Azərbaycan turklərinin Osmanlı ilə
qarşılıqlı mədəni əlaqələri və
ya böyük tarixi köç
dalğaları
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Ümumiyyətlə,
Türkiyədə olarkən Amasya, Samsun da daxil olmaqla
İzmir, Ankara, Adana və Antalyada oldum. Köklü Azərbaycan
türklərinin bir qayda olaraq Amasya ilində (bölgəsində)
yaşadıqlarının şahidi oldum. Onlar ailə qurarkən
öz qohum-əqrəbalarının içərisindən
seçimə üstünlük vermişlər. Bu cür əhəmiyyətli
məsələlərə ağsaqqallar xüsusi diqqət
yetirərək bu yolda gənclərə çoxlu məsləhətlər
verərmişlər. Amasyadan ayrılaraq təhsil, iş və
digər səbəblər üzündən başqa şəhərlərə
"səpələnən" azərbaycanlılar burada evlənərək
bir çox hallarda öz mədəni kültüründən
və ənənələrindən uzaqlaşaraq yerli etnos
içində ərimişlər. Türkiyəyə
sonrakı səfərlərimin hər birində onlarla
görüşlərim çox maraqlı və yaddaqalan
olmuşdur.
Osmanlıya Azərbaycan türklərinin birinci
köç dalğası
Osmanlı dövlətində
Amasya tarixən şahzadələr şəhəri
adlanmışdır. Yəni Osmanlı sultanının varisi
elan edilən şəxs ilk öncə Amasya şahzadəsi
olaraq Amasya ilini idarə etməli idi. Məlumdur ki, müəyyən
səbəblərdən Osmanlı imperiyasında
islamçılıq ideologiyası türkçülük
ideologiyasından güclü olmuşdur. Yəni Osmanlı
imperiyasının yaşam boyu Amasya şəhəri daha
çox xilafətin dini mərkəzi rolunu oynayıb. Bu səbəbdən
də Rusiya imperiyası altında yaşayan sünni-məzhəb
(hətta bəzən şiyə-məzhəblər də)
insanlar dini sıxıntılardan və siyasi təqiblərdən
can qurtarmaq yolunu Amasya şəhərinə üz tutmaqda
görmüşlər. Məsələn, 1863-cü ildən
başlayaraq çar imperiyası Qafqazda siyasi üsul-idarəni
həddən artıq sərtləşdirdiyindən, Qafqazda
yeni torpaq islahatları adı altında müsəlman
türklərin sıxışdırılması zamanı
Amasyaya Azərbaycandan böyükmiqyaslı köçlər
getmişdir. O zaman Amasyada olan dini mərkəz həmçinin
belə narazı kütləyə öz təriqətlərini
qəbul etdirərək onların Amasyada yerləşməsini
və yaşamasını təmin etməyi öz üzərinə
götürmüşdür. Amasyada "Şirvanlılar
Camisi" də daxil olmaqla bütün məscidlərin hər
birinin geniş həyəti, böyük yeməkxanası və
gecələmə otaqları olduğundan bura tək ibadət
ocağı deyildi. Burada Azərbaycandan və digər müsəlman
bölgələrindən pənah gətirmiş
türk-müsəlmanların Amasyada daimi yerləşənə
kimi yaşaması və qidalanması üçün
böyük yataqxanalar və yeməkxanalar tikilib istifadəyə
verilmişdir.
1863-1875-ci illər
köçü zamanı Qazaxdan (əsasən də İncə
dərəsi kəndləri, Daş Salahlı, Yuxarı
Salahlı) və Borçalıdan 300-ə yaxın ailə
Amasyaya köç etmişlər. 1874-cü ilə aid sənədlərdə
Qazax qəzasındakı üç kəndin (İncə dərəsindəki
kəndlər nəzərdə tutulur) sakinlərinin tamamilə
Osmanlı dövlətinə köçmək istəyindən
bəhs olunur. Görünür, bu kütləvi köç
həmin illərdə Amasyada yaşayan Hacı Mahmud Əfəndinin
Mir Həmzə Seyid Nigari ilə olan münasibətlərindən
qaynaqlanır.
Çar
üsul-idarəsinin dini sıxıntılarından yaranan
ikinci köç dalğası
Azərbaycan türklərinin
Amasyaya ikinci köçü 1890-1925-ci illəri əhatə
edir ki, məhz bu köçün də Qafqazda dini
üsul-idarənin sərtləşməsi ilə əlaqələndirmək
olar. Bu köç zamanı Amasyaya və ətrafına Azərbaycandan
yüzlərcə ailə köçmüşdür.
1918-ci ildə
Osmanlı imperiyasının Birinci Cahan savaşında məğlub
olması ilə ölkəyə girən yadelli düşmənlər
hərəkətə gələrək Türkiyənin
bütün bölgələrində nahaq qanlar axıdaraq
"parçala və hökm sür" siyasətini həyata
keçirirdilər. Samsun, Amasya, Suluoba və Merzifonda yunan
quldurları xalqı qanına qaltan edərək məhv
edirdilər... Məhz belə bir zamanlarda Amasyada yaşayan əslən
Azərbaycan türklərindən bir neçə nəfər
Qazaxa gələrək dəhşətli olayları
buradakı əmizadələrinə anlatmışlar. Bu
olaydan xəbərdar olan yüzə yaxın atlı dəstə
Amasyaya tərəf yol tutmuşdular. Onlar Amasyanın
Qarağac kəndinə çatarkən kənd
camaatının bir hissəsinin qılıncdan keçirilərək
öldürüldüyünü, körpə
uşaqların doğrandığını və meyitlərin
insanlığa sığmayan təhqirlərə məruz
qoyulması səhnəsindən dəhşətə gəlmişdilər.
Bu səhnədən sarsılan mücahidlər düşməndən
qisas alacaqlarına and içirlər. Gecəykən
düşmənin yığışdığı məkanı
mühasirəyə almış və orada olan 70-ə
yaxın düşmən quldurunu ələ keçirərək
onları qisas hissi ilə öldürərək, meyitləri
düşmənlərin hərəkət etdiyi yollara
atmışdılar. Səhər tezdən bu səhnəni
görən düşmənlərin canlarına vəlvələ
düşərək pərən-pərən
düşmüşdülər. Sağ qalan quldur dəstəsinin
üzvləri isə yoldaşlarına bildirmişlər ki,
qisas almağa gəlmiş silahlılar o qədər
güclü və hirslidirlər ki, hətta bizim ətimizi belə
yeyə bilərlər. Bu hadisədən sonra bölgədə
bir daha düşmən izi görsənməmişdir.
Cümhuriyyətin süqutu və faciələr
burulğanından doğan üçüncü köç
dalğası
Türkiyəyə, əsasən
də Amasyaya Azərbaycan türklərinin
üçüncü - sonuncu köçü 1920-1945-ci illərə
təsadüf edir. Çar Rusiyası dağıldıqdan
sonra Azərbaycan türkləri öz dövlətinin sahibi
olmaq üçün mübarizə aparıb müstəqillik
əldə edərək Şərqdə ilk dəfə olaraq
Azərbaycan Demokratik Respublikasını qurdular. Osmanlı
dövlətinin çətin durumu olsa belə
qardaşlıq borcuna sadiq qalaraq Azərbaycana hərbi
yardımını əsirgəmədi. Nuru Paşanın rəhbərliyi
ilə Qafqaz İslam Ordusu istiqlalını yenicə
qazanmış, çətin durumda olan Azərbaycanı
düşmən əlində olan paytaxtı Bakı ilə
qovuşdurdu. Lakin 23 ay yaşayan Cümhuriyyət süqut
etdikdən dərhal sonra cümhuriyyət qurucuları təqib
edilərək repressiya məngənəsinə
salındılar. Baş verə biləcək müəmmalı
və ucuz ölümdən can qurtarmaq üçün yeganə
gizli yol Türkiyəyə mühacirətə getmək idi.
Beləliklə, Türkiyəyə üçüncü
köç dalğası başladı. Bu köç əvvəlki
köçlərdən ən çox faciəviliyi və
dramatikliyi ilə fərqlənmişdir. Çünki
bu köç
gözlənilmədən ortaya
çıxmışdır. Öncədən
hazırlığı getməyən köçdə ata baladan ayrı düşmüşdü, oğul anadan, qardaş bacıdan xəbərsiz
qalmışdı. Dağlarda qaçaq düşən, min
bir əziyyət ilə yollarda
vuruşa-vuruşa Türkiyəyə pənah
aparan Cümhuriyyət fədailəri ilk vaxtlar Qarsda,
İqdırda məskən salsalar da, bir çoxu
burada çox tab gətirə bilməmişlər. Keçmiş Cümhuriyyət zabiti, sonra isə Türkiyə ordusunda
xidmətə qəbul olmuş Gülməmməd
ağa Gülməmmədovun (Mehmet Kazak) köməyi
sayəsində tezliklə buranı tərk edərək
"müvəqqəti olaraq" Amasyaya qohumlarının yanına getmişdilər.
Türkiyədə yaşanan milli istiqlal mücadiləsində
yüzlərcə Azərbaycan türkü
də iştirak etmişdir.
Ən çox şərq cəbhəsində
rus dilini bilən
zabitlər hərbi mükəlləfiyyətə daxil edilmişdirlər. Lakin
burada onlar sözün əsl mənasında qan ağlayaraq iztirablar içərisində
yaşamışlar. Oğlunun,
qızının, ailəsinin onun
ucbatından Azərbaycanda zülmlər çəkdiyinə
dözə bilmirdilər. "Vətən xaini"nin ailə üzvü olması səbəbilə
sorğu-sualsız güllələnmə, ən yaxşı
halda ilan mələşən
düzlərə sürgün edilmə xəbəri
ildırım sürəti ilə Amasyaya
çatırdı. Göz yaşları
tökərək "Ay Vətən, ay balam, ay
anam sənə qurban"
söyləyərək ağılar deyərmiş dağ əzəmətli kişilər
Danışan canlı şahidlər
Həmin zülmü yaşayan
kişilərdən biri də Qazaxın
Yuxarı Salahlı kəndindən qaçaq
düşərək İqdıra, oradan da Amasyanın Uzunoba kəndinə
köç etmiş
Şahvələt Kazak olmuşdur.
Onun oğlu Amasya Bələdiyyə Məclisinin üzvü, mühəndis Türker
Kazakın evində qonaq olarkən
atasının 1976-cı ildə lentə alınmış səs
yazısına qulaq asdıqca sanki ürəyin bu dəqiqə
dayanacaq düşünürsən. Vətən
həsrəti, ana yanğısı, qardaş sevgisi, yurd naləsi bir-birinə
qarışıbdır bu səsdə. Öz dilindən qopan bir bayatını da sizinlə
bölüşürəm:
Əzizinəm qarayazı,
Ağ kağızda qara
yazı,
Cənnətin bir guşəsidir
Kür üstündə Qarayazı.
Türkər bəy
danışırdı ki, onlar hər gün qulaqları səsdə,
gözləri yolda yaşadılar ki, Şura hökuməti
yıxılacaq, qapılar açılacaq və onlar
yaxınlarına qovuşacaqlar. Çox maraqlıdır ki, həmin
insanların əksəriyyəti 80-90 yaşa kimi
yaşadılar (yəqin, onları vətən həsrəti
yaşadırmış). Ən üzücü isə odur ki,
onlar 1990-cı ildə sərhədlər açılanda
artıq çox qocalmışdılar, Azərbaycana gələ
biləcək durumda deyildilər. Ölməmişdən
öncə vəsiyyət edərək Azərbaycandan torpaq gətirilməsini
və ölərkən gözlərinin vətən
torpağı ilə yumulmasını istəyirmişlər.
Həmin kişilərin övladları da Azərbaycana
çox bağlılıqları ilə seçilirlər.
Orxan Kayıhanın, Alparslan İşıklının,
İbrahim Yıldırımın, Türkər Kazakın və
digərlərinin Azərbaycanı necə bir coşqu ilə
sevmələrinin şahidi oldum.
Əslən Qazaxın
Daş Salahlı kəndindən, Türkiyə Böyük
Millət Məclisinin millət vəkili olmuş,
hüquqşünas Orxan Kayıhanla (Nəsib bəy Miralayevin
oğlu) maraqlı söhbətlərim olurdu (Orxan bəyin mənsub
olduğu Miralayevlər soyuna ruslar Azərbaycanda faciələr
yaşatmışdı). O söylədi ki, Türkiyədə
yaşadıqlarına görə azərbaycanlılar Azərbaycanda
yaşayan əqrəbaları ilə əlaqə saxlamaqla
onlara əziyyət vermək istəmirdilər. 1940-60-cı
illər arasında Sovet ÇK-ları tərəfindən
onlarca Azərbaycan türkü qətlə yetirilmişdi. Buna
görə də Sovet Xüsusi Kəşfiyyat
orqanlarının əməkdaşları tapa bilməsin deyə,
Amasyaya gedən Azərbaycan mühacirlərindən çoxu
orada müxtəlif vasitələrlə öz ad və
soyadlarını dəyişdirmişdilər.
Tanınmalarından ehtiyat edərək Azərbaycanda qalan əqrəbaları
haqqında isə heç yerdə danışmırdılar.
Son nəticədə isə onlar öz soy-kökündən
uzaq düşərək qarşılıqlı olaraq
unudulurdular. "Evdə bizə
tapşırmışdılar ki, məktəbdə, yeməkxanada,
evdə pəncərə qarşısında oturmayın. Gecələr
küçəyə çıxmayın. Və bu kimi
qorxudan xəstəlik gətirən yüzlərcə
qadağalı tapşırıqlar verirdilər. Bu buna görə
Azərbaycandakı qohumlarına da məktub yaza bilmirdilər
ki, orada onları incidəcəklər", - deyə Orxan bəy
söylədi.
İstanbul Universiteti Cərrah
Paşa Tibb fakültəsinin professoru, plastik-cərrah
İbrahim Yıldırım Amasyada və Türkiyədə
yaşayan Azərbaycan əsilli türklərin əksəriyyətinin
keçmişi haqqında çoxlu məlumata sahibdir. Cümhuriyyətimizin
qurucularına dair çoxlu sayda araşdırmaları və
kitabları çap olunub. Bu sahədə olan
araşdırmaları ilə tanış olduqca bu zəka
sahibi haqqında düşüncələrim daha dərinlərə
işləyirdi. Bu tarixi bilgilərin sehrindən
çıxmaq üçün İbrahim bəy söhbətdə
daha çox uşaqlıq xatirələrindən
danışdı. İ.Yıldırım "mən körpə
uşaq olan zaman nənəmin yanğılı
bayatıları məni öz ovsununa salırdı, nənəm
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatını
yaxşı bilirdi. Mənə ilk dəfə öyrətmiş
olduğu şeirlər və bayatıları hələ də
unutmamışam " söyləyir.
İkinci Dünya
savaşında döyüşən cəbhədən və
ya əsir düşərgələrindən Amasyaya
qaçmış azərbaycanlılar da müəyyən say
təşkil edirlər. Hətta əsir düşmüş,
lakin müharibədən sonra Azərbaycana geri qayıtmaqdan
imtina etmiş, Avropada yaşayan Azərbaycan türklərindən
bəzisi 1947-1949-cu illərdə Türkiyəyə keçərək
Amasyadakı qohumlarına qovuşmuşlar.
Bu gün müstəqil
və suveren Azərbaycanımızda
yaşadığımıza, qardaş Türkiyə ilə əlaqələrin
və gediş-gəlişin asan olmasına görə Ulu
Tanrıya çox minnətdarıq. Azərbaycan-Türkiyə
əlaqələrinin inkişafında və
bügünkü sağlam formaya gətirilməsində
yuxarıda haqqında oxuduğumuz o cəfakeş insanların
misilsiz əməkləri isə unudula bilməz. Onların
ölməz ruhları qarşısında hər bir Türk
övladının ən azından bir mənəvi borcu
vardır.
Yusif
Afşar, Fəlsəfə doktoru
Şərq.-
2011.- 22 sentyabr.- S. 12.