Qaçqın və məcburi
köçkünlər: problemlər, perspektivlər Qanunvericilik bazası
Ermənistan Silahlı
Qüvvələrinin hərbi təcavüzü nəticəsində
torpaqlarının 20 faizi işğala məruz qalmış
Azərbaycan həm də tarixin bütün dövrləri və
bütün dövlətlər üçün ən
ağrılı məsələ olan qaçqın və məcburi
köçkünlər problemi ilə üz-üzədir.
Amma Azərbaycan dövləti özünün iqtisadi yüksəlişinə
güvənərək qaçqın və məcburi
köçkünlərin sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
lazımi addımları atır.
Ötən illər ərzində
məcburi köçkünlərin həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına, həmçinin onlara
güzəşt və imtiyazların verilməsinə yönəlik
normativ hüquqi aktlar qəbul edilib.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti tərəfindən 21 may 1999-cu
il tarixdə imzalanmış "Qaçqınların və
məcburi köçkünlərin (ölkə daxilində
köçürülmüş şəxslərin) statusu
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunu, 21 may
1999-cu il tarixli "Məcburi köçkünlərə bərabər
tutulan şəxslərin sosial müdafiəsi haqqında"
Azərbaycan Respublikasının Qanunu,
"Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin (ölkə daxilində
köçürülmüş şəxslərin) statusu
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununun tətbiq
edilməsi barədə" Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 8 iyul 1999-cu il tarixli Fərmanı, "Məcburi
köçkünlərə bərabər tutulan şəxslərin
sosial müdafiəsi haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununun tətbiq edilməsi barədə"
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 8 iyul 1999-cu il tarixli Fərmanı,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 17 sentyabr 1998-ci il tarixli
Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin problemlərinin həlli üzrə"
Dövlət Proqramı, Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabinetinin 6 dekabr 1999-cu il tarixli Qərarı ilə təsdiq
edilmiş "Məcburi köçkünlərə birdəfəlik
və mütəmadi pul yardımı, ərzaq və sənaye
məhsulları ilə təmin edilməsi Qaydası", Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 24 dekabr 1999-cu il tarixli Qərarı
ilə təsdiq edilmiş "Məcburi köçkünlərin
yaşayış üçün yararlı olan və ya
yararlı hala salınması mümkün olan
yaşayış, inzibati, yardımçı və digər
binalarda məskunlaşdırılması Qaydası", Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 24 dekabr 1999-cu il tarixli Qərarı
ilə təsdiq edilmiş "Məcburi köçkünlərin
başqa yaşayış sahəsinə
köçürülməsi Qaydası" 01 iyul 2004-cü
il tarixli Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
"Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında sərəncamı
və s. hüquqi normativ aktlar vardır. Məcburi
köçkünlərin hüquqlarını müdafiə
edən bu 44 Fərman və Sərəncamı ölkə
Prezidenti, 23 qanun Milli Məclis, 194 Qərar və Sərəncamı
isə Nazirlər Kabineti vermişdir.
Azərbaycan
Respublikası 1993-cü il tarixdə Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Qaçqınların Statusu
haqqında konvensiyasına qoşulmuşdur.
Yeni
salınmış ərazilərə köçürülmə
1998-ci ildən
bugünədək bütövlükdə ölkədə
12 çadır şəhərciyi olub və bu şəhərciklərdə
52 min məcburi köçkün yaşayıb. Saatlı,
İmişli və Bərdə isə dəmir yolu yük
vaqonlarında təxminən 1700 ailə məskunlaşmışdı.
2001-2002-ci illər ərzində ölkə prezidentinin
imzaladığı üç fərmana əsasən,
qaçqın və məcburi
köçkünlərin sosial-məişət vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması və onların məskunlaşma,
məşğulluq problemlərinin həlli üçün
Dövlət Neft Fondundan 359 milyard manat vəsait
ayrılmış və bunun müqabilində 18 qəsəbə
salınmış, 6076 menzil tikilmiş, yüzlərlə zəruri
infrastruktur obyektləri inşa edilmiş, beş mindən
artıq ailəyə birdəfəlik yardımlar olunmuş və
onlara müvafiq torpaq sahəsi verilmişdir; Azərbaycan Respublikasının
Prezidentinin "Erməni millətçilərinin
apardığı etnik təmizləmə nəticəsində
Ermənistan ərazisindəki öz tarixi torpaqlarından didərgin
salınmış azərbaycanlıların məskunlaşması
problemlərinin həlli haqqında" 2001-ci il 22 avqust tarixli
562 nömrəli, "Azərbaycan torpaqlarının erməni
silahlı qüvvələri tərəfindən işğal
nəticəsində Ağdam və Füzuli rayonlarından
didərgin düşmüş və çadır
düşərgələrində müvəqqəti yerləşdirilmiş
məcburi köçkünlərin bir qisminin həmin
rayonların ərazisində məskunlaşdırılması
ilə bağlı bəzi tədbirlər haqqında"
2001-ci il 7 sentyabr tarixli 577 nömrəli, "Biləsuvar
rayonu ərazisində yerləşən beş çadır
düşərgəsində məskunlaşmış məcburi
köçkünlərin sosial-məişət vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması ilə bağlı bəzi
tədbirlər haqqında" 2002-ci il 13 may tarixli 700 nömrəli
fərmanlarına əsasən, qaçqınların və məcburi
köçkünlərin sosial-məişət vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması və onların məskunlaşması
problemlərinin həlli ilə bağlı tədbirlərin
maliyyələşdirilməsi məqsədi ilə Dövlət
Neft Fondundan, ümumilikdə, 359 milyard manat vəsait
ayrılmışdır.
Həmin vəsait
hesabına beş çadır düşərgəsi ləğv
edilərək onlarda yaşayan minlərlə qaçqın və
məcburi köçkün ailəsi üçün
işğaldan azad olunmuş ərazilərdə və digər
bölgələrdə yeni yaşayış qəsəbələri,
o cümlədən 6076 mənzil tikilmiş, bu qəsəbələrdə
18 məktəb binası, 18 səhiyyə məntəqəsi
və digər zəruri infrastruktur obyektləri inşa
edilmiş, yarımçıq qalmış 320 evin tikintisi
başa çatdırılmış, kənd təsərrüfatı
ilə məşğul olmaq üçün beş min məcburi
köçkün ailəsi birdəfəlik əvəzsiz
maliyyə yardımı ilə təmin edilmişdir. Görülən
işlərin nəticəsində qaçqın və məcburi
köçkün həyatı yaşayan vətəndaşların
bir hissəsinin vəziyyəti yaxşılaşsa da, hələ
minlərlə ailə adi yaşayış normalarından məhrum
halda çadırlarda olduqca ağır şəraitdə
yaşamaqda davam edir. Azərbaycanın işğal altında
olan torpaqları azad edilənə və məcburi
köçkünlər öz doğma yurdlarına
qayıdana qədər Bərdə və Ağcabədi
rayonları ərazisində çadır düşərgələrində,
eləcə də Bərdə rayonu ərazisində dəmir
yolu üzərindəki yük vaqonlarında yerləşdirilmiş
Ağdam və digər rayonlardan olan 3860 məcburi
köçkün ailəsinin sosial, mənzil-məişət
vəziyyətinin yaxşılaşdırılması və
yeni qəsəbələrdə məşğulluğun təmin
edilməsi məqsədi ilə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Sərəncamı olmuşdur.
Dövlət
Proqramının icrası
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 1 iyul 2004-cü il tarixli Sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə dövlət
proqramı"nda 3860 məcburi köçkün ailəsinin
köçürülməsi nəzərdə tutulur. Həmin
ailələrdən 3674-ü Ağdamdan, 149-u Kəlbəcərdən,
37-si isə Laçından olan məcburi köçkünlərdi.
Ağdam rayonundan olan məcburi köçkünlər
Ağdam ərazisində ayrılacaq torpaq sahələrində
yeni salınacaq qəsəbələrə
köçürüləcək. Laçından olan 37 məcburi
köçkün ailəsi isə Laçın qış
yataqları adlandırdığımız əraziyə -
Ağcabədidəki Taxtakörpü ərazisində
salınan qəsəbəyə köçürüləcək.
Kəlbəcərdən olan 149 ailənin isə
Goranboydakı Aşağı və Yuxarı Ağcakənd ərazisinə
köçürülməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Sözügedən sərəncamla ölkədə qalan 7
çadır şəhərciyinin 4-nün ləğvi nəzərdə
tutulurdu ki, bunlardan 3-ü Bərdə, biri isə Ağcabədidə
idi. Yeni salınacaq qəsəbələrin baş
planlarının və infrastruktur obyektlərinin layihələri
həyata keçirilmiş və artıq bir neçə yeni
qəsəbə tikilib qurtarmış və çadır
şəhərciklərindən məcburi köçkünləri
yeni qəsəbələrə köçürmüşlər.
Dövlət Proqramına əsasən, məcburi
köçkünlərin məşğulluğunun
artırılması, yoxsulluğun azaldılması
üçün tədbirlər müəyyənləşdirilmişdir.
Rayonlarda meyvə-tərəvəzin ilkin emalı, gön-dəri,
yun tədarükü müəssisələri, kərpic,
xalçaçılıq sexləri, ticarət mərkəzləri
inşa olunacaqdır. Yeni salınmış qəsəbələrdə
təzə iş yerləri, istehsalat sahələri yaradılacaq,
köçkünlər üçün müxtəlif
peşə və ixtisaslar üzrə hazırlıq
kursları təşkil olunacaqdır.
Məcburi
köçkün ailələrinə həyətyanı əkin
və otlaq sahələri ayrılacaq, onlara əvəzsiz
maliyyə yardımı veriləcəkdir. Səhiyyə
müəssisələrində köçkünlərin pulsuz
müayinə və müalicəsi, dava-dərmanlarla təmin
olunması həyata keçiriləcək. Əmək
yarmarkaları təşkil olunacaq, bu sahədə digər zəruri
tədbirlər görüləcəkdir.
Heç də təsadüfi
deyildir ki, "Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında Sərəncamda
birbaşa qeyd edilir ki, həqiqətən də məcburi
köçkünlərin vəziyyəti çox
ağırdı. Məsələn, Sərəncamın
giriş hissəsində açıqlanır ki, görülən
irimiqyaslı işlərə baxmayaraq, qaçqın və məcburi
köçkünlərin böyük bir hissəsi hələ
də çadır düşərgələrində, dəmir
yolu üzərindəki yük vaqonlarında,
yaşayış üçün yararlı olmayan ictimai və
tikintisi yarımçıq qalmış binalarda, digər
müvəqqəti məskunlaşma yerlərində çox
ağır şəraitdə yaşayır və bir sıra
sosial problemlərlə üzləşirlər. Sərəncamın
qəbul edilməsində əsas məqsəd Azərbaycanın
işğal altında olan torpaqları azad edilənə və
didərgin düşmüş vətəndaşlar öz
doğma yurdlarına qayıdana qədər çadır
düşərgələrində, dəmir yolu üzərindəki
yük vaqonlarında və soydaşlarımızın mənzil-məişət
şəraitinin yaxşılaşdırılmasını,
onlar üçün iş yerlərinin
yaradılmasını və digər sosial problemlərin həllini
təmin etməkdən ibarətdir.
Qeyd edim ki, Sərəncamın
ikinci bəndi, yəni Azərbaycan Respublikasının aidiyyəti
dövlət orqanlarının rəhbərlərinə
tapşırılsın ki, məcburi köçkünlər
öz doğma yurdlarına qayıdana, həmçinin müvəqqəti
yaşamaq məqsədilə yeni qəsəbələrə
və evlərə köçürülənədək
mülkiyyətindən asılı olmayaraq, 1992-1998-ci illərdə
müvəqqəti məskunlaşdıqları ictimai
binalardan, mənzillərdən, torpaq sahələrindən və
digər obyektlərdən çıxarılması
hallarına yol verməsinlər kimi müddəası məcburedici
norma xarakteri daşıyır və digər normativ hüquqi
aktların mənzilə və mülkiyyətə dair
münasibətlərini sanki nəzərə almır və
bu normaların icrasını demək olar ki, müəyyən
vaxta kimi dondurur. Bu da əlbəttə ki, məcburi
köçkün olmayan, lakin məcburi köçkünlər
tərəfindən bu və ya digər formada təsirə məruz
qalmış istər adi vətəndaşlar olsun, ya da ki,
hüquqi şəxslər məhkəmə mübahisələrinə
daxil olanda mülkiyyət və mənzil hüquqlarına təminat
verən normaların hüquqi qüvvəsi verilmiş məlum
Sərəncamdan
aşağıda dayanır və nəticədə
mübahisələr məcburi köçkünün xeyrinə
həll edilir. Lakin elə hallar da vardır ki, bəzən məcburi
köçkünün mənzildən
çıxarılması məhkəmə tərəfindən
heç də savadlı qanunlara istinad edilmədən qərarların
çıxarılması baş verir.
Məhkəmə
qərarları
Məhkəmə
orqanları məcburi köçkünlərin mənzildən
çıxarılması məsələsinə də
baxır. Məhkəmə tərəfindən
çıxarılan qərarlar isə çox savadsız,
qanunvericiliyə əsaslanmadan qəbul edilir. Belə ki,
Bakı Şəhəri Binəqədi Rayon Məhkəməsi
07 avqust 2003-cü il tarixdə 10 nəfər ailə
üzvü olan və onlardan 3 nəfəri 2-ci qrup əlil
olan məcburi köçkün ailəsini 1993-cü ildən
bəri məskunlaşdıqları mənzildən
çıxarılmaları barədə qətnamə
çıxartmışdır. Həmin qətnamə
Apelyasiya Məhkəməsinin 23 dekabr 2003-cü il tarixli qətnaməsi
ilə öz təsdiqini tapmışdır. Məcburi
köçkün ailələri Ali Məhkəməyə
kassasiya şikayəti vermişlər, lakin Ali Məhkəmədə
məcburi köçkünün hüquqlarını pozan qərar
qəbul etmişdir. Digər vəziyyətdə
11.06.2003-cü il tarixli Bakı şəhəri Səbail Rayon
Məhkəməsi 2-713 saylı qətnaməsi ilə ölkə
daxilində köçürülmüş şəxsin məskunlaşdığı
yerdən çıxarılması barədə qətnamə
çıxarılmışdır. Rayon, Apelyasiya və Ali Məhkəmənin
kollegiya qüvvədə olan Azərbaycan Respublikasının
qanunlarına zidd olaraq qərarlar qəbul etmişlər. Belə
ki, Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 1999-cu il 14
dekabr tarixli 200 nömrəli qərarı ilə təsdiq
edilmiş "Məcburi köçkünlərin
yaşayış üçün yararlı olan və ya
yararlı hala salınması mümkün olan
yaşayış, inzibati və digər binalarda məskunlaşdırılması
haqqında" qaydanın 4-cü maddəsində
"Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin problemlərinin həlli üzrə"
Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi haqqında
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 1998-ci il 17 sentyabr tarixli
895 nömrəli Sərəncamına uyğun olaraq məcburi
köçkünlərin məskunlaşdıqları
yaşayış, inzibati, yardımçı və digər
binaların özəlləşdirilməsi, 1992-1998-ci illərdə
məcburi köçkünlərin yaşadıqları mənzildən
çıxarılmasının qarşısını almaq məqsədilə
həmin evlərlə əlaqədar təşkilatlar tərəfindən
ayrı-ayrı vətəndaşlara verilən orderlərin
hüquqi qüvvəsi müvəqqəti
dayandırılır. Adıçəkilən normativ
hüquqi aktdan göründüyü kimi məhkəmə məcburi
köçkün ailəsinin məskunlaşdığı
yerdən çıxarılması barədə qərarında
yuxarıda göstərdiyimiz normativ hüquqi aktlara istinad etməli
idi. Amma istinad etməmişdir.
Yadda saxlamaq
lazımdır ki, məcburi köçkünlərin məskunlaşdığı
mənzillərə digər şəxslərin
yaşaması üçün şərait və imkan verən
hüquqi sənədin qüvvəsi
dayandırılmışdır. Həmçinin qeyd edim ki,
"Qaçqınların və məcburi
köçkünlərin yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 1 iyul 2004-cü il tarixli sərəncamının
2 bəndində yazılır ki, Azərbaycan
Respublikasının aidiyyəti dövlət
orqanlarının rəhbərlərinə
tapşırılsın ki, məcburi köçkünlər
öz doğma yurdlarına, həmçinin müvəqqəti
yaşamaq məqsədilə yeni qəsəbələrə
və evlərə köçürülənədək
mülkiyyətindən asılı olmayaraq 1992-1998-ci illərdə
müvəqqəti məskunlaşdıqları ictimai
binalardan, mənzillərdən, torpaq sahələrindən və
digər obyektlərdən çıxarılması
hallarına yol verməsinlər. Məhkəmə
qanunvericiliyin tələblərinə ya bilərəkdən
heç məhəl qoymamış, yada ki, məcburi
köçkünlərə aid qanunları bilmir. Məhkəmə
qəbul etdiyi qətnamədə məcburi köçkün
üçün nəzərdə tutulan onlarla qanunvericilik
aktlarının adları belə çəkilməmişdir.
Buradan belə nəticə çıxarmaq olar ki, hakimlərin
ölkə daxilində köçürülmüş şəxslər
barədə qüvvədə olan milli qanunvericilik
aktlarından, o cümlədən beynəlxalq konvensiya və
digər sənədlərdən məlumatları yoxdur.
Şərq.-
2012.- 11 yanvar.- S.11.