YÜZLƏRLƏ QADIN
İMZALARI TANINDI
Azərbaycanda qadın
jurnalistlərinin yetişməsində “Şərq
qadını” - “Azərbaycan qadını” jurnalının
böyük rolu olub
Qocaman yazıçı-jurnalist,
tarix elmləri doktoru, qızıl qələm
mükafatçısı Sabir Gəncəli - Məmmədovun
Azərbaycan mətbuatının aparıcı xanım
jurnalistlərinin yaradıcılığı və
azadlıq hərəkatından bəhs edən "Azərbaycan
qadınlarının həyat və mübarizə salnaməsi”
adlı kiçik ensiklopedik toplusu nəşr olunub. Müəllifin dediyinə görə, 1998-ci ildə
"Azərbaycan qadını” jurnalının 75 illiyi
münasibəti ilə hazırladığı 320 səhifəlik
"Azərbaycan qadınlarının həyat və
mübarizə salnaməsi” adlı kitab- albomu maddi imkanı
olmadığı üçün çap edə bilməyib.Azərbaycan
qadınlarının həyatını və inkişaf tarixini, milli mətbuatımızın
qadın qolunu əks etdirən bu dəyərli kiçik
ensiklopedik toplu yenidən işlənib, təzə əlavələr
və ixtisarlar olunub. 60 ildən çox elmi-tədqiqat işi
ilə məşğul olduğunu vurğulayan müəllif
bu dövr ərzində Azərbaycan qadınının
yüksək mənəviyyatını, müdrikliyini, qəhrəmanlığını
sevə-sevə tərənnüm edib.
Kitabın ön sözündə
"Azərbaycan qadını” jurnalının fəaliyyət
göstərdiyi dövrdə bir çox qadağalara rast gəlməsinə
rəğmən hər zaman öz sözünü deməsi,
Azərbaycan qadınlığının mübarizə
yollarına işıq salması öz əksini tapıb.
Kitabda jurnalın keçdiyi keşməkeşli yollara nəzər
salınıb: "Azərbaycan qadını” gözəl, ismətli,
fədakar analarımızın keçdiyi yolun bir salnaməsidir.
Onun çap olunmuş nömrələri Azərbaycan
qadınının həyatını, fəaliyyətini,
inkişafını göstərən bir güzgüdür”."Azərbaycan qadınlarının həyat və
mübarizə salnaməsi” kitabında jurnalın çapdan
çıxmış ilk nömrəsindən tutmuş bu
günə qədər Azərbaycan
qadınlığının keçdiyi inkişaf yolları
göz önünə gətirilərək, ömürlərini
başa vurmuş nəcib insanların xeyirxah
işləri, fəaliyyətləri yada salınıb.Müəllif
kitabda "Mətbuat aləmində
qadınlarımızın ilk addımları” sərlövhəsi
altında "İşıq” jurnalının da fəaliyyətinə
yer ayırıb: "”İşıq”ın dünya
işığına çıxması tərəqqipərvər
adamları, xüsusilə qadınları çox
sevindirdi. Azərbaycanın ziyalı
qadınları öz təbriklərini, məqalələrini,
şeirlərini bu ilk qadın jurnalına göndərdilər.O
zaman mövhumatın və irticanın hökm
sürdüyü bir dövrdə qadının jurnal
çıxarması, məqalə yazıb qadınların
hüquq və azadlığı haqqında fikir söyləməsi
böyük cəsarət idi. Maarifi, mədəniyyəti
yaymağı qarşısına məqsəd qoyan
"İşıq” jurnalının ətrafında onlarca
ziyalı qadın toplanmışdı. Gəncədən
Asiya Axundzadə, Xuraman Rəhimbəyzadə, Şəkidən
Maral Nəbizadə, Şamaxıdan Gövhər
Şövqiyyə, Bakıdan Səidə Şeyxzadə, Nabat
Zeynalova "İşıq”ın ən fəal müəllifləri idilər. "İşıq” qaranlıq
mühitdə tez söndü. Cəmi iki ilə yaxın
ömür sürdü, lakin onun sorağı, sədası
az vaxtda bütün ölkəyə yayıldı. Jurnal
öz işıqlı fikirləri ilə Azərbaycan
qadınlarına maarifin, mədəniyyətin əhəmiyyətini
başa saldı, onların oyanmasında,
qadınlar arasında ilk müxbirlərin, yazarların
çıxmasına, onların cəsarətlənib
dövrü mətbuatımıza qədəm basmalarına yol
açdı”."İyirminci illərin təzadları”
adlı yazıda isə Azərbaycanda qadın
azadlığı hərəkatının daha da güclənməsindən
bəhs edilir. Belə ki, 1920-30-cu illərdə Azərbaycanda
qadın azadlığı və qadın problemləri ilə
məşğul olan qadın şöbələri,
qadınları himayə edən komitələr fəaliyyətə
başlayıb. Həmin təşkilatlar qadın klubları,
kəndli qadın komaları, savad kursları təşkil
edib, savadsızlığa qarşı mübarizə
aparıblar. Qadın azadlığı hərəkatının
nəticəsi olaraq, dövlət səviyyəsində
aparılan qadın azadlığı məsələsi həm
hüquqi, həm də mədəni-sosial sahədə həll
edilib:Azərbaycan qadınlarının siyasi həyatında
1923-cü ildə mühüm bir hadisə oldu. Həmin
il noyabr ayında Azərbaycan Qadınlar Şöbəsinin
orqanı "Şərq qadını” jurnalının ilk
sayı çapdan çıxıb. İlk sayından, ilk səhifəsindən
qarşısına böyük və nəcib bir məqsəd
qoyan "Şərq qadını” jurnalının ilk redaktoru
Ayna Sultanova, ilk redaksiya heyətinin üzvləri Şəfiqə
xanım Əfəndizadə, Mədinə xanım Qiyasbəyli,
Mina xanım Mirzəyeva və Xanımnaz Əzizbəyova olub.
Jurnal bütün Şərq qadınlarını ayağa
qalxmağa, öz azadlığı, hüququ uğrunda
mübarizəyə çağırırdı.
Əsrlərlə hüquqsuz yaşamış
qadınlar öz ürək sözlərini, arzularını
"Şərq qadını” jurnalının səhifələrində
görürdülər. Qadınlar onun saylarını səbirsizliklə
gözləyirdilər. Jurnalda dərc olunan hər
bir yazı könüllərə yol açır, zəkaları
nurlandırırdı. Jurnal köhnə dünyanın
tör-töküntülərini, cəhalətpərəst
adamları tənqid edir, Azərbaycanda həyata keçirilən
böyük mədəni inqilabı tənqid edir, qadınların ictimai həyata qoşulmasına
çalışırdı. "Şərq qadını” Azərbaycanda
qadın azadlığı hərəkatına istiqamət verən,
yol göstərən bir mayak kimi işıq
saçırdı, Azərbaycanın ən ucqar yerlərində
belə jurnalın nüsxələri əldən-ələ
gəzirdi. Uzun müddət jurnalın redaksiyasında
işləmiş Lətifə Biryukova qeyd edirdi ki, "Şərq
qadını”ndan mövhumatpərəst kişilər
qorxurdular. Onlar çalışırdılar ki, jurnal
qadınların, qızların əlinə keçməsin.
Azərbaycanın ilk ictimaiyyətçi qadınlarından
Fatma Hacıyeva da müsahibəsində deyib ki, "Şərq
qadını” jurnalı qadın azadlığı və təhsili
uğrunda mübarizə aparan gənclərin köməyinə
gəlib. Jurnalın səhifələrindən ucalan
azadlıq səsi Türkiyənin, İranın,
Əfqanıstanın qadınlarını da hərəkətə
gətirib. Redaksiyanın ünvanına
İstanbuldan, Qəzvindən, Tehrandan, Təbrizdən məktublar
gəlib. " Şərq qadını”nın bir tarixi rolu da
odur ki, bu azad nəfəsli, xoş məramlı mətbuat
orqanının ətrafında Azərbaycanın bütün
savadlı, oxumuş, mübariz qadınları toplaşıb.
Jurnal qadın publisistlərinin, şair və
yazıçıların yetişməsi üçün bir
məktəb rolunu oynayıb. Elmə, mədəniyyətə,
incəsənətə, təbabətə, marağı olan
qadınların ilk məqalələri bu jurnalın səhifələrində
dərc edilib. "Şərq qadını” jurnalının
ilk sayında "Məqsədimiz” sərlövhəli baş
məqalədə əsrlər boyu əsarətdə
yaşayan qadınların azadlıq hərəkatına
qoşulmalarından, qadınların öz hüquqları
uğrunda mübarizəsindən bəhs olunur. İlk sayda
eyni zamanda cəhalətin, mövhumatın Azərbaycan
qadınının həyatına gətirdiyi faciələrdən
bəhs edən oçerklər, bədii və sənədli
hekayələrdə Azərbaycan qadınının keçmiş
ağır, acı həyatının mənzərəsi təsvir
edilib. Azərbaycanın ilk qadın yazıçısı,
publisisti Şəfiqə xanım Əfəndizadənin
"Qız ilə anası arasında mübahisə”, "Bəhriyyədən
Minirəyə” adlı hekayələrində Azərbaycan
qadınının həyatı, taleyi öz əksini
tapıb. Beləcə jurnalın ilk sayından
başlayaraq Azərbaycan, eləcə də bütün
müsəlman qadınlarını cəhalət, nadanlıq
girdabından qurtarmağa, onları maarif və mədəniyyətə,
öz azadlığı və hüquqları uğrunda
mübarizəyə səsləyib."Şərq
qadını” jurnalı müəllimlərin və ictimai
xadimlərin qüvvəsinə arxalanaraq qadın təhsilinin,
məktəbə qədər tərbiyyənin mühüm
problemlərinin həllində əhəmiyyətli rol
oynayıb. Azərbaycanın maarifpərvər və
ictimaiyyətçi qadınlarından Ayna Sultanova, Şəfiqə
Əfəndizadə, Məryəm Bayraməlibəyova, Cəmilə
Sulyanova, Minaxanım Mirzəyeva, Cəmilə Nuşirəvanova,
Xanımana Müftizadı, Gülarə Köylü
qızı və başqaları jurnalda qadın təhsili, tərbiyə
məsələləri mövzusunda tez-tez məqalələr
dərc etdiriblər. Azərbaycan mətbuatı içərisində
ilk dəfə yeni əlifbaya keçən "Şərq
qadını” jurnalı savad kurslarına cəlb edilmiş
qadınlara kömək məqsədi ilə 1929-cu il 4-cü
nömrəsindən başlayaraq "Azsavadlılar
üçün” xüsusi səhifə açıb. Klara
Setkin və Həmidə xanım Cavanşir jurnalın nəşri
münasibətilə öz ürək sözlərini
ünvanlayıb, təbrik məktubu yazıblar. Həmin məktublar jurnalın 10-cu nömrəsində
çap olunub.S.Gəncəlinin qeydinə görə, jurnal
1938-ci il fevral sayından başlayaraq "Azərbaycan
qadını” adı ilə nəşr olunmağa
başlayıb. 1941-45-ci illərin ağır müharibəsi
jurnalın fəaliyyətinə də zərbə vurub.
Həmin qanlı-qadalı illərdə onun fəaliyyəti
müvəqqəti olaraq dayandırılıb. Bir
növ Azərbaycan qadınlarının həyatının
aynası rolunu oynayan "Azərbaycan qadını” 1951-ci ilin
mart ayından nəşrə başlayıb. Özü də
yeni keyfiyyətdə. Onun məzmunu da, poliqrafiya cəhətdən
keyfiyyəti də xeyli yaxşılaşıb. Artıq jurnal qadınların elm, mədəniyyət,
təsərrüfat, ictimai- sosial sahələrdə
qazandığı uğurlardan yazır, qadınların məişət
və həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması məsələlərini
işıqlandırıb.Əsrin əvvəllərindən
incəsənətə, teatra böyük maraq göstərən,
bu yolda maneələri cəsarətlə dəf edən Azərbaycan
qadınları 70-80-ci illərdə inkişafın ən
yüksək mərhələsinə qalxıblar. Bunları
görmək üçün "Azərbaycan qadını”
jurnalının səhifələrini nəzərdən
keçirmək kifayətdir.
"Azərbaycan qadını” gənc nəslin
bədii- estetik və mənəvi tərbiyəsi məsələlərinə
həmişə böyük fikir verib. "Gözəllik aləmində”,
"Mədəniyyət tariximizdən”, "Teatr”,
"İncəsənət”, Mənəvi tərbiyə” və
s. Daimi rubrikalar altında jurnalda
respublikamızın tanınmış incəsənət
xadimləri, filosofları, yazıçıları tez-tez
çıxış edib.Jurnalı vərəqlədikcə
onun solub-saralmış səhifələrində Mirzə Cəlilin,
Hüseyn Cavidin, Məmməd Səid Ordubadinin, Seyid
Hüseynin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Süleyman Sani Axundovun, Qafur Əfəndi
Qantımirin, Məmmədsadıq Axundovun, Tağı
Şahbazinin, Abdulla Şaiqin, Xəlil Rza Ulutürkün
ürək döyüntülərinin, əsarət, cəhalət,
buxovlarında inləyən Şərq qadınlarını
işıqlı sabaha, azadlığa səsləyən alovlu
çağırışlarının izlərini
görürük.Azərbaycanda qadın jurnalistlərinin
və yazıçılarının yetişməsində
"Şərq qadını” - "Azərbaycan
qadını” jurnalının böyük rolu olub. Onun səhifələrini
çevirdikcə orada yüzlərlə qadın imzasına
rast gəlmək olar.
Qeyd edək ki, kitabın müəllifi Sabir Gəncəli
mətbuatda çalışdığı 45 il ərzində
həcmindən, janrından asılı olmayaraq hər bir əsərində
onun əsas mövzusu qadınlarımız olub. Demək olar ki, o bütün
yaradıcılığını qadınlara həsr edib.
1975-ci ildən "Azərbaycan qadını” jurnalında məsul
katib işləyən S.Gəncəlinin qəhrəmanları
Azərbaycanın maarif və mədəniyyətinin tərəqqisinə
çalışan, qadın azadlığı uğrunda mübarizə
aparan, yeni həyat quran, ailə, övlad qayğısı
çəkən, həyatımıza dayaq olan
qadınlardır. Sabir müəllim Azərbaycanda qadın təhsilinin
tarixini tədqiq edən ilk elmlər doktorudur. Sabir
Gəncəlinin qələminin məhsulu olan "Azərbaycan
maarifpərvər qadınları”, "Azadlıq
yollarında”, " Azərbaycan şanlı qızları”,
"Nurlu ömürlərinin dastanı”,
İşıqlı ömürlər, kövrək talelər”
və b. kitabları yurdumuzun mərd, azadlıqsevər
qadınlarının nəcib xidmətlərindən bəhs
edir. Onun "Hər sətirdə bir tarix...” ensiklopedik
toplusunu Azərbaycan qadınlarının həyat salnaməsi
adlandırmaq olar.
Şəymən
Şərq.-
2017.-9 avqust.- S.7.