Azərbaycanda milli və
dini tolerantlığın tarixi
inkişaf mərhələləri
XX əsrin əvvəlində
bir müsəlman dövləti olaraq dünyaya ilk cümhuriyyəti,
demokratik respublikanı vermiş Azərbaycan və azərbaycanlılar
üçün bu gün "biz dünyada haradayıq"
sualına cavab axtarmaq vacib və zəruridir. Bu baxımdan Azərbaycanın
hazırkı dünyadakı yeri, nüfuz çevrəsi barədə
söz edərkən dünyanın bizi, bizim isə
dünyanı necə, hansı dəyərlərlə
tanıyıb qəbul etməyimiz üzərində
düşünmək lazımdır. Bu gün bütün
dünyada qloballaşma prosesi gedir. Qlobal inteqrasiya
dünyanın dörd yanını bir-birinə
bağlayır, dünyanın o tayında baş verən
olaylar bu tayda əks-səda və fəsad doğurur.
Belə bir vəziyyətdə
Azərbaycanın qarşısında duran mühüm məqsədlərdən
biri qlobal inteqrasiya prosesində qabaqcıl dövlətlərlə
ayaqlaşmaq və bu zaman Azərbaycan xalqının milli
varlığını, zənginliyini dünyaya layiqincə təqdim
etmək, milli-mənəvi dəyərlərimizin mütərəqqi
dünya dəyərlərilə üzvi sintezinə nail
olmaqdır. Qədim dövrlərdən başlayaraq bu
günümüzə qədər Azərbaycan xalqının
adət-ənənələrini, milli-mənəvi dəyərlərini,
polietnik zənginliyini özündə yaşadan və birləşdirən
baxışlar sistemi kimi azərbaycançılıq
ideyası təşəkkül tapıb. Azərbaycan tarixən
çoxmillətli ölkə, milli və dini
tolerantlığın bərqərar olduğu məkan kimi
tanınıb və bu üstün cəhətlər azərbaycançılıq
məfkurəsinin əsasını təşkil edib.
Xalqımızın böyük mütəfəkkirlərinin,
dövlət adamlarının, ictimai xadimlərinin fəaliyyətində
bu ideya XIX əsrin sonlarından başlayaraq hər zaman
özünü göstərib? Amma birmənalı şəkildə
qeyd edə bilərik ki, azərbaycançılığın
ümummilli ideya halına gəlməsi, bütün dünya
azərbaycanlılarını birləşdirən məfkurəyə,
müstəqil Azərbaycan dövlətinin ideya əsasına
çevrilməsi məhz ümummilli lider Heydər Əliyevin
tarixi xidmətidir. Milli lider Heydər Əliyev 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra Azərbaycanın
müstəqilliyini möhkəmləndirməklə, onun
güclü dövlətçilik xəttini, siyasi-iqtisadi əsaslarını
yaratmaqla yanaşı, Azərbaycan xalqının milli
inkişafının ideya təməli ola biləcək
konsepsiyanın - azərbaycançılığın banisi
oldu.
Vahid və
bölünməz Azərbaycanın ideya əsası Azərbaycançılıq
iki təməl ideyanı - "dövlətçilik" və
"vətənpərvərliyi" özündə birləşdirir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev öz
çıxışlarında bir vacib məqamı hər
zaman diqqətə çatdırıb ki, Azərbaycanın
çoxmillətli, tolerant ölkə olması bizim
böyük sərvətimizdir və biz bunu qoruyub
saxlamalı, dünyaya ən yüksək səviyyədə
təbliğ etməliyik: "Azərbaycan əhalisinin
çoxmilli tərkibi bizim sərvətimizdir,
üstünlüyümüzdür. Azərbaycanın ən
başlıca sərvətlərindən biri qədimlərdən
bu torpaqda yaşayan, öz taleyini, öz həyatını bu
torpağa bağlayan müxtəlif dinlərə etiqad edən
adamlardır. Biz bunu qiymətləndiririk və
saxlayacağıq. Dövlət, ölkə nə qədər
çox xalqı birləşdirsə, bir o qədər zəngin
olur. Çünki onların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə
və sivilizasiyasına öz töhfəsini verir. Azərbaycan
onun ərazisində yaşayan bütün millət və
xalqların ümumi vətənidir. Azərbaycanlı
sözü bizi həmişə birləşdirib". Azərbaycançılıq
ideologiyası, bir tərəfdən, Azərbaycan türklərinin
ölkədəki digər etnik qruplara tolerant münasibətinin,
sülh içində yaşamaq istəyinin bariz göstəricisidirsə,
digər yandan, Azərbaycanın türk dünyasının
ayrılmaz parçası olduğunun təsdiqidir. Odur ki, azərbaycançılığı
realist milli inkişaf modeli olaraq qəbul edən Azərbaycan
türk dövlətləri arasında da bəlağət və
pafosdan uzaq, səmimi və qarşılıqlı faydalı
tərəfdaşlıqdan yana olduğunu daima nümayiş
etdirir.
Məlumdur ki, Azərbaycan
çox mürəkkəb bir coğrafi məkanda yerləşir.
Regionda təkcə siyasi baxımdan deyil, dini və milli mənsubluq
baxımından da kifayət qədər həssaslıq var.
Lakin bütün bu məsələlərə rəğmən
Azərbaycan islam ölkəsi olmasına rəğmən dini
və milli tolerantlıq baxımından region dövlətləri
arasında liderdir. Ölkəmizin ətrafında və
daxilində digər dinlərin daşıyıcısı
olan xeyli sayda millətlər yaşayır. Azərbaycanda
bütün dinlərə və digər millətlərə
mənsub olan toplumlara tarixən tolerant münasibət bəslənilib.
Bu münasibət, təbii ki, inzibati metodlar hesabına
formalaşdırılmayıb və
formalaşdırılması da mümkün deyil.
Çünki tolerantlıq hər kəsin fərqli ifadə tərzinə
hörmətlə, ziddiyyət təşkil etsə belə
onun fikirlərinə dözümlü yanaşmaqdır. Bu isə
Azərbaycanın milli-mədəni, mənəvi dəyərləri,
tarixi ənənələri və bütövlükdə
millətin xarakteri ilə bağlı olan məsələdir.
Dünyada müsəlman dövləti kimi tanınan Azərbaycanda
müsəlmanlarla bərabər xristianlıq, iudaizm və digər
qeyri-ənənəvi dinlərə mənsub xeyli sayda vətəndaş
və vətəndaşlığı olmayan insanlar
yaşayır. Həmçinin burada ənənəvi dini
bağlılıqları olmayan toplumlar da yaşayır. Hər
hansı bir başqa dinə və millətə mənsub
olduğuna görə Azərbaycan ərazisində insanlara cəmiyyət
tərəfindən radikal münasibət göstərilməyib.
Azərbaycanın
tolerant bir dövlət olduğunu digər din
daşıyıcıları da təsdiqləyirlər. Parlamentin
yəhudi əsilli deputatı Yevda Abramov "Şərq"ə
deyib ki, doğrudan da tolerantlığın bir Azərbaycan
modeli var: "Bu, tamamilə doğru deyilən bir fikirdir. Mən
yəhudi etnosundanam. Yəhudilərə münasibətdən,
onların yaşamından deyə bilərəm ki, Azərbaycan
dövləti qədər nə MDB məkanında, nə də
bütövlükdə dünya miqyasında tolerantlıq
nümunəsi ola biləcək dövlət yoxdur. Həm
konstitusiya yolu ilə, həm də cəmiyyətin
özünün ənənələri ilə bütün
millətlərə bir dözümlülük nümayiş
etdirilir. Bütün millətlərin nümayəndəsi Azərbaycanda
özünü doğma hesab edə bilir. Ən önəmlisi
olan da budur. Çünki bunu başqa dövlətlərdə
görə bilmirəm. Bu gün Bakı Dövlət
Universitetində ivrit fakültəsi var. Fransa kimi
dünyanın beşiyi sayılan bir ölkədə isə
yəhudi qəbiristanlığı, sinaqoqları dəfələrlə
təhqir olunub. Azərbaycanda belə hadisələrə
heç zaman rast gəlinməyib. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda
doğulub burada böyüyən bir insan kimi burada təkcə
yəhudilərə deyil, xristianlara qarşı da mənfi
münasibət görməmişəm. Gözümü
açıb Qubada, Bakıda kilsə görmüşəm.
İstər dini, istərsə də milli zəmində Azərbaycan
bütün dünya üçün açıq bir dövlətdir".
Dini Qurumlarla İş
üzrə Dövlət Komitəsinin sədr müavini
Gündüz İsmayılov bildirir ki, Azərbaycanda tarixən
tolerantlıq ənənələrinin olması və bu
gün də davam etdirilməsi istər beynəlxalq təşkilatlar
səviyyəsində, istərsə də dünyanın
nüfuzlu din xadimləri, din mərkəzləri səviyyəsində
təsdiqini tapmış faktdır: "Bu, hər kəs tərəfindən
etiraf edilən bir həqiqətdir. Azərbaycan 1991-ci ildə
müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra dünyanın
nüfuzlu din xadimləri dəfələrlə ölkəmizə
səfər ediblər. Roma Papasından tutmuş Rus Pravoslav
Kilsəsinin rəhbərinə, Konstantinopol patriarxına qədər
hər bir nüfuzlu din xadimi Bakını, burada insanlara
münasibəti gördükdən sonra bir həqiqəti
söyləyiblər - "Azərbaycan təkcə neft ixrac
etmir, o, elə Qərbin özünə tolerantlıq ənənələri
ixrac edəcək bir ölkə ola bilər". Bu, bizim
özümüzün dediyimiz bir söz deyil, dünya
tolerantlığından danışan dövlətlərin
nümayəndələrinin sözüdür. Həmçinin
müəyyən dönəmlərdə BMT, ATƏT rəsmiləri,
Azərbaycan üzrə məruzəçilər dəfələrlə
etiraf ediblər ki, Azərbaycanda tolerantlığın
böyük bir tarixi ənənələri var. Bu mənada Azərbaycanda
dini tolerantlığın olduğunu kiməsə sübut etməyə
ehtiyyac da yoxdur. Hər kəs, hər bir dövlət Azərbaycanın
tolerantlığın mili mənəvi dəyərlərdən
gəldiyini anlayır".
"Dini
tolerantlıq" sözünü mən Azərbaycan dilində
bir növ başlıq seçərdim. Bu, nə bu
günkü, nə də dünənki nailiyyətdir. Bu əsrlər
boyu Azərbaycan xalqının keçdiyi tarixi yoldur.
Yaratdığı milli, bədii irs, mədəni irs
formalaşıb. Azərbaycan dindarlığının
süzgəcindən gəlib keçib, elə bir
tolerantlıq nümunəsi dünyaya sərgiləyir ki, Azərbaycan
haqqında, dini qurum haqqında danışanda bu sözü
rahat bir şəkildə ölkəmizə hətta xarici
müşahidəçilərə də aid edə bilirlər".
Azərbaycanın dini tolerantlığı ilə
bağlı bu sözləri "Şərq"ə
ilahiyyatçı alim Nəriman Qasımoğlu deyib. Onun
sözlərinə görə Azərbaycanın coğrafi məkanında,
xalqımızın etnogenezində iştirak edən müxtəlif
xalqlar, əsasən başlıca olaraq türklər bir
sıra dinlərdən keçiblər: "Zərdüşt
dini, xristianlıq dini, göy
tanrıçılığına inanc, hətta bir qismi - Xəzər
türkləri var ki, yəhudi dininə sitayiş ediblər.
Sonradan islam və islama sahib çıxan xalqımız ən
müxtəlif dinləri özündə
yaşatdığına görə, şüuraltı şəkildə
onda başqa dinlərə çox normal, dözümlü bir
tolerantlıq münasibət formalaşıb. Şübhəsiz
ki, bu tolerantlıq məsələsi müəyyən tarixi
dövrlərdə zədələnmələrə məruz
qalan anlarda Azərbaycanın mütərəqqipərvər
insanları o ruhda tərbiyyə etməyə
çalışıblar ki, o nailiyyəti qoruyub saxlaya bilək.
Quranın tərcüməçisi kimi onu da vurğulamaq istəyirəm
ki, quran islamında tolerantlıq çox böyük dəyər
kimi təlqin olunur. Dində məcburiyyət yoxdur.
Şübhəsiz ki, tolerantlığı qoruyub saxlayan
dövlət qurumlarıdır və bu elə bir nailiyyətdir
ki, biz bununla fəxr etməliyik".
Göründüyü kimi Azərbaycan
tolerantlığı bütün dünya dövlətlərinə
nümunə ola biləcək qədər güclü əsaslara
malikdir. Digər tərəfdən, tolerantlığı,
polietnik zənginliyi özündə ehtiva edən azərbaycançılıq
ideologiyası və bunun içərisində
tolerantlığın olması ölkəmizin, şovinist
siyasətli, monoetnik Ermənistanla apardığı informasiya
mübarizəsində güclü siyasi və təbliğati
silahdır. Çünki ifrat ksenofobiya, davakar millətçilik
üzərində köklənən ermənilik
ideologiyasından fərqli olaraq, azərbaycançılıq
sağlam vətənpərvərlik ideologiyasıdır. Onun
mayasında başqa xalqlarla sülh içində yaşamaq,
milli və dini dözümlülük fəlsəfəsi
dayanır. Bu baxımdan dünyaya açıq, mütərəqqi
ümumbəşəri dəyərlərin təcəssümü
olan azərbaycançılıq özünütəcrid
üzərində köklənən, qonşu xalqlara
düşmənçilik, milli nifrət aşılayan ermənilik
ideyasının tam əksidir.
Odur ki, azərbaycançılıq
fəlsəfəsini vahid Azərbaycanın ideya əsası,
dünya azərbaycanlılarını birləşdirən
ortaq dəyər və Azərbaycanı dünyaya tanıdan
milli-mənəvi irs olaraq öyrənmək və təbliğ
etməklə yanaşı, onu ölkəmizin milli təhlükəsizliyinin
mühüm postulatı kimi də diqqətdə saxlamaq gərəkdir.
Bu baxımdan əminliklə qeyd etmək olar ki, Azərbaycanın
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyduğu,
sürətlə dünyaya inteqrasiya olunduğu indiki vaxtda azərbaycançılığın
milli-ideoloji plast olaraq dərindən tədqiqi, onun dünya azərbaycanlıları
arasında və bütövlükdə beynəlxalq miqyasda təbliği
təkcə bu günün deyil, həm də sabahın tələbidir.
Anar Bayramoğlu
Şərq.-
2012.-28 fevral.-S.11.