Azərbaycanın
xalca xəzinəsi...
Xalçaçılıq
qədimdən bəri dünyaya ayaq açan Azərbaycan
sözüdür, onun həyat uğurudur. Bizim dərk
edə biləcək gücümüz Azərbaycan
xalçasının sirlərinə yetməz. O, məişətdən
qaynaqlanıb kodlaşmış kitabəyə qədər
yüksəlmiş ecazkar sənət nümunəsidir
Azərbaycan mədəniyyətinin
özülü dərin tarixi köklərdən
qaynaqlanır. Zaman-zaman inkişaf edən mədəniyyət
sistemləşib dəyərləri formalaşdırır. Bu
baxımdan mədəniyyət dəyərlər sisteminə
malikdir. Hər bir xalqın özünəməxsus mədəni
dəyərləri olsa da, bunlar insanlığa məxsus olub,
onun ruhi vəziyyətini qidalandıran Tanrı nemətidir. Mədəni
dəyərləri bir-birinə bağlayan məhz onun
Tanrı neməti olmasından irəli gəlir.
İnsan yarandığı zamandan mədəniyyəti
qurmaqla məşğuldur. Mədəniyyət
anlayışının seçilməsi isə insanın təfəkküründən
və dərketmə qabiliyyətindən asılı olaraq
qalmaqdadır. Dünyanın dahi şəxsiyyətləri mədəniyyət
haqqında müxtəlif aforizmlər söyləmişlər.
Bəzi mədəni dəyərlər xalqların tarixi və
coğrafi mühitinə uyğun olub, onun dünya
görüşünü formalaşdıraraq inkişaf edir. Belə nümunələr dünya xalqları
arasında rəngarəng və müxtəlif çalarlara məxsusdur,
Musiqini, təsvirçilik sənətini, memarlığı
və toxuculuq mədəniyyətini hər bir xalq özünə
müvafiq dərəcədə dərk etmiş və
uyğun səviyyədə tanıtmışdır.
Bütün xalqların dünya mədəniyyətinin
zirvəsinə yüksəldən mədəni dəyərləri
var. Bu dəyərlərin seçilmiş sahələrini
cızarkən onların yaşadıqları mühiti
şer-söz sənətinin yurdu, musiqinin beşiyi, sənətkarlığın
ocağı, memarlığın vətəni, toxuculuğun və
geyimin təşəkkül məkanı deyə
adlandırırlar. Belə halda xalqların bir – biri ilə
qarşılıqlı mədəni münasibətləri
yarandıqca dünya mədəniyyəti də sistemləşib
inkişaf edir.
Mədəni dəyərlərin iki halı
vardır. Onlardan birincisi maddi görüntülərə, digəri
isə mənəviyyat aləminə aiddir. Hər iki hal
bir-birini qarşılıqlı vəziyyətdə
formalaşdırır. İnsanların qoruya bildikləri mədəni
sərvətlər təbiətin qorumuş olduğu mədəni
dəyərlərə vəsilədir. Qədim kurqanlar və
gizli xəzinələr təbiət tərəfindən
qorunan sirli muzeylərdir. Ən qədim mağaraların
divarlarındakı rəsmlər, qayalar üzərindəki
cizgilər də bu sırada əvəzsiz nümunələrdir.
Qədim zamanlardan bəri insanlar hər bir sahədə
yaratdıqlarını qorumaq üçün müxtəlif
üsullardan istifadə etmiş, onların həm şifahi, həm
də maddi varlığını sistemli şəkildə
fomalaşdırmışlar.
Lakin qorunmuşların dəyərini bilmək
və insanlıq aləminin mədəni inkişaf prossesinin təbii
konturlarını cızaraq mühafizə etmək insan cəmiyyətinin
üzərinə düşən borclardan biridir. Bunun
üçün də xüsusi müəssələr
yaradılmışdır. Bu müəssələr muzey
adlandırılır.
"Museum” latın sözü olub, mənası
"muzey” deməkdir. "Museion” sözü muzalara həsr
edilmiş yer, muzalar məbədi anlayışı ilə
tanınır, müasir dövrdə tarix, incəsənət
abidələrini, elmi-təbii eksponatları toplayıb
mühafizə və nümayiş etdirən müəssisə
mənasındadır.
İndi dünyada xalqların yaratdıqları
müxtəlif muzeylər vardır ki, onlar mədəniyyət
salnaməsini əks etdirməklə qürurverici məkan
rolunu oynayır. Belə məkanlar hər bir xalqın
özünə müvafiq mədəni cəhətlərini
göstərməklə həmin xalqı təlqin olunanlar
sırasına salır.
Bu zəmində, Azərbaycan xalqı dünya
mədəniyyətinə töhfələr vermiş qədim
xalqlardan hesab olunur. Min illərin yadigarı Azıx
mağarası, Qobustan və Gəmiqaya kimi əvəzsiz mədəni
tarixi abidələr bir çox həqiqətlərdən xəbər
verir.
Tarixin keşmə-keşli yolunu
ötmüş Azərbaycan xalqı mədəniyyətin
geniş sahələrini əhatə edə biləcək
Türk mədəniyyətini formalaşdıran
xalqlardandır. Onun söz, musiqi sənəti, təsvirçilik
və memarlğı Şərqdə nə qədər
geniş yayılmışdırsa,
xalçaçılıq sənəti də dünyada bir o
qədər qürurverici zirvəyə qalxmışdır.
Burada xalçaçılığın bu şəkildə
vurğulanması əbəs deyildir. Çünki,
xalçaçılıq qədimdən bəri dünyaya ayaq
açan Azərbaycan sözüdür, onun həyat
uğurudur. Bizim dərk edə biləcək
gücümüz Azərbaycan xalçasının sirlərinə
yetməz. O, məişətdən qaynaqlanıb
kodlaşmış kitabəyə qədər yüksəlmiş
ecazkar sənət nümunəsidir.
Toxuculuğun tarixini e.ə VII-VI
minilliklərə aid edən arxeoloqlar Qarabağ,
Naxçıvan, Mingəçevir, Qazax və digər yerlərdə
aparılan qazıntılar zamanı aşkar etdikləri alətlərdən
tağaları, sümükdən düzəldilmiş biz və
iyləri maddi dəlil kimi göstərməklə
xalçaçılığın bu ərazilərdə
yaranmasına şübhə yeri qoymamışlar. E.ə -VI-V əsrlərə aid Pazırık kurqanından
tapılan ən qədim xalça nümunəsinin işarələri
Azərbaycanın Muğan, Qarabağ və Qazax
xalçalarının kodlaşmış motivləri ilə
uyğunluq təşkil edərək bir çox tarixi həqiqətlərə
işiq salır. Şərq müəlliflərinin salnamələrində
isə Azərbaycan xalçalarının
ecazkarlığı barəsində zəngin məlumatlar indi
də araşdırıcıları düşünməyə
vadar etməkdədir.
XV-XVI əsrlərdən
avropalıların məişətinə daxil olmuş Azərbaycan
xalçaları o dövrün intibah rəssamlarının əsərlərində
əks olunmaqla fəlsəfi təsvirçilik cərayanlarının
sistemləşməsinə az təsir göstərməmişdir.
Bu cür yanaşmalar Azərbaycan xalçalarını
dünyanın ən möhtəşəm muzeylərinin qiymətli
eksponatlar nümunəsinə çevirməklə dəyər
vermişdir. Bəlkə də xalçanın özü,
üzərindəki naxışları ilə nəsillərdən-nəsillərə
məna yüklərini ötürən sirli "muzey”dir. Bu
muzeyin sirləri isə dərin keçmişə malikdir.
Onun zənginliyini, sirliliyini qoruyacaq muzeyə isə hər
zaman ehtiyac duyulacaqdır. Xalçanın
naxış yaddaşı və həmin naxışların
rəng semantikası dünyanın yaranış sirlərini
yaşadan əvəzsiz sənət nümunəsidir. Əbəs
yerə deyildir ki, dünyanın məşhur
xalçaşünasları Azərbaycan xalçasını
bəşəriyyət üçün gərəkli məlumatlar
daşıyan kitabə adlandırmışlar.
Onların fikrincə, xalçalarımızın üzərindəki
qeyri-adi işarələr həm də kosmosla
bağlıdır. Bu zənginliyin və sirli
görkəmin qaynağı elə budur. Ən etibarlı
şəkildə bu xalçaların qorunması vacibdir.
Çünki texniki tərəqqinin surətli inkişafı,
əl əməyinin sayəsində ərsəyə gələn
xalçaçılıqla apardığı rəqabət
onun əvvəlki şöhrətini azaltmaqdadır. Bu da müxtəlif xalçaçılıq və
toxuculuq ənənələrinin unudulmasına gətirib
çıxaran vəziyyətdir. İndi sapandı, gözəki,
çatını, sicimi, örkəni, üşülü,
şötüyü, heybəni, xurcunu, qəlibi, nəməndi
və bu kimi digər nümunələri yalnız muzeylərdə
görə bilərik. Belə olan halda muzeylər bizim
xalçaçılıq sənətimizin yaddaş
qalasına çevrilib keçmişimizi qorumağı təmin
edən məkandır. Xüsusi olaraq xalça muzeyi
dünyada ilk dəfə Azərbaycanda
yaradılmışdır. Belə bir muzeyin
yaradılmasının ilk təşəbbüskarı
görkəmli alim, xalçaçı rəssam və
xalçaşünaslıq elminin banisi Lətif Kərimov
olmuşdur. Onun bu təşəbbüsü irəli sürməsi
müxtəlif səbəblərə söykənirdi. O,
bilirdi ki, dekorativ tətbiqi sənəti təmsil edən
kolleksiyalara məxsus muzeylər dünyanın bir çox
ölkələrində vardır. Lakin
xalçalar möhtəşəm muzeylərin bir neçə
salonlarında sərgilənməklə diqqət mərkəzindən
yayınaraq nəzərə çarpırdı. Həmin
kolleksiyalara məxsus xalçaların demək olar ki,
çox hissəsi Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin
nümunələri idi. Xalçaların muzey
eksponatına çevrilməsinin isə bir çox səbəbləri
olmuşdur ki, bu da müəyyən araşdırmalar tələb
etməkdədir. Amma Lətif Kərimovun xalça sənəti
barəsindəki uzaqgörənliyi tamamilə başqa məsələlərin
həlli üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Mərhum ustada muzey barəsində verdiyimiz
sualları dolğun və əsaslı fikirlərlə
cavablandırırdı. O, bu barədə bir neçə
faktları sadalayıb deyirdi: "Azərbaycan
xalçası yeni qurulmuş Sovet dönəmində iqtisadi
çətinliyin aradan qaldırılmasında çox əhəmiyyətli
rol oynamışdır. Çünki, həmin zamanlarda
taxılçığın zəifləməsi və
dünya ölkələrinin Sovet imperiyası ilə iqtisadi və
ticari əlaqələri kəsməsi belə bir durumun
yaranmasına səbəb olmuşdur. Lakin Kanadanın
taxılçılıq şirkətlərindən birinin
Qafqaz xalçaları ilə barter etmək təşəbbüsü
çətinliyin qarşısını müəyyən qədər
almışdır...”. Lətif Kərimovun dediklərindən
məlum olurdu ki, Sovet inqilabına qədər Azərbaycanda
toxunan xalı-xalçaların Avropa və Amerika qitəsinə
qədər ticari yollarla gedib çıxması
keçmişlərdən bəri labüd idi. İstər
Çar Rusiyası dövründə, istərsə də
ondan öncəki tarixi dövrlərdə geniş ticarət,
Azərbaycan xalçaçılığının
inkişaf yollarını təmin edirdi. Məhz
bu baxımdan hər evdə, hər ocaqda xalça toxunurdu və
hətta böyük karxana sahibləri
xalçaçılıqla sərfəli gəlirlər əldə
edirdilər. İnqilabdan sonra tacir və sahibkarların yeni
sistemlə uyğunlaşmaması
xalçaçılığın isə tamamilə
başqa strukturda qurulması prossesi Azərbaycan
xalçaçılığının inkişaf istiqamətini
dəyişdi.
1930-1933-cü illərdə
Gürcüstan Sovet Respublikasının Zaqorski şəhərində
mərkəzləşmiş xalça birliyinin
yaradılması zamanı bəzi xalça məktəblərinin
itirilməsi nəticəsində ailə
xalçaçılıq ənənəsi zəiflədi və
yeni qurulmuş strukturda işləməyə istiqamətləndirildi.
Məhz bu səbəbdən XIX əsrin sonu-XX əsrin
əvvəllərinə qədər toxunmuş nəfis
xalça nümunələrinin bir çox çeşidlərinin
Azərbaycan ərazisindən Qafqaz xalçaları adı
altında barter məqsədi ilə xalqdan kütləvi şəkildə
yığılıb alınması həmin dövrün
xalçalarının tamamilə azalmasına səbəb
oldu. Azərbaycan xalçaçılığına məxsus
ənənələrin bu şəkildə pozulması
prossesləri Lətif Kərimov kimi dahi alimi
düşündürməyə bilməzdi. O,
bilirdi ki, xalqın əlində qalan həmin dövrün
xalçaları hədsiz dərəcədə
azalmış, bəziləri isə tamamilə yox olmuşdur.
Əsas çeşidləri də 1930-1933-cü illərdə
Zaqorskda təşkil edilmiş xalçaçılıq
müəssisəsində çeşniyə salınmaq
üçün toplanmışdır ki, onların da
yenidən geriyə qaytarılması mümkün deyildir. Bu
baxımdan Lətif müəllimin daxili aləmini sızladan
anlar başlamış və digər Azərbaycan ziyalılarını
da bu amala təkan verməyə dəvət etmişdir. Onun söylədiklərindən aydın olurdu ki, hətta
Üzeyir bəy, həmçinin o, dövrün görkəmli
sənətkarları və dövlət xadimlərindən bəziləri
də Lətif müəllimin fikirlərini dəstəkləyirdilər.
Ən başlıcası isə Azərbaycan
xalçaçılığının
bədii, texniki ənənələrinin öyrənilməsində,
kodlaşmış işarəvi sistemin və yazıya
alınmamış tariximizin səhifələrini açmaqla
əhəmiyyətli olacaq Xalça Muzeyinin rolunu öncədən
görmək müdrikliyin bariz nümunəsi idi ki, o da Lətif
Kərimov fenomenində öz əksini
tapmışdır.
Nəticədə
xalçalarımızın tədricən tədqiq olunaraq
bölqələrdən toplanması prossesi müəyyən
zaman çəksə də, nəhayət 1967-ci ildə
dünyada ilk dəfə, sırf xalça sənətinə
həsr olunmuş yeganə muzey yaradıldı.
Azərbaycan Xalça Muzeyinin eksponatları
dünyanın nadir toxuculuq incilərindən heç də
geri qalmayan nümunələrlə zəngindir. Onların
araşdırılması gələcək tədqiqatların
öhdəsindədir. Muzeydə minlərlə xalça və
xalça məmulatları qorunub saxlanılır. Tarixi
yaşına baxmayaraq kibernetik anlayışlı
naxışlarla tərtib edilmiş Azərbaycan
xalçaları öz sirrini bu muzeydə
açıqlayır və heç bir dünya muzeyində
onların bənzərinə rast qəlmək mümkün
deyil.
Muzeydə Azərbaycan
xalçaçılığının bütün növləri
ilə yanaşı toxuculuğun digər sahələrinin
nümunələri də mövcuddur, həmçinin burada tətbiqi
sənətin başqa sahələrini əhatə edən
eksponatlar numayiş olunur.
Zənnimcə, artıq Muzeyimizin 50 illik
baharından sonra da xalça mədəniyyətimizin parlaq təbliği
dövrü üçün yeni-yeni qapıların
açılması zəruridir və cəlbedicidir. Bu istiqamətdə
çalışmalar isə vətənpərvərliyin ən
yaxşı nümunəsi hesab oluna bilər.
Hazırda, Azərbaycan Xalça
Muzeyi milli varlığımızı ifadə edən
xalçaların saxlanc yeri kimi təqdim olunur, o, həm də
təfəkkür məkanımız və
xalqımızın bədii məfkurəsinin ay kimi aydın
olan mədəniyyət beşiyi olaraq fəaliyyət
göstərən xəzinəsidir.
Hüseynov
Məmmədhüseyn
Şərq.-
2017.- 14 aprel.- S.13