“Heydər Əliyev və
iqtisadi islahtlar”
Müstəqil Azərbaycanın
memarı, ulu öndər Heydər Əliyevin böyük
tarixi şəxsiyyət kimi dahiliyi XX əsrin sonu və XXI əsrin
əvvəllərində ölkə ictimai-siyasi həyatının
bir çox sahələrində özünü göstərdi.
Şübhəsiz ki, tarixin çox çətin və
mürəkkəb dövründə ümummilli liderin
suveren bir respublika qurması onun dövlətçilik fəaliyyətini
və təcrübəsini daha qabarıq şəkildə
nümayiş etdirdi. Həmişəyaşar
Prezident fəaliyyəti zamanı həm də əsl
iqtisadçı kimi Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafına dair çoxsaylı nəzərəçarpan
işlər gördü.Və iqtisadi sahədə birbaşa
ölkə iqtisadiyyatının tərəqqisinə xidmət
göstərən müqavilələr imzaladı. Doğrudur,
H.Əliyevin sovet dönəmindəki siyasi fəaliyyəti
də onun adını xalqımızın tarixində əbədiləşdirməyə
kifayət edərdi. Ən yaxın tarix göstərir ki, kommunist rejiminin təzyiq və
amansızlıqları dövründə Azərbaycanda ürəkaçan
bir mənzərədən danışmaq çox çətin
idi. Ölkənin istər neft sənayesində, istər
qeyri-neft sektorunda, istərsə də kənd təsərrüfatında
üzücü bir mərhələ hökm sürürdü. Lakin o zaman Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin 46 yaşlı generalı Heydər Əliyevin
1969-cu ildə hakimiyyətə gəlişi hər şeyi
kökündən dəyişdi. Ölkəmiz
özünün yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoydu. Respublikamızda sanki möcüzə baş
vermiş və bütün regionlar hərəkətə gəlmişdi.
Ulu öndər ölkənin iqtisadi, sosial, mədəni və
elmi simasını sürətlə dəyişməyə
başlamışdı.
"Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən müstəqil olsun”
Azərbaycana
rəhbərliyinin ilk onilliyində Heydər Əliyev ölkə
iqtisadiyyatında sözün əsl mənasında inqilab
edib. Məhz onun iradəsi sayəsində ölkəmizdə
yüzlərlə yeni müəssisə tikilib.
Neft-maşınqayırma sənayesinin yeni sahələri
yaradılıb. Dəmiryol nəqliyyatı sektoru yenidən
qurulub. Kimya, yeyinti sənayesi, kənd təsərrüfatının
ayrı-ayrı sahələri sürətlə inkişaf etməyə
başlayıb. Artıq 1975-ci ildə respublikada ümumi neft və
qaz hasilatının həcmi 27,1 milyon tona çatıb. Bu isə
o demək idi ki, Azərbaycan 1941-ci ildəki ən yüksək
neft və qaz hasilatı səviyyəsini ötüb
keçib. Azərbaycanın şəhər və
qəsəbələrinin, kəndlərinin siması sürətlə
dəyişməyə, insanların rifah halı durmadan
yaxşılaşmağa başladı. Qısa bir zaman kəsiyində
Azərbaycanın keçmiş sovetlər birliyində
qabaqcıllar sırasına çıxması, H.Əliyevin
ölkənin gələcəyinə ünvanlanan sirli
strateji planlarının həyata keçirilməsinə
şərait yaradırdı.
Artıq müstəqillik illərində bu
dövrü xatırlayarkən ümummilli lider deyirdi: "Bəli,
mən istəyirdim ki, Azərbaycan müstəqil olsun, hər
şeydən əvvəl iqtisadi cəhətdən.
Çünki istənilən müstəqilliyin əsasında
iqtisadiyyat durur. Məsələn, mən burada çoxlu
elektrik stansiyaları tikdirirdim. Məndən soruşurdular ki,
bunlar sənin nəyinə lazımdır? Mən onlara demirdim
nə üçün bu lazımdır... Mən istəyirdim
mənim ölkəm, mənim xalqım istənilən şəraitdə
müstəqil yaşaya bilsin.”
Azərbaycandan əsər qalmamışdı
Amma çox az bir zamandan, artıq SSRİ Nazirlər
Sovetinin sədrinin birinci müavini və Sov. İKP MK-nın
siyasi bürosunun üzvü H.Əliyev hakimiyyətdən
uzaqlaşdırılandan qısa bir müddət sonra Azərbaycanın
bu cah-cəlalından əsər-əlamət belə
qalmır. Digər sovet respublikalarından fərqli
olaraq ölkənin müstəqilliyə keçidi müharibə,
daxili hakimiyyət çəkişmələri, vətəndaş
qarşıdurması ilə müşayiət olunur və
hakimiyyətə qayıdışının elə ilk
günündə Heydər Əliyev bu gerçəkliyi bəyanatında
bütün təfərrüatı ilə xalqa bəyan
edir: "İndi Azərbaycanda vəziyyət belədir:
iqtisadiyyat büsbütün dağılmışdır. O ki
qaldı ictimai-siyasi vəziyyətə, bundan pisini ağla gətirmək
olmaz. Suveren dövlətin ərazisinin 17 faizi işğal
olunmuşdur. Yarım milyondan çox qaçqın var. Sənaye
və kənd təsərrüfatı istehsalı
sıfır həddindədir...”
İqtisadi vəziyyətin həqiqətən
gərgin olduğunu statistik rəqəmlər də aydın
göstərirdi ki, əgər 1989-91-ci illərdə ümumi
daxili məhsul istehsalı ildə orta hesabla 6,7 faiz
azalmışdısa, müstəqilliyin ilk üç ili ərzində
bu geriləmənin sürəti 3,8 dəfə artmışdı.
1990-cı illə müqayisədə 1993-cü
ildə sənaye və kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalı 2 dəfə azalmışdı. Ulu öndərin
qoyub getdiyi çiçəklənən bir Azərbaycandan
iqtisadiyyatı dağılmış, Ermənistanla
Dağlıq Qarabağ savaşında məğlub duruma
düşmüş, minlərlə qaçqının
çöllərə səpələndiyi,
anarxiya, xaos və separatizmin meydan suladığı, vətəndaş
müharibəsi həddində olan viranə bir məmləkət
miras qalmışdı. Bununla belə, hələ ayaq
tutmamış müstəqil ölkəni bu vəziyyətdə
də rahat buraxmır, dağılan SSRİ-nin
xarabalıqlarında ən qiymətli parça kimi Azərbaycanı
öz qabağına çəkmək istəyən nəhəng
xarici ölkələr arasında gedən gizli bir diplomatiya
müharibəsində respublikaya hər tərəfdən zərbələr
vurulurdu.
Neft diplomatiyası dövrü başlanır
Ölkənin belə bir vəziyyətdə,
bir çox dövlətlərin Dağlıq Qarabağ
savaşından spekulyasiya etdiyini, Azərbaycanın isə
dünyanın istər iqtisadi, siyasi, istərsə ideoloji
savaşında çox zəif olduğunu, 1993-94-cü illərdə
Qarabağ münaqişəsinin hərbi yolla həllinin
perspektivsizliyini və onun ölkənin iqtisadi dirçəlişini
əngəllədiyini nəzərə alan Heydər Əliyev
ölkənin müharibədən çıxmasına və
atəşkəs haqqında özünəməxsus
razılaşma əldə edilməsinə nail oldu.
Belə qeyri-müəyyən vəziyyətdə
Azərbaycan üçün ən qiymətlisi vaxt idi.
Çünki bu amil məhz Azərbaycanın xeyrinə
işləyir, onun yıxılmaqda olan dövlətçiliyini
xilas etməsinə kömək edəcək, münaqişənin
Bakıya münasib həllinə nail olmaq üçün
qüvvələri sonrakı mərhələyə səfərbər
etməyə imkan verəcəkdi. Digər tərəfdən,
böyük uzaqgörənliklə neft diplomatiyası
dövrünün başlandığını və bu
diplomatiyada ölkənin qazanacağı iqtisadi və siyasi
dividendləri görən H.Əliyev çox böyük səylə
özünün uzun illərə hesablanmış neft strategiyasının
real hədəflərini bələdləyirdi. Siyasət strateqi onu da yaxşı bilirdi ki, ölkədəki
xaos və anarxiya, ədalətsiz müharibə və
qeyri-müəyyənlik, Azərbaycandakı zəngin
karbohidrogen ehtiyatlarında maraqlı olan, nəhəng dövlətlərin
və şirkətlərin təhlükəli region kimi
ölkəmizə investisiya qoymasına imkan vermir.
Hazırkı durumda isə xarici kapital olmadan Azərbaycan
iqtisadiyyatını iflasdan xilas etmək və ayağa
qaldırmaq qeyri-mümkün idi. Ona görə də
qarşıdakı maneələri nəyin bahasına olursa
olsun, tezliklə aradan qaldırmaq lazım idi.
"Əsrin müqaviləsi” imzalandı
Heydər Əliyevin az bir müddətdə
bu istiqamətdə atılmış
düşünülmüş və hədəfə
ünvanlanmış addımları öz bəhrəsini
verdi. 1994-cü il sentyabrın 20-də təzyiq və hədələrə
baxmayaraq, "Əsrin müqaviləsi” imzalandı.
Şübhəsiz, bu müqavilənin çox böyük
iqtisadi dəyəri ilə yanaşı,
ölçüyə gəlməyən siyasi əhəmiyyəti
də var idi. Yaxın vaxtlara qədər
dünyanın tanımadığı, iflas və məhv
olmaq təhlükəsi qarşısında olan gənc,
müstəqil Azərbaycan beynəlxalq iqtisadi-siyasətin
maraq mərkəzlərindən birinə, bu siyasəti müəyyənləşdirən
qüdrətli dövlətlərin mühüm iqtisadi tərəfdaşına
çevrilirdi.
Ümumi daxili məhsul istehsalı artdı
"Əsrin müqaviləsi”
imzalanandan sonra əlverişli və etibarlı investisiya
mühitinin formalaşdırılması üçün
güclü qanunvericilik bazası yaradılmağa
başlandı. Ölkə iqtisadiyyatında aparılan
islahatlar, qanunvericiliyin, vergi və bank sisteminin sürətlə
dəyişən iqtisadi şəraitə
uyğunlaşdırılması, yeni iqtisadi münasibətlərə
cavab verməsi 1994-cü ildə artıq
iqtisadi tənəzzülün qarşısını
almağa, sabitliyin əldə edilməsinə gətirib
çıxardı. Bunun başlıca amili isə ölkəyə
xarici investisiya axınının başlanması idi. Əgər
1993-cü ildə Azərbaycan iqtisadiyyatına heç bir
xarici kapital yönəldilməmişdisə, artıq
1994-2000-ci illərdə ölkəyə 5,5 milyard
birbaşa xarici investisiya daxil olmuşdu ki, bunun da 3,3 milyard
dolları neft sektoruna, 2,2 milyard dolları isə sənayenin
digər sahələrindəki infrastrukturun inkişafına
yönəldilmişdi. Bu investisiya axını artdıqca, Azərbaycan
sənayesi, tikinti, nəqliyyat-kommunikasiya və digər xidmət
sahələri dirçəlməyə, 1997-ci ildən isə
ümumi daxili məhsul istehsalı sürətlə
artmağa başladı.
Xarici investisiyaların həcmi çoxaldı
1995-2000-ci illərdə xarici
investisiyalarla paralel olaraq yerli mənbələr hesabına
kapital qoyuluşunun həcmi də sabit olaraq qalxmağa
başladı. H.Əliyevin həyata keçirdiyi iqtisadi
islahatlardan sonra əldə olunan gəlirlər dövlət
büdcəsindən, yerli şirkətlərdən və fərdi
şəxslərdən, bu dövrdə sənayenin
bir çox sahələrinə - yaşayış evlərinin
və kommunal xidmət müəssisələrinin tikintisinə,
nəqliyyat və kommunikasiyaya, ticarət və xidmət
obyektlərinin, mədəni müəssisələrin, hotellərin
tikintisinə 9,7 trilyon manat (2,3 milyard dollar) vəsait yönəltməyə
imkan verdi.
"Açıq
qapılar” siyasəti elan edildi
Xarici ticarətin liberallaşdırılması və
idxal-ixrac əməliyyatlarının sadələşdirilməsi
Azərbaycanın xarici ticarət əlaqələrinin
inkişafının sürətləndirilməsinə
geniş imkanlar açdı. "Heç bir
ölkə, hətta ən böyük bir ölkə belə,
yalnız öz çərçivəsində
iqtisadiyyatını lazımi səviyyədə
inkişaf etdirə bilməz”, deyən və ölkədə
xarici biznes adamları üçün "açıq
qapılar” siyasəti elan edən Prezident Heydər Əliyev
xarici ölkələrə səfərləri zamanı bu
ölkələrin iş adamları, şirkət rəhbərləri
ilə görüşür, gənc müstəqil
dövlətin iqtisadi potensialı haqqında ətraflı
danışır, onları Azərbaycana dəvət edir və
yüksək biznes mühitinə təminat verirdi. Bunun nəticəsi
özünü çox gözlətmədi. Artıq
1994-cü ildəki 57 ölkədən fərqli olaraq, 2000-ci
ildə respublika 123 ölkə ilə ticarət əlaqəsi
qurmuş, xarici ticarət dövriyyəsinin həcmi 3,9 milyard
manata çatmışdı ki, bu da 1994-cü ildə
olduğundan 2,5 dəfə çox idi.
Sahibkarlığın əsası qoyuldu,
qanunvericilik bazası yaradıldı
Ümummilli liderin müstəsna
xidmətlərindən biri də Azərbaycanda yaxın illər
ərzində sosial-iqtisadi tərəqqini təmin edəcək
sahibkarlıq mexanizminin əsasını qoyması, onu
bütün ölkə boyu işlək mexanizmə
çevirmək üçün qanunvericilik bazasını
yaratması və ölkədə yeni yaranmağa başlayan
sahibkarlar sinfinin formalaşmasında şəxsən
iştirak etməsi olub. Bu işdə dövlət
başçısının qətiyyəti sayəsində
ictimai və dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinin
yeni Dövlət Proqramının hazırlanıb çox
sürətlə həyata keçirilməsinə start verməsi
xüsusilə mühüm rol oynayıb.
Azərbaycan Prezidenti Heydər
Əliyev 1995-ci il iyulun 30-da "Azərbaycan Respublikasında
1995-1998-ci illərdə dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsi
haqqında Dövlət Proqramı”nın təsdiq olunması
üçün Milli Məclisə ünvanladığı
müraciət məktubunda çox böyük uzaqgörənliklə
bu tədbirin mühüm əhəmiyyətini
göstərərək yazırdı: "İqtisadi
böhrandan əsas çıxış yolu dövlət
mülkiyyətinin özəlləşdirilməsindədir,
ona görə ki, dövlətin iqtisadi sahədə yeganə
inhisarçı olduğu şəraitdə heç bir islahatın
aparılması mümkün deyildir”.
Aqrar islahatlara start verdi
Bununla paralel olaraq Prezident Heydər Əliyev
vaxt itirmədən, məsuliyyəti üzərinə
götürərək, böyük cəsarətlə, ancaq
çox dəqiqliklə işlənmiş aqrar islahatlara start
verdi. Qısa vaxtda "Aqrar islahatın əsasları
haqqında”, "Sovxoz və kolxozların islahatı
haqqında” və "Torpaq islahatı haqqında” qanunlar
işlənib hazırlandı və qəbul olundu. Bu artıq
fərdi təsərrüfatların, yəni şəxsi
mülkiyyətə söykənən sahibkarlığın əsasını
qoymağa geniş imkan açırdı.
Ulu öndərin cəsarətlə bu
islahatlara getməyinin bir səbəbi də onda idi ki, o, torpaq
islahatını Naxçıvan Muxtar Respublikasına rəhbərlik
etdiyi dövrdə Culfa rayonunun Şurut və Gal kəndində
sınaqdan keçirmişdi. Böyük
dövlət xadiminin bu sahədə müstəsna xidmətlərinin
real nəticəsidir ki, indi hər il kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalının artan dinamikası
müşahidə edilir və bu da ölkədə ərzaq təhlükəsizliyinin
təmin olunmasına imkan verir. Məsələn,
2006-cı ildə respublikanın kənd təsərrüfatında
indiki qiymətlərlə 2,1 milyard dollarlıq məcmu məhsul
istehsal edilmişdi.
Azərbaycan tranzit ölkəsinə
çevrildi
Bu dahi liderin misilsiz töhfələrdən
biri də, irəli sürdüyü layihələrlə Azərbaycanı
tranzit ölkəsinə çevirməsidir. bp şirkətinin
prezidenti Con Braunun haqlı olaraq "dünyanın enerji xəritəsini
dəyişən” layihə kimi qiymətləndirdiyi
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri ulu öndərin neft
strategiyasında yeni bir mərhələ oldu. Bəzi
dövlətlərin qısqanclıqla yanaşdıqları,
hətta reallaşacağına şübhə etdikləri
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri, əslində,
böyük öndərin neft strategiyasının məntiqi
davamı idi. Nahaq deyildi ki, hələ böyük neft
müqaviləsi imzalananda tanınmış rus siyasətçilərindən
biri yazırdı: "Vaxtilə "Neft
Daşları”nın kəşfi Azərbaycanı Xəzərin
hökmdarı etmişdisə, Heydər Əliyevin
ağıllı kombinasiyalarının, dərin zəkasının
və qətiyyətinin təntənəsi olan "Əsrin
müqaviləsi” gənc müstəqil Azərbaycanı
dünyanın qüdrətli dövlətlərinin
mühüm iqtisadi tərəfdaşına çevirdi”.
Ayyət Əhməd
Şərq.-
2017.-19 aprel.- S.12