Ölümdən o yana
yaşayan insan
Mən hələ balacaykən evimizdə
tez-tez "İncə dərə"si, "Kəmərli"
sözlərini eşidirdim; filankəs İncə dərəsindəndir,
filankəs Kəmərlidən filan aşığın
qardaşı oğludur. Kəmərli
kəndindən olan Aşıq Cəlalın qardaşı
Cavad, əmiləri Yolçu kişi,
Hüseyn kişi (bizlərdə onu Qara Söyün
çağırardılar) yaxın qonşularımız idi.
Hüseyn kişi atamla dost olduğundan
tez-tez görüşürdülər. Keçmişdən
- gələcəkdən söhbət edirdilər. Uzun qış gecələrində pürrəngi
çaydan ləzzətlə içib nərd
oynayırdılar.
Arada Hüseyn kişi oyununu
yarımçıq kəsib elindən-obasından, səsini
eşitdiyi aşıqlardan danışar, onların söylədikləri
dastanlardan əzbər deyərdi. Mən də
uşaq ağlımla gözümü onun ağzına dikər,
söylədiklərini yaddaşıma həkk eləyərdim.
Hüseyn kişinin ürəyi doğma kəndinin
yanında idi. Kəndindən, İncə
dərəsindən elə həsrətlə
danışırdı ki, məndə İncə dərəsinə,
Kəmərli kəndinə qarşı bir maraq, istək
yaranmışdı. Onun söhbətlərindən
Aşıq Avdını, Aşıq Cəlalı artıq
"tanıyırdım". İncə
dərəsi deyiləndə gözlərimin önünə
hər iki sinəsi lalalı, güllü-çəmənli
dərin yarğan canlanırdı. Sonradan
gördüyüm, adı kimi özü də incə olan
İncə çayının həzin
şırıltısını eşidirdim. Məndə
elə hiss yaranmışdı ki, İncə dərəsini,
Kəmərli kəndini nə vaxtsa görəcəyəm. İncə dərəsi həm də anamın
söhbətlərindən yadımda qalmışdı.
Kolxoz quruculuğu dövründə,
"kulaklıq" başlayanda kəndin say-seçmə
oğullarını, heç bir günahı olmayan
adamlarını tutub sorğu-sualsız əl-ayaqlarını
bağlayaraq arabalara doldurub gözdən-könüldən
uzaq İncə dərəsinə aparıblar. Şura hökümətinin başı
qırmızı haşiyəli, qırmızı ulduzlu əsgərləri
onları qızıl güllələrdən keçirib
İncə dərəsində də torpaqlayıblar. Bu vəhşilik tarixə salınmasa da xalqın
yaddaşından silinməmişdi.
Həm anamın söhbətləri, həm
də Hüseyn kişinin nisgilli danışığı məndə
oranı görmək istəyi oyatmışdı.
...Ancaq bu istək çox sonralar baş tutdu. Qazax şəhərində böyük ədibimiz
Mehdi Hüseynin 100, İsmayıl Şıxlının 90
illik yubileyləri keçirilirdi. Mən də
bu yubileyə dəvətli idim. Qazax Xeyriyyə
Cəmiyyətinin xətti ilə 2009-cu ilin bir yay günü
Qazağa getdik. Yubileylərdə
iştirak edib Qazağın tarixi yerlərini gəzdik.
Damcılı bulağın şərbət dadan suyundan
nuş etdik, Göyəzən dağına salam
verdik. Orada, indi el arasında zərb-məsələ
çevirilmiş bir əhvalat yadıma düşdü.
Səməd Vurğunla Mirzə İbrahimov möhkəm dost
olublar. Onların dostluğu dillərdə
dastana dönmüşdü. Onlar sanki
qoşa qanad idilər, qardaşdan artıq istəyirdilər
biri-birlərini. Həm də əqidə
və məslək dostu idilər. Səməd
Vurğun Mirzə İbrahimovla Qazağa gedir. O,
M.İbrahimovu Qazağın tarixi yerlərilə tanış edir, Göyəzən
dağını göstərir. Mirzə İbrahimov zarafat
edib deyir: "Ayə, a Səməd, sənin
vəsf etdiyin Göyəzən dağı budurmu? Bu ki, təpədir?" Səməd Vurğun
hazırcavablıqla deyir: "Şairin də
böyüklüyü ondadır ki, təpəni dağ eləsin".
Şairə Fəridə Ləman məni
öz kəndlərinə - Kəmərliyə dəvət
etdi. O, sanki mənim uzun müddət ürəyimdə
gəzdirdiyim İncə dərəsinə və Kəmərliyə
olan marağımı duymuşdu. Mən
razılıq verdim və biz Kəmərliyə getdik.
Kəmərli rayon mərkəzindən 40
km uzaqdadır. Mərkəzdən uzaqda olsa da çox axarlı -
baxarlı bir yerdə salınıb. İncə
çayı Kəmərlinin belinə kəmər kimi
dolanıb. Mənim doğulub
böyüdüyüm Poylu qəsəbəsinin bir tərəfindən
Dəli Kür, o biri tərəfindən Ağstafa
çayı axır. Ağstafa
çayı daşanda özü ilə yuxarı kəndlərdən
nələr gətirmirdi? Ev əşyası,
kökündən qopardığı ağaclar... Dəli Kür də adından bəllidir. Bu
çaylardan sonra İncə çayını görəndə
Fəridə xanıma zarafatyana dedim: Ay Fəridə xanım,
bu bizdəki arxlara oxşayır, çaya yox.
Bu da uşaqlıqdan qiyabi tanıdığım Kəmərli
kəndi...
Nə gözəl Vətənimiz,
obalarımız, dağımız - dərəmiz var. Fəridə
xanımın anası Lətifə ana ilə
görüşürəm. Nə şirin deyir: "Xoş gəlibsiz, dərdin
alem". Yenə də yadıma bir əhvalat
düşdü. Əslən Daş
Salahlıdan olan Məmməd ailəsilə Bakıda
yaşayır. Qızı Pərvanə
balaca olanda tez-tez kəndə - nənəsigilə qonaq
gedirdi. Pərvanənin gəlişini
eşidən doğmaları, əzizləri,
qohum-qonşuları onun görüşünə gələr,
qızcığazı qucaqlayıb üz-gözündən
öpərdilər. Balaca Pərvanə
üzünü ovcunun arxası ilə bərk-bərk silər,
bununla kifayətlənməyib su krantının yanına
qaçar, sabunla əl-üzünü möhkəm-möhkəm
yuyardı. Pərvanə
böyüyür, isti nəfəsli mehriban əzizləri
bir-bir dünyadan köçür. 30 yaşa
çatmış Pərvanədən soruşuram:
- Pərvanə, indi də səni öpəndə
üzünü silirsən?
Gözləmədiyim halda şıltaq bir qız kimi
yaddaşımdan silinməyən Pərvanənin səsində
qəmginlik duyuram:
- Heç indi öpən var ki, siləm də?
Pərvanənin yaşarmış gözlərinin
ifadəsində və səsinin titrəyişində bir təəssüf,
peşmançılıq, həsrət sezdim. Nənə, baba yaxınlar,
qocalar, yaşlılar dünyalarını dəyişib.
Həsrətini çəkdiyimiz o şirin sözlər
"qavağında ölöm", "a çiynində
gedem", "a çıram", "ağrın alem"
və s. bu kimi sözləri deyənlər indi çox
azalıb.
Dilindən bal süzülən Lətifə
xala bizimlə bərabər oturdu. Sinədəftər ana kəndindən,
məşhur adamlarından: Aşıq Avdıdan, aşıq
Cəlaldan, qardaşı Mürsəl müəllimdən,
Qiyasbəylilərdən, Şıx Qayadan, Hacı Mahmud Əfəndinin
ocaq yerindən və ...nəhayət bədəndə şah
damar Aslan Kəmərlidən danışdı.
Kəmərli kəndi Qazax rayonunun ən
axırıncı sərhəd kəndidir, ermənilərlə
qabaq-qənşərdir. Kənd igid bir əsgər kimi sinəsini sərhəddə
tərəf tuş edib qəhrəmanlıqla Qazax
torpağını qoruyur, gecə-gündüz böyük vətənə
keşik çəkir. Kəndin
başı üstündə çətir kimi sallanan,
Qılınckəndi meşəsi də daxil olmaqla 5000 ha
torpaq sahəsi 1984-cü ildə ermənilərə
"pay" verilib. Xalqın
razılığı və xəbəri olmadan verilən bu
torpaqlar kəndə, eləcə də İncə dərəsinə
vurulan ən böyük zərbə idi. Suları
diş göynədən bulaqlarına, sinəsi yaşıl
talalı meşələrinə, başı qarlı,
dumanlı, çənli dağlarına həsrət qalan kəmərlilər
ümidlə yol gözlədilər. Yol gözlədilər
ki, yenidən o meşələrə gedib dincələcəklər,
bulaqların soyuq suyundan içəcəklər...
Dillənmir
Avdının, Cəlalın sazı,
Meşələr yas
tutub, açılmır yazı,
Çəkilmir
qayğısı, çəkilmir nazı,
Torpağı
paralı İncəliyəm mən.
Kəmərli İncə dərəsinin ən
böyük kəndidir. Bu torpaqlarda kifayət qədər ziyalılar, elm
adamları, alimlər, şair və yazıçılar, ən
əsası isə saz və söz ustadları yetişib.
İncə dərəsinə sığınan
kəndlərin sakinləri keçmişdə əkinçilik
və maldarlıqla məşğul olar, yayda yaylağa,
qışda qışlağa köçərdilər.
Sovet qurulduqdan sonra isə maarifçiliyə
güclü bir meyl artmış və ziyalı nəsli
yetişmişdir. Vağzala, rayon mərkəzinə
yaxın olan kəndlərin bəzi məşğuliyyətləri
onlara yad olub. Uzaq və dağ kəndlərin
əsas məşğuliyyəti oxumaq, savad almaq olub. Odur ki, İncə dərəsinin ziyalıları
daha çoxdur.
Bu qədər ziyalısı, elm
adamları, alimləri, aşıqları olan İncə dərəsi
adından da bəlli olduğu kimi, hər daşı, hər
çınqılı, çiçəyi-göyçəyi
incədən-incədir. Belə
incə qəlbə malik insanlar belə də olmalı idilər:
duyğulu, hissli, həyəcanlı, təlatümlü, vətənə,
torpağa bağlı, vətən aşiqləri, vətən
eşqili vətən fədailəri...
Aslan Kəmərli əsl vətən
aşiqi, torpaq fədaisi idi. Vətən yolunda da şəhid getdi.
Vətəni sevərək, alışaraq, od
tutaraq yana-yana dünyasını dəyişdi. Uşaqlıqdan şeir vurğunu idi. Klassiklərin şeirlərini, poemalarını əzbərdən
bilirdi. Gözünü dünyaya
açdığı gündən qulaqlarının
eşitdiyi ana laylası, bir də sazın yanıqlı səsi
olub. O, anadan şair kimi doğuldu. Hələ
bilmirdi ki, onun kiçik vətənini nə gözləyir.
Bilmirdi ki, böyük vətəninin
başının üstündə necə qara buludlar alacaq.
Hələ körpə idi. Qayğısız
böyüyürdü. Doğma Kəmərlidə,
Qılınckəndi meşəsində gəzər, xəyallara
dalar, ürəyinə gələn misraları kağıza
köçürər, sonra isə bundan kiminsə xəbər
tutacağından çəkinərək
yazdıqlarını cırıb atardı. O qəlbində
böyük arzu-ümidlə Bakıya gəldi. "Neft daşları" qəzetində işə
düzəldi.
1971-1977-ci illərdə həmin qəzetin
redaktoru olmuşdu. İşləyə-işləyə
həm də M.Qorki adına Moskva Ədəbiyyat
İnstitunun poeziya fakültəsini bitirmişdi. İlk şeiri 1968-ci ildə "Ədəbiyyat"
qəzetində çap olunmuş və elə o vaxtdan da
şeir dəryasında üzməyə
başlamışdı. Hər şey
yaxşı getsə də o, daxilən özündə bir
narahatçılıq duyur, qəlbi ümman kimi
çalxanırdı. Nədənsə
nigarançılığı var idi. Zori
Balayanın "Ocaq" kitabı çıxanda o hər
şeyi yaxşı anladı. Başa
düşdü ki, bu narahatçılığa səbəb
nədir? Onun qabaqcadan duyduğu, hiss etdiyi
hadisələr cövlan etməyə başladı. Mənfur qonşularımız yeni-yeni torpaq qoparmaq
eşqinə düşmüşdülər.
Onun doğma kəndi ermənilərlə
qabaq-qənşər döyüşürdü. Kəndinə kömək
lazım idi, ona arxa, dayaq durmaq lazım idi. O,
özündə bu təpəri tapdı. Kəndini,
onun adamlarını sınmağa, əyilməyə, ruhdan
düşməyə qoymadı və onun təşəbbüsü
ilə Kəmərli Xeyriyyə Cəmiyyəti
yaradıldı. Vətənini,
torpağını sevən insanlar bu cəmiyyətin
üzvü oldular. Cəmiyyət
böyüyərək Qazax Xeyriyyə Cəmiyyətinə
çevrildi və ilk sədri də məhz Aslan Kəmərli
oldu.
Aslan Kəmərli təpədən
dırnağa şair idi. O, həm əməllərilə, həm şeirlərilə
vətəninə xidmət göstərmişdi. Vətənin dərdini öz dərdi bilərək
için-için qovrulmuşdu. Çox
istəyirdi ki, Vətəni yetişdirdiyi övladından
yarısın. Odur ki, arzularını şeir diliylə
deyir:
Sıldırım
qayadı zirvədə bitən,
Bu
köklü qayanın başında çiçək.
Oğlundan-qızından yarısa vətən
Qumunda
gül bitər, daşında çiçək.
Aslan Kəmərlinin ən yaralı yeri vətəninin,
kəndinin torpaqlarının, Qılınckəndi meşəsinin
ermənilərə verilməsidir, vətəninin hissə-hissə
kiçilməsidir.
Nə deyim
Vətənin böyüklüyündən?
Torpaq
kiçildikcə kiçilirik biz.
Bəlkə də, bəlkə
də elə ilk gündən
Vətənin
boyuna biçilirik biz.
Aslan Kəmərli şeirinin bircə bu bəndini
oxuyanda adam özü-özündən xəcalət
çəkir, gizlənməyə yer axtarır. Bir-birimizin gözünün içinə düz
baxa bilmirik. Gör
özümüz-özümüzə nə pisliklər
etmişik? - Torpağı öz əlimizlə, öz
istəyimizlə kiçiltmişik. Kiçilmək
isə alçalmaq, başqasının qabağında miti,
qul olmaq kimidir. Öz əlimizlə meşəmizi,
torpağımızı erməniyə pay vermişik.
Niyə belə etmişik, kim bizi buna məcbur
edib? Humanistlikmi, gözü toxluqmu? Qorxaqlıqmı, ya yuxarılara yarınmaqmı?
Bütün bunlar Aslanı az qala aslana
döndərir, torpaqları verənləri didib parçalamaq
istəyindən özünü zorla saxlayır. Aslanın vətəni yaralıdır, yarasından
al-qırmızı qanlar fışqırır, vətənin
əli daş altındadır, o haray çəkib
yatanları oyadır, yaltaqları qınayır. Qeyrəti olanları, vətəni sevənləri
ürəyinin yanğısı ilə onun harayına hay verməyə
çağırır. Aslan hamıdan
çox özünü qınayır, vətən
keşiyində ayıq-sayıq durmağı
özünün ən ümdə vəzifəsi bilir. Əyilmə
qeyrətim deyir, sınma inadım deyir:
Əyilmə qeyrətim,
sınma inadım,
Bu torpaq, o
torpaq göz tikib sənə.
Vətən dar
günündə mənə inandı,
Qoru bu inamı, bərk
qoru yenə!
Aslan Kəmərlinin çapa gedəcək
"Ölümdən o yana" kitabı onun
ömrünün sonuna yaxın qələmə
aldığı şeirlərdən və poemalardan ibarətdir. Şeirləri başdan-başa
vətən yanğısı, vətən yaralarının
odundan-közündən qidalanıb. Aslanın
şeirləri düşmənə, vətən
satqınlarına nifrət ruhundadır. O,
özünü də günahkar sayır; vətənin
keşiyində ayıq-sayıq, mübariz olmamaqda.
Kəmərli kəndinin Qazağın ən
axarlı-baxarlı yeri olduğunu namərd
qonşularımız bizdən yaxşı bilirdilər. Odur ki, ora tez-tez həmlələr
edirlər. Torpaqlarının, meşəsinin
əldən getdiyini görən Aslan Kəmərli birinci
olaraq haray qoparmışdı. Torpaqlarımızın
bütövlüyü uğrunda mübarizədə A.Kəmərli
həm də şair-vətəndaş kimi səsini
qaldırmışdı. Yazdığı şeirlərində,
poemalarında, publisistik məqalələrində, etdiyi
çıxışlarında Aslanın vətəndaş
mövqeyi, kişi dəyanəti öz əksini
tapıb. Bir-birinin ardınca çıxan şeir
kitablarında: "Kəndimizin baharı" (1970), "Obamıza
yolum düşüb" (1979), "Yadigar şəkil"
(1981), "Ömrümə düşən işıq"
(1984), "Yolumu gözləyən var" (1986) və
"Ölümdən o yana" (1992) bu harayı, odlu-alovlu
ürək sahibini aydınca görmək olur.
"Ölümdən o yana" kitabı
ikinci dəfə nəşr olunur. Latın qrafikası ilə. Bu kitab Aslanı qəlbində gəzdirənlərə,
aslansevərlərə hədiyyə olacaq. Aslanın özü demişkən "Ölümdən
o yana hər insan ömründən qalan əməl, əqidə
yadigarları yaşayacaq. Əslində uzun və ya
gödək bir ömrün hasilidir ölümdən o yana, bizə qalanlar".
Aslan Kəmərli ölməyib, o bizim
aramızdadır. Onun ruhu da, əməlləri də, şeirləri də,
mübarizəsi də, yaratdığı Qazax Xeyriyyə Cəmiyyəti
də bizimlədir, daim bizimlə də yaşayacaq.
Aslan Kəmərlinin ürəyi bir qala idi:
dürlü-dürlü arzuları orada yuva salmışdı.
Onun arzuları yol gedirdi. Getdiyi
yol daşlı-kəsəkli, çətin yol idi. Onun yolu, yolu ilə birlikdə arzuları da yarıda
qırıldı. Ancaq, qoy ölüm
sevinməsin Aslanın yoxluğuna. Onun ömrü
ölümündən o yana
başlayırmış. Ölümdən o yana
ömür var imiş, həyat, vuruş, mübarizə var
imiş. Qoy heç onun cismi qoyulmuş məzar
da sevinməsin. İnsanlar onun məzarını
ziyarət etmək üçün axın-axın gəlir.
Onun əməlləri, amalları oğlunda,
qızında, vətənin mərd ərənlərində
yaşayır. Onun çətinliklə
yaratdığı QXC-də yaşayır. Onun sağlığında qazandığı
ad-san, şan-şöhrət indi dil açıb
böyüyür, qədəmlərini yerə möhkəm
basır. Həyatın sonunda hər bir
insan imtahan verir. Kimi bu imtahandan üzü ağ
çıxır, kimi məzardan da aşağı
gömülür.
Ölümdən o yana yaşayır ad-san,
Ölümdən bu yana qalır nisgili.
Ölümdən o yana anılır insan,
Yaxşı-yaxşı
kimi, pis də pis kimi.
...Aslan Kəmərli ölümdən o yana
yaşayan yaxşılardandır.
Salatın Əhmədli,
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Şərq.- 2011.- 19 noyabr.-S. 11.