Sözün Dəmirçioğlusu
Məmməd Dəmirçoğlu
Azərbaycanda bu gün gerçəkdən şair, rəssam
- həykəltaraş, aşıq kimi özünütəsdiq
mərhələsini bir sənətkar kimi çoxdan
aşıb. Doğal olaraq, bu yolun təsdiqi birbaşa İncə
Dərəsi kimi qam - şaman duyğulu, tarixin ən əski
Türk inanclı kosmoqoniq dəyərlərinin qorunduğu
bir yurdda qazanıb bu uğurlarını.
M.Dəmirçioğlu
dünyanın harasına getsə, harada yaşasa da, O, hər
yerdə qədim türk şeiriyyətini təmsil edir. Dəmirçioğlunun
doğulduğu yurd Qafqazda türkün böyük ruhunu,
özümlülüyünü geniş tutumda yaşadan
Qazax qəzasının bir inanclı bölgəsidir. Hacı
Əfəndi heçdən bu torpaqda gömülməyib.
Heçdən İncə Dərəsi inanclı ziyarət
kimi anılan oymaq deyil. Mən daha çox bu bölgəyə"
İncə Vadisi" deyirəm.
Qazax qəzası
mövcud olanda bu torpaq Molla Pənah Vaqif, Səməd
Vurğun, Osman Sarıvəlli, Mehdi Hüseyn, Hüseyn Arif,
Muğanna, İsmayıl Şıxlı, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini quran və qoruyan neçə - neçə
generallar yetişdirmişdi. Sonralar bu qəzadan Göyçəmizi,
Dilcan vadisini ayırdılar. Bu möhtəşəm vadinin
torpaqlarında Gədəbəy, Qazax, Tovuz, Ağstafa, Şəmkir
adlı bölgələr yaradıldı. Beləcə qəzanın
tamlığını, bütünlüynü daraldaraq,
kiçiltmək, Azərbaycanımızda, tamam Qafqazlarda
türkün ulusal ruhunu da daraltmağa doğru istiqamətləndirilmiş
məqsədli bir siyasət yürüdüldü. Qəza
öz yerində, burada yaşayan insanlar da öz yerində....
Çatışmayan tək bircə şey öncələrdə
olan bütünlük...
Mən mərhum
arxadaşlarım Ağamalı Sadiq Əfəndi və Akif Səmədi
ilk olaraq, türk ruhunun daşıyıcıları kimi tanımışam.
Daha sonralar Məmməd İlqar, Məhəmməd Dəmirçioğlu,
Nəvai İncəli, Rəfail İncəyurd, Məhəmməd
Aslanbəyli kimi gerçəkdən böyük
ülküdaşlarımla arxadaşlıq etmişəm.Onların
hamısı şeirlərində, duyğularında bir birlərinə
bənzəyirlər. Elə səsləri də, xarakterləri
də bir birlərinə bənzəyir. Bu nə biçim, nə
nə uyğunluq, deyə hər zaman özümə bir sual
vermişəm. İncə Vadisini tanımayanlar, bu torpağa
ayq basmayanlar bu uyarlığı anlamazlar.
İndi böyük
bir acılar içində yaşayıram. Bu acılar
Ağamalı Sadıq Əfəndimizin və Akif Səmədimizin
yoxluğudur. Bircə təsəllimiz, həm də
ağsaqqallığı ilə bir az bu acıları unutduran
indi ardi artıq " Böyük Abilərimiz"ə
çevrilən Məmməd İlqar və Məmməd Dəmirçioğludur.
Mən bu iki şəxsiyyəti bir birlərindən ayıra
bilmirəm. Necə ki, Ağamalı Əfəndimizi və
Akif Səmədi bir - birlərindən ayıra bilmirdim.
Dəmirçioğlunun
yaratdığı heykəllər neçə illərdi Azərbaycanımızı,
Qazaxıstanımızı, Özbəkistanımızı,
tamamilə Türküstanımızı süsəyir. Bu
süsləmələrdə türkün qədim ruhu
yaşar. Dəmirçioğlunun şah əsərlərindən
biri arxadaş, könül sirdaşı Ağamalı Sadiq Əfəndinin
xatirəsinə ərməğan etdiyi abidədir. Bu əsərdə
Dəmirçioğlu təkcə daş abidə deyil, həm
də ucaqsız-bucaqsız türk yurdunu sevənlərin, Azərbaycan
Milli Davasını yaşadanların ümumiləşdirilmiş
obrazını yaradıb. Abidələşən
Ağamalı Sadiq Əfəndi bu obrazın həykəlləşən
simvoluna çevrilib.
Dəmirçioğlu
aşıqdır. Aşıq kimi sazında və
sözündə məclislər üçün deyil, sadəcə
türkün ulu yaddaşını bu günümüzdə
yaşadan, duyğularımıza hopduran bir ozandır. Sadəcə,
könül dostlarının məclislərində qam -
şaman anlamının çulğalandığı bir
anlama bərabər hamını riqqətə gətirir,
duyğulandırır.
Dəmirçioğlunun
məclislərində saza - sözə, bir də aşıq
havalarının ruhumuzun ən incə məqamlarına kimi
iç yanğımızı alovlandırır. Bu
yanğı türkün azman, qos - qoca tarixinin
yanğısıdır.
Dəmirçioğlu
şairdir. Sözün rəndini, sözün duyumunu,
sözün ruhunu anlamayan şeir yaza bilməz. Şeir təkcə
misralar, rədifli tutum deyil. Şeir olayın, duyğuların
içindən süzülüb gələn bir hissdir. Bu
hisslərdə nə qədər səmimisənsə, təmiz
duyğulusansa, şeirin hikməti, dəyəri və önəmi
də bir o qədər əsl ədəbiyyata çevrilir. Dəmirçioğlu
misralada yaşanan hisslərin şairidir. Bu şeirlərdə
də duymaq olur ki, Dəmirçioğlu duyğu, fikir
xiridarıdır.
Dəmirçioğlu
ən böyük arxadaşdır. Məmməd
İlqarı, Nəvai İncəlini, Rəfail İncəyurdu
bir yerdə, birlikdə görəndə bu böyük həqiqəti
anlamaq olaq. Dəmirçioğlu harada olsa da, hər zaman ilk
olaraq, bütün arxadaşlarını, könül
sirdaşlarini arayan, hamını bir yerə toparlayan,
hamıya birlikdə ortaq dərdələşməyə,
yenidən ruhları qayğılandıran bir
arxadaşdır.
Ən əski qam -
şaman inanclarından biri belədir: "İnsan harada
doğulubsa, orada da torpağa gömülməlidir".
Doğum ölüm arasında yaşanan ömür isə
torpağa sadiqliyin, ona müqəddəs bir ruh kimi
yanaşmağın süzgəcindən keçir. İncə
Vadisində bu qutsal törə indiyə kimi yaşanmaqda,
qorunmaqdadır. İnsan bu törəyə əməl etdikdə
daha da müqəddəsləşir, daha da ulusa - elata
yaxın və doğma olur.
Dəmirçioğlu
tək öz şəxsi və fərdi keyfiyyətlərinə
görə deyil, ailəsində, müqəddəs
saydığı arxadaşlarının yanında, Qazax qəzasında
bu gün yaşına, başına, sözünə,
ustadlığına görə sayılıb seçilən
kişilərdəndir. Son nəhəngimiz İsmayıl
Şıxlıdan sonra, qəzanın
bütünlüyünü, milli dəyərlər
içində əski türk böyüklüyünü,
qamşaman ruhunu yaşadan kişilər sırasında Dəmirçioğlu
yaşamının 55 ilində bunu təsdiq edib. Artıq mən
ona sadəcə"A Məmməd" deyə müraciət
edə bilmirəm. Mən artıq ona "Dəmirçioğlu
Məmməd kişi!" deyəcəm. Məmməd kişi
özündən öncəki kişilərin yolu ilə
gedir.
Dəmirçioğludan
daha böyük ədəbi əsərlər gözləyirəm.
Dəmirçioğluna ən azından bir əsrlik
ömür yaşamasını diləyirəm. Dəmirçioğlu
bunlara layiqdir. Rəssam - həykəltaraş, şair,
aşıq və bir insan kimi özünü təsdıq
edib. Bu, hər kimsəyə nəsib olan ucalıq,
ömür deyil. Arxadaşım Sən bütün
ucalıqlara layiq bir kişisən. Tanrı Sənə bu
ucalığı bəxş edib. Uca ömrün
ucalığına görə türk ruhuna borclusan. Bu borcu
bir kişi kimi çoxdan ödəmisən. Bizlər də Səndən
öyəmirik. Hər şeyi.... Tanrının türkə bəxş
etdiyi bütün özəllikləri Səndən öyrənirik....
İndi Sən ustadlar kimi öyrədən kişilər
sırasındasan. Heç kimsəyə nəsib olmayan bir
yoldur bu. Məmməd kişi İlqarla yanaşı gedirsən
bu yolu. Bu yol səninlə başlayan və yaşanılan bir
yoldur.
Ənvər Börüsoy
Şərq.-
2012.- 31 mart.- S.18.