Azərbaycan
türklərinin Osmanlı ilə
qarşılıqlı mədəni əlaqələri və
ya böyük tarixi köç dalğaları
Uzaq olmayan
tarixi keçmişimizdə baş vermiş Osmanlı-Teymur,
Osmanlı-Ağqoyunlu, Osmanlı-Səfəvi müharibələri
iki türk dövlətinin zəifləməsinə, Avropada və
Asiyada öz siyasətlərinin yayımının
dayanmasına gətirib çıxarıb. İki qardaş
dövlətin hərb meydanlarında bir-birinə cəng etməsi qardaşlıq münasibətlərinə
kölgə salsa da, münasibətlər qırılmaz
formada davam etmişdir. Ümumiyyətlə, Azərbaycan-Türkiyə
əlaqələrinin hər bir sahəsində mövcud olan
qardaşlıq münasibətləri tarixi sınaqlardan
keçərək günümüzə qədər
mürəkkəb və kəşməkəşli bir yol
keçmişdir.
Xüsusən, bu yolda çəkilən bütün
cəfalar inkişaf etmiş elmi-dini mərkəzlərin
üzərinə düşmüşdür. Belə ki, o
dövrün mədəni inkişafını elm və din
xadimləri qarşılıqlı olaraq Azərbaycandan
Osmanlıya, Osmanlıdan isə Azərbaycana daşıyaraq
kültür əlaqələrini yaşatmışlar. Əslən
Qazaxdan olan tanınmış tibb professoru İbrahim
Yıldırım öz araşdırmalarında göstərir
ki, ilk zamanlar elmi köç Azərbaycandan Türkiyəyə
ixrac edilmişdir.
Şirvan və Amasya - türk-islam
dünyasının elm mərkəzləri
Türkiyədə Amasya bölgəsi, Azərbaycanda
isə Şirvan bölgəsi islam dininin möhkəmlənməsində,
mədəni-maarif əlaqələrinin inkişafında baza
rolunu oynamışdır. Şirvan Azərbaycanın
şimal-şərqində geniş bir coğrafi ərazidir.
Şirvan bölgəsiylə Amasyanın kültür əlaqələri
13-cü əsrə qədər gedib çıxır. Belə
ki, 13-cü əsrdən Şirvanın bir kültür
bölgəsi olduğu bizə məlumdur. Həmin illərdə
Şirvanda çoxlu sayda elm mərkəzləri
açılmışdır. Amasyadan ilk olaraq Pir İlyas
Amasi təhsil üçün Şirvana gəlmiş və 8
il (1398-1406) burada oxumuşdur. Şirvanda Şeyx Sədrəddin
Şirvanidən dərs almış və Halvəti təriqətinin
Amasyada yayıcısı olmuşdur.
Türklər islamiyyəti qəbul etdikdən sonra bir
çox səbəbdən "Şamanizm"dən
ayrıla bilməmişdilər. Öz ənənələrini
və mədəniyyətlərini qorumaq, toplumu öz yolunda
saxlamaq məqsədilə yeni yollar axtarmışdılar. Beləcə,
mənası "yol" anlamına gələn təriqətlər
yaranmış, daha sonra isə müxtəlif istiqamətlər
fonunda Xəlvəti, Hüseyniyə və Xalidi kimi alt qruplar əmələ
gələrək Amasyaya gətirilmişdir. Bu və digər
təriqətlər həmin məktəblərin müridləri
tərəfindən Amasyadan Şirvana - Quba, Şamaxı,
Kürdəmir, Şəki kimi şəhərlərə, Gəncəbasara
- Qazax, Borçalı bölgəsi və Ahıskaya, Tiflis və
digər bölgələrə (Həmədan və Təbrizə)
və əksinə olaraq bu bölgələrdən Amasyaya
daşınaraq yayılmışdır. Həmin təriqət
daşıyıcıları olan elm və din xadimi olmuş
müridlərin Amasyada və yuxarıda adıçəkilən
şəhərlərdə türbələri və qəbirləri
günümüzə kimi gəlib
çıxmışdır. Türk dünyasının bir
kültür xəzinəsi olmuş şahzadələr şəhəri
Amasya saysız elm və kültür insanı
yetişdirmişdir. Anadolunun türkləşməsində isə
özünəməxsus bir yeri vardır. Türk
toplumlarının əsrlər boyu baş verən
köçlərindən Amasya öz yükünü
almış, müxtəlif bölgələrdən gələn
türk boyları bu tarixi şəhərdə şərəf
duyulacaq bir bütövləşmə yaradaraq kültür zənginliyinə
rəng qatmışdılar. Amasya və ətraf ərazilərinə
baxılarsa, Balkandan, Qafqazdan və Kırımdan çox
köç aldığını görərik.
Köçlər ya savaşlar səbəbindən, ya da
yaşam durumunun ağır olması səbəbindən
baş verirdi. Yaşayış yerinin seçimi isə
çoxçeşidli və sərbəstliklə
olmuşdur. Azərbaycanın Şirvan və Qarabağ
bölgəsindən köç edənlər mərkəz
Amasya olmaqla Niksar, Zile, Turxal, Erbağ kəndlərinə,
Qazax və Göyçə mahalından gələnlər isə
daha çox yenə mərkəz Amasya olmaqla Suluova, Uzunoba,
Merzifon, Zile, Göynücək, Mecitözü və Havza kəndlərinə
yerləşmişdilər. Danışdıqları Azərbaycan
türkcəsini ləhcələrinə kimi, adət-ənənələri
isə olduğu kimi yaşatmağı
bacarmışdılar. Amasyanın bugünkü toplumunun
yarısından çoxu müxtəlif zamanlarda və
müxtəlif bölgələrdən köç edənlərdən
ibarətdir. Belə ki, 90 min əhalisi olan Amasya bölgəsinin
yarıdan çoxu Azərbaycan əsillilərdir, bunun da əksəriyyətini
Qazax bölgəsindən gedənlər təşkil edir.
Onlar gəldikləri yerlərə yenilik və mədəniyyət
gətirərək bölgənin çalışqan əhalisi
ilə qaynayıb qarışmışdılar.
Azərbaycandan köç edənlərə
nədən "şirvanlı"lar deyilib?
Çox maraqlı haldır ki, Osmanlıda Amasyaya və
ətraf ərazilərə müxtəlif zamanlarda
köç etmiş Azərbaycan türklərinə
bütünlüklə "şirvanlı" adını
vermişlər. "Şirvanlı" adının etmioloji
izahını müxtəlif cür izah edirlər. Bu adın
daha inandırıcı izahı və haradan qaynaqlandığını
professor İbrahim Yıldırım öz
araşdırmalarına əsasən belə bir fikir söyləyir:
"Əslində, şirvanlı sözü ilk gələn
göçmənlərə amasyalıların sorduğu
"nerelisiniz" sorusuna verilən cavabdır. Daha sonra Azərbaycanın
harasından gəlirlərsə gəlsinlər, hamısına
bu ad verilmişdir. Bu göçmənlərdən gəldiklərində
başlarına geyindikləri papaqlar səbəbilə bəzən
"papaklılar" deyə də bəhs edilir. Gerçəkdə
isə "Tərəkəmə", "Qarapapaq",
"Qaraqoyunlu", "Ayrım", "Avşar",
"Bayat", "Kəsəmən" kimi türk
boylarından oluşurlar". Azərbaycandan Amasya və ətraf
bölgəyə köç edən insanların marşrut xətlərinin
necə ağır və uzun zaman çəkdiyini İbrahim
bəy araşdırmalarında belə təsvir edir: "Bu
insanlar batıya doğru Qars, Ərzurum quru yoluyla ulaşarkən,
Amasya və çevrəsinə köçərkən daha dəyişik
bir yol izləməkdəyik. Öncə öz bölgələrindən
yenə quru yoluyla Tiflisə, oradan Batuma, oradan da gəmiylə
Trabzon və Samsuna gəlib Amasya və yaxın bölgələrə
yaylı arabalarla yetişmişdilər".
Türkiyə ictimai həyatında və
siyası çevrəsində tanınmış simalar
Yuxarıda barəsində geniş bir aydınlıq gətirdiyim
Amasya bölgəsindəki Azərbaycan türkləri
haqqında bilgi əldə etmək marağı məni həmin
şəhərə kimi müşayiət etmişdi. Belə
ki, ilk dəfə 2008-ci ilin avqust ayında Türkiyəyə
20 günlük səfərim daxilində qardaş ölkəni
qarış-qarış gəzdim desəm, yanılmaram. Azərbaycan
türklərinin kampakt yaşadığı Amasya şəhərində,
həmçinin Suluoba mahalının Uzunoba kəndində
oldum. Uzunoba kəndində olarkən sanki mənə elə gəldi
ki, ya Qazaxın Yuxarı Salahlı kəndindəyəm, ya da
Daş Salahlıdayam. Kəndin yuxarı dağlıq səmtinə
getdikdə isə bir anlıq düşündüm ki, İncə
dərəsindəyəm. Orada da incəlilər təpəlik,
dağlıq ərazilərdə məskən salıblar. Bir
daha aydın görünür ki, Azərbaycandan köç
edənlər burada da eynən köç etmiş
olduqları bölgənin relyefinə uyğun yerləşmə
seçimi etmişlər. Amasyadakı böyük bir qəbiristanlıqda
məzarları ziyarət edərək Azərbaycandan
apardığım torpaqdan bir ovuc bəzi
tanıdığımız məzarların üstünə
səpdik. Buradakı qəbirlər ailə məzarlığı
adı altında arakəsmələrə alınaraq
hörülüb. Hansı səviyyədə
tanınmış insan olmasından, harada yaşamasından
asılı olmayaraq, rəhmətə gedərsə, öz
doğmalarının yanında dəfn edilməsini vəsiyət
edirlər. Qəbirlərin üstündə çox sadə
bir başdaşı qoyulmuşdur (başdaşı
üstündə isə qısaca "Şahvalet Kazak, Ruhuna
Fatihə, D. 1899, Ö.1990" yazılıb).
Sonrakı dönəmlərdə Azərbaycandan
köç edən türklərin niyə məhz Amasyada qərar
tutduqlarına yuxarıda göstərmiş olduğum faktlar
içindən izah tapa bilərik. Azərbaycan türklərinin
Amasya bölgəsində minlərlə hektar torpaq sahələrinin
olması bölgədə böyük nüfuz sahibi
olmalarından xəbər verir. Burada Mədəd
Karayazının, Alı İşıklının, Mehmet
Kazakın, Yusif Almalının, Pənah ağa Vəkilovun,
Daşdəmirlərin, Laçınların, Sarıların
övladlarına məxsus yüzlərcə hektar torpaq sahələri
vardır. Təkcə 300 hektardan çox torpaq sahəsi Əfəndiliyə
məxsusdur. Bu şəxsi torpaq sahələri hazırda
Hacı Mahmud Əfəndi Qaranizadənin övladlarına məxsusdur.
Osmanlıda
böyük nüfuz sahibi olan şəxslərdən Mir Həmzə
Seyid Nigari və Hacı Mahmud Əfəndi haqqında bəzi
bilgiləri sizlərlə bölüşmək yerinə
düşərdi.
Həmzə Seyid Nigari 1797-ci ildə (bəzi mənbələrə
görə 1805) Qarabağ xanlığının Bərgüşad
mahalının Cicimli kəndində anadan olmuşdur. Mir Həmzə
təhsilini Şəkinin Kiçik Dəhnə kəndində
tamamladıqdan bir müddət sonra, Nəqşibəndi mənsublarının
Sivasda toplanmış olmaları səbəbilə bu şəhərə
getmişdir. Krım müharibəsi isə onun həmişəlik
Osmanlı dövlətinə mühacirət etməsinə səbəb
olmuşdu. Həmzə Seyid Nigari bir müddət Ərzurumda
yaşayıb və orada dərs deyib. Ərzurumdan
İstanbula, oradan da Amasyaya gəlmiş, burada məskunlaşaraq
təfsir və hədis dərsləri deməklə
yanaşı, təsəvvüf fəaliyyətilə də məşğul
olmuşdur. Lakin onun fəaliyyətindən xoşlanmayan,
çox sayda müridinin olması və ətrafının
durmadan genişlənməsindən qıcıqlanan Sultan Əbdülhəmid
Mir Həmzə Nigarinin Xarputa sürgün edilməsi
haqqında fərman imzalamışdı. O, 1886-cı ildə
orada vəfat etmiş və Amasyaya gətirilərək dəfn
edilmişdir. Seyid Nigari eyni zamanda, ruhani bir şair olub. Həyat
yoldaşı Nigar dünyasını erkən dəyişdiyinə
görə adının sonuna "Nigari" təxəllüsü
götürmüşdür.
Mir Həmzə Seyid Nigarinin Amasyaya gətirdiyi iki
müridindən biri olan Hacı Mahmud Əfəndi (1835-1891)
Qazax rayonunun "İncə dərəsi" adlanan elin Aslanbəyli
kəndində anadan olub (İncə dərəsindən gələrək
Amasyaya yerləşən bir qisim ailələr "İncəli"
soyadını almışlar). Hacı Mahmud Əfəndi ilk təhsilini
atası Veysəl Qaranidən almış, ərəb və
fars dillərini mükəmməl öyrənmişdi. O,
müəyyən müddət Şəkidə təhsil
almışdır. Hacı Mahmud Əfəndi təhsilini
tamamladıqdan sonra yenidən Aslanbəyliyə qayıdır.
Burada elmi bilikləri tədris etmək üçün
hücrə tikdirir. Onun ətrafına yaxın və uzaq yerlərdən
çoxlu sayda tələbələr toplaşır.
1863-cü ilin rəsmi rus hərbi sənədində incəli
Mahmud Əfəndinin adı Tiflis quberniyasının müridləri
içərisində qeyd olunur. Amasya-Azərbaycan mədəniyyəti
öncülləri arasında Hacı Mahmud Əfəndidən
də qabaq "İncə dərəsi"ndən Amasyaya
getmiş elm insanları da olmuşdur. Amasyada Azərbaycan
türklərinə məxsus "Şirvanlılar Camisi"
Hacı Mahmud Əfəndinin Azərbaycandan, xüsusən
qazaxlı ağa və bəylərdən topladığı
paralarla Mir Həsən Əfəndinin (Həmzə Nigarinin
oğlu) nəzarətində inşa edilmişdir. Hacı
Mahmud Əfəndinin Şeyx Şamillə də çox
yaxın münasibətləri olub. Belə ki, hər ikisi də
Mövlanə İsmayıl Səracəddin Əfəndinin
(1782-1853) müridi olaraq Nəqşibəndi təriqətinin
"Xalidi" qolunun yayıcısı olmuşlar. Hacı
Mahmud Əfəndi Amasyada və Azərbaycanda çox
sayılıb seçilən, dini dərindən bilən
övliyya kimi qəbul edilib. Amasyada yaşayan həmyerlilərinin
demək olar ki, bütün problemlərini həll etməyə
qadir insan olub. Mahmud Əfəndi uşaqlarını Amasyada təhsil
üçün saxlamış və özü Aslanbəyli
kəndinə dönmüş və bir müddət sonra Həcc
ziyarətinə getmişdir. Hacı Mahmud Əfəndi 1891-ci
ildə vəfat etmişdir. Vəfatından az əvvəl rus
məmurları tərəfindən ona yenidən Osmanlı
dövlətinə köçmək tövsiyə
olunmuşdur. Hacı Mahmud Əfəndi Aslanbəyli kəndində
dəfn olunmuş, müridlərinin vəsaiti və köməkliyi
hesabına qəbri üzərində türbə
ucaldılmışdır. Türbənin içərisində
iki qəbir vardır. İkinci qəbir Seyid Yasin adlı sufiyə
məxsusdur. O, bu kəndə gəlmə olmuş, Hacı
Mahmud Əfəndi tərəfindən hörmət
görmüşdür. Hacı Mahmud Əfəndinin məzar
daşında "Ya Allah, Ya Seyid Nigari, Ya Hz. Mövlanə"
və şeyxin öz adı yazılmışdır.
Professor İbrahim Yıldırım öz
araşdırmalarında qeyd edir ki, Amasyada bələdiyyə
strukturunun yaradılmasına 1864-cü ildən
başlanılsa da, bələdiyyənin yaradılması
1881-ci ildə baş tutmuşdur. Ancaq ilk bələdiyyə
başqanı 1894-cü ildə vəzifə ala bilmişdir.
İlk bələdiyyə başqanı isə azərbaycanlı
Şirvanizadə Abdurrahim Əfəndi olmuşdur (1894-1895).
Sonrakı illərdə Azərbaycan əsilli Amasya bələdiyyə
başqanları M.Şevket Laçın (1940-1942, 1943-1946),
Hüseyin Özbay (1955-1956, 1957-1958), Şərafettin
Dağıstanlı (1980-1984), Süleyman Taşdemir (1991-1994).
Amasyada olan vaxt şəxsi görüşlərim
zamanı məlum oldu ki, Mehmet Şevket Laçın əslən
Qazaxın Daş Salahlı kəndindən olan
Laçınlar soyundandır. Çox təəssüf ki,
onun övladları və nəsil
davamçılarının 90 %-i Qazaxdakı soylarının
kimlər olduğunu unudublar. Süleyman Taşdemir isə
Yuxarı Salahlıdakı eyniadlı Daşdəmirlər
soyundandır.
Müxtəlif dönəmlərdə Türkiyə
Böyük Millət Məclisinə seçilmiş Azərbaycan
əsilli Amasya millət vəkillərini də qeyd etsək,
azərbaycanlıların Türkiyənin siyası həyatındakı
rolunun önəmini görmüş olarıq: Əsat Uras
(1924-1945), Hamit Koray (1950-1960), Hüseyin Özbay (1957-1960),
M.Kemal Karan (1961-1965), Ahmet Demiray (1965-1969), Orxan Kayıhan
(1975-1977).
Yusif Afşar,
Fəlsəfə doktoru
Şərq.- 2011.- 21 sentyabr.- S. 12.