Ünvanlı sosial
yardımların miqdarı artırılacaq
Ekspertlərə
görə, əsas diqqət aztəminatlı ailələrin
sosial reabilitasiyasına yönəldilməlidir
Vüqar Bayramov: "Bu, bütövlükdə ünvanlı sosial yardım proqramının mahiyyətində
ciddi dəyişikliyə gətirib
çıxarmayacaq"
Ruslan Atakişiyev: "Sosial yardımların verilməsində şəffaflıq olmalıdır, ictimai nəzarət yaradılmalıdır"
MÖVZU:
"Qaçqın və məcburi köçkünlərin,
əhalinin sosial cəhətdən
qayğıya ehtiyacı olan təbəqələrinin
problemlərinin həlli ilə bağlı həyata
keçirilən tədbirlərin
işıqlandırılması"
Bu gün çoxlarını
maraqlandıran mövzulardan biri dövlətin aztəminatlı
ailələrə göstərdiyi yardımlardır. Dövlət
tərəfindən edilən belə yardımlar
sırasında ünvanlı sosial
yardım adlanan müavinətlər də
mövcuddur. Dövlət tərəfindən
hər il ünvanlı sosial
yardımın miqdarı artırılır. Bu
ilin sonunda da Milli Məclis 2013-cü
ilin büdcə paketini
təsdiq edərkən ehtiyac
meyarını 93 manata qaldırıb. Qeyd edək ki, 2011-ci il üzrə ehtiyac
meyarı 75 manat, 2012-ci il
üçün isə 87 manat
nəzərdə tutulmuşdu.
Ehtiyac meyarının
artırılması ünvanlı sosial yardımın orta məbləğinin
də artırılmasına təsir edəcək. Gələn
ildən Azərbaycanda sosial müavinət
və ünvanlı sosial
yardımların məbləğinin
artırılacağı barədə Əmək və əhalinin
sosial müdafiəsi nazirinin
müavini İlqar Rəhimov
deyib. O bildirib ki, Milli Məclis tərəfindən
təsdiqlənən gələn ilin
büdcə paketində ilkin ehtiyac meyarı 93 manatdan başlayaraq müəyyənləşdirilib:
"Bu da
ünvanlı sosial yardımın məbləğinin
artırılmasına və onu
alanların sayının genişlənməsinə təsir
göstərəcək. Əgər bu gün sosial
yardımın orta məbləği
100-110 manatdırsa, gələn ildən bu
məbləğ 120-130 manata qalxacaq. Bu gün 130 min ailə
ünvanlı sosial yardım alır".
İ.Rəhimov qeyd edib
ki, gələn il digər
ödənişlər kimi, sosial müavinətlərin də indeksləşdirilməsi
və artırılması nəzərdə tutulur:
"Sosial müavinətlərin bu gün 45 manat məbləğində olması onun orta məbləğidir.
Sosial müavinət alanların bir çoxu 80-100 manat məbləğində də alırlar. Bundan əlavə, Azərbaycanda ünvanlı
sosial yardım da mövcuddur. Az məbləğdə
sosial müavinət alan
insanlara əlavə ünvanlı sosial yardımlar vermək imkanı var". "Ünvanlı sosial
yardım haqqında" qanuna görə,
yardımın məbləği ehtiyac
meyarı əsasında müəyyənləşir. Ehtiyac meyarı - ünvanlı dövlət sosial yardımının təyin edilməsi məqsədilə
dövlət büdcəsi ilə birgə hər il üçün təsdiq
olunan həddir. Sosial
yardım bir il
müddətinə təyin edilir.
Amma Şərqi Avropanın nisbətən orta inkişaf etmiş ölkələrini götürsək, adambaşına verilən ünvanlı sosial yardımların həcmi bizdən orta hesabla 8-10 dəfə yüksəkdir. Ölkədə hər ailəyə ödənilən yardımın orta aylıq məbləği təqribən 108 , bir ailə üzvünə düşən orta aylıq yardımın məbləği isə 24 manatdır.
Bu baxımdan iqtisadçılar
hesab edir ki, həm yaşayış minimumunun həddi
artırılmalıdır, həm də ehtiyac meyarı
yaşayış minimumu səviyyəsində
olmalıdır. Yəni sosial
yardımı yaşayış minimumu ilə
eyniləşdirmək daha yaxşı olar.
Amma fərqli düşünən
ekspertlər də var. Onların fikrincə, ümumiyyətlə,
ünvanlı sosial yardımların verilməsi
get-gedə azaldılmalı və
dayandırılmalıdır. Əsas diqqətsə ailələrin
sosial reabilitasiyasına yönəldilməlidir.
Məsələn, xüsusən kənd yerlərində işçi qüvvəsi var,
amma iş yeri yoxdur. Öncə bu işlərə diqqət artırmaq
lazımdır.
Artıma münasibət bildirən
iqtisadçı Vüqar Bayramov ehtiyac meyarının
artırılması qərarını müsbət hal kimi dəyərləndirir:
"Bütün hallarda bu qərar ünvanlı sosial
yardım proqramı çərçivəsində verilən
yardımların məbləğinin artmasına gətirib
çıxaracaq. Hər adambaşına düşən
ünvanlı sosial yardım təxminən
5 manat artacaq.
Ünvanlı sosial yardım hesablanan zaman "ehtiyac meyarı" ilə ailədə hər
adambaşına düşən gəlir arasındakı ümumi fərq əsas götürülür.
Ailədə adambaşına düşən gəlir 40
manatdırsa, növbəti ildən etibarən ünvanlı sosial yardım çərçivəsində
əlavə 40 manat veriləcək"
İqtisadçının sözlərinə
görə, ehtiyac meyarının 1 manat artırılması
belə müsbət hal kimi dəyərləndirilməlidir:
"Lakin bu, bütövlükdə ünvanlı sosial
yardım proqramının mahiyyətində ciddi dəyişikliyə
gətirib çıxarmayacaq. Ehtiyac
meyarının artırılması belə indiki
qiymətlər əsasında real ehtiyac meyarı hesab edilmir. Problemin digər tərəfi
odur ki, müstəqil
hesablamalarda ölkədə ortaillik inflyasiya göstəricisinin
15 faiz təşkil edəcəyi əksini
tapıb. Dövlət Statistika Komitəsi
9, Beynəlxalq Valyuta Fondu
14,5 faizlik inflyasiya
proqnozlaşdırıb. Deməli,
ünvanlı sosial yardım proqramı
çərçivəsində adambaşına
artırılacaq 5 manat inflyasiya
tərəfindən artıq yeyilib".
İqtisadçı Ünvanlı Sosial
Yardımın (ÜSY) səmərəsinin
artırılması məqsədilə ehtiyac
meyarına dəyişikliklərlə yanaşı, bu meyarın yenidən hesablanmasını təklif
edir: "Mərkəzi Şərqi Avropa ölkələrində ehtiyac
meyarı həm dövlət qurumları tərəfindən
hesablanır, həm də dövlət müstəqil beyin mərkəzlərinə bu
yöndə hesablama aparmaq
istiqamətində sifariş verir. Müstəqil və dövlət
qurumlarının hazırladığı ehtiyac
meyarı əsasında sosial yardımlar üçün real ehtiyac meyarı qəbul edilir.
Qiymətləndirmələrimizə görə, indiki halda adambaşına
ehtiyac meyarı 100 manatdan
az deyil. Bu o deməkdir ki, ehtiyac meyarı 100 manata, hətta ondan da yüksəyə qalxmalıdır.
İqtisadi Resursların Öyrənilməsi
İctimai Birliyinin rəhbəri Ruslan Atakişiyev
ünvanlı sosial yardımın artırılmasını
müsbət qiymətləndirsə də, bu sahədəki
mövcud problemlərdən danışıb: "Məsələ
ünvanlı sosial yardıma cəlb olunan insanların, yəni
müraciət edən aztəminatlı ailələrin
seçim meyarları ilə bağlıdır. Proses ehtiyac sahibi ailələrin durumu
ilə, mənzil şəraiti ilə, evdə olan
adamların sayı və s. bu kimi meyarlarla
müəyyən edilir. Ünvanlı sosial yardım alanlar
içində həqiqətən çox
kasıb vəziyyətdə olanlar az deyil. Yəni
aldıqları yardıma həqiqətən ehtiyacları var. Amma daha çox
ehtiyac sahibləri var ki, onlar dəfələrlə
müraciət etmələrinə baxmayaraq,
istədikləri yardımı ala bilmirlər.
Əksinə, ünvanlı yardım alan
elə ailələr var ki,
onlar sahib olduqları əmlakları
gizlətmək yolu ilə, kimlərinsə
vasitəsilə həmin sosial
yardımı əldə edə bilirlər. Hesab edirəm ki,
sözügedən prosesdə şəffaflıq
olmalıdır, ictimai nəzarət
yaradılmalıdır. Həmin şəxslərin
seçilməsi və onlara
ünvanlı sosial yardımın verilməsi
ilə bağlı həyata keçirilən işlər nə
qədər təmiz aparılsa, saxtakarlıq halları olmasa, ümumi prosesin gedişində ciddi
problemlər olmaz. Məsələn, ehtiyac içində olan
elə insanlar var ki, onlara bəzi hallarda qədər sərhədlər, maneələr
qoyurlar ki, onlar get-gəldən bezib sosial yardım almaqdan vaz keçirirlər. Sanki
çalışırlar ki, insanlar bu sahəyə soyuq yanaşsınlar. Halbuki
həqiqi mənada onların dövlət tərəfindən
verilən maddi yardıma daha
çox ehtiyacları var.
Sosial yardımı almaqda
çətinlik çəkən aztəminatlı ailələrin
müraciət edə biləcəyi qaynar
xətt və sair üsullar
artıq heç bir
mahiyyət daşımır. Yəni problemi
həll etmək üçün bunlar kifayət etmir. Daha artıq iş
görülməlidir. Aztəminatlı ailələrlə
yaxından maraqlanan, onları təlimatlandıran
qurumlar, strukturlar
lazımdır. İlk növbədə ehtiyac sahibi insanların
problemləri öyrənilməlidir. Onlarla
yaxından əməkdaşlıq etmək
lazımdır".
Birlik rəhbəri deyir ki, ikinci
önəmli məsələ isə ehtiyac sahibi ailələrin
ünvanlı sosial yardım aldığı zaman həyata
keçirilən prosesin sadələşdirilməsidir:
"Bu cür ailələr qısa zaman ərzində
müraciət edə bilməli və onların sənədləşdirmə
işi sürətlə və sadə üsulla həyata
keçirilməlidir. Ehtiyac
içində olan ailələri bir neçə manat üçün yormaq
yaxşı hal deyil.
İnsanlıqdan kənardı".
R.Atakişiyev hesab edir ki,
ünvanlı sosial yardım bəzi hallarda ələbaxımlığa
gətirib çıxardır: "Amma bu ələbaxımlığın
aradan qaldırılması üçün də müxtəlif
yollar var. Məsələn, bu istiqamətdə
Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyi bir
sıra üsullar, planlar
həyata keçirib. Belə
ki, nazirlik
ünvanlı sosial yardım alan ailələrə aylıq verilən məbləği
bir yerə toplayıb, onlara
birdəfəlik maddi yardım verib ki, heç
olmasa, bu pulla həmin insanlar müəyyən
bir iş qura bilsinlər. Özlərini
dolandırsınlar. Çünki qurum da yaxşı bilir ki, ailələrin
aldığı aylıq yardım həddindən artıq kiçikdir, ehtiyacları ödəmir.
Düşünürəm ki,
sözügedən proses də seçmə
yolu ilə həyata keçirilməlidir.
Çünki elə insanlar
var ki, aztəminatlı
ailələr var ki, onlar ümumiyyətlə işləmək
qabiliyyəti olmayan adamlardır. Məsələn,
yaşlı qadınlar, əlil vətəndaşlar, valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqlar, sadəcə
bir valideynini itirmiş ailələr və s.
Təbii ki, bu
kateqoriyaların iş qurmaq,
çalışmaq imkanları olmur. Ona görə də onlar daimi sosial yardımla təmin
olunmalıdır".
İqtisadçının fikrincə,
başqa bir məsələ ünvanlı sosial
yardımın hesablanmasıdır: "Bu da ondan ibarətdir
ki, məsələn, bir sıra hallarda hər hansı ailə
başçısını itirmiş ailə və yaxud əlil
şəxslər bəzən müəyyən qaydada özləri
də işləməyə cəhd göstərirlər. Onların işləməklərinə görə,
bəzi hallarda sosial
müdafiə işçiləri həmin ünvanlara
edilən yardımı kəsməyə
çalışırlar. Əlbəttə ki,
bu cür vəziyyət
ehtiyac içində olan
həmin ailələri daha pis vəziyyətə salır. Yəni
aztəminatlı dediyimiz ailələr
özləri də müəyyən kateqoriyalara
bölünməlidirlər. Hesab edirəm,
məsələyə bu şəkildə
yanaşma daha düzgün olardı. Çünki
ehtiyac sahibi insanlar müxtəlif meyarlara
uyğun təyin oluna
bilər. Məsələn, elə qrup insanlar var ki,
onların iş qabiliyyəti var. Amma
çalışmaları üçün
iş yeri yoxdur. Bunları düzgün
anlamaq lazımdır. Fikrimcə, mövcud sahədə çox
ciddi işlər görülməlidir.
Yerlərdə, rayon bölgələrində,
ehtiyacı olmadığı halda sosial yardım düzəltdirənlər çoxdur. Bunları araşdırmaq, təmizləmək
lazımdır".
"Sosial Tərəqqi"
İctimai Birliyinin rəhbəri Elvin Əhmədov isə
ünvanlı sosial yardım sahəsində ciddi problemlərin
olmasını qəbul etmir: "Bir var iqtisadi göstəricilər,
bir də var zəruri iqtisadi göstəricilər. Faktiki olaraq hamı bilir ki, Azərbaycanda
aylıq əməkhaqqı 400 manata
yaxındır. Yəni minimum əməkhaqqının
93 manata qaldırılması
yaşayış minimumunun konkret göstəricisini əks elətdirmir.
400 manatın yanında kiçik rəqəmləri
nümayiş etdirmək və cəmiyyətdə
rezonans doğurmağa
ehtiyac yoxdur. Mənə
elə gəlir, o göstəriciləri
müəyyən etmək üçün
real göstəricilərə baxmaq lazımdır. Maliyyəçi kimi deyə bilərəm ki,
ünvanlı sosial yardımların ailələrə
çatdırılmasına heç bir problem yoxdur.
Proses kifayət qədər şəffafdır.
Real ehtiyac sahibləri
öz pullarını vaxtında əldə
edirlər".
İqtisadçı hesab edir ki, əgər
Azərbaycan indiki templə inkişaf etsə, yoxsulluq səviyyəsi
aşağı ensə, artıq heç kim ünvanlı
sosial yardım almayacaq: "Yəni buna artıq ehtiyac
olmayacaq. Bu da olduqca təbii prosesdir".
İsmayıl
Şərq.-2012.-7
dekabr.-S.11.