsinə gəlməlidir və burada
çalışmalıdır. Təhsil almağa gedənlər
arasında qayıdanlar da olacaq, qayıtmayanlar da. Bu da millətin
inkişafıdır. Əgər bir azərbaycanlı tələbə
Çində iş tapıb orada çalışırsa, bu
da millətə, dövlətə xidmətdir. Əlbəttə,
hamı istəyər ki, ölkəsində güclü alimlər,
mütəxəssislər olsun, amma biz ölkəmiz
hüdudlarında məhdudlaşmamalıyıq.
Azərbaycan Gənclərinin
Avropaya İnteqrasiyası Təşkilatı İctimai
Birliyinin sədri Gülsel Səfərova da xaricdə təhsil
üzrə Dövlət Proqramında texniki və fundamental
elmlərə üstünlük veriləcəyini müsbət
qarşılayır və bunu gənclərin dünyəvi
elmlərə daha mükəmməl yiyələnməsi
istiqamətində müsbət addım sayır:
- Əlbəttə, bu
çox müsbətdir. Biz gənclər, istər cənab
Prezidentlə görüşlərimizdə, istərsə də
keçirilən tədbirlərdə bu məsələyə
diqqət çəkmişik. O dövlətlərdə ki,
fundamental elmlər köklü inkişaf edib və buna maliyyə
ayrılır, o dövlət udur. Fundamental elmlər keyfiyyətli
düşüncə, kəşflər, ixtiralar, icadlar deməkdir.
Rusiyada, ABŞ-da bu sahədə böyük nailiyyətlər
əldə etmiş gənclər var. Yaxşı haldır ki, bu sahəyə
meyl artır. Fundamental elmlər
konkretlik sevir. Beyin mərkəzləri fundamental elmlərin
əsasında yaranır.
Bu gün ərəb
dövlətlərində niyə
belə xoşagəlməz
hadisələr yaşanır,
ona görə ki, bu ölkələrdə
beyin mərkəzləri
fəaliyyət göstərmir.
Beyin mərkəzlərinin formalaşması,
inkişafı üçünsə
fundamental elmlərin inkişafı
lazımdır. Kimya,
fizika, metafizika... Bu elmlər inkişaf
etməlidir. Baxın, bu
gün antivirus proqramlarının
kökündə fundamental elmlər dayanır. Hansı dövlət ki fundamental elmləri ixtiraçılığa
gətirib çıxarmağı
bacarır, söz deyən, sözü eşidilən də o ölkələrdir. Bu gün nanotexnologiyaların
başında ingilis, alman alimləri dayanır. Türkiyədə bütün səhiyyə
sistemi nano-texnologiyalar
üzərində işləyir.
Onun maliyyəsi hara gedir, təbii ki, onları icad etmiş şəxslərə, dövlətlərə.
Kompyuterləşdirmə, avtomatlaşdırma, bütün bunlar
fundamental elmlərdən doğan
istiqamətlərdir. Eyni zamanda,
paralel olaraq bizə düşünmə
keyfiyyətini də artırmaq lazımdır.
Bir elmi öyrənirsənsə,
onu harayadək apara biləcəyini də bilməlisən.
Təfəkkür dəyişikliyi, düşüncə dəyişikliyi
lazımdır.
Xaricdə
təhsil alan
gənclərin geri qayıdıb öz ölkəsinə, dövlətinə
xeyir verməsinə gəlincə, bu məcburi ola bilməz. İlk növbədə insanın öz ölkəsinə sevgisindən
irəli gəlməlidir.
O zaman gəncə qoyulan vəsait özünü doğruldacaq.
Təbii
ki, dövlət gənclərin təhsilinə
vəsait ayırırsa,
onun bəhrəsini görməkdə tamamilə
haqlıdır. Ancaq görürük
ki, bu, lazımi
səviyyədə həyata
keçmir. Çıxış yolu nədədir? Mənim fikrimcə, bunun bir yolu
xaricdə təhsil alan gənclərin
həvəsləndirici tədbirlərə
cəlb edilməsidir.
Nədən ibarətdir bu
tədbirlər. Məsələn, Azərbaycanın xarici ölkələrdəki səfirlikləri,
diplomatik nümayəndəlikləri
bu gənclərlə
maraqlanmaqdan əlavə,
onları səfirliyin
təşkil etdiyi tədbirlərdə iştiraka
cəlb etməlidir.
Xaricdə təhsil
4-6 il davam
edir. Bu kiçik
müddət deyil və bu müddət
ərzində gənc
həm ideoloji, həm də sosial baxımdan formalaşır. Biz müxtəlif qrupların,
müxtəlif sosial təbəqələrin əhatəsində
oluruq, müxtəlif həyat səviyyələri
ilə qarşılaşırıq,
olduğumuz ölkələrin
sosial həyatında iştirak edirik. Bəzən belə vəziyyətdə
gəncin son məqsəddən
yayınması baş
verir. Bu yayınma olmasın deyə, gənc həvəsləndirilməlidir və səfirliklərin işinə simvolik də olsa, cəlb
edilməlidir. Demək olar
ki, bütün xarici dövlətlərdə
müəyyən tarixlərdə
Azərbaycanla bağlı
tədbirlər, Azərbaycan
günləri keçirilir.
Gənclər bu tədbirlərin
reallaşmasında iştiraka
cəlb edilməlidir.
Belədə gəncdə ölkəsinə
gərəklilik hissi formalaşacaq. Biləcək ki, dövlətə lazımlıdır. Bu onda özünəinam, dövlətinə inam yaradacaq.
İkinci çıxış
yolu kimi mən ideoloji təlqini görürəm.
Bilirik ki, xaricdə təhsil alan tələbələrlə
bağlı 5 il öz ölkəsində işləmək şərti
var. Yaxşı olardı
ki, həmin bu 5 il gəncə
qəti öhdəlik
kimi deyil, sadəcə, təklif kimi anladılsın. İnsanlar öhdəlik götürməyi
çox da sevmirlər, xüsusən
də gənclər basqı altında olmağı xoşlamır.
Bu 5 illik şərt
gənci dövlət
hesabına xaricdə təhsildən çəkindirə
bilər. Biz görürük ki, hazırda dövlət hesabına təhsil alanlarla şəxsi hesabına oxuyanlar arasında o qədər də böyük fərq yoxdur, göstəricilər təxminən
eynidir. Bunu təhsil nazirinin
müavini də etiraf edib. Sadəcə,
gəncə aşılamaq
lazımdır ki, dövlət sənin üzərinə yük qoymur, öhdəlik qoymur, bu, bir
təklifdir. Gənc
hiss etməlidir ki, dövlətin ona qayğısı var, onun üstündə diqqəti var. Ona öz ölkəsində işləmək üçün
imkanlar yaradılacaq.
Hər şey
qarşılıqlıdır. Mən 5 il
işləmək müddətinə
mənfi hal kimi baxmıram. Sadəcə, bu 5 ili fasiləsiz
deyil, 10 ildə tamamlamaq güzəşti
qoyula bilər. Ola bilsin, gəncə
daha yüksək əməkhaqqı olan bir yerdə işləmək məcburiyyəti
yaranar. 2 il dövlət müəssisəsində işləyər,
2 il özəl sektorda, sonra yenidən dövlət müəssisəsinə qayıdar.
5 ili mütləq
mənada fasiləsiz tamamlamaq şərti olmaya da bilər.
Üçüncü
çıxış yolu isə əlbəttə ki, gənclərin
öz üzərində işləməsidir. Azərbaycan gəncliyinin
çox böyük potensialı var. Amma söhbət bu
potensialı artırmaqdan getsə, burada o qədər də
müsbət nəticələr olmadığını
görərik. Məsələn, gənclər bu gün
iş axtarır. Ancaq dil bacarığı baxımından,
müasir texnologiyalara yiyələnmək baxımından
çox zəifləri də var. Bu gün Azərbaycan gəncliyinin
böyük əksəriyyəti ingilis dili öyrənir. Amma
düşünmürlər ki, 5 ildən sonra yapon dili,
çin dili, ərəb dili ilə qarşılaşmalı
olacaqlar. Bu dillər hazırda böyük sürətlə
dünya arenasına daxil olmaqdadır. 5 ildən sonra ingilis
dilinə bugünki tələbat artıq olmayacaq. Gənclərimiz
kompyuteri bilir, amma sosial şəbəkələr,
çatlaşma sferasında. Digər geniş proqramları
bilmirlər. Kompyuter təkcə
internet və yazışmalardan ibarət deyil.
İstər xaricdə təhsil alanlar olsun, istərsə
də yerli ali təhsil
ocaqlarında təhsil alanlar, gənclərin
özəl sektoru niyə seçdikləri
hamımıza məlumdur. İlk növbədə
yüksək əməkhaqqının olması, işdə
irəliləmək imkanları. Bunlar əsas
səbəblərdir və etiraf edək
ki, dövlət müəssisələrində
əməkhaqqı azlığı və üstəlik bürokratik əngəllər gənclərin
bu istiqamətə meyllənməsinin
qarşısını alır. Dövlət strukturlarında
gəncliyə inam da
aşağı səviyyədədir. Bizim
bəzi rəsmi orqanlar hələ də
köhnə təfəkkürdən yaxa qurtara bilməyib. Amma bizim sıx işlədiyimiz nazirliklər var ki, Gənclər və
idman, Mədəniyyət və turizm nazirlikləri orada gənclərin
fəaliyyəti hiss ediləcək dərəcədə
böyükdür.
Yenə də mənim
qəti mövqeyim budur ki, xaricdə təhsil alan tələbələr
dövlətin vəsaiti hesabına oxuduqları
üçün öz töhfələrini bu ölkəyə
verməlidirlər.
Məlahət
Rzayeva
Şərq.-
2011.- 16 noyabr.- S.11.