Əlil
uşaqlar problemi
Onların daha çox sosial
qayğıya, mənəvi dəstəyə ehtiyacı var
MÖVZU: "Qaçqın və məcburi
köçkünlərin, əhalinin sosial cəhətdən
qayğıya ehtiyacı olan təbəqələrinin problemlərinin
həlli ilə bağlı həyata keçirilən tədbirlərin
işıqlandırılması"
Azərbaycanda 60 mindən çox əlil uşaq var. Onlar ayda cəmi 55 manat müavinət
alırlar. Günümüzdə
55 manatın nə demək olduğunu xırdalamağa ehtiyac
da yoxdur. 55 manata çox az şey
almaq olar. Maraqlıdır ki, 3 il əvvəl
bu məbləğ 50 manat idi. 3 ildə əlil
uşaqların müavinəti yalnız 5-cə manat artıb.
3 il əvvəllə müqayisədə
indi nələrin qiymətində fantastik artımlar
olduğunu sadalamağa qalxsaq, əlil uşaqlara verilən
müavinətin müqabilində acınacaqlı mənzərə
yaranar. Odur ki, bunu bir tərəfə qoyaq, hər
bir azərbaycanlı kimi əlil uşaqların da konstitusion
hüququ olan təhsil hüququndan danışaq. Təhsil almaq üçün pul lazım olmaz yəqin
ki.
O mənada ki, Azərbaycanda
təhsil pulsuzdur. Və Azərbaycan dövləti
hər kəsin təhsil almasını təmin etməlidir.
Amma bəzən belə bir halın şahidi
oluruq ki, məhz əlilliyə görə hansısa uşaq təhsil
ala bilmir. Müxtəlif fiziki
qüsurları olan uşaqlar yaşıdları ilə bərabər
məktəbə getmir, sinif otağında eyni partanı
bölüşmürlər. Bu da təbii
ki, əlil uşaqların savadlanması, elm və biliyə
yiyələnməsinin qarşısını alır. Məktəbə gedə bilməmələri
onları təkcə öz yaşıdlarından deyil,
ümumilikdə cəmiyyətdən təcrid edir. Belədə uşaqlar özlərini
lazımsız, heç kəsə xeyri dəyməyən
birisi hesab etməyə başlayır və bu da onun mənəvi
cəhətdən zərbə alması ilə nəticələnir.
Bəs bu anomallığı necə aradan qaldırmaq olar?
Təhsil
Nazirliyi bu barədə düşünməyə
başlayıb. "İnklüziv təhsil: təcrübə
və vəzifələr" adlı konfransda
çıxış edən təhsil naziri Misir Mərdanov
bildirmişdi ki, 60 min əlil uşaqdan 1105 nəfəri
ixtisaslaşdırılmış, 2664-ü internat, 1353-ü
gecə məktəblərində qalır, 7750-i evdə təhsil
alır, yalnız 268 nəfəri inklüziv təhsilə cəlb
olunub.
M.Mərdanov
qeyd etmişdi ki, hazırda nazirlik əlil uşaqların
inklüziv təhsilə cəlb olunmasına dair layihənin
üzərində işləyir. Bu layihə
onların sağlam uşaqlarla birgə məktəblərdə
təhsil almasını nəzərdə tutur.
Bu məqsədlə
YUNİSEF-in texniki yardımı ilə Dövlət
Proqramı hazırlanıb və Nazirlər Kabinetinə təqdim
olunub. Proqram əlil uşaqların inklüziv
təhsilə cəlb olunmasını, bu cür
uşaqların irəliləməsi üçün şəraitin
yaradılmasını, həmçinin təhsil proqramı ilə
təmin olunmasını nəzərdə tutur.
Xarici
donorların arasında Açıq Cəmiyyət
İnstitutu - Yardım Fondu inklüziv təhsili daha çox dəstəkləyir.
Fond layihələri on minlərlə əlil
uşağı əhatə edən onlarla QHT-yə
institutional dəstək göstərməklə bu istiqamətdə
çoxillik siyasət həyata keçirir.
Qeyd edək
ki, diaqnozundan asılı olmayaraq, Azərbaycanda əlilliyi
olan 18 yaşına qədər hər bir uşaq dövlət
müavinəti kimi ayda 55 manat alır. Üç il əvvəl isə bu məbləğ 50
manat olub.
Müstəqil Həyat
İnkişaf və Dəstək Mərkəzinin rəhbəri
Aydın Xəlilov əlil uşaqların məktəbdə təhsil
almasında maneələr olduğunu dedi:
- Məktəbə getmək
istəyən əlil uşaq ictimai nəqliyyatdan necə
istifadə edə bilər? Elə uşaq var əlil
arabasına möhtacdır. Fiziki qüsuru
olan uşaqlar gərək daim valideyn nəzarətində
olsunlar. Uşaq mütləq kiminsə
köməyi, yardımı ilə hərəkət etməlidir.
Bəlkə məktəbdə onun hansısa bir
ehtiyacı yarandı. Ona kim kömək
edəcək? Hansı müəllim, şagird
onunla "uğraşacaq"? Həm də
ümumilikdə məktəb-şagird timsalında cəmiyyətin
əlilliyə münasibəti normal deyil. Bilirsiniz,
nəinki şagirdlər, uşağın həmyaşıdları,
eyni zamanda müəllimlər, pedaqoji kollektiv əlil uşaqla
davranış, ünsiyyət qaydalarını bilməli,
onların cəmiyyətin ayrılmaz bir təbəqəsi
olduğunu qəbul etməyə hazır vəziyyətə gətirilməlidir.
Əlil
uşaqlara verilən aylıq müavinətin miqdarı da
qaneedici sayıla bilməz. Əlil uşaqların
başqa güzəştləri olmadığından indiki
müavinət çox cüzidir:
- 55 manat qismən
onların yeməyinə çatır. Əlil
uşaqlar 16-18 yaşına qədər reabilitasiya xidmətlərindən
keçməlidirlər. Valideynləri
onları təhsil ocaqlarına aparıb-gətirməlidirlər.
Əksər hallarda əlilliyi ağır formada
olan uşaqları valideynləri əllərində gəzdirirlər.
Heç olmasa, əlil uşaqlara verilən
müavinət 100-150 manat arasında olmalıdır. Onların dərman preparatları, müalicə xərcləri
var. Elə uşaq var ayda 2-3 ayaqqabı dağıdır.
Çünki ayaq üstə normal hərəkət
edə bilmir, istər-istəməz ayaqqabı sıradan
çıxır. Elə uşaqlar var ki, əlil
arabasında oturur, bezdən istifadə edir.
Heç
olmasa, verilən müavinət 100-150 manat arasında
olmalıdır ki, valideyn uşağının yanında xəcalətli
qalmasın. Məsələn, sağlam
uşağa ayda 100 manat sərf olunmaya bilər. Sağlam uşaqlar hərəkət edir, qazanda nə
bişir onu yeyir, bir-birlərinin paltarlarını da geyinirlər.
Ancaq əlil uşaq belə deyil. Bəzən onun üçün xüsusi tərkibli
yemək bişməlidir, dava-dərman xərci, bir yerə gedəndə
onun üçün taksi tutmalısan və s. Bir sözlə,
problemləri, ehtiyacları çoxdur.
Aydın Xəlilov
bildirdi ki, son 2 il ərzində dəfələrlə
əlil uşaq valideynləri ilə birlikdə müavinətlərin
artırılması ilə bağlı hökumətə təkliflər
veriblər.
Qeyd edək
ki, əlillərin, o cümlədən əlil
uşaqların problemləri ilə Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyi məşğuldur. Nazirliyin saytında göstərilir ki, nazirlikdə fəaliyyət
göstərən əlillərin sosial müdafiəsi siyasəti
şöbəsi əlillərin sosial müdafiəsi, tibbi
sosial və peşə reabilitasiyası sahəsində
dövlət siyasətinin formalaşdırılması və
həyata keçirilməsi ilə məşğuldur.
Şöbə əlil insanların cəmiyyətə
inteqrasiyasını gerçəkləşdirə biləcək
proqram və sosial layihələr, sosial adaptasiya tədbirlərinin
reallaşdırılması və s. istiqamətdə fəaliyyət
göstərir.
Əlil uşağı məktəbə necə
göndərməli?
Ölkəmizdə
xüsusi qayğıya ehtiyacı olan uşaq və yeniyetmələrin
reabilitasiyası ilə məşğul olan mərkəzlərin
sayı da kifayət qədər deyil. Xüsusilə,
sosialyönümlü reabilitasiya mərkəzləri olduqca
azdır. Belə nadir mərkəzlərdən
biri də "Göy qurşağı"dır.
Mərkəzin
direktoru Yeganə Məmmədəliyevadır. "Göy qurşağı" 2003-cü ildə əlil
uşaq və yeniyetmələrin valideynlərinin təşəbbüs
qrupu tərəfindən və Açıq Cəmiyyət
İnstitutu-Yardım Fondunun dəstəyi ilə
yaradılıb. Mərkəzin
yaradılmasında məqsəd xüsusi qayğıya
ehtiyacı olan uşaq və yeniyetmələrin
reabilitasiyası, cəmiyyətə inteqrasiyası ilə məşğul
olmaqdır. Mərkəzin direktoru bildirir
ki, layihə əsasında ildə 20 uşaq qəbul etməlidirlər.
Lakin il ərzində 30-35 nəfərə
qayğı göstərmək məcburiyyətində
qalırlar. Mərkəz rəhbəri bunun səbəbini belə
izah edir:
- Uşaq və yeniyetmələrin
qəbulu bir neçə amilə söykənir. Mütəxəssislərimizin sayının və
avadanlıqların azlığı daha çox uşaq və
yeniyetmələrə qayğı göstərməyimizə
mane olur. Digər tərəfdən,
reabilitasiya mərkəzlərinin xidmətlərinə ehtiyac
duyanlar isə çoxdur. Bunun
qarşılığında cəmiyyətimizdə
reabilitasiya mərkəzlərinin sayı çox azdır.
Deyilən amilləri nəzərə alıb
illik uşaq və yeniyetmə qəbulunu artırmışıq.
Onun dediyinə əsasən, reabilitasiya mərkəzləri
uşaqların internat məktəblərinə
axınının qarşısını alır. Reabilitasiya keçən uşaq və yeniyetmələr
bağça və məktəblərə yönəldilir.
Direktorun
sözlərinə görə, əlil uşaqların
müalicə müddəti fərdi xarakter daşıyır.
Müalicənin müddəti uşaq və
yeniyetmənin üzləşdiyi problemin
ağırlığından asılıdır. Məsələn,
autizm və iflicin ağır formalarından əziyyət
çəkən uşaq və yeniyetmələrin müalicəsi
2-3 il vaxt aparır.
- Qeyd etdiyim kimi, mərkəzin
əsas məqsədi uşaqların cəmiyyətə
inteqrasiyasına nail olmaqdır. Məhz bu səbəbdən
onları müəyyən müddətdən sonra uşaq
bağçalarına və məktəblərə yönəltməyə
çalışırıq. Uşaq və
yeniyetmələr məktəb sahəsində 4 təhsil
növünə cəlb edilir. 4 təhsil
növünə xüsusi, inteqrativ, ümumi və evdə təhsil
daxildir. Məktəbəqədər təhsilə
isə ümumi və inklüziv bağçalar aid edilir.
İnklüziv bağçada bir qrupda təhsil alan 15-20-yə qədər normal uşaqlar
arasında 1-2 xüsusi qayğıya ehtiyacı olan da olur. Uşaq və yeniyetmələrin məktəb və
bağçalara yönəldilməsi üçün
onların ilk növbədə reabilitasiya dövrünü
uğurla başa çatdırması lazımdır. Reabilitasiya dövrünü keçənlər həmyaşıdları
ilə ünsiyyət qurmağı bacarmalı, özünəxidmət
bacarıqlarına yiyələnməlidirlər. Məhz bundan sonra biz valideynlərə tövsiyə
edirik ki, övladlarını ya məktəbə, ya da
bağçaya aparsınlar.
"Finlandiya" təhsil modelini tətbiq edə
bilərikmi?
Y.Məmmədəliyeva
xüsusi qayğıya ehtiyacı olan uşaq və yeniyetmələrin
cəmiyyətə uğurla inteqrasiya olmaları
üçün "Finlandiya" təhsil modelinin örnək
olaraq götürülməsini təklif edir. Mərkəz
direktorunun fikrincə, "Fin" modelinin tətbiqi əlil
uşaqların təhsil alması üçün uğurlu
variant ola bilər:
- Xüsusi qayğıya
ehtiyacı olan 3 yaşına qədər uşaqlar ev şəraitində saxlanılır və onlara
daha çox sosial işçilər nəzarət edirlər.
3-6 yaş qrupuna daxil olanlar isə
bağçalara yerləşdirilməlidir. Ölkəmizdə əsasən, inklüziv
bağçalar var ki, bunların da sayı azlıq təşkil
edir. Amma son dövrlərə qədər
mövcud olan xüsusi bağçalar isə hamısı
özəlləşdirilib, ağır dərəcəli xəstə
uşaqlar isə inklüziv təhsilə qəbul edilmir.
Nəticədə, belə uşaqlar cəmiyyətdən
təcrid olunur və evə qapanır. Üstəlik,
problemli uşaqlar ümumi bağçaya qəbul edilmir.
Nəticədə ağır dərəcəli əlil
uşaqların yalnız 1-2 faizi ali təhsil
ala bilir. Ağır dərəcəli əlil
uşaqlar məktəb dövründə elə də
böyük problemlərlə üzləşmirlər.
Lakin məktəbi bitirən belə uşaqların ancaq 1-2
faizi peşə və ali təhsil ala
bilir. Digərləri təhsildən kənar
qalırlar, əldə etdikləri bacarıqları həyatda
tətbiq edə bilmirlər. Çünki onlar
üçün iş yerləri yoxdur. Bizim sərf
etdiyimiz əmək də nəticəsiz qalır. Amma məsələn,
"Finlandiya" modelində bu cür uşaqlar
üçün də iş yerləri nəzərdə
tutulub. Ağır dərəcəli uşaq və yeniyetmələr
üçün iş yerləri açmaqla, onların cəmiyyətə
yararsız olmadıqlarını hiss etdirmək
mümkündür. Düzdür,
"Finlandiya" modelinin tətbiqi böyük maliyyə vəsaiti
tələb edən işdir, bu baxımdan biz hökumətin
tərəddüdünü də anlayışla
qarşılayırıq. Bununla belə
ümid edək ki, 5-10 ilə bu modeli ölkəmizdə
reallaşdırmaq mümkün olacaq. Çünki
dövlətin əlillərə münasibəti onun mədəniyyətinin
və müasirliyinin göstəricisidir. Məsələn,
xaricdə əlil uşaq və yeniyetmələrin
reabilitasiyasına maliyyə vəsaiti ayıran şəxslərin
müəyyən qədər vergiləri azaldılır.
Bizdə də bu metoddan yararlanmağın
faydası olardı.
Y.Məmmədəliyeva
cəmiyyətin xüsusi qayğıya ehtiyacı olan
uşaqlara biganə münasibət bəslədiyini də
qeyd edib. Onun sözlərinə
görə, bəzi valideynlər əlil
övladlarının qınaq obyektinə çevrilməməsi
üçün onları evə təhkim edirlər. Mərkəzin əsas məqsədlərindən
biri də məhz valideynlərin maarifləndirilməsidir.
Əlil uşaqları gizlətmək problemi
daha da dərinləşdirir.
Məlahət
Rzayeva
Şərq.-
2012.- 17 yanvar.- S. 11.