"Səməd Vurğun sərxoş
röyalardan ayılmayıb"
Dəyərli oxucular!
Sizə təqdim olunan bu yazı 1937-ci ilin "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetinin sentyabr sayından
götürülüb. Ədiblərimizin, milli dəyər
sahibi olan alim və ziyalılarımızın qətlinə
fərman verilən 37-ci il mətbuatından tamamən qan
qoxusu gəlir.
"Şərq" qəzeti
tarixdə yaşanan bu qanlı çarpışmalara
işıq salmaq, bugünkü oxucunu o illərə qaytarmaq və
"niyə Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Osman Sarıvəlli,
Mirzə İbrahimov, Süleyman Rüstəm güllələnmədi,
əvəzində Mikayıl Müşfiq, Cavid Əfəndi, Əhməd
Cavad kimi qüdrətli qələm sahibləri acı taleyi
yaşadı" sualına geniş şəhr vermədən
cavab tapmaq istəyir.
Sizə təqdim
etdiyimiz bu məqalə 37-nin ab-havasında yazılıb, tənqidin
ünvanı da "köçəriliyi",
"geriliyi", "patriarxal" qayda-qanunu şeiriyyətinə
gətirən, o illərin tufanından salamat çıxan,
lakin təhdidin, təzyiqin hədəfinə çevrilən
Səməd Vurğundur.
S.Vurğun cismən
37-nin cəngindən sağ qalsa da, sözlə necə
güllələndiyini bu məqalədə və gələcək
saylarımızda çap olunacaq yazılarda görə biləcəksiniz.
Məmməd
Arif
Səməd Vurğun
15 yaşına qədər revolyusiyadan əvvəlki, köhnə,
patriarxal kənddə və uzaq bir əyalət şəhəri
olan Qazaxda yaşamış və
böyümüşdür. Bu yoxsul və hərəkətsiz
həyat həssas bir uşaq olan Səməd Vurğunun
bütün gəncliyini məşğul etmiş, onun
şüurunda silinməz izlər buraxmışdır. Gənc
Səməd Vurğun yaşadığı köləlik kəndinin
ibtidailiyinə "idiotizm"inə göz yumaraq, onu "vətən"
deyə sevmiş, sinif xaricində bir aləm kimi mənimsəmişdir.
Patriarxal - feodal kəndi Vurğuna o qədər dərin bir təsir
bağışlamışdır ki, onun bütün
psixologiyası, hissi və dünyagörüşü bu həyatla
müəyyənləşmişdir. Buna görədir ki, ilk
dəfə əlinə qələm alan şair Səməd
Vurğun revolyusiyadan əvvəlki köhnə kəndin
idealizasiyası ilə məşğul olmuşdur.
İlk şeirlərində
Səməd Vurğun dünyaya ancaq primitiv, köçəri
bir xalqın gözü ilə baxır, onun hiss və
duyğuları, onun arzu və əməllərilə
yaşayır. O kənddən və onun bakir təbiətindən
başqa heç bir şey görməyir və
tanımayır. Şair köhnə kəndin köçərilik
qaydalarını, patriarxal - feodal kəndin adət və ənənələrini
idealizə etməyə başlayır.
Aprel revolyusiyasından
sonra Səməd Vurğun çox tez komsomol sıralarına
daxil olur, lakin ictimai həyatla qaynayan komsomol onun
yaradıcılığında uzun zaman görkəmli bir yer
tutmayır. Onun dünyagörüşü məhdud bir
çərçivə daxilində qalır. Səməd
Vurğun özünü iftixarla bir "çöl
quşu" adlandıraraq, "şahinləri qıy
vuran", "üfüqlərində şimşəklər
çaxan", "arabaları köç yoluna düzülən"
bir yerdə doğulduğuna fəxr edir. Bu primitiv kənd həyatı
məftunluğu uzun zaman onun yaradıcılığında əsas
bir xətt təşkil edir. Heç bir şey onun təbiətə
qarşı gizli duyğularını poza bilmir.
Səməd
Vurğunun ilk lirik şeirlərində bir yeknəsəklik, hərəkətsizlik,
həsrət və pessimizm motivləri vardır. Bu şeirlərdə
onun uşaqlıq dəmləri, müvəffəqiyyətsiz
sevgisi və təbiətə qarşı həssaslıq
böyük bir yer tutur. Şair ətrafında əmələ
gələn ictimai-siyasi hadisələri əsəbiliklə
qarşılayır, düşkünləşir və
pessimizmə düşür:
Sus ey bülbül, kəs
ey tufan, məramım istirahətdir.
Bu yerlərdən
payım yoxmuş, əlacım bir səyahətdir,
Ölüm, ey vah o bir
şənlik, o bir şənlik ki, nemətdir.
Bu cür ümidsizliklərlə
dolu olan ilk şeirlərində gənc şair sevgidən,
ayrılıqdan, vəfasızlıqdan yazır. Gizli göz
yaşları tökür, öz intim, lirik hissiyatına
geniş meydan verir. O sanki özündən başqa heç
bir şey görməyir, hər şeyi öz subyektiv arzu və
hisslərini təmin etmək nöqteyi-nəzərilə
görür və təsvir edir.
Məsələ
orasındadır ki, Səməd Vurğun kənddən
çıxıb böyük sosialist sənaye mərkəzi
olan Bakıya gəldikdən sonra belə bu əhval-ruhiyyədən
uzaqlaşa bilmir. Bakıda şairin
dünyagörüşünün məhdudluğu tamamilə
aydınlaşır. O, işçi sinfinin revolyusiya
taktikasını anlamır və öz zərərli fikirlərini
davam etdirir.
Bakıda gedən
müvəffəqiyyətli sosializm quruluşunu, qaynar ictimai həyatı
Səməd Vurğun başa düşə bilmir. O,
bütün köhnəlikləri aradan qaldıran, yeni
sosializm həyatı quran Bakını qəbul etmir, köhnə
kəndi şəhərdən üstün tutmasıyla fəxr
edir:
Mən üstün tutmadım ana kəndimizdən
Şəhərin ciyərlərimi
gəzən
Bu ağ qurdunu:
Bu şəhər
adlı, yarı insan
Yarı şarlatan
yurdunu.
Səməd
Vurğun şəhərdə ancaq pis cəhətlər
görür, sənaye Bakısını, onun işçi
sinfini görə bilmir. O, şəhər
proletariatının qabaqcıl, rəhbər rolunu inkar edir.
Şair şəhərdə meşşanlıq mühitinə
düşdüyü üçün, şəhəri bir
yaradıcı, qurucu və tərbiyəedici bir qüvvə
kimi deyil, pozucu, boğucu bir yer kimi başa düşür.
Şəhərdən tez qaçmaq, hələ patriarxal həyat
qalıqlarını özündə saxlayan "ana kənd"ə
qayıtmaq istəyir. "Ellər dünyası" adlı
şeirində Səməd Vurğun bu fikirlərini aydınca
ifadə etmişdir.
Burada hər tərəf
yerdən göyədək,
Doğrudan
yandırır, yaxır insanı,
Acı bir hissilə
gülümsəyərək,
Deyirəm, gəzdiyim
o yerlər hanı?
Gecələr ay
gülməz, buludlar qara,
Boğulur varlığın hər bir addımda.
Mən çox
dırmanmışam qarlı dağlara,
O ellər dünyası
yaşar yadımda.
Səməd Vurğunun
"Ana kənd", "Ellər dünyası", "Dilcan
dərəsi" deyə tərif etdiyi alım yalnız
gözəl təbiət, təmiz hava, gül-çiçək
mənasında deyildir. Məsələ orasındadır ki,
şair saf təbiət, dərələr, çaylar,
yaşıl dağlar, qıy vuran şahinlər pərdəsi
altında patriarxal kəndi idealizə edir.
"Ellər
dünyası" kimi reaksion şeirini Səməd Vurğun
1935-ci ildə nəşr etdirdiyi şeirlər
kitabçasına da daxil etmişdir, bu fakt bir daha göstərir
ki, şair hələ uzun zaman bu fikirlərdən
özünü təmizləyə bilməmişdir.
Burjua nasionalisti
sanılı stilində yazdığı və
Sanılıya ithaf etdiyi "Kür çayı"
şeiri də bu cəhətdən xarakterdir. Səməd
Vurğun bu şeirdə Kür çayının vəhşi
gözəlliyini tərifləyir, yazda açılan
köçəri yollarını həsrətlə
xatırlayır və deyir ki: "Sənsiz
qaldığım zamanlarda deyib-gülməmişəm".
1929-cu ildə Səməd
Vurğun sosialist revolyusiyası mərkəzi Moskvaya
oxumağa göndərilir. Moskva həyatı şairin
dünyagörüşünə böyük təsir edir.
İlk şeirlərindəki ideyaların reaksiyonluğunu
anlamağa başlayır. Lakin onun
yaradıcılığında hələ kəskin bir
dönüş əmələ gəlmir. Moskvada oxuduğu
illərdə o, köhnə fikirlərindən çətinliklə
uzaqlaşa bilir. 1930-cu ildə yazdığı "Konsert
axşamında" Səməd Vurğunun köhnə əhval-ruhiyyəsinin
canlı residivlərini görürük. Moskvalı bir
qız şairdən haralı olduğunu soruşduqda, onun dərdi
təzələnir. "Çöl quşu". "Ana kəndini"
coşaraq tərif və idealizə edir:
Köçəridir
xalqımızın çox hissəsi əzəldən,
Günəş azca
qızan kimi çəkilirdik bağlara,
Dağlar bizə
mehribandır, sığınardıq dağlara,
Üç ay yayı
keçinərdik göy yaylaqlar başında.
Yurd salardıq o yerlərin
torpağında, daşında.
Şahinlərin qıy
vurması, buludların axması,
Uzaq-yaxın üfüqlərdən
şimşəklərin çaxması,
Ürəklərə nəşə
səpər, könül səadət izlər,
O yerlərdə cana gələr
sarı-solğun bənizlər.
Bütün bu ideologiya
nöqsanlarına baxmayaraq, Moskva Səməd Vurğun
yaradıcılığına müsbət təsir
bağışlayır. Şair 1930-31-ci illərdə Moskva
Dövlət Universitetində bir neçə il oxuduqdan sonra
sosializm quruluşunun müvəffəqiyyətlərini dərk
etmək, tematikasını aktuallaşdırmaq zərurətini
başa düşür. İşçi mübarizəsindən
geridə qalmamaq üçün sağlam ideya ilə
silahlanmağı lazım bilir. O başa düşür ki,
yeni həyatın sosializm quruluşunun
iştirakçısı olmaq üçün köhnə və
düşmən ideyalarla əlaqəni kəsmək, Lenin,
Stalin dünyagörüşü ilə silahlanmaq
lazımdır.
Bütün arzularım
gülür yarına,
Xəyaldan ilhamlar almamaq
üçün;
Baxıram Leninin
kitablarına,
Dəstədən geridə
qalmamaq üçün.
Sosializm ordusu qüvvələrindən
geridə qaldığını hiss edən şair, hər
şeydən əvvəl öz köhnə şeirləri ilə
əlaqəsini kəsməyi lazım bilir. "Ölən
şeirlərim" əsərində Səməd Vurğun
qolçomaq əhval-ruhiyyəli, pessimist, reaksion şeirlərindən
uzaqlaşdığına oxucularını inandırmaq istəyir.
Şair "Mavi gözlü" gözəllərdən
uzaqlaşdığını, pessimizmdən "Dilcan dərəsi"
xəyalından əl çəkdiyini söyləyir. Səməd
Vurğunun bu inandırmaları çox da səmimi deyildir. O,
meşşan bogemaçılıq həyatından
uzaqlaşıb, ictimai revolyusion həyatına qoşulsa da, mənfur
keçmiş, patriarxal kənd onun xəyalından
çıxmır. Bu reaksion ideyaların residivlərinə Səməd
Vurğunun sonrakı şeirlərində də təsadüf
edirik.
Səməd Vurğunun
1930-35-ci illərdə yazdığı şeirləri
"Fanar", "Könül dəftəri",
"Şeirlər" kitabçalarında
toplanmışdır. İlk şeirlərinə nisbətən,
bu dövrdə şeir xeyli irəliləyir. Onun
kitabçalarında ictimai məzmunlu şeirlər daha
böyük yer tutur. ("Raport", "Rot-front", "Mən
də bir əsgər kimi" və s.)
İlk
yaradıcılıq illərində şair, şəhərin
proletariatın rəhbər rolunu inkar edir və patriarxal-feodal
kəndi idealizə edir. Fərdiyyətçi kəndi
sosialist şəhərinə qarşı qoyurdusa, indi o,
yavaş-yavaş proletar şəhərinin
üstünlüyünü, onun revolyusion dəyişdirici
rolunu başa düşür. Bakı mədən
işçilərinə müraciətlə
yazdığı "Raport" şeirində şair
köhnə xəstəliklərdən
uzaqlaşdığını söyləyir və
özünü milyonların şairi adlandırır. Səməd
Vurğun nəhayət, proletariatın dəyişdirici, qurucu
rolunu göstərir.
Qollarına qüvvət
gəlsin
Və səninlə
yüksəlsin.
Kirli, yamalıqlı kəndimiz
Üklü, alıqlı
kəndimiz.
Səməd Vurğun
kolxoz quruluşuna, neft və pambıq uğrundakı
mübarizəyə, sinfi düşmənlərin
ifşasına dair şeirlər yazır.
("Pambıqçılar", "Lökbatan",
"Yoldaş Hinger-amxanaqo"). Şair bir sıra şeirlərində
sosializm quruluşunun müvəffəqiyyətlərindən,
gündən-günə artan, çiçəklənən
xoşbəxt və şən sovet həyatından yazır
("Səadət nəğməsi" və s).
Poemalarında geniş polotnolara keçərək
keçmiş həyatı, əməkçi gənclərin
istismarçılarla mübarizəsini təsvir etməyə
başlayır. Bütün bunlar şairin ideya və sənətkarlıq
cəhətindən irəliləməsini, artmasını
göstərir. Səməd Vurğunun dili və ifadəsi sadədir.
O, öz yaradıcılığında xalq ədəbiyyatından
istifadə edir, dilini mümkün qədər sadə və
xalq dilinə yaxın etməyə çalışır.
Lakin o, geniş xalq fantaziyalarından, xalq
yaradıcılığının zəngin xəzinəsindən,
rəngbərəng dil və ifadə vasitələrindən
bacarıqlı surətdə istifadə edə bilmir. Səməd
Vurğunun xalq ədəbiyyatından, aşıqlardan istifadəsi
bəzən bənzətmədən, təqliddən ibarət
olur.
Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, Səməd Vurğun Azərbaycan xalq ədəbiyyatından
istifadə etmək istədiyi halda, böyük rus və Qərbi
Avropa yazıçılarının zəngin və yüksək
mədəniyyətli ədəbi mirasından çox az
istifadə edir.
Lakin bu yüksəlişə
və irəliləməyə baxmayaraq, Səməd
Vurğunun yaradıcılığında bir sıra
mühüm ideya və bədii nöqsanlar vardır. Bu
nöqsanların varlığı şairin hələ ideya cəhətdən
tam mənası ilə möhkəmlənmədiyini, proletar
dünyagörüşünü layiqincə mənimsəmədiyini
aydın göstərir. O hələ bir sıra
mühüm-siyasi məsələlərə bir uşaq sadəlövhlüyü
ilə yanaşır, qaba, kobud səhvlər buraxır.
"İngilis" şeirində "çox da öyünməsin
xain ingilis, mənim aslan könlüm dəliqanlıdır"
deməsi, "Məktub" adlı şeirində
"yalandır həyatı nəşədə duymaq,
yalandır həyata nəşədən uymaq" - deyə
mübarizə illərində nəşə və sevincə
qarşı çıxması şairin sosializm quruluşunun
mürəkkəbliyini bolşevikcəsinə qavraya bilmədiyini
göstərir.
Ən acınacaqlı
hal Səməd Vurğunun son illərdəki şeirlərində
belə keçmişə həsrət residivlərinin
özünü göstərməsidir.
1934-ci ildə
yazdığı "Həsrət", 1935-ci ildə
yazdığı "Acı xatirələr",
"Sevgi" və s. buna parlaq bir misaldır. "Acı
xatirələr" şeirində Səməd Vurğun
öz uşaqlığını və onunla əlaqədar
olan keçmiş patriarxal, feodal kəndini bu sözlərlə
arzulayır.
Yenə ixtiyarsız
düşdü yadıma,
Ömrün unudulmaz, əziz
günləri.
İçimdə bir
bülbül ötür daima,
Bir də qayıtmadı
o gündən bəri
Ömrün unudulmaz, əziz
günləri.
Bu şeiri oxuyan hər kəs
anlaya bilər ki, Səməd Vurğun Azərbaycan
işçi və kəndlilərinin revolyusion əliylə
bir daha qayıtmamaq üzrə tarixin arxivinə
atılmış köhnə kəndin həsrətini çəkir,
onun içində bir bül-bül deyil, bir bayquş
ötür və "Əziz günləri" daim onun
yadına salır. "Ellər dünyası"nın "Əziz
günlərin", "Köçərilik həyatının"
geriyə qayıtmayacağı hissi şairi bəzən
ümidsizliyə salır.
(Davamı var)
M.Arif "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzeti 20 sentyabr 1937-ci il.
M.Arif
Şərq.- 2012.- 8 mart.- S. 7.