"Mən insanam, dəyişirəm"
Azərbaycan
Yazıçılarının 1-ci plenumu Plenuma baxış
1933-cü il yanvar ayının
üçüdür. Maarif evinin salonu
gənc və yaşlı simalarla doludur. Az.Ş.
yazıçıları cəmiyyəti təşkilati komitəsinin
birinci plenumuna gəlmişlər.
Burada:
Mübariz, proletar gəncliyinin ədəbiyyat əsgərlər vardır.
Burada: Şura cəbhəsinə
keçmək istəyən yaşlı
yazıçılar, (Ə.Cavad, Sanılı, H.Cavid,
Süleyman Sani, hətta Soltan Məcid Qənizadə kimiləri
belə vardır.
Burada: Rayonlardan,
işçi ədəbiyyat dərnəklərindən gələn
gənc yazıçı kadroları vardır.
Bir
neçə, yoldaşları xatirinə gələn oğlan
və qızları da əlavə edərsək, demək olar
ki, salon plenuma müxtəlif gözlərlə baxan və
müxtəlif nəticələr gözləyən müxtəlif
adamlarla dolu idi.
Plenum saat
7 radələrində komitənin məsul katibi İ.Mirzə
yoldaşın sədrliyi ilə açılır. O, əvvəlcə
plenumun tarixi əhəmiyyətindən danışır,
birinci 5 illiyə yekun vurduğumuz və ikinci 5 illiyə
hazırlaşdığımız bir dövrdə plenum
çox iş görəcəyindən və görməli olduğundan
bəhs edir. Mərkəzi komitənin bədii təşkilatların
yenidən qurulması haqqında çıxardığı
tarixi qərarının necə həyata keçirilməsindən
danışaraq plenumun birinci iclasını açıq elan
edir.
Prizidum heyətinə:
Şahbazov, Buqşpan, Quliq, Qamski, C.Cabbarlı, İbrahimov,
S.Hüseyn, Davidyan, Səməd Vurğun, Ə.Nazim, Məmməd
S. H.Soltanova seçilmişdir.
Müzakirə ediləcək
məsələlər:
1) YİŞÆT komitəsinin
birinci plenumu yekunları haqqında
(məruzəçi
Quliq).
2) Az. ŞÆT Komitəsinin
haqq-hesabı
(İ.Mirzə)
3) Sosializm realizmi (Ə.Nazim)
4) Azərnəşrin
haqq-hesabı (Ə.Heydərli),
Sözə
ilk dəfə başlayan yol. Quliq:
- "YİŞJT komitəsi tərəfindən
mənə tapşırıldığı
üzrə, Az. Ş. yazıçıları və
bütün Azərbaycan Şura ədəbi ictimaiyyətinə
atəşin salamlar yetirməliyəm" - deyə davam edir:
"Bununla belə mən
bütün Ukrayna yazıçıları təşkilat
komitəsi məsul katibi hesabilə bu təbrikə, bir təbrik
də əlavə etməyi lazım görürəm: Mən,
neft və pambıq ölkəsi yazıçılarına,
çörək və kömür ölkəsi
yazıçılarından salam yetirirəm"
deyir.
Salon
gurultularla dolur.
O, məruzəsində
YİŞJT komitəsinin I plenumu əhəmiyyətindən
danışır. O, keçmiş Rapp rəhbərliyinə
olan səhvləri qeyd edərək, fikrini ayrı-ayrı rus
yazıçıları üzərində əsaslandırır.
Bəzi yazıçılar tərəfindən
Mərkəzi Komitə qərarının hələ
lazımi qədər anlaşılmamasını irəli
sürür. O, məruzəni nəzəri sahəyə,
tənqid sahəsinə keçirərək:
- "Mən
sizə, Marks-Lenin terminologiyası ilə pərdələnmiş
bəzi tənqidlərin hətta zərərli olduqları
haqqında bir çox faktlar göstərə bilərəm.
Dialektik materializmi vulqarizə edən tənqidlərin
sayı çoxdur".
O, Rusiya
yazıçıları arasından gətirdiyi faktları
ixtisar edərək Az. Tənqidçilərindəki faktlara
("Udarnik" jurnalına əsasən) keçir.
Popovun
özü-özünə zidd gedən və heç nəticəyə
gəlməyən eqleqtik tənqidindən danışır.
Orjinal əsərlərimizin
sürətli inkişafını qeyd emtəklə hələ
də tənqidimizin bu yazılara yol göstərməkdən
aciz olduğunu qətiyyətlə bildirir.
Yol.
Quliq sənətin spesifiqumundan, yaradıcılıq metodu, bədiilikdən,
sosializm realizmindən bəhs etməklə deyir:
- "Sənət
- bu məxsusi bir üst qurumdur; bu üst qurumun xüsusiyyəti
onun obrazlılığındadır. Lakin
onu ancaq obrazlıqda düşünüb bədii keyfiyyəti
unutmaq qətiyyən yaramaz. Bilmək lazımdır ki, qəzetlərimizdə
çap olunan məqalələri nəzmə çəkmiş
olarsaq, bu proletar əsəri ola bilərsə
də bədii əsər, şeir olmaz.
"Bu
doğru olarmı ki, biz, "sosializm realizmi" terminindən
əl çəkib ancaq "realizm" ilə kifayətlənək?
Yox. Çünki sosializm quran ölkədə
sosializm realizmindən başqa bir realizm ola
bilməz.
Realizm-varlığı doğru ikinas etməkdir və
Marksizm doğruluğundan başqa bir doğruluq ola bilməz, indiki belədir, demək bizdə
realizm, sosializm xaraktersiz ola bilməz".
Sonra o, məruzəsində
Şura dramaturgiyasından, gənclər, çocuqlar ədəbiyyatının
əhəmiyyətindən, ədəbiyyat dərnəklərinə
olunacaq rəhbərlikdən, işçi-kolxozçu
yazıçılarına olunacaq rəhbərlikdən
danışaraq sözlərini belə bitirir:
-
"Yazıçının vəzifəsi - insan ruhunun
formaya alınması, insaniyyət varlığının,
psixolojisinin mühəndisi olmaqdır. Yazıçılarımızın
qarşısında kommunizm həyatımız böyük məsul
vəzifələr qoyur.
Mən əminəm
ki, həmin məsələlərin həyata keçirilməsində
Azərbaycan Yazıçıları əsas
yaradıcılıq cərgəsini tutacaqdır".
Saat
yarımdan çox çəkən məruzə Ukrayna və
qonşu cümhuriyyət şura ədəbiyyat təşkilatlarının
eyni idea uğrunda dönmədən
çalışmaları və eyni bayraq altında
sınıfsız cəmiyyət quran sosializm ölkəsinin
gələcək qalibiyyətləri uğrunda ediləcək
müttəhid mübarizə etimadilə bitir.
Salon
gurultularla dolur.
Plenumun
2-ci iclası 4 yanvarda Az. Həmkarlar ittifaqı şurası
salonunda açılır.
Təşkilat
komitəsi tərəfindən İ.Mirzə yoldaş
görülən işlər haqqında hesab verir.
O:
- "Yoldaşlar, mən
çox danışmayacağam" deyə 2 saat
danışır:
- Az.Arr rəhbərliyinin
yaratdığı qrupçuluq, Atamançılıq əsas
etibarilə ləğv edilmişdir.
MK - qərarından
sonra təşkilat komitəsi əski
yazıçıları öz rəhbərliyi altına ala
bilmişdir. Yazıçılığın
maddi vəziyyətinin get-gedə yaxşılaşması barədə
istər MK tərəfindən, istərsə Təşkilat
komitəsi tərəfindən lazımi tədbir
görülməkdədir".
Mirzənin
bu tonda davam edərək, yaradıcılıq metodu və
dünyagörüşü barəsində, dialektik materializm
əsasını öyrənməklə bütün məsələlərin
həll olunmadığını, hələ bir çox
priyomların, obrazların seçilməsi və
yaradıcılıq sənətini öyrənmək
lazım gəldiyini deyir.
Haqq-hesabdan çox, nəzəri
çıxışa bənzəyən bu məruzədə
təşkilati məsələlərə az
yanaşılır. Ədəbiyyat dərnəklərində
işlərin qətiyyən aparılmadığı barədə
danışılmayır. Rayon, qəza
oxucu və yaradıcılarının rəhbərlik
altına hələ də alınmaması yada
salınmayır.
Lakin Mirzə yoldaş
bu suallara, son sözündə cavab verərək bu sahədə
çox zəif iş aparıldığını etiraf edir
və plenumun bir çox iş görməli olduğunu və
görəcəyini qeyd edir (alqışlar)
Tribundan səslər
Prof.B.Çobanzadə
- "Mən
Şura ədəbiyyatının bugünkü qalibiyyətini
etiraf etməyə bilmərəm. Mərkəzi
Komitənin 23 aprel tarixli qərarını təbrik edərək,
bu qərarın bizim Azərbaycan şəraiti
üçün ən lazımlı olduğunu qeyd edirəm.
Bir az
əvvəl mənim pantürkist, formalist, eqleqtizm kimi səhvlərimin
üstü açılmamış qalsaydı, kim bilir bəlkə
mən hələ indi də o səhvləri davam etdirirdim. Mən fikir və mövqeyimin bugünkü
inkişafını, əsas etibarilə şura
yazıçıları təşkilatına borcluyam.
Artıq Lenini, Stalini,
Marksı oxuyur və öz elmi işlərimi onların əsasında
qururam. Mənə tapşırılan
bütün işləri yerinə yetirməyə hazıram"
deyir və alqışlanır.
Bir
çoxlarının görməyib tanıdığı bir
adam tribunaya çıxır; bu, vaxtilə
"müsavat" bayrağını, səmimiyyətlə
oxşayan "Göy-göl" müəllifi Cavad Axundzadədir.
O, ilk sözündə,
özünü bir zaman müsavat yazıçısı
olduğunu, bəlkə irəlidə gedənlərdən, təşkilatçılardan
olduğunu etiraf edir.
O, bunun səbəbini
gördüyü tərbiyədə, aldığı təhsildə
və mühitdə görür.
O, böyük bir səmimiyyətlə
etiraf edir ki:
- Azərbaycan
şuralaşandan sonra ədəbiyyat təşkilatına
proletar gəncliyini buraxmaq istəməyirlərmiş".
O, etiraf edir ki:
"Ədəbiyyatda
hegemonyanı proletar gəncliyi əlinə verməkdən
sakınırlarmış". "Bu səhvdir"
- deyir.
O, bu səhvləri
boynuna alaraq qızıl qələm cəmiyyətinin, nəhayət
Azərbaycan proletar Yazıçılar İttifaqının
onlara qarşı olan mənfi və dəyişməz əlaqələrini
də səhv hesab edir.
- Boynunda bir
"toği-lənət" vardır, deyir Lakin Cavad bunu da
etiraf etməlidir ki, proletar gəncliyi vaxtilə onları
haqlı olaraq cəmiyyətdən kənarda qoymuşdu, o vaxt
tarixi inkişafımız hələ bizə ədəbiyyat
rəhbərliyi imkanını verməmişdi: hələ o
vaxt Cavad-Cavid stili hakim stil hesab olunurdu. Lakin indi
proletar gəncliyi Cavadın sıramıza gəlməsindən
qorxmayır, bəlkə də bunu lazım görür.
Cavad davam edir:
- Mən insanam, dəyişirəm. Mənə 5 il əvvəl baxıldığı kimi baxmaq
doğru deyil, mən dəyişmişəm, dəyişirəm,
mən şura ədəbiyyatının parlaq qalibiyyətini
görürəm. Mən sosializm quruluşunun
dünya miqyasında böyük nailiyyətlərə
çatdığına şahidəm, mən proletar diktaturası
uğrunda çalışmaq lazım gəldiyini
anlayıram. Lakin mənə imkan vermək
lazımdır".
MK-nin
tarixi qərarı imkan yarandığına parlaq sübutdur.
Biz, bizə tərəf atılan dost addımları
(düşmən cəbhədən olsa da) hörmətlə
qarşılayırıq.
Baqri də
öz formalist səhvlərini etiraf edir. O da böyük
quruluşa xidmət edəcəyinə söz verir.
Sanılı
görünür. O əvvəlcə "eqoizmə"
qapılır, tərcümeyi-halını danışaraq
qolçomaq olmadığını isbat edir. Özü
belə batraq olduğu halda necə olur qolçomaq
ideologiyasını tərənnüm edir. (?) - "Azərbaycan
şuralaşandan əvvəl yazdığı əsərlərdə
heç idea olmadığını iddia edir... (?) Nəhayət güzəştə gedərək bu
günün gəncliyindən yardım, rəhbərlik tələb
edir və buraxdığı, buraxacağı səhvləri
düzəldəcəyinə söz verir.
Sonra
Buqşpan, Jurin, Qamski, Əli Nazim, Rəfili, Rza, Əlisəttar. Yoldaşların
çıxışı olur. Bu
çıxışlar cəmiyyətin gələcək
işlərini aydınlaşdırır.
Plenumun
üçün iclası Lenin kitabxanasında Əli Nazimin sədarəti
altında açılır.
Bu
gün böyük mühərrimiz Mirzə Cəlil Məhəmməd
Quluzadənin (Molla Nəsrəddin) vəfatının
ildönümü xatırlanır.
4-cü iclas yenə orada açılaraq, Əli Nazimin "sosializm realizmi" haqqında məruzəsi və Heydərlinin Azərnəşr haqqında
məlumatı dinlənilir.
Şərq.-
2012.- 12 may.- S. 13.