Vətənə sevgi
ailədən, məktəbdən başlayır
Ekspertlər
hesab edir ki, şagirdlərə ölkənin bütün
milli dəyərlərinə hörmət etmək
aşılanmalıdır
"Hamımızın
ümumi vəzifəmiz xalqımızda vətənpərvərlik,
Vətən torpağına, millətə sədaqət, Vətən
uğrunda şəhidliyə hazır olmaq hisslərini
formalaşdırmaq, inkişaf etdirmək və təbliğ
etməkdir"
Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqı gələcəyimiz
olan gənc nəslin vətənə məhəbbət,
xalqa, elinə və obasına hörmət, soykökünə,
öz ata-babalarının ənənələrinə sədaqət
ruhunda tərbiyə olunmasına həmişə böyük
məsuliyyətlə yanaşmış və ona həyati əhəmiyyətli
məsələ kimi baxmışdır. Bu bir həqiqətdir
ki, vətənpərvərlik insanda fədakarlıq, qəhrəmanlıq
və məğlubedilməzlik hissi yaradır,
apardığı mübarizədə onda inam hissini gücləndirir.
Vətənpərvərlik
qəhrəmanlığın əsasını qoyan amildir.
Biz şanlı tariximizlə, əfsanəvi qəhrəmanlarımızla
həmişə fəxr edirik. Cavanşir, Babək, Şah
İsmayıl Xətai, Səmədağa Mehmandarov, Əliağa
Şıxlinski, Cəmşid bəy Naxçıvanski, Həzi
Aslanov, İsrafil Məmmədov, Mehdi Hüseynzadə kimi igid
və cəsur sərkərdələrimizin şəxsi
nümunəsi bizə əsas verir deyək ki, Azərbaycan
xalqı qəhrəman xalqdır. Və bu xalq öz vətənini
göz bəbəyi kimi qorumağa hazır olan mətin gənclər
yetirmişdir. Erməni qəsbkarlarına qarşı
ölüm-dirim savaşında həlak olmuş qəhrəmanlarımızın
ibrətamiz həyatı, şəxsi nümunəsi
apardığımız hərbi vətənpərvərlik tərbiyəsi
işində ön plana keçməlidir.
Yaxın
keçmişin acı təcrübəsi bir də onu
sübut etdi ki, müstəmləkə siyasətinə xidmət
edən, əslində Azərbaycan xalqına müsibətlər
gətirən beynəlmiləlçilik tərbiyəsi sən
demə, genosid planının və antitürk siyasətinin tərkib
hissəsi imiş. Rus imperiyası işi qəsdən elə
qurmuşdu ki, xalq öz soykökündən, qəhrəmanlıq
tarixindən, adət-ənənələrindən uzaq
düşsün. Respublikamızın ümumtəhsil, orta
ixtisas və ali məktəblərində tədris olunan təbiət
və cəmiyyət elmlərinin, humanitar fənlərin,
ümumilikdə bütün fənlərin gənclərdə
hərbi-vətənpərvərlik hissləri aşılamaq
üçün çox böyük imkanları vardır.
Gənclərdə hərbi-vətənpərvərlik
tərbiyəsini o zaman daha yaxşı aşılamaq
mümkündür ki, orta məktəbin X-XI siniflərində
oxuyan şagirdlərə və ali məktəbdə təhsil
alan tələbə-gənclərə ayrı-ayrı fənləri
və ixtisas kurslarını tədris edərkən hərbi məzmunlu
biliklər də verilsin. Keçmiş Sovetlər Birliyi
dövründə mövcud dərsliklərdə, dərs vəsaitlərində
və metodik ədəbiyyatda hərbi-vətənpərvərlik
hissləri aşılayan məlumatlar və hərbi məzmunlu
biliklər məxfilik üzündən verilmirdi. Əslində
bu, şüurlu surətdə edilirdi ki, gənclər vətənpərvərlik
duyğularından məhrum olsunlar, vətənin müdafiəsi
üçün lazımi bilikləri almasınlar.
Artıq bu gün
müstəqil respublikamızın inkişafı ilk növbədə
böyüyən nəslin təlim-tərbiyə işinin
düzgün təşkilindən, vətəndaşlıq
hazırlığından asılıdır. Uşaqların
bir vətəndaş kimi böyüməsində ailənin,
cəmiyyətin, ümumilikdə mühitin rolu
böyükdür. Uşaqlar bir insan kimi, vətəndaş
kimi ilk tərbiyəni ailədən alır. Burada onlar əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətləri, fiziki möhkəmliyi, əmək vərdişlərini,
davranış qaydalarını, bədii-estetik duyumu və s.
kimi keyfiyyətləri qazanır.
Tərbiyənin əsas
məqsədi kamil şəxsiyyət-insan-vətəndaş
yetişdirməkdir. Vətəndaş tərbiyə etmək
mənsub olduğu dövlətin inkişafına çalışan,
mənafeyini gözləyən, onun təhlükəsizliyi
üçün məsuliyyət daşıyan, dövlətin
cari və perspektiv işlərində iştirak edən insan
yetişdirmək deməkdir.
İnsan fərd kimi
doğulub, vətəndaş kimi fəaliyyət göstərərək
tərbiyə-təhsil prosesində, əmək prosesində vətəndaş
hazırlığı keçir. Əsl vətəndaş
dedikdə, bilavasitə vətənə, dövlətə gərəkli
fəaliyyəti ilə xidmət edən, böyük mənəvi
keyfiyyətlərə malik olan insan nəzərdə tutulur. Vətəndaşlıq
tərbiyəsinin mənbəyi ailədir. Təcrübə
göstərir ki, ailədə vətəndaşlıq tərbiyəsi
yalnız özbaşına axınla kor-koranə deyil,
planlı, sistemli, məqsədli şəkildə təşkil
olunmalıdır. Uşaqların vətəndaşlıq tərbiyəsi
dedikdə, yüksək əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərə
yiyələnmə və şəxsiyyət kimi yetişmə
nəzərdə tutulur. Onlar davranış qaydalarını,
nizam-intizamı, savadlı olmağı, vətəninin
tarixini, coğrafiyasını, mədəniyyətini, milli adət-ənənələrini
bilməli, vətəni sevməlidirlər. Uşaqlar ideyaca
savadlı olmalı, işə şüurlu yanaşmalı, məsuliyyətli,
vicdanlı, mübariz olmalı, pis niyyətlə, əliəyriliklərlə
barışmamalıdır. Mənəviyyat tərbiyəsini
qiymətləndirmək üçün uşaqlarda
yaxşını pisdən ayırmaq, həqiqətə, ədalətə,
insanlara-böyüklərə, ailə üzvlərinə
hörmət etmək kimi insani keyfiyyətlər
aşılanmalıdır. Onların davranış
xüsusiyyətlərini uyğun qiymətləndirməli,
yaxşı davranış və qarşılıqlı əlaqə
təmin olunmalıdır. Azərbaycan Respublikasında
hüquqi, demokratik dövlət quruculuğu inkişaf etdikcə,
vətənpərvərlik tərbiyəsinə, o cümlədən
böyüməkdə olan nəslin hərbi-vətənpərvərlik
tərbiyəsinə xüsusi diqqət yetirilməlidir.
Böyük Atatürk deyirdi ki, sülh istəyən xalq hərbə
hazır olmalıdır. Bu, çox dəyərli kəlamdır.
Azərbaycan xalqı müharibəni arzulamır, həmişə
sülhün, əmin-amanlığın tərəfdarı
olmuşdur. Hərbi-vətənpərvərlik tərbiyəsini
sadəcə olaraq quru sözlərlə, nəsihətlərlə
də məhdudlaşdırmaq olmaz. Bu sahədə məqsədəuyğun
müvəffəqiyyət əldə etmək
üçün məktəblərlə yanaşı,
kitabxana da hər şeydən əvvəl öz işini
düzgün planlaşdırmalı, il ərzində görəcəyi
işləri müəyyənləşdirməlidir. Burada tədbirlər
arasında yaradılacaq əlaqə nəzərə
alınmalı, işin təşkili əsaslandırılmalıdır.
Uşaqların vətənpərvərlik
tərbiyəsi ailədə, tərbiyə müəssisələrində
və orta ümumtəhsil məktəbində uşaq və
yeniyetmələrə verilən vahid tərbiyə işinin
vacib tərkib hissəsidir. Bu məqsədlə də orta məktəblərdə
yeniyetmələr arasında ədəbiyyata marağı
artırmaq lazımdır. Çünki B. Vahabzadənin
"Bayraq" şeirində vətəndaşlıq
qüruru aşılamaq üçün çox ibrətamiz
fikir yer alıb:
- Bayraq mənliyimdir,
bayraq kimliyim!
Bayraq öz yurduma
öz hakimliyim!
Bu fikri uşaqlara belə
izah etmək olar: Bəli, müstəqil yurdu, dövləti
olan xalqın bayrağı olur! Xalqımızın
üçrəngli, ay-ulduzlu bayrağı onun müstəqilliyinin
rəmzi kimi tərənnüm olunur! Şair Davud Aslanın
"Ən şirin şey" şeirində göstərir
ki, ən şirin, ən əziz nemət öz obamız,
elimizdir, dağımızdır, gölümüzdür! Ana
deyən, Vətən deyən bizim doğma dilimizdir.
T.Bayramın "Azərbaycan deyəndə", Mədinə
Gülgünün "Hər kəsə şirindir öz
yuvası" kimi şeirlərini orta məktəb şagirdlərinin
diqqətinə çatdırmaq lazımdır.
Hələ kiçik
yaşlarından şagirdlərin tarixi yaddaşını
formalaşdırmaq üçün onlara "Tarixi şəxsiyyətlərimiz"
haqqında məlumat vermək lazımdır.
Müstəqilliyini bərpa
etmiş dövlətimizin ideologiyasının, həmçinin
Azərbaycançılıq və yurdsevərlik
ideyalarının gənclər arasında təbliğ
olunmasına böyük ehtiyac var. Azərbaycanımız
üçün əsl vətəndaş yetişdirmək
böyük gələcəyimiz naminə ən mühüm
vəzifə kimi təhsilimizin və mədəniyyətimizin
qarşısında durur. Doğrudur, dövlətçilik, vətəndaşlıq
orta məktəb dərsliklərində və ya hansısa əyani
vəsaitlərdə əks olunmalı deyil, bütün sahələrdə
təbliğ edilməli, sevgi və ehtiram hədəfinə
çevrilməlidir. Amma digər sahələrə nisbətən
bu məsələdə əsas vəzifə orta məktəblərin
və dərsliklərin üzərinə düşür.
Ekspertlər necə düşünür, orta məktəb dərsliklərində
şagirdlərə aşılanan vətənpərvərliyin
səviyyəsi necədir? Daha çox hansı dərsliklər
vasitəsilə bu hissləri onlarda oyatmaq lazımdır?
Tarix elmləri namizədi
Kərəm Məmmədovun sözlərinə görə,
orta məktəb şagirdlərində vətənə, millətə
qarşı sevgini oyatmaqda dərsliklərin çox
böyük əhəmiyyəti var. Aşağı siniflərdən
bütün şagirdlərə vətəni sevmək və
onun milli dəyərlərinə hörmət etmək
aşılanmalıdır. Yeniyetmələrə bu duyğunu
aşılamaqda hər bir fənnin öz yeri var. K. Məmmədov
bildirib ki, xüsusilə şagirdlərə hərbi vətənpərvərlik
duyğusu 9-11-ci siniflərdə öyrədilməlidir. Və
bu zaman şagirdlərə əsasən hərbi quruluş
haqqında bəhs etmək lazımdır. Rütbələr,
silahların növləri haqqında hər bir şagird məlumatlandırılmalıdır.
Milli ordumuzun istifadə etdiyi atıcı silahlarla tanış
edilməlidir. K. Məmmədovun sözlərinə görə,
yeniyetmələrə hərbi duyğuları aşılarkən
fənn seçimi edilməməlidir. Hətta riyaziyyat,
astronomiya dərsləri vasitəsilə belə şagirdlərdə
milli ruhu artırmaq lazımdır. Doğrudur, orta məktəblərdə
bu mövzuya daha çox tarix və ədəbiyyat dərsliklərində
rast gəlinir. Çünki tarix vasitəsilə şagirdlər
öz ölkəsinin uzaq və yaxın tarixini öyrənir.
İnsanın ən
ali və əzəli hisslərindən olan vətənpərvərlik
hər kəsin doğulub boya-başa çatdığı
elə, obaya, torpağa, vətəndaşı olduğu
ölkəyə məhəbbətdən qaynaqlanır. Vətənpərvərlik
həm də Vətənin naminə çalışmaq, Vətəni
qorumağa hər an hazır olmaq, onun yolunda qəhrəmanlıqlar,
fədakarlıqlar göstərmək, Vətənin,
xalqın hər bir uğuruna sevinməkdir. Bu hiss insanda anadangəlmə
olsa da, bütün digər hisslər kimi tərbiyəyə
möhtacdır və tərbiyə yolu ilə daha da möhkəmlənir,
artır. Vətənpərvərlik insanı səciyyələndirən
ən mühüm keyfiyyətlərdən olduğundan onun
böyüməkdə olan nəslə aşılanması,
uşaq, yeniyetmə və gənclərin vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyəsi həmişə təlim-tərbiyə
işinin ən mühüm istiqamətlərindən, məktəbin
ən vacib vəzifələrindən olub.
Müasir dövrdə
təhsilin qarşısında qoyulmuş fəal vətəndaşlar
yetişdirmək vəzifəsi də məhz sistemli,
ardıcıl aparılan vətənpərvərlik tərbiyəsinin
nəticəsində reallaşdırılır.
Ulu öndərimiz,
müstəqil Azərbaycanımızın memarı və
qurucusu Heydər Əliyev məhz buna görə də vətənpərvərlik
tərbiyəsinə, uşaq və gənclərin vətənpərvər
ruhda böyüməsinə xüsusi əhəmiyyət verir
və bunu çıxışlarında dönə-dönə
biz müəllimlərə tövsiyə edirdi. Təhsil
işçiləri ilə çoxsaylı görüşlərinin
birində böyük öndər demişdir: "Bizim gənclər,
təhsil alan nəslimiz gərək məktəblərdə
ilk addımlarından vətənpərvərlik əhvali-ruhiyyəsi
ilə tərbiyə olunsun. Bütün dərslər,
xüsusən də humanitar fənlər gərək gənclərimizə
Vətənə sədaqət, vətənpərvərlik
ruhu aşılasın, tərbiyə etsin".
Məlumdur ki, təlim-tərbiyə
işinin bütün sahələrində, istiqamətlərində
olduğu kimi vətənpərvərlik tərbiyəsinin də
əsası ibtidai siniflərdə qoyulur və o, sonrakı təlim
pillələrində daha da inkişaf etdirilir. Bu mənada
böyüməkdə olan nəslin vətənpərvərlik
tərbiyəsində ibtidai sinif müəllimlərinin üzərinə
böyük məsuliyyət düşür. Onlar məktəbə
qədəm qoyan körpə fidanların qəlbində elə
ilk günlərdən Vətənə məhəbbət
aşılamağa, onu güclü vətənpərvərlik
hissinə çevirməyə
çalışmalıdırlar. Şagirdlərin vətənpərvərlik
və Vətənə məhəbbət hissi tərbiyəsinin
ən vacib məqamlarından biri onların
yaşadığı kənd, şəhər, ölkə
haqqında geniş məlumata malik olmaları və onu
tanımalarıdır.
Ölkəmizin tarixi
haqqında sistemli, uşaqların başa düşəcəyi
tərzdə verilən məlumatlar da vətənpərvərlik
tərbiyəsində mühüm rol oynayır. İstər dərsliklərdəki
ayrı-ayrı mətnlərdə, istərsə də
aparılan tərbiyəvi söhbətlər, tədbirlər
zamanı verilən belə məlumatlardan şagirdlər Vətənimizin
zəngin tarixi, xalqımızın zaman-zaman öz
varlığını qorumaq üçün
apardığı mübarizələr, azadlıq və
müstəqillik uğrunda gedən mücadilələr
haqqında biliklər əldə edir, bu biliklər əqidəyə
çevrilərək onlarda vətənpərvərlik hisslərini
daha da artırır.
Vətənpərvərlik
tərbiyəsində xalqımızın qəhrəman
oğulları, tarixi şəxsiyyətlər haqqında
şagirdlərə verilən məlumatlar, aşılanan
biliklər də güclü təsir qüvvəsinə
malikdir.
Şagirdlərlə
aparılan vətənpərvərlik tərbiyəsi işi
onların Vətənə məhəbbət və sədaqət
ruhunda böyümələrinə, xalqımıza xas olan ən
yaxşı mənəvi və əxlaqi keyfiyyətlərə
yiyələnmələrinə müsbət təsir göstərir.
204 saylı orta məktəbin
biologiya müəllimi Almaz Həsrət də
düşünür ki, orta məktəblərdə
uşaqlara vətənpərvərlik duyğusunu
aşılamaq üçün fənn seçimi edilməməlidir."
Hər fənnin öz funksiyası, öz vəzifəsi var. Mən
düşünürəm ki, fənnindən asılı
olmayaraq hər bir müəllim şagirdlərə vətənpərvərlik
duyğusunu öyrətməyi bacarmalıdır.
Çünki müəllim məktəbdə ilk növbədə
şəxsiyyət yetişdirir və çalışmalıdır
ki, həmin şəxsiyyət də vətəninə, millətinə
layiq bir tərzdə yetişsin. İki Biologiya dərsliyinin
müəllifi olduğunu deyən A.Həsrət həmin
kitablarda Qarabağ aktının da yer aldığını
bildirib: "Bu yolla biz uşaqlara Qarabağı
tanıdırıq, onun başına gətirilən faciələri
öyrədirik. Bundan başqa, mən bir biologiya müəllimi
kimi əlimdən gəldiyi qədər dərs dediyim
uşaqları milli ruhda hazırlamağa
çalışıram. Dərs zamanı proqrama uyğun
olaraq, hər hansı bir bitki haqqında məlumat verərkən,
ilk növbədə Azərbaycanın əraziləri,
bölgələri haqqında danışıram. Onlara bu
bitkinin ölkənin hansı ərazisində bitməsi ilə
bağlı məlumatlar verirəm. Eyni zamanda həmin bitkinin
ölkəmiz üçün strateji əhəmiyyətindən
söz açıram. Və onlara həmin bitki haqqında,
onun vətəni haqqında geniş məlumat toplamağa
tapşırıq verirəm. Onlar da bunu edir və nəticədə
də həm bölgələrimizi tanıyır, həm də
bitki haqqında öyrənirlər. Bu da bir növ şagirdlərdə
vətənə olan sevgi hissini, milli ruhu oyadır.
Çünki bir insan öz ölkəsi, vətəni
haqqında nə qədər çox məlumatlı olarsa,
torpağını da bir o qədər çox sevər. Onun
milli sərvətlərinə, milli dəyərlərinə
qırılmaz iplərlə bağlanar. Və onu
qorumağı özünə borc hesab edər". A. Həsrətin
sözlərinə görə, digər fənn müəllimləri
də öz növbəsində hərə öz proqramına
uyğun olaraq, dərsini keçməklə yanaşı,
öz şagirdlərinə az da olsa, vətənpərvərliyi
təbliğ etməlidir.
Şəymən Aşırlı
Şərq.- 2011.- 19 oktyabr.- S. 11.