Köçkün jurnalistin həyat
hekayəsi
MÖVZU:
"Qaçqın və məcburi köçkünlərin,
əhalinin sosial cəhətdən qayğıya ehtiyacı
olan təbəqələrinin problemlərinin həlli ilə
bağlı həyata keçirilən tədbirlərin
işıqlandırılması"
(Əvvəli ötən
sayımızda)
... Qonşumuz Arif
Zülfüqarovun evinə getdik. O, qoca valideynlərini,
övladlarını qohumların evində yerləşdirmək
üçün maşınla getmişdi. Evdə
yalnız həyat yoldaşı Fatimə Zülfüqarova
qalmışdı.
Az sonra bir neçə
nəfər də gəldi. Onlar da ailə üzvləri
getmiş, evdə tək qalan kəndlilər idi. Dedilər ki,
gecə nə olacağını heç kim bilmir, evdə tək
qalmağa ehtiyat edirik. Yemək bişirməyə heç
kimin həvəsi olmamışdı, çıraq
işığında pendir, qatıq, çörək yedik,
çay içdik. Hamının üzündə kədər,
qəm vardı, maşınla gedənlərin məsələsi
müzakirə olunur, kimin ailəsinin harada, hansı qohumun
evindəqalacağı haqda danışılırdı. Əsas
narahatlıq isə qarlı-şaxtalı Murov
dağının necə aşılacağı idi. Erməni
işğalına qədər Oğuldərədən
heç kimin yolu Murovdan düşməmişdi, bəlkə
də əksəriyyət bu dağın adını ilk dəfə
eşidirdi. İndi isə qarlı və şaxtalı Murov
erməni cəlladlarından yaxa qurtarmaq üçün yeganə
ümid yolu idi.
Evdə kiçik
radioqəbuledici vardı. Çıraq işığında
hamı radionun ətrafına toplanıb diqqətlə xəbərləri
dinləyirdi. Radio isə elə bir ciddi xəbər vermədi.
Xəbərlər daha çox Bakıda baş verən siyasi
proseslər haqdaydı. Radiodan eşitdiyimiz "Ermənilər
Laçın rayonuna hücumlarını intensivləşdiriblər"
xəbəri isə bizim üçün yenilik deyildi,
Oğuldərə sakinləri bunu bilirdi. Ermənilərin
Laçının mərkəzini işğal edib-etməməsi,
düşmənin harada dayanması haqda məlumat verilməməsi
insanları əsəbiləşdirmişdi.
Siyasi xəbərlər,
həmişə olduğu kimi, çıraq
işığında oturanlar arasında da ciddi müzakirələrə
səbəb oldu, "siyasi müzakirələr" bir xeyli
davam etdi. Fikir ayrılığı yaradan əsas məsələ
ermənilərin Azərbaycan torpaqlarını işğal
etməsinə görə hansı siyasi qüvvənin və
siyasətçinin günahkar olması idi. Oğuldərəlilər
arasında ən populyar şəxs Laçın
alayının komandiri Arif Paşayev idi. Gecədən xeyli keçmişdi,
yatmaq vaxtı idi. Heç kim paltarını soyunmadı, ermənilər
gecə hücum etsə, geyinməyə vaxt olmaya bilərdi.
Səhər
açıldı. Laçının kəndlərindən
bir neçə ailə mal-qoyununu çıxarıb gecə
Oğuldərə ərazisinə gəlmişdilər. Kəlbəcər
istiqamətində gedirdilər. Ermənilər gecə
hücum etmişdilər, onlar çətinliklə
qaçıb qurtulmuşdular. Deyirdilər ki, vəziyyət
çox ağırdır, ermənilər kəndləri
işğal edir, evləri yandırır. Bizə də
çıxmağı məsləhət gördülər.
Mal-qoyunu örüşə ötürdük. Anam kəndlə üzbəüz
yerləşən Çalbayır dağına gedib az sonra
geri qayıtdı. Söylədi ki, kənd xarabalığa oxşayır, bir evin bacasından tüstü çıxmır, qonşu Zağaltı və Qorçu
kəndlərində də eyni vəziyyətdir.
Anam dedi ki, Məhəmməd İbrahimovun
evinin qarşısında yük
maşını dayanıb, ev əşyalarını
yığırlar. Məni yola salmaq qərarına gəlmişdi,
"hazırlaş" dedi. Bir kisəyə kiçik
əşyalar - süfrə, parça, adyal yığdı, birlikdə Məhəmməd
İbrahimovun kəndin yuxarı hissəsində
yerləşən evinin
qarşısına getdik.
Məhəmməd
İbrahimovun qardaşları Sərdar, Əjdər, Əli də
burada idi. Onlar atamın bibisi oğlanlarıdır.
"KAMAZ" markalı maşına kuzovdan yuxarı yük
yığılmışdı. Əşyalar bir ailənin
deyildi, qardaşların hər birinin evindən bir qədər
əşya götürülmüşdü, ümid yeri kimi.
Anam dedi ki, İmdad mal-qoyuna baxmaqda kömək etmək
üçün qalıb, amma qorxuram, daha qalmasını istəmirəm,
onu da özünüzlə aparın. Soruşdular ki, hara
aparaq. Anam cavab verdi ki, ailə üzvlərimiz Tərtər
rayonunun Hüsənli kəndinə - qardaşlarımın
evinə gediblər. Özünüz hara gedirsiz, İmdadı
ora aparın, sonra Hüsənliyə yola salarsız.
Razılaşdılar.
Maşın yüklə
dolu olduğuna görə kuzova qalxmaq mümkün deyildi. Kabinədə
isə sürücüdən başqa üç nəfər
oturmuşdu. Sərdar İbrahimov, həyat yoldaşı Rahilə
İbrahimova və Məhəmməd İbrahimovun həyat
yoldaşı Səfa Paşayeva.
Maşın yola
düşməyə hazırlaşırdı. Anamla
vidalaşdım, məni bağrına basıb öpdü,
ağladı: "Səfa müəllimə, İmdadı sizə,
sizi də Allaha tapşırıram". Rahilə
İbrahimova məni dizlərinin üstündə oturtdu.
Hamı
hönkür-hönkür ağlayırdı. Maşın
Oğuldərənin ortasından keçdi. Anam evə
qayıtmışdı, həyətdə tək
dayanmışdı. Maşın kəndi tərk etdi. Gözlərimi dağlardan
çəkə bilmirdim...
Heç də
bütün insanlar həyatlarının sonunadək
doğulduqları yerdə yaşamırlar. Milyonlarla insan təhsil,
iş, yaxşı yaşayış ümidi ilə doğma
kəndini, rayonunu, ölkəsini tərk edir. Elə Oğuldərədən
də onlarla insan başqa şəhərlərdə,
rayonlarda məskunlaşmışdı. Amma bizim köçməyimiz
faciə idi. Çünki
evimizdən, kəndimizdən könüllü
çıxmırdıq, bizi buna məcbur edirdilər, təhsil, iş, yaxşı yaşayış
ardınca getmirdik, erməni
quldurlarından qurtulmaq, sağ
qalmaq üçün
başqa çıxış yolumuz yox idi.
Həyatda insan üçün
ən ağır dərdlərdən biri
də doğma torpağını, kəndini,
evini məcburiyyət qarşısında
tərk etməkdir.
Hara getdiyimizi bilmirdik...
Bu dünyada bir qəriblik dərdi var.
İstər könüllü, istərsə
də məcburiyyət qarşısında öz
doğma elindən köçüb
başqa yerlərdə - qürbətdə
yaşayanlara həm də qərib deyirlər.
Bizim tərəflərdə qəribə
xüsusi qayğı ilə
yanaşırdılar. Başqa rayonlardan, hətta qonşu
kəndlərdən Oğuldərəyə gəlin
köçəndə hamı deyirdi ki, filankəs qəribdir, burda
heç kimi yoxdur, ona dayaq
olmaq lazımdır. Anam,
nənəm həmişə deyərdilər ki,
filankəs qəribdir, qürbət ellərdə
yaşayır, onun vəziyyəti
yaxşı ola bilməz.
İndi isə
Oğuldərə bütün elliliklə qəribə
çevrilirdi, qürbətə köçürdü. Məcburən...
Zağaltı,
Qorçu kəndləri də boşalmışdı. Maşın
Qorçu kəndini keçib yeni çəkilən
Laçın-Kəlbəcər yoluna çıxdı.
Çilgəz dağında dəhşətli vəziyyət
vardı, insanın ürəyini göynədən, tüklərini
biz-biz edən mənzərə yaranmışdı.
Qışdan qalan qar əridiyinə, yaz yağışı
yağdığına görə yol palçıq idi,
insanlarla, yüklə dolu maşınlar Çilgəz
dağına çətinliklə qalxırdı, piyada gedənlər,
mal-qoyun bir-birinə qarışmışdı,
ağlayanların naləsi ərşə dirənmişdi.
Günortaya yaxın
maşın Çilgəz dağını aşıb Kəlbəcər
ərazisinə keçdi. Yol kənarında yerləşən
və adını indi də bilmədiyim bir kənddə
dayandıq. Sürücü maşını bir evin
qarşısında saxladı. Bura sürücünün evi
idi, düşüb valideynləri ilə
görüşdü, az keçmiş geri qayıtdı və
yolumuza davam etdik. Tuneldən keçib, Qamışlıdan
ötüb Murov istiqamətində getdik. Murovun ətəyində
olan sonuncu kənd Yanşaqdır. Bu kəndə çatanda
axşam düşürdü. Keçib gəldiyimiz ərazilərdə
gözəl yaz havası vardı. Yanşaqda isə hava soyuq və
çiskinliydi, narın yağış yağırdı.
Murovun ətəyində isə əsl qış hökm
sürürdü.
Bizim yerlər də
dağlıqdır. Amma ilk dəfə idi belə sərt
dağa rast gəlirdim. Murovun ətəyindən baxanda sonu
görünmürdü. Qarla örtülü dağda sərt
döngəli yol çəkilib. Dağın ətəyində
yol palçıq, bir necə döngə qalxanda qarlı,
yuxarı hissə isə buzdur.
Qaranlıq
düşmüşdü, sulu qar yağırdı, yolda
tıxac yaranmışdı. Sürücü dedi ki, hətta
yol açıq olsa belə, gecə getmək təhlükəlidir,
yuxarı hissələr buzdur, yüklə dolu maşınla
gecə dağı aşmaq olmaz, əgər dağı
aşa bilməsək, yuxarı hissələrdə qalsaq,
şaxta bizi qırar: "Ona görə də Murovun
aşağı hissələrində qalsaq
yaxşıdır".
Sərdar İbrahimov
sürücünün sözlərindən narazı
qaldı. Dedi ki, bunu vaxtında deyəydin, kəndlərdən
birində dayanardıq, səhər tezdən yola düşərdik.
İndi nə edək, nə geri qayıtmağa
imkanımız var, nə də dayanmağa.
"KAMAZ"
tıxacda dayanmışdı, işlək vəziyyətdə
idi. Maşının sobası yanırdı, ona görə də
çölün soyuğu içəridə o qədər də
hiss olunmurdu. Yol üçün bir qədər çörək
götürülmüşdü, gündüz bir-iki tikə
yemişdik. Axşam düşəndə yatmışam, sonra
nə olduğunu xatırlamıram.
Yuxudan səhər
oyandım. Maşın xeyli irəliləmişdi, Murovun
yuxarı hissəsində dayanmışdı, yol yenə də
tıxac idi. Laçından olanlar mal-qoyununu bura qədər
gətirmişdi, amma şaxta xeyli heyvan
qırmışdı, yol leşlə dolu idi.
Sərdar İbrahimov
dedi ki, maşının kuzovuna qalx, yeşiklərdə olan
toyuq-cücəyə dən, su ver. Kuzova qalxdım, əşyaların
üzərinə çəkilən çadırı
qaldırdım. Şaxtadan xeyli toyuq-cücə
qarılmışdı, leşləri yerə atdım,
sağ qalanlara dən, su verdim.
Yavaş-yavaş Murova
qalxırdıq, günorta dağı aşdıq. Murovun
Xanlar (Göygöl) üzündə də relyef çox sərtdir,
maşın qarlı, buzlu yolla yavaş-yavaş
aşağı enirdi.
Bərdə rayonunun
Ağalı kəndinə, Sərdar İbrahimovun
qohumlarının evinə gəldik, əşyalar
boşaldıldı, maşın getdi və biz burada məskunlaşdıq.
Böyük ailə idi, evdə dindar qadın vardı. Bu ailə
seyid nəslindəndir.
Nə Oğuldərədə
qalan anamdan, nənəmdən, nə də mayın 14-də
maşınla kənddən gedən atamdan, bacılarımdan,
qardaşlarımdan xəbər vardı, harada
olduqlarını bilmirdim. Onların da məndən xəbərləri
yox idi.
Tanımadığım bir ailəyə
sığınmışdım, hər gün
sıxıntı ilə keçirdi. Utana-utana süfrə
arxasında oturmaq, ev yiyəsinin əlinə baxmaq, bir hərəkət
edəndə icazə almaq adamı üzürdü. Baxmayaraq
ki, ev sahibi böyük qonaqpərvərlik göstərirdi,
bizə qayğı ilə yanaşırdı, əlindən
gələni edirdi.
On günə yaxın
burada qaldım, məni Hüsənliyə, dayım evinə
aparmağa adam tapılmırdı, arxamca gələn də
yox idi, gözlərim yollarda qalmışdı.
Sonra məni əvvəlcə
Bərdənin Alpout kəndinə, oğuldərəli Valeh
İlyasovun evinə apardılar. Bir neçə gün də
burada qaldım.
Nəhayət, məni
dayım evinə, bacı-qardaşlarımın yanına gətirdilər.
Nənəm də burada idi. Görüşəndə
çox sevindik. Bacı-qardaşlarımın sağ
çıxmasına, nənəmin də kənddə
qalmamasına çox sevindim.
Atam
bacı-qardaşlarımı Hüsənliyə gətirib
dayım evində yerləşdirdikdən sonra yenidən kəndə
qayıtmışdı. Maşın tutub bəzi ev əşyalarını
çıxarıb Hüsənliyə gətirmişdi. Bir
neçə qohumun da ev əşyalarını dayım evinə
gətirmişdi. Nənəmi
də həmin maşınla çıxarmışdı.
Mən Hüsənliyə
gələndə atam-anam
burada yox idi. Anam piyada mal-qoyunu
gətirirdi. Atam da yenidən geri qayıtmışdı.
Dayım
evinə bizdən başqa üç ailə
sığınmışdı. Biz dayımın
ailəsinin yaşadığı evdə olurduq. İki ailə həyətdəki digər evdə məskunlaşmışdı.
Bir ailə üçün həyətdə
çadır qurulmuşdu. Dayımın həyətində
iyirmidən artıq uşaq vardı, bir yerdə
oynayırdıq, dalaşırdıq, qonşuların meyvə
bağlarını daşlayırdıq. Yemək zamanı
süfrə arxasında qırxdan artıq adam
otururdu. Dayılarım bizə böyük
qayğı ilə yanaşırdılar. Böyük
dayım Hüseyn Talıbovun həyat yoldaşı
Nüşabə Talıbova hər gün çörək
bişirir, gündə üç dəfə yemək
hazırlayıb süfrə açırdı. Amma bir dəfə də olsun bu ağır
əziyyətindən narazılıq
etmirdi.
Qardaşım
Babəklə təsərrüfat işlərində
dayıma kömək edirdik, mal otarırdıq. Havalar isinmişdi və bu bizə ciddi əziyyət
verirdi. Qaçqın düşənədək
biz belə isti görməmişdik. Həmişə
dağlıq yerdə yaşadığımıza görə
aranın istisinə dözə bilmirdik. Ata-anamdan isə xəbər tuta bilmirdik.
Bir
neçə gündən sonra atam Hüsənliyə gəldi.
Tək gəlmişdi, anam yox idi, mal-qoyunu da gətirməmişdi.
Dedi ki, Murovu aşmışıq, dağın Xanlar
(Göygöl) rayonu ərazisində məskunlaşmaq qərarına
gəlmişik. Atam söylədi ki, bir-birinə
qohum olan bir neçə oğuldərəli ailə Murovun ətəyində
qalmaq qərarına gəlib. Bu ailələr
uzaq rayonlara getmək istəməmişdilər,
Laçına, Oğuldərəyə daha yaxın yerdə məskunlaşıb
kəndimizin erməni işğalından azad olunmasını
gözləməyi və geri qayıtmağı nəzərdə
tutmuşdular. Atam da qohumlardan ayrı
düşmək istəmədiyinə və tezliklə geri
qayıtmağa ümid etdiyinə görə Murovun ətəyində məskunlaşmağı
qərara almışdı.
Dayılarım
buna etiraz etdilər. Bildirdilər ki, həm
ailəmizin məskunlaşması, həm də mal-qoyunun
saxlamağımız üçün hər cür kömək
edəcəklər. Ona görə də
Murovda qalmamağı, Hüsənliyə gəlməyi təklif
etdilər. Atam razı olmadı. Dedi
ki, nə qədər yaxın və əziz insan olsa da,
heç kimin evində məskunlaşa bilmərəm,
çadır olsa da, bilərəm ki,
özümünküdür. Dayımgilə
sığınan insanlar da Murovda məskunlaşmağımıza
etiraz etdilər, amma atam qərarlı idi.
(Davamı
var)
Şərq.-
2012.- 24 yanvar.- S. 11.