Bu günün uşaqları sabahın gəncləridir
Bəs,
animasiya filmləri onların gələcəyinə necə təsir
edir?
Bir neçə ildən
sonra tələbə olacaq, ölkənin gənci
sayılacaq, ölkənin milli-mənəvi dəyərlərinin
qoruyucusu və daşıyıcısı olacaq uşaqlar,
körpələr bu gün hansı cizgi filmlərini izləyirlər.
Təbii ki, gələcəyin gəncləri
üçün milli-mənəvi dəyərlərimizi
özündə əks etdirən animasiya filmləri
nümayiş etdirmək gələcək gənclik
üçün vacib amillərdən biridir.
Amma təəssüf
hissi ilə bildirmək lazımdır ki, bu gün ölkəmizdə
gələcəyin gənclərinə, yeni yetişəcək
gənc nəslin nümayəndələrinə milli dəyərlərimiz
kontekstində çəkilən cizgi filmləri deyil,
Avropanın, Amerikanın, ən yaxşı halda isə
Rusiyanın istehsalı olan animasiya filmləri göstərilir.
Bu isə uşaqların tərbiyələnməsində, vətənə,
millətə sevgisində müəyyən aşınmalara gətirib
çıxara bilər ki, bunun haqqında aidiyyəti qurumlar
düşünməlidirlər.
Psixoloq Asəf Kərimov
deyir ki, animasiya filmlərdən uşaqlar ilk növbədə
insanlar arasında münasibətləri öyrənir: "Təbii
ki, qəhrəmanların yaxşı və ya pis keyfiyyətlərini
nəzərə alaraq onlarda mənəvi dəyərlər
formalaşır. Həmçinin nağıllardan fərqli
olaraq bu filmlərdəki vizuallıq onların daha
yaxşı qavranılması, yadda saxlanmasına səbəb
olur. Bu filmlərdəki müsbət qəhrəmanlar
uşaqlar üçün daha aktual olur, onlardan nümunə
götürürlər". Azərbaycanda yayımlanan cizgi
filmlərində iki tendensiya müşahidə olunduğunu
deyən A.Kərimov bildirdi ki, bizdə Sovet və Amerika
istehsalı cizgi filmlər var: "Bunlar da həm texniki, həm
də mövzu baxımından fərqlənirlər. Sovet
dövründə hazırlanan cizgi filmlərində
nağılvari süjet, mənəvi tərbiyə, müsbət
qəhrəmanların təbliği, real süjetlər
üstünlük təşkil etdiyi halda, Amerika istehsalı
olan cizgi filmləri möcüzəli formatda, aqressivlik,
döyüş səhnələri ilə zəngin olur. Bu
filmlərin ssenarisi də adətən bir-birindən çox
da fərqlənmir, hətta eyni obrazlar, eyni göz, eyni
qaşlı qəhrəmanlar olur, rəngarənglik olmur.
Ümumiyyətlə, bizim milli qəhrəmanlıq
nağıllarını özündə ehtiva edən cizgi
filmləri çəkilməlidir, uşaqlara həmin cizgi
filmləri nümayiş etdirilməlidir. Eyni zamanda Vətənə
sevgi, millətə istək, milli-mənəvi dəyərlərə
hörmət prinsiplərini özündə əks etdirən
animasiya filmlərinə ehtiyac var". Psixoloq deyir ki, son
zamanlar uşaqların davaya daha çox meyilli olması
halları artıb: "Valideynlər də övladlarında
bu tip hallar müşahidə edirlər. Məsələn,
uşaq hər gün məktəbdən üst-başı
toz içində gəlir, siniflər arasında qrup şəklində
davalar olur, hətta adi maşınla oynayan balaca uşaqlar belə
oyunu iki maşının toqquşması,
maşınların sınıb dağılması, kimin kimi
öldürməsi üzərində qururlar. Təbii ki, bu
problemdə aqressiv xarakterli cizgi filmləri az rol oynamır. Bu
günün uşaqları səhərki gənclərimizdir.
Onlar elə ruhda tərbiyə edilməlidir ki, doğrudan da gələcəyimizin
güvənli gənclərin əlində olduğuna əmin
ola bilək".
İnsanın
həyatının aldığı informasiyanın xarakterindən
çox asılı olduğunu bildirən A.Kərimov
vurğulayıb ki, uşaqlıq elə bir dövrdür ki, o
vaxt formalaşan şüur, vərdişlər sonradan
bütün həyatına təsir edir: "Əgər ətrafında
aqressivlik görürsə, o da aqressiya ilə cavab verir.
Təbii ki, normal cizgi filminin heç bir zərəri
ola bilməz. Yalnız həmin
filmdə dava-dalaş varsa, əlbəttə, uşaq da ona
meyil edəcək. Onlar kimisə
vurmağı, döyməyi normal qəbul edəcək.
Çünki uşaqlar gördüklərini təkrar
etməyə meyilli olurlar. Məsələn, Amerikada belə
bir hal yaşanıb: bütün uşaqların sevərək
izlədiyi "Şrek" filmində oradakı qadın
obrazı oxuyur, quş da ona baxıb oxuyur və sonda
partlayır. Uşaqlar bunu təcrübədən
keçiriblər. Nəzərə alsaq
ki, bəzi cizgi filmlərində daha dəhşətli
görüntülər, silahla öldürmə halları da
var, onların nə qədər təhlükəli
olduğunu bilmək olar".
Cizgi filmini
yaradıcılıq əsəri hesab edən A.Kərimov
müasir filmlərin keyfiyyətindən, yaradıcılıq
işindən razı olmadığını deyir: "Əvvəl
cizgi filmləri vektor qrafikası ilə hazırlanırdı,
onların hazırlanmasında rəssamlar işləyirdi və
xüsusi naxışlar, bəzəklər, folklor xüsusiyyətləri
tam şəkildə öz əksini tapırdı. İndi kompyuter qrafikasının verdiyi imkanlarla daha
tez, amma monoton rənglərlə hazırlanır. Ona
görə də müasir cizgi filmlərdə isə bu tip
folklor ənənələrini görmək mümkün
deyil. Bu zaman da insanlar öz köklərindən
uzaqlaşır, adət-ənənələr yadlaşır.
Eyni tipli süjet xətti, dava-dalaşla dolu
cizgi filmi uşaqların dünyagörüşünün
formalaşmasına da maneə olur".
Uşaqların Azərbaycan
dilində olan filmlərə daha çox üstünlük
verdiyini bildirən A.Kərimov bildirir ki, Azərbaycan
televiziyalarında dublyaj olunan cizgi filmlərin əksəriyyəti
yaxşı olur: "Amma onlar satışa
çıxarılmır. Onsuz da bəzi
"işbazlar" həmin filmlərin keyfiyyətsiz formada
üzünü köçürüb satırlar. Bu işi kanalların özləri görsələr
daha yaxşı olar. Üstəlik, bu zaman
keyfiyyəti də normal olar. Bundan
başqa, özümüzün cizgi filmləri çəkməyimiz
daha uğurlu variantdır. Bu filmlər dah
çox milli dəyərlərimizə, mentalitetimizə
uyğun olar. Milli qəhrəmanlar, tarixi
şəxsiyyətlərin həyatından bəhs edən
filmlər çəkilsə, daha yaxşı olar. Bu, gələcək gənclik qüvvəsi olan
uşaqlarımızın milli ruhda tərbiyəsində
müstəsna rol oynayar".
Peşəkar Psixologiya Mərkəzinin
direktoru Nuriyə Quliyeva isə bildirir ki, əgər nümunəvi
cizgi filmdirsə, onun da müsbət təsiri olacaq: "Amma
aqressivlik, dava motivlərinin üstünlük təşkil
etdiyi cizgi filmlər ilk növbədə onun gündəlik həyatına
təsir edir. Bundan başqa, uşağın məktəbdə
həmyaşıdları ilə, müəllimləri ilə
problemlərin yaşanmasına gətirib çıxara bilir.
O həm dostlarına, həm də müəllimlərinə
qarşı kobud ifadələr işlədə bilir. Əlbəttə, həmin anda o nəticəni
heç düşünmür. Ona görə
də qarşımdakı böyükdür, bu sözü
ona demək olar, yoxsa yox, deyə təhlil edə bilmir. Artıq aqressiya uşağı idarə etməyə
başlayır. Və beləliklə də
həmin aqressiv uşaq, gələcəyin aqressiv gəncinə
çevrilir. Bütün hallarda
düşünürəm ki, milli cizgi filmləri
uşaqlarımıza göstərilsə, bu, gələcək
gəncliyin daha vətənpərvər olmasında müstəsna
rol oynayar".
N.Quliyeva deyir ki, valideynlər
çox zaman bu məsələyə ciddi yanaşmır,
filmlərin təsiri keçib gedər deyə
düşünürlər, amma yanılırlar: "Əgər
vaxtında psixoloqa müraciət olunmazsa, gələcəkdə,
xüsusən də yeniyetməlik dövründə pis vərdişlərə
yiyələnmələrinə, ünsiyyət problemlərinə,
pis qruplara düşməsinə, narkotik maddələrə
meyil etməsinə, hətta həbsxanalara düşməsinə
səbəb ola bilər. Bundan
başqa, aqressiv uşaqlar özündən zəiflər
üzərində qalib gəlməyi öyrənir,
özündən güclülər qarşısında isə
o yenə zəifdir. Özünəinamsızlıq
yarandığına görə bu aqressivliyi böyüklərə
yox, azyaşlılara tətbiq edirlər".
Belə
halda valideynlər hansı addımı atmalıdırlar?
Ekspertlərimiz deyirlər ki, valideynlər
özündə pis vərdişləri ehtiva edən cizgi
filmlərinə baxmaqdan uşaqları çəkindirməli,
öz övladlarını daha çox vətənə sevgi,
milli-mənəvi dəyərlərimizə uyğun, milli
kökümüzə, adət-ənənələrimizə
uyğun olan cizgi filmlərinə kökləməlidirlər.
Psixoloqlar birmənalı olaraq bu filmlərə
baxarkən valideynləri uşaqların yanında olmağa,
hadisələri onlara izah etməyi məsləhət
görür. A.Kərimov deyir ki, valideynlər
uşaqları üçün bir rejim hazırlasalar,
yaxşı olar: "Hansı cizgi filmi olar, hansı yox və
niyə yox. Həmçinin uşaqla birlikdə
baxmaq daha yaxşı variantdır. Bu,
uşağın nitq qabiliyyətinin inkişafı, həm dəyərlərin,
həm də qəhrəmanların mənimsənilməsi,
valideyn-uşaq arasındakı münasibətlərə
müsbət təsir edəcək. Filmdən
sonra fikirlərin bölüşdürülməsi mütləqdir".
Bununla yanaşı, psixoloq valideynlərin əvvəldən
cizgi filmləri araşdırmasını məsləhət
görsə də, bunun heç də asan iş
olmadığını vurğuladı: "Valideynin vaxtı
yoxdur ki, bütün cizgi filmlərini izləsin ki, hansı yaxşıdır,
hansı yox. Ona görə uşağın
hansı filmi izləməsini seçə bilməyən
valideyn ona məhdudiyyət də qoya bilmir. Məsələn, əgər uşağın
baxdığı filmdə zorakılıq varsa belə,
valideyn çox əziyyət çəkir
uşağını bundan uzaqlaşdırmağa. Yaxşı olardı ki, milli cizgi filmlərimiz olan
disklər alsınlar, uşaqlar həmin cizgi filmlərinə
tamaşa etsinlər".
N.Quliyeva da valideynlərin
uşaqla birlikdə film izləməsini vacib sayır:
"Valideyn də həmin filmi izləyib oradakı
davranışları uşağa izah etməlidir. Hansı
davranışın düzgün, hansının yanlış
olduğunu, bunun nəyə səbəb ola
biləcəyini, zərərlərini başa
salmalıdırlar. Yüksək
davranışla insanlardan hörmət qazana biləcəyini,
insanların onu daha çox sevəcəyini mütləq ona
anlatmalıdırlar. Eyni zamanda milli dəyərlərlə
bağlı, milli dəyərləri özündə cəmləşdirən
səhnələri uşaqlara diqqətlə izah etmək
lazımdır. Bununla yanaşı, mənfi
obrazlar da təhlil olunmalıdır. Valideynlər
uşaqlarını qorxu, şiddət, həyəcan dolu səhnələrdən
nə qədər çox uzaq tutsalar, yaxşı olar. Bununla yanaşı, uşağın film izləmə
vaxtı da müəyyənləşdirilməli və bu
zaman məhdudiyyətlər olmalıdır. Məsələn, 4-5 yaşlı bir
uşağın cizgi film izləmə vaxtı 10 dəqiqədən,
7-11 yaşlı uşaq üçün isə bu yarım
saatı ötməməlidir. Hətta o
maraqla baxsa belə, bu müddəti ötəndə onda
şüuraltı yorğunluq yaranır".
Bütün
hallarda valideynlər uşaqların, körpələrin təlim-tərbiyəsində
son dərəcə diqqətli olmalıdırlar. Çünki bu günümüzün
uşaqları gələcək gəncliyimizdir ki, gənclik
də bütün dövrlərdə cəmiyyətin əsas
aparıcı qüvvəsi sayılıb.
"Azərbaycanda
Animasiya Filmləri Yaradıcılığının
İnkişafına dair Milli Konsepsiya yaradılmalıdır.
Bu, həm Azərbaycan kino industriyamızın
inkiaşafına, sağlam rəqabətin yaranmasına, eləcə
də gələcəkdə müstəqil aniamsiya
studiyalarının yaradılmasına təkan verəcək".
"Azanfilm"
animasiya studiyasının direktoru, rejissor və rəsam
Elçin Hami Axundov belə deyir. O xatırladır ki, Azərbaycanda
milli animasiyanın inkişafına dair konsepsiya layihəsi 7 il əvvəl hazırlanıb: "Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyində, hətta Nazirlər Kabinetində
baxılıb, bəyənilib, ancaq realaşdırmağa gələndə
deyirlər "pul yoxdur". Nədənsə
anlamaq istəmirlər ki, indiki müstəqil Azərbaycanda gərək
milli vətəndaş yetişdirək. Bu
vətəndaşları uşaqlıqdan yetişdirmək
lazımdır. Animasiya filmləri isə
ailə və məktəblə müqayisədə daha
güclü tərbiyəvi əhəmiyyətə
malikdir".
Azərbaycanda Animasiya
Filmləri Yaradıcılığının
İnkişafına dair Milli Konsepsiyasının
reallaşdırılması üçün
üçün təqribən 150-160 min manat maliyyə dəstəyinə
ehtiyac var: "Bu məqsədlə kirayələnəcək
otaqların haqqı, animasiya dəzgahları, laboratoriyalar,
kompyuterlər və sairə lazımdır. Bundan
başqa, həm yerli müəllimlərin, həm də
başqa ölkələrdən ustad dərsi keçmək
üçün dəvət olunacaq mütəxəssislərin
maaşları da bu vəsait hesabına ödəniləcək".
Onun sözlərinə
görə, dövlət büdcəsindən hər il 2 animasiya filminin istehsalına 150 min manat məbləğində
vəsaiti ayrılır. Bu rəqəm dünya
animasiyasında ayrılan vəsaitlə müqayisədə
çox azdır.
Elçin Hami Axundov
vurğulayıb ki, kino sahəsini aktivləşdirən
iqtisadi alətlərdən biri də kino istehsalına maliyyə
dəstəyi verən şəxslərə qanunvericiliklə
tənzimlənəcək müəyyən güzəştlər
edilməlidir: "Belə sahibkarları vergilərdən azad
etmək və ya onların vergilərini minimuma endirmək
lazımdır".
Anar
Şərq.- 2011.- 30 noyabr.- S.11.