"Səməd Vurğun
sərxoş röyalardan
ayılmayıb"
(Əvvəli ötən
sayımızda)
O, pessimistləşir, keçmişin
həsrətini və pessimizm motivlərini
demək olar ki, Səməd
Vurğunun bütün
şeirlərində hiss edirik.
"Sevgi" şeirində şair öz intim hisslərini ifadə edərkən, sevgilisinin dililə deyir;
- Yazma, yazıxsan, daha
yat,
Düzələn şey deyil, onsuz da
həyat
Nə mürəkkəb, nə kağız qalmadı dur,
Bu əsr şairi
vaxtsız unudur.
Biz Səməd Vurğunun
burada öz sevgilisinə,
sosializm ruhunda tərbiyələnmiş
gənc Azərbaycan qadınlığına böhtan
atdığını bir tərəfə
qoyaraq, onun belə dərin
pessimizmə düşməsinin səbəblərini
aydınlaşdırmalıyıq.
Səməd Vurğun
proletariatın sosializm uğrundakı qələbələrini
görür, o, proletariatın qabaqcıl şairi kimi bu qələbələri
əks etdirməyə çalışır, lakin
keçmişin həsrəti onun ətəyindən tutub geri
dartır. Dünyanın vəfasızlığı,
şahidsizliyi şairi pessimizmə salır. O yenə də
keçmiş həyatı, "əziz günləri"
yadına salmağa məcbur olur.
Son şeirlərindən
birisi olan "Yadıma düşdü" şeiri
başdan-başa patriarxal-feodal kəndin həsrətilə
doludur.
Bu həsrətdir ki,
şairi sosializm quruluşunun və onun insanlarının
konkret təsvirindən uzaqlaşdırır. Səməd
Vurğun çox az əsərində neft uğrunda
mübarizə aparan konkret insanları, neft staxanovçularını,
şəhərlərin artmasını, inkişafı təsvir
etmişdir. İşçi sinfinin revolyusion hərəkatını.
Bakı proletariatının şərəfli tarixini. Bakı
kommunalarının qəhrəmanlığını da Səməd
Vurğun layiqilə təsvir etməmişdir. Əlbəttə,
biz burada şairə tema və sifariş vermək
istəmirik. Biz bu
faktları qeyd etməklə, şairin tematikasının məhdudluğunu qeyd etmək istəyirik. Səməd Vurğun köhnə patriarxal
həyatı təsvir edərkən ruhlanır, coşur, yeni
dünyanın yeni insanlarına gəldikdə
isə onun səsi və rəngi zəifləşir.
Bu söylədiklərimizə Səməd
Vurğunun "Azərbaycan"
poeması yaxşı bir misaldır. Bu
poemadakı milli motivlər də yenə
Azərbaycanın patriarxal həyatına
qarşı dərin bir hüsni-rəğbətdən
doğur. İşçi
obrazlarını şair çox
sönük və bəzən tamamilə
təhrif edilmiş bir
şəkildə verir ("Nəfəsləri
benzin və kükürd
qoxulu milyonlar").
Səməd Vurğun
öz oxucularını dəfələrlə, artıq
"keçmiş xəstə romantikadan"
uzaqlaşdığına, "babasının aciz
xülyalarını, o səfil gecələrin sərxoş
röyalarını unutduğuna" inandırmağa
çalışmışdır. Lakin şairin
yaradıcılıq inkişafı bizə açıqca
göstərir ki, Səməd Vurğun o sərxoş
röyaları tamamilə unutmamışdır. Bunun səbəbi
nədir? Daim səmimiyyətdən danışan Səməd
Vurğun Lenin-Stalin dünyagörüşünü səmimi
olaraq bir çox şeirlərində göstərə bilməmişdir.
O bəzən şeiri, sənəti sosializm quruluşunun
praktiki işlərindən, siyasətdən, partiya tarixindən
ayırmağa, şeiri mədəniyyətin hər sahəsindən
üstün tutmağa və beləliklə də,
özünü bütün biliklərə qarşı
qoymağa çalışır. Səməd Vurğun
poeziyanın intuitiv bir proses olmasına praktikada inanaraq şairə
bilik, mədəniyyət çox da lazım
olmadığını irəli sürür. Səməd
Vurğun öz ibtidializm təsirsizliyi və
"saflığı" ilə fəxr edir. İlhama,
istedada arxalandığı üçündür ki, Səməd
Vurğun çox lovğalanır, özünü Qafqazın
tək şairi adlandırır, şair özünü dahi
rus şairi Puşkinin tələbəsi kimi qələmə
verir, öz Humayını böyük şairin Tatyanası ilə
yan-yana qoyur. Bir çox şairlərdə belə
özünüöymə zəifliyi olmuşdur, lakin bizim
sovet eramızda bu zəifliyin çox dərin və
sağalmaz nəticələri ola bilər. Şair
lovğalandıqda, özündən bədgüman olduqda,
özünü "əllameyi cahan" hesab etdikdə öz
inkişaf yolunu kəsmiş olar, Don-Kixot vəziyyətinə
düşər. Buna görədir ki, bu xəstəlikdən
yazıçılarımızı mümkün qədər
qorumalıyıq. Halbuki bizdə bu vaxta qədər ədəbiyyat
təşkilatlarına soxulmuş sinfi düşmənlərin
sayəsində nəinki lovğalıq və tərifləmə
ilə mübarizə aparılmamış, bəlkə əksinə
olaraq şairlərin daha da lovğalanmasına şərait və
imkan yaradılmışdır. Bunu "Pravda" qəzeti
çox fərqli olaraq göstərmişdir.
Xalq düşmənləri
tərəfindən Səməd Vurğunun Azərbaycanın
Puşkini adlandırılması, onun Şiller, Beranze ilə
müqayisə edilməsi şairə ziyan vurmuşdur. Bu
axmaq, ikiüzlü, dərrakəsiz tərifləmələr
Səməd Vurğunun öz üzərində
çalışması, artması, möhkəmlənməsi
zərurətini inkar etməklə, onun öz
"böyüklüyünə" qane olmasına səbəb
olmuşlar.
Səməd
Vurğunda poetik istedad vardır, bu şübhəsizdir; o da
şübhəsizdir ki, inkişaf etməyən, bizim sovet
epoxamızın qabaqcıl ideyaları səviyyəsində
möhkəm dura bilməyən istedad, mənasız və
boş bir şeydir. Səməd Vurğunda
inkişaf etmək üçün
hər bir imkan
vardır.
Partiya və sovet
quruluşuna ədəbiyyatda böyük diqqət yetirdikləri
kimi, Səməd Vurğun yaradıcılığında da
doğru yolla inkişaf etməsi üçün yaxşı
şərait yaratmışdır. Səməd Vurğunun bəzi
əsərləri rus dilinə tərcümə edilib
kitabça halında Tiflisdə, bir sıra şeirləri yenə
ruscaya tərcümə edilib mərkəzi qəzet və
jurnallarda çap olunmuşdur. 1936-cı ildə Səməd
Vurğun Sovet hökuməti tərəfindən Lenin ordeni ilə
mükafatlandırılmışdır.
Səməd, A. S. Y.
İ. ümumiclasının qərarına əsasən,
yaradıcılığındakı ideologiya və bədii
nöqsanları aradan qaldırmaqla, burjua nasionalistlərinə
qarşı ifşaedici şeirlər yazmaqla partiya və
hökumətin ona olan etibarını doğrultmalıdır.
"Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzeti
20
sentyabr 1937-ci il.
M.Arif
Şərq.-
2012.- 10 mart.- S.10.