Azərbaycanın mühacir mətbuatı.
Bu sahənin həm tədqiqi, həm də tədrisində iki məsələyə xüsusi diqqət yetirilməlidir
Diasporamızın uğurlu inkişaf yolu keçməsində xarici ölkələrdə yaşayan tanınmış ictimai-siyasi mühacir azərbaycanlıların rolu az olmayıb. Xüsusən, XX əsrin əvvəllərində mühacir mətbuat nümayəndələrinin əzmli və yorulmaz fəaliyyəti Azərbaycan adının, milli-mənəvi dəyərlərimizin uzun illər qorunub saxlanmasında əvəzsiz əhəmiyyətə malik olub. Mühacir Azərbaycan mətbuatının nümayəndələri fəaliyyət göstərdikləri ölkələrdə bir növ Azərbaycan diasporunu təmsil ediblər. Onların istər birgə, istərsə də fərdi fəaliyyətlərində bütün bu amillər ön planda olub. Mühacir mətbuat nümayəndələri yaşadıqları və fəaliyyət göstərdikləri ölkələr vasitəsilə Azərbaycanın haqq və hüquqlarının dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasında da müstəsna rol oynayıblar.
Bu baxımdan Azərbaycan mühacirəti elmi-nəzəri şəkildə öyrənilməli, siyasi-ictimai və sosioloji təsnifatı verilməlidir. İndiyə qədər məlum səbəblərdən bu sahənin öyrənilməsi mümkün olmayıb. Son zamanlara qədər ciddi, sanballı tədqiqatlar demək olar ki, yox dərəcəsində olub. Çünki mühacirətə düşmən münasibət və bədnam sinfilik prinsipi uzun zaman sovet ideologiyasının tərkib hissəsi sayılıb. Son dövrlərdə isə bu sahədə bir sıra təqdirəlayiq işlər görülüb.
Mühacir mətbuatı ilə bağlı tədqiqatlar davam edir. Kütləvi informasiya vasitələrində ayrı-ayrı müəlliflərin bu mövzuda maraqlı yazıları dərc edilir. Türkiyənin İstanbul və Ankara şəhərlərində, Almaniyada, Polşada, Fransada çoxlu sayda qəzetlər, jurnallar, kitablar mühacirət mətbuatımızın dəyərli nümunələri hesab olunur. Bu mətbuat orqanlarında Azərbaycanın mədəniyyəti, tarixi, ədəbiyyatı, incəsənəti və folkloru ilə bağlı yazılar çap edilib. Lakin sovet imperiyası zamanı həmin qəzet və jurnalların Azərbaycana gətirilməsi və geniş təbliği qeyri-mümkün olub. Yalnız imperiyanın rəsmi olaraq dağılmasından və Azərbaycan müstəqil respublika olduqdan sonra ölkəmizin tarixinə yeni baxışlar sistemi formalaşıb. Nəticədə bu istiqamətdə yeni araşdırmalar, tədqiqatlar, kitablar ortalığa qoyulub. Məlum olub ki, Azərbaycan xalqının tarixi 70 il ərzində bütövlükdə təhrif edilib. Bu baxımdan Azərbaycan mühacirət tarixinin yaranma səbəblərinin və milli istiqlalımız uğrunda aparılan mübarizənin dərindən öyrənilməsi olduqca zəruridir. Çünki mühacirət irsinin sistemli şəkildə öyrənilməsi uzun illər sovet ideologiyasının təsiri altında formalaşmış tariximizin qaranlıq məqamlarını aydınlaşdırır. Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, mühacirət tariximiz hər cür ideoloji təsirdən uzaq olub və faktları obyektiv işıqlandırıb.
Problemləri doğru olaraq ictimai fikrə çatdırıb. Türkiyənin, Almaniyanın,
Polşanın arxivlərində saxlanan Azərbaycan mühacirət irsi, mətbuat və milli Azərbaycan nəşriyyatı nümunələri bu sahənin aktuallığı ilə bağlı daha yeni fikri və tendensiyanı
formalaşdırır. Mühacirət mətbuatının həm tədqiqi, həm də tədrisində
iki məsələyə
xüsusi nəzər yetirilməlidir. Birincisi, bütün müəlliflər istisnasız olaraq
1923-cü ilin sentyabr ayında Türkiyənin İstanbul şəhərində
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin və Səid Əfəndinin
redaktorluğu ilə
çıxan "Yeni Qafqasya”nı ilk mühacir qəzet hesab edirlər. Böyük
qələm sahibi, ömrünün
sonuna qədər Azərbaycanın istiqlalı uğrunda ideoloji mübarizə aparan azadlıq aşiqi Mirzə Bala Məmmədzadənin 1937-ci ildə qələmə aldığı "Milli
Azərbaycan Hərəkatı” adlı əsərindəki "Yeni Qafqasya” yalnız
azərbaycanlıların
deyil, rus əsarəti altındakı bütün türklərin xaricdə çıxardıqları
ilk məcmuə sayılırdı. Azərbaycanın milli hərəkatında misilsiz xidmətləri olan Mirzə
Bala Məmmədzadənin zəngin və dərin irsinə
məhəbbət və
hörmətimizi
bildirməklə yanaşı, zənnimizcə, mühacirət mətbuatı tarixinin dəqiq və qərəzsiz
tədqiqi ilə onun tövsiyəsinə də əməl etmiş olarıq.
Həmin
dövrə nəzər salsaq görərik ki, mühacirət mətbuatının
əsas diqqət yetirdiyi məsələlərdən biri xarici ölkələrdə
məskunlaşmış
azərbaycanlıların
problemlərini
üzə
çıxarmaq, onları işıqlandırmaq idi. Həmçinin
mühacirət mətbuatı
ayrı-ayrı ölkələrdə yaşayan azərbaycanlıların birlik və bərabərliyinə
çağırış edən
materiallarla da çıxış edirdi. Cəlil Məmmədquluzadənin 1921-ci ildə qədim Azərbaycan şəhəri Təbrizdə nəşrini davam etdirdiyi
"Molla Nəsrəddin” jurnalı da mühacir nəşr hesab edilə bilər. Çünki
həmin illərdə o, bir dövlətdən
başqa bir dövlətin
ərazisinə
köçmüşdü. Hələ sağlığında
"bütün türk dünyasının mücahidi”
adını qazanmış görkəmli
ideoloq, publisist, tənqidçi,
şair, filosof Əli bəy
Hüseynzadənin
yaradıcılığında mühacirət jurnalistikası nümunələri xüsusi mərhələni təşkil edir. Hələ 1904-cü ildə Misirdə çıxan
"Türk” qəzetində türk birliyi, hətta panturanizm
ideyasını ortaya atan Əli bəy
Hüseynzadə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin
qurulması, onun ideoloji kursunun müəyyənləşməsində mühüm rol
oynayıb. Azərbaycan
mühacirət
jurnalistikası tarixində
böyük şərqşünas-alim,
publisist, tənqidçi,
ideoloq və görkəmli ictimai xadim Əhməd bəy Ağaoğlunun
xüsusi çəkisi
və yeri var.
Millətinə və dövlətə xidmət göstərmək istəyən hər bir kəs, xüsusilə qələm sahibləri üçün ideal bir nümunə səviyyəsinə yüksələn Əhməd bəy Ağaoğlu hələ Fransada təhsil aldığı
1885-1894-cü illərdə Parisdə çıxarılan "Nouvel Revyü” kimi
tanınmış mətbu orqanında qələmini sınayıb. Əhməd bəy Ağaoğlu da digər mütəfəkkirlər kimi istər Türkiyədə, istər Fransada, istərsə də digər ölkələrdə yaşadığı
mühacir həyatı dövründə həmin ölkələrdə yaşayan
soydaşlarımızla mütəmadi olaraq
görüşüb. Onların birlik və
bərabərliyi
üçün çağırışlar edib, məqalələr yazıb. Sonralar
Vətənə dönən
Əhməd
bəy
Ağaoğlu "Kaspi” qəzeti
ilə sıx əməkdaşlıq etməyə
başlayıb və
bir müddət həmin mətbu orqanın
redaktoru vəzifəsində
çalışıb. Əhməd bəy Ağaoğlunun Azərbaycan xalqı
qarşısındakı ən böyük xidmətlərindən biri 1905-ci ildə onun erməni millətçiliyi, erməni vəhşiliyinə, "Daşnaksütyun”
Partiyasına "dur” deməyi bacaran "Difai”ni yaratması olub. 1908-ci
ildə Bakı
Filarmoniyasında ona qarşı edilən
hörmətsizlikdən sonra Əhməd bəy Ağaoğlu
Türkiyəyə gedib. O,
Bakıda başladığı jurnalistlik fəaliyyətini İstanbul şəhərində daha geniş vüsət və çoşqunluqla davam
etdirib. Həmin
dövrdə Əhməd bəy Ağaoğlu Azərbaycan mühacirət
jurnalistikasının ən
parlaq nümunələrini yaradıb.
Bütün həyatı
fırtınalar içərisində keçən Əhməd bəy Ağaoğlu
1918-ci ildə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinə yardım
üçün Bakıya gələn Qafqaz İslam
Ordusu tərkibində müşavir kimi Vətənə
qayıdıb. O, müstəqil dövlət quruculuğunda fəal iştirak edib, Azərbaycan parlamentinə üzv seçilib. 1919-cu ildə
isə Əhməd bəy Ağaoğlu Paris
sülh konfransına yollanan nümayəndə heyətinin tərkibinə daxil olub. Lakin bu səfər baş tutmayıb.
Çünki İstanbulda ingilislər Əhməd bəy Ağaoğlunu həbs ediblər. O, ermənilərə qarşı
"soyqırımda” təqsirli bilinərək keçmiş İttihad və Tərəqqi Partiyasının liderləri ilə birlikdə Malta adasına sürgünə göndərilib. 1921-ci ilin may ayında
isə iki illik
sürgün həyatına son qoyulub. Daha sonra Anadoluya, Milli
Qurtuluş Hərəkatının rəhbəri Mustafa Kamal Paşanın
yanına gəlib.
1923-cü ildən
Əhməd
bəy
Ağaoğlunun həyat
və
yaradıcılığında yeni bir mərhələ başlayıb.
1939-cu il, ömrünün sonuna qədər Əhməd bəy Ağaoğlu əməli, ağlı, zəkası və qələmi ilə həmişə sadiq qaldığı mərama xidmət edib.
Azərbaycanın mühacirət jurnalistikasının parlaq
simalarından biri də Məhəmməd Əmin Rəsulzadədir. Gənc
yaşlarından Bakıda siyasi fəaliyyətə başlayan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə 1908-1911-ci illərdə Tehranda, 1911-1913-cü illərdə İstanbulda sözügedən sahəyə uyğun fəaliyyət göstərib. İranda Məşrutə İnqilabından
sonra Məhəmməd Əmin Rəsulzadə bu ölkədə "Yeni İran” qəzetinin nəşrinə başlayıb.
Lakin çox keçmədən İran irticası
Məhəmməd Əmin Rəsulzadəni bu ölkədən İstanbula köçmək məcburiyyətində qoyub. O,
Türkiyədə gənc millətçilərin birləşdiyi "İttihad və Tərəqqi” Partiyası ilə əlaqə saxlayıb və bu qurumla yaxından əməkdaşlıq edib. Paralel olaraq Məhəmməd Əmin Rəsulzadə "Türk
Ocağı”na daxil olub və
1911-ci ildən nəşrə başlayan
"Türk Yurdu” jurnalında məqalələr dərc
etdirib. Onun "İran türkləri”, "İran
tarixçeyi-inqilabi” silsilə
məqalələri böyük əks-səda
doğurub. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan bir müddət sonra İstanbulda məskunlaşan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə əvvəlcə "Qafqasya”, sonra isə "Azəri-türk”, "Odlu Yurd”,
"Bildiriş” kimi milli nəşrlərin işıq üzü
görməsinə nail olub. Həmin
qəzet və jurnallarla
yanaşı, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Türkiyə, Fransa və Almaniyada
çıxan digər
nəşrlərlə də
əlaqə saxlayıb, əməkdaşlıq edib. Azərbaycanın
istiqlal mücadiləsi
tarixində ilk
istiqlal şairi isə
Məhəmməd Hadi hesab edilir. Məhəmməd Hadi 1910-cu ildə Türkiyənin
İstanbul şəhərinə gələrək burada çox
sevdiyi mühitə
qovuşur.
O, İstanbulda qəzet və jurnallara məqalələr yazırdı. Azərbaycanın
istiqlalı uğrunda ideoloji mübarizə
tarixində
böyük rol oynamış şəxslərdən biri də
istedadlı yazıçı-publisist, tərcüməçi,
tədqiqatçı,
redaktor Ceyhun Hacıbəyli
olub. O, bütün gücü ilə kommunizmin iç
üzünü dünyaya açıb, güclü qələmi ilə bir çox dillərdə müqəddəs davanı dünyaya bəyan edib. Hələ tələbə olanda Parisin nüfuzlu qəzetlərinə məqalələr yazıb, tədricən jurnalist kimi
püxtələşib. Tale Ceyhun Hacıbəyliyə sonuncu mühacirətdən əvvəl də Parisdə yaşamağı
qismət edib. Həmin
dövrdə Ceyhun
Hacıbəyli
öz qələmini yerə qoymayıb.
Ceyhun Hacıbəyli bütün dünyada məşhur olan "La Revue de
Doux Mondes” jurnalının uzun illər əməkdaşı kimi
çalışıb. Ceyhun Hacıbəylinin zəngin irsində onun mühacirət jurnalistikasına
aid olan materialları mühüm yer tutub. Ceyhun Hacıbəylinin vəfatı ilə bağlı verilən xəbərdə deyilirdi: "Ceyhun bəy əziz Vətəninin və xalqının qurtuluş
mübarizəsinə liderlik edənlərdən biri olub. Eyni zamanda istedadlı bir publisist
olan Ceyhun Hacıbəyli
istilaya uğrayan Vətəninin haqq və hüquq
davasını bütün dünya ictimaiyyəti qarşısında layiqli
müdafiə edib”.
İsmayıl
ŞəRQ.-2017.- 8 mart.- S.11