ƏDƏBİ NƏŞRLƏRƏ
MARAQ AZALIB
Aqşin Yenisey: “Yaxşı şeir, hekayə yazdığı üçün heç kimi yada salan yoxdur”
Zahir Əzəmət: “Hələ də ölkədə ədəbi nəşrlər fəaliyyət göstərirsə, bunun özü bizim üçün böyük şeydir”
Cəlil Cavanşir: "İstedadlı gənclərə yetəri qədər diqqət ayırıb, şərait yaratmırlar”
(... əvvəli ötən sayımızda)
Son illərdə Azərbaycanda ədəbiyyata marağın azalması ədəbi nəşrlərdən də təsirsiz ötüşməyib. Ölkədə ədəbi nəşrlər fəaliyyət göstərsə də, onları oxuyanların sayı həddindən artıq azdır. Bu məqam da istər-istəməz nəşrlərin fəaliyyətinə mənfi təsir göstərir. Ədəbiyyatla bağlı jurnal və qəzetlərin fəaliyyətində müəyyən dərəcədə zəiflik hiss olunur. Eyni zamanda yazılanların bir çoxunda zamanla ayaqlaşma istiqamətində problemlərin olduğu da diqqət çəkir.
Azərbaycanda fəaliyyət göstərən ədəbi jurnalların durumu ilə bağlı "Şərq”ə danışan yazarlar da hesab edir ki, ölkədə nüfuzlu ədəbi dərgilərin olmamasının əsas səbəbi ədəbiyyata olan marağın azalmasıdır.
Ədəbiyyat çörək hayındadır
Dövlət büdcəsi hesabına çıxan heç bir ədəbi orqanı oxumadığını deyən şair Aqşin Yenisey təcrübələrinə əsasən bunun sadəcə, vaxt itkisi olduğunu bəyan edib: "Beş-altı il bundan qabaq arada bir nəşr olunan "Alatoran” jurnalı ilə əməkdaşlıq edirdim, orada həm Azərbaycan, həm də dünya ədəbiyyatında baş verən yeniliklərdən xəbər tutmaq olurdu. Amma bütün yaxşılar kimi onun da ömrü qısa oldu. İndi isə Azad Qaradərəlinin şəxsi təşəbbüsü hesabına nəşr olunan "Yazı” jurnalı ilə Səxavət Sahilin təkbaşına hazırladığı "Avanqard” dərgisini izləyirəm”. Ümumilikdə isə şair bu gün ədəbi orqanların fəaliyyətinin yox səviyyəsində olduğunu düşünür: "İnanmıram ki, özü şeir, hekayə yazmayan adamlar ədəbi mətbuatı izləsin”.
A.Yeniseyin sözlərinə görə, ədəbi dərgilərin nüfuzunun aşağı olmasının səbəbi heç də sözə marağın azalması ilə bağlı deyil: "Deməzdim, sözə maraq azalıb, sadəcə, ədəbi qüvvələr indi ayrı-ayrı adamların şəxsi maraqlarına muzdurluq etməklə dolanırlar. Yaxşı şeir, hekayə yazdığı üçün heç kimi yada salan yoxdur. Ona görə də ədəbi saytların, dərgilərin problemləri yazarların öz maraqlarında da deyil. Ədəbiyyat çörək hayındadır”.
Çoxluq heç vaxt yaxşı olmur
Hər hansı bir ədəbi dərgi ilə mütəmadi şəkildə əməkdaşlığı olmadığını vurğulayan şair, esseist Səlim Babullaoğlunun ara-sıra "Ulduz” və "Azərbaycan” jurnallarında həm orijinal mətnləri, həm də tərcümələri dərc olunur: "Qəzetlərdən isə "Ədəbiyyat” və "Kaspi -Ədəbiyyat”la əməkdaşlıq etmişəm. Bu gün də imkan olanda edirəm. Məncə, hər iki qəzetin indiki fəaliyyəti qaneedicidir”.
Azərbaycanda fəaliyyət göstərən ədəbi dərgilərin ümumi səviyyəsinə gəldikdə isə şair səviyyənin göydəndüşmə bir şey olmadığını deyib: "Ədəbi orqanların səviyyəsini müəyyənləşdirən əsas amil müəlliflər və mətnlərdir. Biz necəyiksə, ədəbiyyat dərgilərimiz də aşağı-yuxarı elədir. Yəni, bu günə qədər ədəbi dərgilərdə çox yaxşı mətnlərə də rast gəlmişəm, bərbad yazılara da. Amma onu da deyim ki, çoxluq heç vaxt yaxşı olmur. Bu səbəbdən də əksər zaman daha bərbad mətnlərlə üzləşməli oluruq. Ən çatışmayan xüsusiyyət isə naşirlərin - redaktorların müəllif axtarışı məsələsindəki təşəbbüssüzlüyüdür”.
Əslində bu bizim ədəbi dərgilərə yox, dərgini istiqamətləndirən sistemə qarşı etirazımızın göstəricisidir
Yazar Zahir
Əzəmət isə hesab edir ki, Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən ədəbi jurnalların, nəşrlərin
durumu ədəbiyyatın durumuna
uyğundur. Onun
sözlərinə görə, ədəbi dərgiləri ədəbiyyatdan
ayrı müqayisə etmək olmaz.
Əgər Azərbaycanda kitab oxunma faizi getdikcə
aşağı düşür, insanlar kitaba maraq göstərmirsə, ədəbi dərgilər
təkbaşına inqilab edə bilməz
axı: "Yazıçılar Birliyinin
nəzdində fəaliyyət göstərən və
dövlət büdcəsindən maliyyələşən ədəbi
nəşrlərdən başqa Azərbaycanda
müstəqil şəkildə dərc olunan
jurnallar da var. Belə nəşrlər arasında uzun illərdir mütəmadi olaraq
çıxan "Yazı” jurnalını xüsusi
qeyd edə bilərəm. Mən
jurnalların fəaliyyət səviyyəsinin
aşağı olduğunu deyib, bu işlə məşğul
olan insanları həvəsdən salmaq istəmirəm. Çünki
indiki situasiyada bu jurnalların çap
olunmasının özü belə bir qəhrəmanlıq, "Don
Kixot”luqdur. Çap xərclərini çəkmək, dərgiyə
müəlliflər cəlb etmək və ortaya normal səviyyədə
oxunaqlı bir jurnal
çıxarmaq asan iş
deyil. Bu məhdudiyyətlər içərisində hələ
də ölkədə ədəbi nəşrlər fəaliyyət
göstərirsə, bunun özü
bizim üçün
böyük şeydir.
Əslində bu gün
maraqlı və oxunaqlı dərgilər var,
sadəcə oxucu marağı çox aşağı səviyyədədir.
Jurnalların səviyyəsinin artması üçün
ölkədə rəqabət mühiti
olmalıdır. Rəqabət mühiti üçün də oxucuların ədəbiyyata
marağı olmalıdır. Bu gün Azərbaycanda nə ən yaxşı ədəbi
dərgi, nə də peşəkarlıq səviyyəsi
aşağı olan jurnallar
satılır. Deməli, bu halda ədəbi dərgilərin fəaliyyətinin
qənaətbəxş səviyyədə
olub-olmadığını müzakirəyə
çıxarmaq üçün əsas yoxdur. Kitab nəşri və
yayımı ilə məşğul olan biri kimi deyə bilərəm
ki, hətta dünyanın ən məşhur
yazıçılarının kitablarına belə Azərbaycanda
tələbat azdır. İnsanlarımız kitabdan
uzaq gəzirlər. Bunun
səbəbi heç də bəzilərinin
də iddia etdiyi kimi "internet əsri”ndə
olmağımız deyil. İnterneti
biz kəşf etməmişik ki? Qərb ölkələrində də
internet var, amma orada kifayət qədər normal tirajlarla
satılır”.
Z.Əzəmətin sözlərinə
görə, Azərbaycanda
ədəbiyyata marağın
azalması cəmiyyətdə
gedən proseslərlə
bağlıdır: "Bizim
insanlar hələ ki, öz inkişaflarında
kitabdan, ədəbiyyatdan
əsas vasitə kimi istifadə etmirlər. İnsanlar qabağa getmək
üçün digər
vasitələrdən yararlanırlar.
Bu gün heç
bir sahədə savada, istedada, intellektə önəm verilmir. Ədəbiyyatla bağlı heç
bir xəbər, müsabiqə insanların
diqqətini çəkmir.
Televiziyalarda keçirilən
"ulduz” yarışlarına
on min adam müraciət edir, halbuki Azərbaycanda heç bir kitab on min tirajla satılmır”.
Dövlət büdcəsindən maliyyələşən ədəbi
dərgilərdə əsərləri
dərc olunan müəlliflərin istedadına
görə yox, baş redaktorların istəyinə görə
müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı iddialara toxunan yazar deyib ki,
bunun səbəbi baş redaktorlarda yox, elə istedadlı
müəlliflərin özündədir:
"İçi mən
qarışıq əksər
yazarların özü
əsərlərinin həmin
jurnallarda dərc olunmasından imtina edir. Əslində bu bizim ədəbi dərgilərə
yox, dərgini istiqamətləndirən sistemə
qarşı etirazımızın
göstəricisidir. Dəfələrlə baş redaktorlar mənə də, digər yazar dostlarıma da müraciət ediblər.
Amma biz
AYB-dən çıxdığımız
üçün bu oyunda iştirak eləmək istəmirik.
Bu gün dövlət
büdcəsindən maliyyələşən
ədəbi nəşrlərdən
hansınınsa baş
redaktorunu çıxarıb,
yerinə Zahir Əzəməti də qoysalar, heç nə dəyişməyəcək.
Sistem eyni olduğu üçün
nəticə də eyni olacaq. Ədəbiyyatla bağlı həyata keçirilən bütün
layihələr tender əsasında
maliyyələşdirilməli və bazar iqtisadiyyatının
tələblərinə uyğun
şəkildə ölkədə
rəqabət mühiti
yaradılmalıdır. Ancaq çox təəssüflər
olsun ki, bizdə ədəbi proseslər hələ də 1935-ci ildə yaradılan prinsiplərlə
idarə olunur”.
Gənc
yazar Cəlil Cavanşir də ədəbi dərgilərimizin
əksəriyyətinin fəaliyyətində
çox ciddi yarıtmazlıqlar olduğunu
düşünür: "Amma son vaxtlar "Ulduz” jurnalının fəaliyyətində müsbətə
doğru müəyyən
dəyişikliklər və
irəliləyişlər olduğunu
xüsusi vurğulamaq
istərdim. Bir də "Yazı”
dərgisinin fəaliyyətini
uğurlu hesab eləmək olar. Orada çap olunan mətnlər, ədəbi
ab-hava yeniliyə doğru müəyyən
addımların atıldığının
göstəricisidir”.
Yazarın sözlərinə görə,
Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən ədəbi
dərgilərin tirajlarının
az olması,
oxucu marağının
olmaması və dövlət tərəfindən
ayrılan maliyyə vəsaitlərinin təyinatı
üzrə xərclənməməsi
kimi səbəblərdən
dolayı bugünkü
nəşrlərin fəaliyyəti
qənaətbəxş deyil.
Əsas problemlərdən biri də yazıçılara
qonorar verilməməsidir.
Ciddi imzası olan, ədəbi mühitdə öz sözünü deyən fiqurların heç biri əsərlərinin
"Ulduz”, "Azərbaycan”
jurnallarında, "Ədəbiyyat”
qəzetində çap
olunmasına maraq göstərmirlər. Belə olan
halda isə jurnalların keyfiyyəti yüksək olmur”.
C.Cavanşir də hesab edir ki, ədəbi
dərgilərin baş
redaktorlarının istedaddan
çox, şəxsi
münasibətlərə üstünlük
verməsi ilə bağlı iddialar əsaslıdır: "Azərbaycan”
jurnalı ilə bağlı yaşanan son qalmaqallar da deməyə əsas verir ki, ədəbi
dərgilərin baş
redaktorları özlərinə
yaxın adamları başlarına yığırlar.
İstedadlı gənclərə isə yetəri qədər diqqət ayırıb, şərait
yaratmırlar”.
Mütəmadi olaraq heç bir ədəbi dərgi ilə əməkdaşlıq etmədiyini
deyən yazar qeyd edib ki,
şeirləri, yazıları
özündən xəbərsiz
zaman-zaman müxtəlif
jurnallarda da çap olunub. Qulu Ağsəsin təklifi ilə "Ulduz” jurnalında şeirlərim
çap olunub. Amma indiyə qədər
"Azərbaycan” jurnalından
heç bir təklif almamışam.
Sözün açığı, onlarla əməkdaşlıqda
bir o qədər də həvəsli deyiləm”.
Ölkədə nəşr olunan ədəbi dərgilər arasında maraqla oxuduğu jurnalın nəşri dayandırılan "Alatoran” jurnalı olduğunu vurğulayan C.Cavanşir deyib ki, indi "Yazı”nı səbirsizliklə gözləyir: "Orada maraqlı yazılar, heç yerdə oxumadığım, xəbərsiz olduğum bəzi məlumatlar verilir. Qalan nəşrlərin çapı isə mənim üçün maraqlı deyil”.
Şəymən
Şərq.-
2015.- 20 oktyabr.- S.11.