Gərək hər şeyi necə var, eləcə
də danışasan
Xalq şairi, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı Süleyman Rüstəmin bu müsahibəsi
24 il öncə "muraz üstə olan" "Gənclik"
jurnalının ilk sayında, ön səhifələrdə
tarixiləşib. 1988-ci ildə mili azadlıq davası
başlasa da, Azərbaycan hələ də SSRİ-nin tərkibindəydi
və Süleyman Rüstəm də sovet ədəbiyyatının
ən azı 60 il önündə məğrurla irəliyə
addımlamışdı. Təmiz, saf ana dilində
yazdığı şeirləri, poemaları bütöv bir nəslin
ədəbi tərbiyəçisi funksiyasını
daşımışdı. Kim nə düşünür, nə
deyir, desin, Süleyman Rüstəm "Ana və
poçtalyon"u ilə yaddaşlarda qalacaq, Cənub həsrətli
şeirləri ilə bizi bütövlüyə səsləyəcək.
Sovet dövrünün bu azman sənətkarının
müsahibəsi ömrünün son illərində qələmə
alınıb və tamam başqa rakursdan oxuculara təqdim
olunub. Məti Osmanoğlunun yazıya
köçürdüyü bu söhbətdə 37-ci ilin
repressiyalarına, o dövrün ədəbi-siyasi
ab-havasına toxunulub. Ən maraqlısı odur ki,
qanlı-qadalı illərdən salamat çıxan
Süleyman Rüstəm o illərə qiymət verir. Oxucular
üçün maraqlı olacağını nəzərə
alıb, müsahibəni kiçik ixtisarlarla dərc etməyə
qərar verdik. Buyurun,
oxuyun.
- 20-30-cu illər gəncliyinin, o illərdə nəşr
olunan gənclik mətbuatının ictimai və mədəni
həyatımızda baş verən yüksəlişlərdəki
tarixi xidmətləri haqqında çox yazılıb. O illərin
təcrübəsi, həqiqətən, bizdən ötrü
zəngin örnəkdir. Təsadüfi deyil ki, bugünkü
nailiyyətlərimizdən, həmçinin
qarşımızda duran vəzifələrdən,
rastlaşdığımız bir sıra çətinliklərdən
söhbət açarkən istər-istəməz o illəri
yada salır, bu günümüzlə nisbətən yaxın
keçmişimiz arasında müəyyən müqayisələr
aparırıq. Məncə, belə də olmalıdır.
Çünki bugünkü irəliləyişlərimizin də,
bəzi sahələrdəki səhvlərimizin, çətinliklərimizin,
ləngiməmizin də irsi qaynaqları var. Niyə bu məsələ
üzərində geniş dayanıram?
Çox təəssüflər olsun ki, xatirələrdəki,
yaddaşlardakı tariximizlə bizə - bugünkü gəncliyə
kitablardan öyrədilən tarix arasındakı fərqlər
böyükdür. Bəlkə də bu gün yaddaş
anlayışına marağın xüsusilə güclənməsi
səbəblərindən biri də budur. Biz yaddaşımıza
yadlaşdıqca ictimai həyatdakı yerimiz, cəmiyyətdəki
mövqeyimiz də daralır. Keçib gəldiyimiz tarixi yolu
bütün rəngləri ilə, hər cür ziddiyyətləri
ilə ələyib ələkdən keçirmədiyimiz,
nailiyyətlərimizin haradan, səhvlərimizin nədən
irəli gəldiyini incədən-incəyə təhlil etmədiyimiz
üçün bəzi səhvləri bir qədər
başqa formada işimizdə, əməllərimizdə
yaşadırıq. Çünki nəyin düz, nəyin səhv
olduğunu, görünür, hələ tam mənasında
müəyyənləşdirməmişik...
- Bizim o illərdəki mübarizələrimizə,
qarşılaşdığımız mürəkkəbliklərə
göz yummaq olmaz. Bəlkə də indi sizə sadə
görünür, ancaq bizim keçib gəldiyimiz yol o qədər
də rahat olmayıb. O illəri xatırlayanda gərək hər
şeyi necə var, eləcə də danışasan. Biz o
vaxt yeri düşəndə müqavimətə də rast gəlirdik,
təhqirlə dolu imzasız məktublar da alırdıq. Ancaq
mübarizəmizdən qalmırdıq. Bizim əsas mübarizə
silahlarımızdan biri də komsomol mətbuatı idi.
Sovet hakimiyyətinin ilk illərində komsomolun orqanı
olan "Gənc bolşevik" qəzeti, "Komsomol"
jurnalı (bu jurnal 1931-ci ildə "Gənc bolşevik"
adlandırıldı) ədəbiyyata təzəcə gələn
gənclərin xalqa tanınmasında, yeni zəmanəmizin,
yeni yaranan proletar ədəbiyyatı ənənələrinin
təbliğ olunmasında necə böyük rol oynadı. Səməd
Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Mehdi Hüseyn, Rəsul Rza,
Məmməd Rahim, Osman Sarıvəlli ədəbiyyata məhz
gənclik mətbuatının sıralarından gəldilər.
Hələ 20-ci illərin əvvəllərində
komsomol sıralarında olan şairlər "Kommunist" qəzeti
yanında toplaşıb, qəzetin redaktoru, köhnə
bolşevik Həbib Cəbiyevin köməyi ilə "Gənc
qızıl qələmlər" cəmiyyətini təşkil
eləmişdik. Həmin cəmiyyətin rəhbərlərindən
biri də mən idim.
Biz komsomolçular "Qızıl qələmlər"i
yaradarkən, sosialist varlığının əleyhinə
gizli fəaliyyət göstərən bir sıra millətçi
ruhlu, müsavatçı düşüncəli adamların
təsirinə düşən gənclər də Sabir
kitabxanasında "Yaşıl qələmlər" təşkilatı
yaratmışdılar. Onlar burada "Yaşıl yarpaq"
adlı divar qəzeti də buraxırdılar.
Mikayıl Müşfiqi, Məmməd Rahimi, Almas
Yıldırımı "Yaşıl qələmlər"
təşkilatından ayırıb, "Qızıl qələmlər"ə
gətirən mən oldum. Almas Yıildırım qəribə,
sadəlövh bir cavandı, ancaq gözəl şair idi.
"Gənc işçi"də, "Maarif və mədəniyyət"də
üç-dörd şeiri də çıxmışdı
və hamının diqqətini cəlb eləmişdi
O vaxtlar "Qızıl qələmlər" təşkilatının
Gəncədə, Naxçıvanda, Şəkidə
şöbələri vardı. Səməd Vurğun, Həmid
Araslı, Mir Cəlal, Əhməd Cəmil, Cahanbaxş Gəncədə
yaşayırdılar. Hətta orada bizim təşkilatın
"Qızıl Gəncə" adlı aylıq ədəbi-bədii,
siyasi-ictimai jurnalı da nəşr olunurdu
Çətinliklərimiz də çox idi.
İnanırsınızmı, mən Nərimanov adına Sənaye
Texnikumunda oxuyarkən bəzi müəllimlərimiz komsomol təşkilatının
işlərinə qəsdən mane olurdular. Deyirdilər ki,
guya komsomol tədbirləri, iclaslar tələbələrin təhsilinə
əngəl törədir. Bizə məktəbdə iclas
keçirməyə imkan vermirdilər. Dərsdən sonra
qapıları, pəncərələri bağlayıb, iclas
keçirir, divar qəzetinin nömrələrini
hazırlayırdıq. Mənim ilk şeirlərim də həmin
divar qəzetində çıxıb
20-ci, xüsusən də 30-cu illərin əvvəllərində
işlərimizi mürəkkəbləşdirən başqa
səbəblər də var idi. İndi adama qəribə gəlir.
O vaxt opera teatrının solistlərindən birini baş
repertuar komitəsinin sədri qoymuşdular. Həmin komitədə
kitabxanalardakı kitabları yoxlamaq üçün komissiya
yaratmışdılar. Mən də komissiyanın üzvü
idim. Bir gün Sabir kitabxanasındakı kitabları
"yoxlayırıq". Yəqin bilərsiniz, köhnə
kitablar klassiklərimizin əsərləri, qədim əlyazmaları
"bismillahi-rəhmani-rəhim" kəlamıyla
başlayır. O, bu kitablardan hansını əlinə
götürür, qışqırır: -
"Yandırılsın!" Mən Ruhulla Axundovla
danışdıqdan sonra bu cür "tədbirlərin"
qarşısı alındı.
Mahnı mətnlərini də o təsdiqləyirdi. Xanəndələr
Füzulinin şeirini oxuyurdular: "Yarəb, bəlayi-eşq
ilə qıl aşina məni!" Onu od
götürürdü:
- Net! Po-novomu nado! Po naşemu: "Yoldaş, bəlayi-eşq
ilə qıl aşina məni!"
Aləmdi, ey!
Bax, belə bir mürəkkəb şəraitdə
proletar ədəbiyyatının layiqli nümunələrinin
yaradılması, nəzəri əsaslarının işlənilməsi
o vaxtın cavanlarının üzərinə
düşürdü... Qəribə bir canlanma, oyanış
var idi o illərdə...
- Süleyman müəllim, imkan tapdıqca mən də
20-30-cu illərin mətbuatını vərəqləyirəm.
O dövrdə, həqiqətən, gəncliyin ictimai
mövqeyi çox fəal olub. Gəncliyə inam, etimad da
güclü olub o illərdə. Gənclər məsul vəzifələrdə
çalışır, proletar ədəbiyyatının
problemləri ilə bağlı mətbuatda müzakirələr
keçirir, duskussiyalar açırdılar. Məsələn,
"Gənc işçi" qəzetinin 1931-ci ildə
proletar ədəbiyyatının vəzifələri, sənətkarlıq
problemləri ilə bağlı təşkil etdiyi müzakirədə
iştirak eləyən M.Hüseynin 22, R.Rzanın 21
yaşı vardı. Özü də o vaxt onlar ədəbi və
ictimai mühitdə artıq tanınmışdılar.
(İndi mənim yaşıdlarımın, yaşı otuzu
haqlayan və ötən gənclərin qarşısında
iş, mənzil problemləri kəskin şəkildə durur,
bir çox gənclərin yazıları "bəxtləri
gətirəndə" mətbuatda çap olunur.
Görünür, gəncliyə olan
inamsızlığın nəticəsidir ki,
Yazıçılar İttifaqının nəinki komsomol
yaşlı, hətta 32 yaşdan aşağı bir
üzvü belə yoxdur).
Mən səmimi şəkildə inanıram ki, 20-ci illərdə
və 30-cu illərin əvvəllərində sizin
apardığınız mübarizələr bütün
ifrat meylləri ilə bərabər, siyasi üfüqləri
tünd olan ədəbiyyat meydanının davası,
M.Hüseynin təbirincə desək, "ədəbi
döyüşlər" idi. Mən buna inanıram. Ancaq
ağsaqqallarla söhbətlərdə həmişə
özümdən asılı olmayaraq, beynimdə bir sual
oyanır: görəsən, həmin kəskin mübarizələr
dövründə hadisələrin 37-ci il dəhşətlərilə
nəticələnəcəyi, "ədəbi
döyüşlər" meydanına günahsız qanlar
töküləcəyi ağlınıza gəlirdimi?
- Dəhşətdi o illər! Nə deyim? 37-38-ci illər
qabaqcadan heç kəsin ağlına gələ bilməzdi.
Mənim kimi adam... Mənim özüm nə əzablar çəkmişəm...
1937-ci ildə məni M.Əzizbəyov adına Akademik
Dram Teatrına direktor təyin eləmişdilər. Bu necə
olmuşdu? Tuthatut dövrü idi. Məni Mərkəzi Komitəyə
çağırıb dedilər ki, sən teatra direktor
göndərilirsən. Dedim, mən ora getmək istəmirəm,
ikincisi də teatrın direktoru var, işləyir. (Teatrın
direktoru Əli Rəhimov adlı çox yüksək
savadlı alim bir adam idi, əvvəllər "Kommunist" qəzetində
redaktor müavini işləmişdi).
- O, sabahdan yerində olmayacaq!..
Elə gəldim, səhərəcən yata bilmədim.
Məni hara göndərirdilər? Gözəl, istedadlı
artistlərimiz dalbadal həbs olunurdular... Abbas Mirzə Şərifzadə
kimi aktyoru nəyin üstündə tutmuşdular? Onun Tehranda
bir qardaşı yaşayırdı. Oradan Abbas Mirzəyə
məktub göndərmişdi, - "nə var, nə yox, kefin
necədir?" Vəssəlam. Abbas Mirzə bunun üstündə
getdi...
Kazım Ziya. Ədəbiyyatı, xüsusən
poeziyanı çox gözəl bilirdi. Tofiq Fikrətin, Əbdülhəqq
Hamidin şeirlərini əzbərdən söyləyirdi. Bəzi
artistlərə təxəllüs verərdi. Onu da bunun
üstündə tutdular...
Tanaylidi adında Tiflisdən gəlmə, yaşlı
bir aktrisa vardı. Əla sənətkar idi, xarakter rolları
çox gözəl oynayırdı. Onu nəyin üstündə
tutdular?
Mirzağa Əliyevin sabiq arvadı Tehrandan gələrkən
səfərüstü bir neçə gün Bakıda
qalmışdı. Artistlər də onun şərəfinə
qonaqlığa toplaşırlar. Burada Tehrandan gələn
qadın məclisdəkilərə tütün paylayır.
Tanaylidi də çəkən idi. O, pay verilən
tütünü tərifləyir:
- Bəh-bəh! Adə, tütün deyəndə budu.
Yoxsa bizimki? Zibildi, çəkmək olmur...
O qadın da bu sözün qurbanı oldu...
Hansını deyim?
Teatrda bir-iki
istedadsız artist var idi. Şöhrət
qısqanclığı ucbatından yoldaşlarından hey
material yazırdılar... Neçə dəfə mən
onları yığıb yalvarmışdım ki, bəsdi,
teatrı dağıtmayın...
Bir də
görürdün hansısa qəzetdən zəng vurdular:
- Sizdə xalq
düşmənlərinin ifşası məsələsi
çox zəif gedir!
Adam tutdurmaq
üçün bizdən hesabat istəyirdilər. Dəhşət
idi!..
Bu yaxınlarda Teymur
Miralayev adında bir nəfərin Səməd Vurğunun
"Vaqif" dramının necə yaranması ilə
bağlı "xatirəsini" oxudum. Görkəmli adamlar
haqqında yalan yazmaq ayıbdır. Gərək mətbuat da
belə şeylərə yol verməsin... "Vaqif"in necə
yaranması haqqında xatirələrimi yazmışam,
yaxınlarda çapa verəcəyəm.
Bu əsər necə
yarandı? 28-ci ilin əvvəlləri, tuthatut dövrü
idi. Hansı dramaturq tutulub, əsərini oynamağa icazə
vermirdilər. Hətta tutulanların Şekspirdən,
Şillerdən, başqa klassiklərdən elədikləri tərcümələri
də göstərməyə qoymurdular. Mərkəzi Komitəyə
zəng elədim ki, Şekspirin, Şillerin xalq düşmənçiliyinə
dəxli yoxdur, onlar dünyanın bütün teatrlarında
oynanırlar. Bundan sonra bəzi əsərləri repertuarda
saxlamağa icazə verdilər. Tamaşaya qoymağa əsər
tapılmırdı. Mirzə İbrahimovun mükafat
almış bir əsəri vardı - "Həyat". Ədil
İsgəndərovla, aktyorlarla bir yerdə işləyib, o əsəri
tamaşaya hazırladıq.
Aleksandr Tuqanov məsləhət
gördü ki, gən yazıçıları teatra cəlb
etmək lazımdır. Gənclərin
yaradıcılığı ilə maraqlandı. Mənə
dedi ki, cavan yazıçılar haqqında məlumat ver, məktubla
onlara rəsmi müraciət eləyək. Mən Səmədin
adını çəkdim, dedim ki, onun əsərlərində
dramatizm güclüdür, o, səhnəmiz üçün
layiqli əsər yaza bilər. O vaxta qədər Səməd
teatra nadir hallarda gələrdi. Bir gün gördüm Səməd
gəlib, əlində də məktub:
- Ayə, bunu sənmi
yazdırıbsan?
Mən
özümü bilməzliyə vurdum:
- Nədi o? Mənim xəbərim
yoxdur...
- Tuqanov göndərib,
yazır ki, əsərlərində dramatizm var. Teatr
üçün dram əsəri yazmağımı xahiş
eləyir...
Bundan sonra Səməd
teatrla əlaqə saxladı. 1938-ci il aprel ayının 4-də
isə "Vaqif" dramını latın əlifbası ilə
makinada çıxarılmış halda bizə təqdim elədi.
Elə həmin gün Səmədə təcili pul lazım
idi. Baş repertuar komitəsinin sədri, mənim orta məktəb
yoldaşım Mahmud Mahmudova zəng vurub xahil elədim ki, əsərin
tamaşaya qoyulmasına elə bu gün icazə versin. Bədii
şurada oxunmadan əsərin teatrda göstərilməsinə
icazə verildi. M.Mahmudovun qol çəkdiyi, möhür
vurduğu nüsxələrdən biri indi də məndədir.
1938-ci ildə Ədil
İsgəndərov əsəri tamaşaya hazırladı və
"Vaqif" həmin il səhnəmizdə göstərildi...
- Süleyman müəllim,
30-cu illərin ortalarına doğru ədəbiyyatda Stalinin
adı sıx-sıx çəkilməyə başlayır,
hər şey onun adıyla bağlanır... Bu proses necə
başlandı? Bunu yazıçılara
"yuxarıdanmı" tapşırırdılar, yoxsa ədəbiyyat
özü bir illüziyaya qapılmışdı?
- Nə deyim? Biz səmimi
şəkildə ona inanırdıq.
Söhbətlərdə,
mətbuatda ölkədəki canlanma, sənayeləşmə
sahəsində əldə olunan nailiyyətlər onun
adıyla bağlanır və bizim çoxumuzda istər-istəməz
ona güclü bir inam yaranırdı. O, xalqın təsəvvüründə
müqəddəs bütə çevrilmişdi.
Sonralar mətbuatda
Stalinin törətdiyi cinayətlər haqqında mənim də
şeirim çıxıb...
- Həm mərkəzi
mətbuatda, həm ayrı-ayrı milli ədəbiyyatlarda, eləcə
də bizim ədəbiyyatımızda sizin
xatırladığınız o mürəkkəb dövrdən,
şəxsiyyətə pərəstiş illərinin dəhşətlərindən
bəhs eləyən əsərlərdə Stalinin adı
tez-tez çəkilir, onun əməlləri təhlil olunur.
Son vaxtlar mərkəzi mətbuat səhifələrində
Stalinin əməlləri ilə bağlı sənədli
yazılara da geniş yer verilir. Bununla bağlı məni bir
məsələ düşündürür. Məlum həqiqətdir
ki, o illərdə bizim respublikadakı hadisələrin
başında bilavasitə Stalin durmurdu. Stalinin dediklərini
özünün anladığı şəkildə yerinə
yetirən Mircəfər Bağırov idi.
Onun əməllərindən
bəhs eləyən ən gözəl əsərlərdə
nədənsə bu ad açıq verilməyib. Həmin əsərlərin
ləyaqətini şübhə altına almadan deməliyəm
ki, Mircəfər Bağırovun adını Mehdi Hüseyn
"Yeraltı çaylar dənizə axır"
romanında Mollayev, Rəsul Rza "Qızılgül
olmayaydı" poemasında Mircəlad, İsa Hüseynov
"İdeal" romanında Mirqəzəb kimi göstəriblər.
Sizcə, Mircəfər
Bağırov haqqında sənədli əsərlərin
yaranması vaxtı çatmayıbmı? Nə vaxta qədər
"cəllad" adlandırdığımız adamın
adını xalqdan gizlədəcəyik?
- Cəllad adı ona
yaraşır... İndi xatirələrim üzərində
işləyirəm. Bu xatirələr təxminən iki cild
olacaq. Orada onun adını açıq-aydın göstərirəm...
Bu adam özü deyərdi:
"Bizə Qubada "dəli seyidlər" deyərlər.
Dəliliyim tutanda mən atamı da tanımıram.
Özünüzü məndən gözləyin!" Bax o,
belə adam idi...
Onun vaxtında bir
müddət mən də Mərkəzi Komitədə işləmişəm.
Sonra birtəhər oradan aralandım. Mərkəzi Komitənin
katibləri oranın başqa işçiləri əvvəlcə
Mircəfərin katibəsi Novikovaya zəng eləyirdilər.
- Nu kak seqodnya nastroenie
Xozyaina?
Əgər Novikova desəydi
ki, "U neqo seqodnya xoroşye nastroyeniye", gedib öz xeyir
işlərini düzəldir, vəzifəyə adam
qoydururdular. Ancaq eşidəndə ki, "U neqo seqodnya
oçen nevajnoye nastroyenie" kimi yıxmaq istəyirdilərsə,
gedib yıxırdılar. Mən orada qala bilmədim.
1938-ci ildə Səmədlə
məni yanına çağırtdırmışdı.
Getdik ki, Topuridze NKVD-nin o vaxtkı rəisi də
yanındadır. Səməd irəli yeriyib əl qatdı:
- Salam, yoldaş
Bağırov...
- Çək qanlı
əlini! Mənə uzatma! Oturun görüm.
Çaş-baş
halda əyləşdik.
- Stolun üstündəki
papkaları görürsünüz? Bunlar sizin
"delo"larınızdır. Sizi aparmaq istəyirlər.
Dedim: əvvəl çağırıb özüm dindirim,
sonra aparsınlar.
Qarşısındakı qovluqları açıb
oxumağa başladı. Ağıla, məntiqə
sığışmayan şeylərin hamısı orada
yazılmışdı. "İttihamlardan" biri bu idi ki,
guya biz Hacıkənddə, diviziya komandirinin yanında "zərərli"
söhbətlər eləmişik...
Özü də
bilirdi ki, dediklərinin heç biri ağılkəsən
deyil:
- Ordakılar belə
deyirlər!..
"Ordakılar" -
tutulan yazıqlar da işgəncənin, döyülməyin
qorxusundan bunlar nə tələb eləyirdilərsə, onu təsdiqləyirdilər...
Mən söhbəti
yayındırmaq üçün şikayətləndim ki, bəs,
yoldaş Bağırov, Səməd Vurğun, mən və Məmməd
Rahim Şota Rustavelinin "Pələng dərisi geymiş pəhləvan"
poemasının tərcüməsi üzərində işləyirik.
Ev şəraitimiz pisdir. Mümkünsə, göstəriş
verin, bizə normal yaradıcılıq şəraiti yaratsınlar...
- Şərait? Ha...
ha... Sizin yeriniz bilirsən hardadı? Dəniz kənarındakı
padvalda! Çıxın gedin...
Bundan sonra çoxunun
bizə münasibəti dəyişdi. Kommunist küçəsindəki
fotoqraf vitrinlərində şəkillərimiz vardı,
çıxarıldı. Adə, bu nə işdi?!.
Mən
Pirşağıda bağ tutmuşdum, orada işləyirdim.
Arvada dedim: ay arvad, belə hadisə olub, gəlib məni apara
bilərlər. Ancaq onu bil ki, mən təmiz adamam, hökumət
qarşısında günahım yoxdur. Yəqin "orda"
yoxlayandan sonra buraxarlar (Söz idi deyirdim, kim idi "ordan"
adam buraxan?!.
Əli Məmmədov
da Yazıçılar İttifaqının sədri idi.
Günlərin bir günü görürəm ki, şoferi
Andreyi mənim dalımca Pirşağıya göndərib:
Əli Məmmədov deyir ki, bir
qoyun alıb kəsdirəsən. Sabah qonağımız
olacaq.
Kimdi qonaq?
Bilmirəm.
Sabah gəldilər. Görürəm
Vladimir Luqovskoy. O vaxt Azərbaycan poeziyası
antologiyasını hazırlamaq üçün Bakıya gəlmişdi.
Əli Məmmədov məni təbrik elədi ki, sizdən təhlükə
sovuşdu. Luqovskoy Səmədlə səni Bağırova tərifləyəndə
o da qayıtdı ki, mənim rəhbərliyimlə
yazıb-yaradırlar... Yalançı Bağırov
özünü Luqovskoyun yanında şirin salmaq
üçün bizi ondan da artıq tərifləmişdi.
Şeir, sənət onun vecinə deyildi...
Bir dəfə (bu
müharibə vaxtı olmuşdu) bizi yenə Mərkəzi Komitəyə
- Mircəfərin yanına çağırdılar. Mən
bir az tez gəlmişdim. Gördüm ki, xalq artistləri
Hüseynağa Hacıbababəyovla Məmmədtağı
Bağırov büzüşmüş görkəmdə
onun qapısı ağzında dayanıblar. O saat başa
düşdüm ki, bunların başında nəsə var.
Sonra Üzeyir Hacıbəyov, Məmməd Səid Ordubadi, Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Mirzə İbrahim, Ədil İsgəndərov
gəldilər. Yığışdıq Mircəfərin
kabinetinə.
- Gördüz
qapının ağzındakıları? - Mircəfər
başladı. - Onlar söz yayıblar ki, faşistlərin vəhşilikləri
haqqında bizim qəzetlərdə yazılanlar,
danışılanlar doğru deyil. Almanlar mədəni
xalqdır, onlar adam qırmazlar... İkisinin də
"delosu" hazırdı, budu, stolumun üstündə.
Onları tutmuq istəyirlər. Çağırdım sizi
ki, görüm fikriniz nədir...
Bizi bir-bir dindirməyə
başladı. Mən təklif elədim ki, onların özlərinin
də bu söhbətdə iştirak eləmələri
yaxşı olar. Bəlkə, yazılanlar doğru deyil?
Teatrda direktor işləmişəm, oranın halına bələdəm.
Bəzi istedadsız adamlar şöhrət üçün,
ad üçün öz yoldaşlarının
ayağının altını qazır, böhtan atır,
yalan material verirlər...
Nəsə, göstəriş
verdi ki, onlar içəri gəlsinlər. Məmmədtağı
Bağırov içəri girəndə aman diləmək
ümidilə yazıq bir görkəmdə əlini ona
sarı uzadıb qəzəl oxumağa başladı:
Canlar verib sənin kimi
canana yetmişəm...
- Çto on qovorit?!
Dedik ki, bəs
Füzulinin qəzəlini söyləyir. Əlini havada yellədi,
- yəni bəsdi, qurtar!
İndi hərəmiz
bir yolla dil töküb çalışırıq ki, bu
yazıqları azad eləyək. Mircəfər birdən
üzünü Məmməd Səid Ordubadiyə tutdu:
- Son söz! Son təklif
sənindir!
- İkisi də
güllələnsin!
Hamımız məəttəl
qalmışıq. Mircəfərin qəhqəhəsi
otağı başına götürüb:
- Durun, hamınız
çıxın gedin!
Bayırda Məmməd
Səidin üstünə düşdük ki, o nə təklif
idi elədin?
- Mən onun xasiyyətini
hamınızdan yaxşı bilirəm. Əgər onların əfv
olunmasını xahiş eləsəydim, yəqin ki, mənim
sözümün əleyhinə gedib, bunları
tutduracaqdı. Özüm qəsdən elə dedim ki, bəlkə
bu yazıqları buraxa...
-Məhkəməsindən
təxminən iki ay əvvəl onu Moskvaya çağırmışdılar.
Ancaq törətdiyi cinayətlər barədə hələ
ki, mətbuatda rəsmi məlumat verilməmişdi. Onda mən
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin
redaktoru idim. Mənim göstərişimlə redaksiya məqaləsi
hazırladıq və həmin məqalədə Mircəfər
Bağırovun cinayətkar siması göstərilirdi.
Düzdür, bu yazı söz-söhbətə də səbəb
oldu, ancaq biz öz sözümüzü demişdik.
Bizim gözümüz
nələr görüb? Düz deyirsiniz, Mircəfər
Bağırov haqqında daha ətraflı, obyektiv tarixi həqiqətlər
yazılmalıdır...
Yaddaşım necədir,
sizin qarşınızda məni utandırmır ki?
- Çox
yaxşıdır, maşallah!
- Yaddaşımda
çox şeylər yaşayır. Arada bir az məni pərt
eləmişdi. Vaxtında üstünə
düşdüm... Lazım olanda arxivimdəki sənədlər
də dadıma çatır. Ancaq bilirsən nələrim
gedib?..
Moskvada oxuyanda Ruhulla
Axundovla məktublaşırdım. Ruhulla tutulanda onun məktublarını
öz əlimlə təndirdə yandırdım. Arada söz
çıxartmışdılar ki, Nazim Hikmət Türkiyədə
öz mövqeyini dəyişib. Onun məndə nə qədər
məktubları var idi, - ələ keçəcəyindən
ehtiyat eləyib, onların da hamısını od vurub
yandırdım...
Gərək xatirələrimi vaxtkən
yazıb tamamlayım.
Bu söhbəti hazırlamaq
üçün Süleyman Rüstəmin
görüşünə gedərkən (şairin evində
görüşməliydik) məhəlləmizdəki evlərin,
iş yerimin daman tavanları gözümün önündən
çəkilmirdi. Oktyabrın əvvəlləri Bakıda bərk
yağarlıq idi, neçə gün idi ki, ara vermədən
elə hey yağırdı. Mənə elə gəlirdi ki,
hara gedirəmsə, damır. Avtobusdan, taksidən,
qarşıma çıxan sevincli, kədərli üzlərdən...
Görünür, bu hiss məni ona görə tərk eləmirdi
ki, Azərbaycan SSR Ali Sovetinin sədri, Ali Sovetin deputatı
Süleyman Rüstəmin görüşünə gedirdim. Nə
bilim, bəlkə?...
Öz halıma da
yaxşı bələdəm, yəqin ki, bu haqda ona heç
nə deməyəcəkdim. Demədim də. Ancaq şairlə
ilk söhbətimiz elə həmin mövzuda oldu. Söhbəti
onun özü saldı:
- Ay balam, heç kəs
inanmaz ki, Süleyman Rüstəmin evindən damır. - Əli
ilə tavanı göstərdi. - Gəlib düzəldən
yoxdur...
- Süleyman müəllim,
sizin xatirələrinizi dinlədikcə, istər-istəməz
mən bir şey haqqında da düşünməli oldum:
1937 və sonrakı illərin haqsız itkiləri haradasa
günümüzün qarşısına çıxan
çətinliklərdə də özünü göstərir.
Yəni ziyalıların məhv edildiyi bir vaxtda istər-istəməz
orada boşluq-vakuum yaranır və təbii ki, vakuumu da
çox zaman istedadsızlar doldurur. Günümüzə izləri,
əks-sədası çatan o dəhşətləri bilmək,
elə günümüzün məzmununu dərk eləmək
üçün gəncliyə çox lazımdır.
Bütün bunları öyrənmək üçün də
bağışlayın, sizə çox əziyyət verdim,
vaxtınızı aldım...
- Niyə ki? Məndən
ötrü də maraqlıdı. Keçmiş günlərə
səfər elədik.
Mən o gün
Süleyman Rüstəmə çox suallar verə bilərdim.
Çünki "sözümüz tuturdu". Özüm də
bilmirəm ki, bəzi şeyləri ondan niyə
soruşmadım. Şairin Təbriz köynəkli
ağrılarını isə özüm bilə-bilə
oyatmadım...
Məti Osmanoğlu.
Şərq.- 2012.- 7 aprel.- S. 15-16.