Körpələr evi...
Azərbaycan dövlətinin
apardığı sosial-iqtisadi siyasətin nəticəsidir
ki, bu gün yoxsulluğun səviyyəsi aşağı
düşüb. Aztəminatlı ailələrin sosial problemləri
həllini tapıb. Bununla belə digər inkişaf etmiş
ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda da həllini
gözləyən bəzi məsələlər
qalmaqdadır. Bunlardan biri olaraq valideyn himayəsindən məhrum
uşaqlarla bağlı problemləri qeyd etmək olar.
Düzdür, dövlət tərəfindən onlara müəyyən
qayğı, diqqət göstərilir. Lakin bunlar kifayətdirmi?
Bu qayğı onların ailədə ala biləcəkləri
tərbiyəni, ailə qayğısını əvəz edə
bilərmi? Təbii ki, yox.
Heç bir yuva ana hərarətini,
ana qucağını əvəz edə bilməz. O yuva nə
qədər isti olsa da, nə qədər qayğı ilə əhatə
olunsa da, ailə fərqli bir anlamdır. Heç bir qayğı
ailə qayğısından, ailə mühitindən
üstün ola bilməz. Ancaq nə yazıq ki, bizdə də
valideyn himayəsindən, qayğısından məhrum minlərlə
uşaq var ki, onların sabahı bizim diqqətimizdən kənarda
durmamalıdır. Biz cəmiyyət olaraq hər birimiz bu
uşaqların gələcəyinə cavabdehlik
daşıyırıq.
Bu gün Azərbaycanda
65 uşaq müəssisəsi (internat evləri, körpələr
evi, uşaq evləri) var. Bu uşaq evlərində valideyndən
məhrum olan 21 min uşaq var. Uşaqların hamısı
valideyn himayəsindən məhrum olsalar da, onların 70
faizinin bioloji valideynləri var.
Bu uşaq evlərində
14 389 şagird təhsil alır. Onların 2900-nü
oğlanlar, 1155-ni isə qızlar təşkil edir. 2434
uşağın hər iki valideyni, 1142 nəfərin
yalnız bir valideyni var, 399-u atılmış və ya valideyn
himayəsindən məhrum olmuş, 80-i hər iki valideynini
itirmiş uşaqlardır. Deinstitutlaşdırma proqramına
əsasən 2015-ci ilə qədər Azərbaycanda uşaq
müəssisələrinin maksimum azaldılması, valideyndən
məhrum uşaqların alternativ qayğı ilə təmin
olunması, onların ailələrə verilməsi nəzərdə
tutulur. Proqramın həyata keçirilməsində Təhsil,
Səhiyyə, Sosial Müdafiə və Əmək nazirlikləri,
Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Komitə
iştirak edir.
Valideyn himayəsindən
uzaq düşmüş uşağın, yeniyetmənin və
gəncin xəyallarında hər zaman doğma, isti, onu himayəsinə
alacaq evə ehtiyacı var. Bu ev onlara müxtəlif yerlərdə
təqdim edilir, ancaq bir çox hallarda bu yerlər onların
inkişafına, dünyagörüşünün
formalaşmasına, ailə qayğısına malik
olmasına bir o qədər də imkan yaratmır.
Nazirlər Kabineti
"Uşaq evlərinin Nümunəvi Əsasnaməsi"ndə
dəyişikliklər edilməsi haqqında qərar qəbul
edib. Nazirlər Kabinetinin rəsmi saytına istinadən verilən
məlumata görə, "Azərbaycan Respublikasında
körpələr evlərinin, körpələr evi-uşaq
bağçalarının, uşaq
bağçalarının, xüsusi uşaq
bağçalarının və uşaq evlərinin
inkişafı ilə bağlı tədbirlər barədə"
Prezidentin 2011-ci il 27 dekabr tarixli 1941 nömrəli Sərəncamının
2.2-ci bəndinin icrasını təmin etmək məqsədi
ilə qəbul edilib. "Uşaq evlərinin Nümunəvi Əsasnaməsi"ndə
"təhsil şöbələrinin" sözləri
"icra hakimiyyəti orqanlarının" sözləri ilə,
"nazirlik" sözü "yerli icra hakimiyyəti
orqanı" sözləri ilə əvəz edilsin. Bundan
başqa, 22-ci hissənin ikinci cümləsində "təhsil
şöbəsi və yerli icra hakimiyyətlərinin qəyyumluq
və himayə orqanları" sözləri "yerli icra
hakimiyyəti orqanı" sözləri ilə əvəzlənsin.
Həmçinin 43-cü hissənin ikinci cümləsində
"Təhsil Nazirliyi" sözləri "yerli icra hakimiyyəti
orqanı", 56-cı hissədə "təhsil"
sözü "icra hakimiyyəti", 66-cı hissədə
"təhsil" sözü " yerli icra hakimiyyəti"
sözləri ilə əvəz edilsin. Sənəddə
göstərilir ki, körpələr evləri, uşaq
bağçaları, xüsusi uşaq bağçaları və
uşaq evlərinin fəaliyyətinin müasir tələblər
səviyyəsində qurulması, uşaqların intellektual,
fiziki və psixoloji inkişafı üçün lazımi
şərait yaradılmasını təmin etmək məqsədilə
belə bir addım atılır.
Məlum məsələdir
ki, uşaq evlərində olan uşaqlar valideyn himayəsindən
məhrum olduqlarından onlarla işləyən qurumlar bu
işdə bir az daha həssas olmalıdır. Lakin
sözügedən müəssisələrin icra hakimiyyəti
orqanlarına verilməsi ortaya müəyyən suallar qoyur.
Görəsən, yeni qərar nələri dəyişəcək?
Bu kimi müəssisələrin sonrakı fəaliyyətində
hansı yeniliklər nəzərə çarpacaq? Ümumiyyətlə,
buna ehtiyac var idimi?
Uşaqların ailələrə
verilməsi (deinstitusionalizasiya) və alternativ qayğı
dövlət proqramının (2006 - 2015-ci illər) həyata
keçirilməsi davam etdiriləcək.
Uşaqların ailələrə
verilməsi prosesi nə qədər tezləşərsə,
uşaq evlərində olan uşaqların sayı bir o qədər
azalacaq. Demək ailələrə köçürülən
uşaqlar ailə tərbiyəsi alacaq, onlara ailə
qayğısı göstəriləcək. Deinstitusionalizasiya
prosesi təkcə uşaq evlərində olan uşaqların
sayının azalması demək deyil, eyni zamanda gələcəkdə
normal vətəndaşların yetişdirilməsi istiqamətində
atılan mühüm addım hesab edilə bilər.
"Kadr
potensialı gücləndirilməlidir"
Uşaq
Hüquqları üzrə Azərbaycan QHT Alyansı İdarə
Heyətinin sədri Nazir Quliyev bildirir ki, hər bir
islahatın həyata keçirilməsi günün tələbindən
irəli gəlir. Onun fikrincə, sərəncamın
davamı olaraq digər islahatlar da həyata keçirilməlidir.
Müsahibimiz hesab edir ki, müəssisələrin yerli icra
orqanlarının tabeliyinə verilməsi qanunvericilikdə
müəyyən dəyişikliklərin edilməsini zəruri
edir: "Belə ki, növbəti illərdə yerli səviyyələrdə
icma əsaslı mərkəzlərin yaradılması, QHT-lərə
sosial sifarişlərin verilməsi işi gücləndirilməlidir.
Çünki hazırda yerli icra orqanlarının Təhsil
Nazirliyi ilə nisbətdə elə də böyük
büdcəsi yoxdur. Ona görə də bunun müsbət həlli
üçün yetərincə iş görülməlidir.
Həmçinin deinstitutlaşma dövlət
proqramının icraçısı Təhsil Nazirliyidir. Bu məsələyə
də diqqətlə yanaşmaq lazımdır. İcra hakimiyyətlərində
bu müəssisələrlə işləmək
üçün kadr potensialı gücləndirilməlidir".
Uşaq
Hüquqları Müdafiə Liqasının rəhbəri
Yusif Bəkirovun sözlərinə görə, verilən qərarın
nələri dəyişəcəyini zaman göstərəcək:
"İnternatların təsərrüfat işlərini bu
günə qədər də icra hakimiyyətləri yerinə
yetirirdi. Təbii ki, konkret kriteriyalar göstərilməsi daha
yaxşı olardı. Çünki hər kəsə
qaranlıq qalan məqam odur ki, nəyə görə belə
bir addım atılır. Belə çıxır ki, Təhsil
Nazirliyi işin öhdəsindən lazımi qədər gələ
bilmir. Lakin icra hakimiyyətlərinin uşaq evləri və
internatlarda quracağı yeni struktur da hələ ki, heç
kəsə bəlli deyil".
Sözügedən
müəssisələri hansı qurumun idarə etməsi
vacib deyil, əsas olan orada yaşayan uşaqların
hüquqlarının lazımi şəkildə qorunması məsələsidir.
İnternat sosial obyekt olmaqla bərabər, uşaqların gələcək
həyata qədəm qoymaları üçün önəm
daşıyan mühitdir. Ona görə də bu məsələdə
maksimal dərəcədə ehtiyatlı olmaq lazımdır.
Buradakı uşaqlarla işləyən əməkdaşlar,
həmçinin müəssisənin direktoru az da olsa,
gördüyü işdən xəbərdar idi. İndi isə
icra hakimiyyəti orqanının yeni uşaq evinə yeni
kadrlar cəlb edəcəyi də istisna deyil. Lakin həmin
işçinin öz işinin öhdəsindən nə dərəcədə
gələcəyi və uşaqların psixologiyasından nə
dərəcədə anlayışlı olması da sual
altındadır. Elə ona görə də, bu məsələlərə
bir qədər də həssas yanaşmaq vacibdir. Sistem tamamilə
qurulmadan Təhsil Nazirliyi əlaqəni uşaq evlərindən
kəsməməlidir, onları əhatə edən problemlərlə
maraqlanmalıdır. Qarşılıqlı əməkdaşlıq
nəticəsində yeni struktur yaradılmalıdır.
Uşaq evlərinə
atılmış, ata-ana qayğısından məhrum
olmuş uşaqların sığınacaq yeridir. Uşaqların
heç də hamısı internata eyni səbəbdən
düşmür. Bəziləri valideynlərini itirdiyinə
görə, bəziləri isə ata və anasının məsuliyyətsizliyi
ucbatından doğma ocağından qoparılaraq uşaq evlərinə
atılır.
Uşaq evlərində
böyüyən uşaqlarla valideyn himayəsində, ana
qucağında boya-başa çatan uşaq arasında
çox ciddi fərqlər müşahidə olunur. İnternat
uşaqlarında əksər hallarda həm onlardan
könüllü imtina eləmiş valideynlərinə, həm
cəmiyyətə, həm də bütün bəşəriyyətə
qarşı kin-küdurət, aqressiya olur. Bu uşaqlar öz
səhvini anlayıb onları yenidən ailəsinə qaytarmaq
istəyən valideynlərini çox vaxt bağışlamaq
istəmir. Onlarda ata və analarına qarşı tükənməz
nifrət formalaşır. Belə uşaqlar çox erkən
yaşdan heç kəsə lazım olmadıqları,
yaşamaqlarının faydası olduğu haqda
düşünməyə başlayır. Müşahidələr
göstərir ki, bu əhval-ruhiyyədə böyüyən
uşaqlar yetkinlik yaşına çatdıqdan sonra
içində bəslədiyi aqressiyanı konkret olaraq insanlar
üzərində sınaqdan çıxarır. Bir çox
hallarda isə bu uşaqlar tez böyüməyə can atır
ki, uşaq evindən çıxdıqdan sonra valideynlərindən
qisas alsın.
Məlumdur ki, bir
neçə il bundan əvvəl dövlət proqramına əsasən
uşaq evlərində və internatlarda yaşayan
uşaqların ailələrə verilməsi prosesi həyata
keçirilməyə başlayıb. Amma məsələ
burasındadır ki, bu uşaqların ailələrə
adaptasiyası olduqca ağrılı keçir.
Bildirdiyimiz kimi,
uşaq evləri və internata verilən uşaqlar öz
valideynlərinə aqressiya ilə yanaşır və
onları bağışlamır. Belə uşaqların
valideynlərinə uyuşması, onlarla dil tapması,
ümumiyyətlə onları övladlığa
götürmək istəyən ailələrə
doğmalaşması üçün bir reabilitasiya mərkəzi
olmalıdır. Faktlar var ki, hökumət xəttilə ailələrə
verilən uşaqların bir çoxu qısa müddətdən
sonra evdən qaçmağa cəhd göstərir. Sosioloq və
psixoloqlar da hesab edir ki, reabilitasiya mərkəzlərinin
yaradılması vacib məsələdir. Onlara görə, bu
reabilitasiya mərkəzləri uşaqların həyata
hazırlanmasında böyük rol oynaya və bu mərkəzlərdə
uşaqlara cəmiyyət, ailə vərdişləri tədricən
aşılana bilər.
Psixologiya və
Konsultasiya Mərkəzinin psixoloqu Elnur Rüstəmovun
sözlərinə görə, psixoloqlar Uşaq ilində bu
cür reabilitasiya mərkəzlərinin yaradılmasına
ümid edirmiş, lakin indiyə qədər belə mərkəzlər
yoxdur: "Müəyyən işlər görüldü,
amma reabilitasiya ilə bağlı məsələ bir az
yubanır. Qrant layihələri çərçivəsində
müəyyən uşaq reabilitasiya mərkəzləri
qurmağa çalışırlar. Düşünürəm
ki, bu məsələ kompleks şəkildə həll
olunmalıdır. Bu gün ən çox buna ehtiyacı olan
uşaq evlərindəki uşaq və yeniyetmələrdir ki,
onlara da mütləq reabilitasiya xidmətlərinin göstərilməsi
vacibdir. O cür uşaqlar ailəsi tərəfindən
uşaq evinə atıldığını biləndə
onlarda valideynlərinə qarşı aqressiya
formalaşır. Onlar valideynlərini qəbul eləmək istəmir.
Digər tərəfdən isə bu uşaqlarda bir güvənsizlik
yaranır, bunun nəticəsində də cəmiyyətə
qarşı aqressiv davranırlar. Yaxın keçmişə
baxsaq, Sovet dövründə partiya işinə məsul vəzifələrə
əsasən uşaq evlərində böyüyən şəxslər
götürülürdü. Düzdür, o vaxt onlar dövlətə
bağlılıq ruhunda tərbiyə olunurdu. Bu şəxslər
öz güvənini insanlarda deyil, dövlətdə
tapırdı, onlar üçün dövlət önəmli
idi. Uşaq evlərində böyüyən uşaqlarda
güvən problemi olur. Bu cür uşaqlar reabilitasiya
keçmədiyi üçün uşaq evlərindən
çıxdıqdan sonra cinayətə meyl göstərir,
müxtəlif cinayətkar qruplaşmalarda təmsil olunur.
Xaricdə uşaq evlərindən çıxan adamların
sosial layihələr çərçivəsində
yaşayışını təmin etmək üçün
tədbirlər görülür. Düşünürəm
ki, bu məsələ yaxın vaxtlarda bizdə də öz həllini
tapacaq."
Fəlsəfə elmləri
doktoru, professor, tanınmış sosioloq Əhməd Qəşəmoğlu
da hesab edir ki, uşaqların ailələrə adaptasiya
olunması üçün münbit şərait
lazımdır. Onun sözlərinə görə, artıq
dövlət səviyyəsində bu problemin köklü həllinə
başlanıb: "Artıq dövlət də, beynəlxalq
təşkilatlar da qəbul edir ki, uşaqların nəinki
valideynlərindən, hətta cəmiyyətdən də izolə
olunması yaxşı hal deyil. İndi rəsmi səviyyədə
təşəbbüs göstərilir ki, uşaq evlərində
olanlar ailələrə, öz valideynlərinə, yaxın
qohumlarına verilsin. Bu beynəlxalq təşkilatlar vəziyyəti
yaxşı olmayan ailələrə yardım etmək istəyir
ki, həmin uşaqları "gün ərzi" məktəblərində
oxutsunlar. Yəni uşağı səhər "gün ərzi"
məktəbinə gətirib axşam isə evə apararlar.
Uşaqların cəmiyyətdən təcrid olunması
onların psixologiyasına mənfi təsir edir. Bunun aradan
qaldırılması istiqamətində işlər
aparılmalıdır. Bu istiqamətdə dövlət
özü də iş aparır".
(Davamı var)
Tahirə
Şərq.- 2012.- 28 mart.- S.12.