Klassik və müasir Azərbaycan
ədəbiyyatına peşəkar baxış
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
böyük töhfələr vermiş alimlərdən bir
qismi ədəbi-bədii tənqid sahəsində
də böyük işlər
görmüşlər.
Ədəbi tənqid XX əsrdə çox
inkişaf etmiş, ədəbiyyatşünaslığın,
bədii ədəbiyyatın təkamülünə,
arınıb təmizlənməsinə xüsusi
xidmət göstərmişdir. Bu
baxımdan həmin illərdə çap
edilən əsərlər də öz
sanbalı, xüsusi çəkisi ilə
indikilərdən xeyli, örnək ola biləcək dərəcədə fərqlənir,
seçilir.
Görkəmli vurğunşünas alim Cəlal Abdullayev də
bu ədəbiyyatçı- tənqidçi
qrupuna daxildir. Alimin ədəbi-bədii tənqid sahəsindəki
yaradıcılığı hal-hazırda tədqiq edilir. C.Abdullayevin müxtəlif
illərdə dövri mətbuatda, elmi məcmuələrdə çap
etdirdiyi məqalələri,
monoqrafiyaları ədəbiyyatşünaslıq elminə çox şey vermişdir.
C.Abdullayevin 2011-ci ildə çapdan çıxmış kitabında (Əsərləri,
I cild) müəllifin ədəbi-elmi, nəzəri-filoloji,
ədəbi-tənqidi məqalələri
toplanılmışdır. Bu məqalələr
ədəbiyyatşünaslığın ta
gənclik illərindən ölənə qədərki
dövrə kimi dövri
mətbuatda çap etdirdiyi
əsərlərdir. Bu məqalələrin
yarısı ədəbiyyatşünasın şəxsi
arxivindən, yarısı M.F.Axundov
adına kitabxananın, bir qismi
isə BDU-nun kitabxanasının arxivindən
əldə edilmişdir. Lakin
üzə çıxarılan materiallar heç də hamısı deyil,
keçən əsrin ortalarında professorun
məqalələrini çap etdirdiyi bəzi qəzet nömrələri
adı çəkilən arxivlərdə tapılmadı.
Əsərlərin I cildində C.Abdullayevin
100-ə qədər məqaləsi çap
edilmişdir. Bu məqalələr
1957-ci ildən 2010-cu ilə qədərki dövrü
əhatə edir. Kitabdakı məqalələri
bir neçə qrupa
bölmək olar:
1) klassiklər haqqında;
2) ədəbiyyatşünaslıq haqqında;
3) müasir şair və
yazıçılar haqqında;
4) müharibə
dövründəki ədəbiyyat haqqında;
5) bəzi, şair ədiblərin
elmi-nəzəri, ədəbi-bədii tənqidi
görüşləri, məqalələri haqqında;
6) ədəbiyyat və
sənət məsələləri;
7) çapdan
çıxmış bəzi kitablar haqqında;
8)
aşıq yaradıcılığı haqqında və s.
Klassiklərimizdən C.Məmmədquluzadənin
realist ədəbiyyatımıza verdiyi töhfələrdən bəhs edilir, ədibin "Ölülər",
"Danabaş kəndinin əhvalatları",
"Anamın kitabı", "Usta Zeynal", "Poçt qutusu", "Kamança",
"Oğru inək" və s. əsərlərində qaldırılan əsas
problemlər ? feodal-patriarxal
həyat şəraitində yaşayan avam
xalqın, kənd camaatının faciələrindən
söhbət açılır, "Molla
Nəsrəddin" jurnalının millətin gözünün açılmasında böyük rol
oynadığı, burada nəşr edilən
felyetonların əksəriyyətinin böyük
mühərrir tərəfindən
yazıldığı qeyd edilir. Kitabda C.Məmmədquluzadənin
yaradıcılığına həsr edilmiş
3 məqalə ("Böyük müəhrrir,
realist yazıçı", "Böyük sənətkar, həssas insan", "C.Məmmədquluzadə və müasirlik") çap edilmişdir.
Böyük qəlb şairi M.Füzuliyə
həsr edilmiş məqalələrində
("Azərbaycan poeziyasının iftixarı", "Səməd
Vurğun və Füzuli
irsi") şairi Azərbaycan
poeziyasının milli dühası,
vüqarı və şərəfi, Azərbaycan ədəbi
dilinin həqiqi yaradıcısı
adlandıran C.Abdullayev, neçə
əsr keçməsinə baxmayaraq Füzuli şeirinin bədii
zövq verməsinin başlıca səbəblərini
ondakı fikir dərinliyi, bədii mükəmməllik
və poetik fəlsəfi ümumiləşdirmə
ilə əlaqələndirir. "Azərbaycan
poeziyasının iftixarı" adlı məqaləsində
şair-filosof, mütəfəkkir sənətkar
Füzulinin "Leyli
və Məcnun", "Şikayətnamə" əsərləri,
"Bəngü badə" alleqorik əsəri
təhlil olunur, qəzəlləri
haqqında söhbət açılır. "Səməd
Vurğun və Füzuli
irsi" adlanan digər
məqalədə isə Füzulini şeirimizin məbədi və məbudu,
"şeirimizin və ədəbiyyatımızın
atası" adlandıran S.Vurğunun
"Yandırılan kitablar", "20 bahar", "Leyla",
"Füzulinin dərdi" adlı
şeirlərində böyük şairi yad etməsi, hətta
o zamankı ədəbi tənqidin
amansız hücumlarına baxmayaraq,
özündə cəsarət taparaq bir neçə Füzulisayağı qəzəl
də yazması göstərilir: "S.Vurğun
əruzda "Hörmüz və Əhrimən"
dramatik poemasını, "Qafqaz", "İstiqbal
təranəsi" kimi şah
əsərlərini və onlarca digər
şeirlərini bu səpgidə qələmə
almışdır".
Tənqidçi S.Vurğunun Füzulinin "Məni candan
usandırdı" mətləli şeirinin
məzmun-mündəricəsinə uyğun
olan "Füzulinin dərdi"
şeirinin üzərində xüsusilə
durur, şairin sələfinin
adını qəm, kədər və möhnət sözləri
ilə qoşa çəkdiyini, Füzuli dərdini ümumbəşəri kədər,
"qəm karvanı" adlandırmasını dönə-dönə
təkrar edir.
Azərbaycan poeziyasının və
dramaturgiyasının görkəmli nümayəndəsi, böyük ədib C.Cabbarlının mənzum
irsi C.Abdullayevin dövri mətbuatda çap
etdirdiyi "Cabbarlının
poeziyası" adlı məqaləsində tədqiq olunur. Dahi sənətkarın yaradıcılığa ilk dəfə "Bahar"
şeiri ilə qədim basmasından tutmuş, ta ömrünün son illərinə
qədər fəaliyyəti, silsilə şeirlərinin təhlili
bu məqalədə öz
əksini tapmışdır. Şairin klassik şeirin gözəl
nümunəsi olan "Tellər oynadı"
lirik əsəri,
motivində siyasi pafos
və coşqunluq olan
"Dan ulduzu",
"Şərqi" şeirləri, ana
haqqında yazılan ən yaxşı, mükəmməl əsər
hesab edilən "Ana"
şeiri, meşşanlığı, tüfeyliliyi, qadına feodal
münasibəti, məddah şairləri, sənətdə
xalturaçılıq edən aktyorları, istismar
dünyasını, gerçəkliyi, boşboğaz
ziyalıları amansız tənqid hədəfinə tutan "Arvadlar deyir", "Qızıma",
"Qızlardan kişilərə protesto"
adlı şeirləri bir-bir təhlil
obyektinə çevrilir. Dilin sadəliyi,
aydınlığı, ahəngdarlığı nöqteyi-nəzərindən
aşıq poeziyasını xatırladan Cabbarlı
qoşmaları xalq ruhunu,
xalq poeziyasının duzlu,
mənalı şeiriyyətini, ifadə tərzini
özündə cəmləşdirən ən gözəl sənət
nümunələri hesab edilir.
Ədibin "Qız qalası" poeması son
dərəcə romantik tərzdə
işlənmiş, müstəsna mövzuda
yazılmış monumental bir dastan, sonralar
Azərbaycan ədəbiyyatında bir
silsilə, yeni tipli
poemaların yaranması üçün
gözəl ədəbi nümunə adlandırılır.
"Zəngin irsin tədqiqi"
adlanan digər məqalə "zəngin
və çoxcəhətli elmi-nəzəri, bədii- publisistik irsə malik olan, bütün fəaliyyəti
boyu öz nadir istedadında elmi və
bədii təfəkkür sahələrini ecazkarlıqla birləşdirən,
bütün əsərlərində intellektual cəhətlərin qabarıq
ifadə ilə fərqlənən Y.V. Çəmənzəminli"
(C.Abdullayev) haqqındadır. Bu məqaləsində
Cəlal Abdullayev Y.V. Çəmənzəminlinin
bədii irsinin öyrənilməsini, onun ictimai fikir
tariximizdəki mövqeyinin
aydınlaşdırılmasını Azərbaycan ədəbiyyat
tarixinin yaradılması baxımından vacib məsələ hesab
edir. Ədibin folklorla
yaxından tanış olmasına və
yaradıcılığında dönə-dönə
folklor janrlarına yer
verməsinə, onun
araşdırılmasına xidmət etməsinə, hətta özünün bir
neçə xalq
yaradıcılığı nümunəsini tapıb aşkara çıxartmasına böyük qiymət verən C.Abdullayev
onu nadir bir alim, ədib, tükənməz
xalq xəzinəsi ilə olduqca bağlı bir tədqiqatçı
adlandırır. O, B.Abdullayevin "Yusif Vəzir Çəmənzəminli və
folklor" adlı monoqrafiyasının çap olunmasını təqdirəlayiq hesab edir, kitabın redaktoru folklorşünaslıq elminin ağsaqqalı, professor
M.N.Təhmasibin rolunu xüsusi
qeyd edir.
Klassik Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
simalarından olan Ə.Haqverdiyevin
yaradıcılığı da C.Abdullayevin tədqiqat obyektindən kənar
düşməmişdir. 1957-ci ildə çap
etdirdiyi bu məqalədə
gənc tədqiqatçı, böyük
ədib Ə.Haqverdiyevin 1956-cı ildə
Azərnəşr tərəfindən buraxılmış ikicildlik "Seçilmiş əsərləri"nin I cildi haqqında danışır. 18 pyes toplanmış bu
kitabın özəlliklərindən danışan gənc tədqiqatçı,
ədibin bəzi əsərlərinin ilk
dəfə bu kitabda nəşr
olunduğunu xüsusi
qeyd edir. Bundan sonra gənc tənqidçi uzun
müddət mübahisələrə səbəb olmuş "Pəri Cadu",
Azərbaycan dramaturgiyasına maraqlı bir
hədiyyə olan, adı xalq
məsəllərindən götürülmüş
"Yeyərsən qaz ətini, görərsən
ləzzətini" komediyası, "Yoldaş
Koroğlu", "Sağsağan", "Çox
gözəl" əsərləri haqqında geniş
söhbət açır.
Romançı şair
və dramaturq, zəngin, hərtərəfli,
ensiklopedik məlumata malik
bir sənətkar, filosof
təbiətli, fantaziyaya qapılmağı
bacaran və bu
xüsusiyyəti ilə bədii fikrin
fövqünə qalxan M.S.Ordubadi
həm ədib-tənqidçi, həm dramaturq
və romançı kimi oxuculara
təqdim edilir. Ədibin mətbuat səhifələrində çap
olunmuş "Tənqidçilərimizə",
"Sabir", "Pərdə enir, pərdə qalxır", "Şeir nə üçündür",
"Qızıl qələm", "Əski və yeni şeir məktəbləri",
"Şeirimiz haqqında bir
neçə söz", "Tənqidimiz
haqqında" və s. tənqidi məqalələrindən
tutmuş, tənqidi görüşləri
hərtərəfli aşkara
çıxan "Dumanlı Təbriz", "Qılınc
və qələm" əsərlərində ədəbiyyatın
bir sıra aktual
problemlərinə dair nəzəri-estetik
fikirlər sistemi haqqında dərin məlumat
verilir. M.S.Ordubadi, özü tənqid haqqında deyirdi:
"Əsil ədəbi-bədii tənqid obyektiv,
müstəqil tənqiddir. Tənqidin əfv edilməz xətalarından
biri əsərə görə deyil, vaxta görə və
şəxsiyyətlərə görə fikir
yürütməkdən ibarətdir". Bizcə
dahi sənətkarın bu
qiymətli sözləri bütün
dövrlər üçün aktual olmalıdır, müxtəlif zaman kəsiklərində yalnız zəmanənin
və şəxslərin tələb etdiyi
şəkildə, qeyri-müstəqil, tez-tez
fikrini dəyişən insanlara
bu hikmətli sözlər bir
kriteriya, bir
örnək, bir işıq yolu olmalıdır. Yalnız tərifdən xoşlanan, obyektiv fikri sevməyən yazıçı və
şairləri tənqid edən Ordubadinin
tənqidi məqalələrinin əksəriyyəti şeir və şairlərə həsr olunmuşdur. Füzulinin məşhur
"...Elmsiz şeir,
əsası yox divar olur və əsassız divar
qayətdə bietibar olur"
kəlamını deviz götürən ədib,
mövzunu yaxşı öyrənmədən
poema yazmağa xüsusi aludəçilik göstərən,
təqlidçiliklə məşğul olan,
müsbət və mənfi cəhətlərin dolğun, mükəmməl bədii inikasını
verə bilməyən yazarlara
qarşı ciddi etiraz
edirdi.
Göründüyü kimi, C.Abdullayev M.S.Ordubadinin ədəbi-tənqidi
görüşlərini bütün
yaradıcılığında izləmiş, onları seçib göstərə bilmişdir.
"Quru və
cansıxıcı faktları gözəl bədii materiala çevirmək" istedadı olan M.S.Ordubadinin "Gizli Bakı", "Döyüşən
şəhər", "Bədbəxt milyonçu",
"Dünya dəyişir" və s. romanları, "Əndəlisin son günləri", "Teymurləng və
İldırım Bəyazid", "Məmmədəli şah" və s. kimi səhnə əsərləri,
"Dinçilər", "Sevgilər", "Sədəf",
"Bu da bir möcüzə", "Maral"
pyeslərindən söhbət açılır,
"Dumanlı Təbriz" romanı ilə eyni
adlı olan pyesi geniş təhlil edilir.
Professorun başqa
bir məqaləsində görkəmli ədib
və ictimai xadim N. Nərimanovun
poetik obrazından bəhs edilir,
konkret olaraq şair N.Həsənzadənin "Nəriman"
poeması təhlil olunur.
C.Abdullayevin "Azad
günlər nəğməkarı"
adlandırdığı dahi bəstəkarımız
Ü.Hacıbəyovun yaradıcılığı bu kitabda eyni
adlı məqalədə özünü
göstərir.
Azərbaycan xalqının təzyiqlərə,
təqiblərə baxmayaraq, milli mənliyimizin, ana dilimizin, əxlaqi-mənəvi dəyərlərimizin
keşiyində sal qayalar
kimi möhkəm dayanan
şeir-sənət dühalarından biri
olan, o taylı-bu
taylı sevimli şairimiz
Şəhriyar C.Abdullayev tərəfindən
çox haqlı olaraq
"poetik zirvə" adlandırılır.
Musiqiyə, incəsənətə, estetikaya
xüsusi həzz mənbəyi kimi baxan böyük
şairin bəşəri problemlər,
dünyəvi hadisələr də həmçinin cazibə
nöqtəsi olmuşdur. Tənqidçi
yazır: "Bu cazibə nöqtəsində
...Təbriz şəhəri,... Xoşginab
kəndi, bəlkə də ilham pərisi
qədər əhəmiyyətli olan, onun şairlik
istedadının pərvazlanmasında uçuş
mayası, əzəmətli və füsunkar
Heydərbaba dağı, nəhayət özünün
ölməz poeziya kəhkəşanında
nurlu bir ulduz, dünya gözəlliyinin
kəbəsi kimi təsvir elədiyi Azərbaycan
deyilən bir qibləgah da
vardır.
...Qarşımızda Şərq və Qərbi,
klassika ilə
çağdaşlığı, şifahi
söz ənənələri ilə
yazılı nümunələri, incə, dərin, səmimi
lirizmlə epikanı, şahə qalxan, ipə-sapa
yatmayan romantika ilə
adi, real, ötəri
cəhətləri, dərin, müdrik fəlsəfi
düşüncə ilə emosional hissi ehtirasları, nəhayət
bütöv nəzəri bir
sistemlə şeir təcrübəsini
hünərvər bir şəkildə, üzvi surətdə kamil
bir ahəngdarlıqla birləşdirən
baş hərflərlə
yazılmış Şəhriyar adlı müəzzəm bir sənət abidəsi
dayanmışdır".
Bəli, belə yüksək dəyərləndirir
Şəhriyar poetikasını Cəlal Abdullayev.
Şairə həsr etdiyi bir
ayrı məqaləsində Şəhriyarın özünün şeirə-sənətə
verdiyi qiymət, onun
haqqındakı fikirləri ayrı-ayrı şeirlərinin
("Şeir və hikmət",
"Eynşteynə Peyğam",
"Mumyalanmış adam", "Eyvay, anam", "Rəssam"
və s.) təhlili çərçivəsində
açıqlanır, Şəhriyarın şeirin
poetik vəznləri və s.
barədə öz sanballı ilə
seçilən elmi-nəzəri yazıları, məqalələri
saf-çürük edilir.
Nədən yazırsa yazsın, həmişə
qlobal təsviri, ənginliyi, xalq həyatının ən kiçik
təfərrüatlarına, detallarına, milli
kolorit və özünəməxsusluğun
dərin, sirli qatlarına qədər bütün maddi və psixoloji momentləri bir zərgər
dəqiqliyi ilə nəqş etməyi, əsərinin
əsas toxumasında canlandırmağı sevən sənətkarlardan
olan S.Rəhimov C.Abdullayev
tərəfindən bədii ədəbiyyatın tərbiyəvi
əhəmiyyətinə xüsusi diqqət
yetirən, onun gənc nəslin tərbiyəsində
böyük təsir gücünə malik bir yazıçı, novator, məzmun,
mündəricə, fabula, süjet
və kompozisiya, daxili
və zahiri portret, təbiət
təsvirləri, psixoloji halların təbii
bir dillə verilməsi və s. məsələlərdə də həmişə
təzə, orijinal yollarla
gedən ədib, xalqla, onun
mənəviyyatı, adət və ənənəsi ilə,
düşüncə tərzi ilə həmişə
yaxından bağlı olan bir insan kimi
qiymətləndirilmişdir. Professor qeyd edir ki, yazıçının əsərlərində
L.N.Tolstoyun sənətinə xas olan obyektiv
varlığın epik, monumental
təsviri ilə yanaşı, Dostoyevski üslubunu şərtləndirən ruhun təsirli, insanın mənəvi-psixoloji
aləminin yaradıcılıq prizmasında əsas foks nöqtəsi kimi
götürülməsi hallarına da
rast gəlmək mümkündür.
Bu
baxımdan ədəbiyyatşünas, S.Rəhimovun "Şamo" epopeyasını xüsusilə
vurğulayır, "Su ərizəsi",
"Saçlı", "Ağbulaq
dağlarında", "Ana abidəsi"
və s. əsərləri xalqın inkişaf tarixindəki əsas və bütöv mərhələni əks etdirmək
cəhətdən son dərəcə
qiymətli hesab edir.
Daha bir görkəmli söz ustası - Ə. Məmmədxanlı
haqqında danışarkən onu orijinal əsərlər müəllifi,
mükəmməl bədii tərcüməçi, kino-ssenarist, həm öz
təhkiyəsində, həm də surətlərin söhbət
və monoloqlarında fəal, çevik, publisistik ifadə tərzindən məharətlə
istifadə edən bir dramaturq
adlandırmışdır.
(Davamı növbəti şənbə sayımızda)
Şəlalə
Abdullayeva,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Şərq.-
2012.- 31 mart.- S. 15.