Uşaq
mətbuatı inkişaf etməlidir
Güclü və sağlam gənclik
gözəl gələcəyin ən yaxşı təminatçısıdır
Azərbaycan mətbuatının ən
böyük istiqamətlərindən biri də uşaq mətbuatıdır.
Uşaqların gələcəyi sağlam və savadlı təməl
üzərində qurulmalıdır. Güclü və
sağlam gənclik isə gözəl gələcəyin ən
yaxşı təminatçısıdır. Uşaq mətbuatı
sahəsinin yaranmasında N.Nərimanov, C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, A.Şaiq, Ü.Hacıbəyov, S.S.Axundov,
R.B.Əfəndiyev, A.Səhhət, M.Mahmudbəyov kimi müəllim
və yazıçıların əvəzedilməz xidmətləri
olub. Onlar bədii yaradıcılıqla yanaşı, müəllimlik
edib, dərslik, dərs vəsaitləri və proqramlar hazırlayıb,
dövri mətbuatda fəal iştirak ediblər.
Ziyalıları düşündürən
vacib məsələlərdən biri də yeni üsullu məktəb,
yeni tələblər səviyyəsində uşaq əsərlərinin
yaradılması olub. Yeni üsullu məktəblərdə
tədris olunan ədəbiyyat dərsliklərində
uşaqların səviyyəsinə, zövqünə
uyğun şeir və hekayələr, tarixi hadisələrə
dair bədii oçerklər geniş yer tuturdu. Ətrafına
demokratik və maarifpərvər yazıçıları
toplayan, qabaqcıl meyilləri və realist ideyaları təbliğ
edən nəşrlərlə - "Molla Nəsrəddin”,
"Zənbur”, "Babayi-əmir”, "Məzəli” və s.
mətbu orqanlarla yanaşı, ilk uşaq jurnalları - "Dəbistan”,
"Rəhbər”, "Məktəb” jurnalları uşaq mətbuatının
inkişafına geniş yol açıb. Maarifpərvər
M.Mahmudbəyovun nəşr etdiyi "Rəhbər”
jurnalının məqsəd və məramı yeniyetmələrin
təlim və tərbiyəsi idi. Əsasən pedaqoji-tədris
təmayüllü bu jurnallarda məşhur ədəbiyyatşünas
F.Köçərlinin Vidadi, Vaqif, Zakir və Nəbati
haqqında ədəbi-tənqidi oçerklərinə,
S.M.Qənizadənin "Körpə uşaqların tərbiyəsi”
adlı təlim-tərbiyə üsullarından bəhs edən
silsilə məqalələrinə geniş yer verilirdi.
M.Ə.Sabir və A.Səhhətin dünya ədəbiyyatından
tərcümələri çap edilirdi. "Dəbistan” və
"Rəhbər”ə nisbətən "Məktəb”
jurnalının ömrü uzun, mündəricisi zəngin
olub. Maarifpərvər mühərrirlərdən Q.R.Mirzəzadə
və Ə.T.Əfəndizadənin təşəbbüsü
ilə nəşrə başlayan "Məktəb”
jurnalının istiqaməti haqqında baş məqalədə
deyilirdi: "Bizim bu "Məktəb”i nəşr etməkdə
məqsədimiz məktəb şagirdlərinin irəliləmələrinə
acizanə bir xidmətdir. "Məktəb”i oxuyacaq şagirdlərin
biliyi geniş bir dairə olarsa, o vaxt biz də məqsədimizə
yetişmiş olarıq”. "Məktəb” jurnalı ilk
nömrəsindən başlayaraq yeniyetmələrin təhsil,
təlim və tərbiyəsinə xidmət edib. Jurnalın səhifələrində
çap edilən əsərlərin əksəriyyətində
elmin və məktəbin rolu təqdir olunub. Yeni nəslin tərbiyəsində
yeni üsullu məktəblərin tərbiyə
üsulları inandırıcı boyalarla təbliğ edilib.
"Məktəb” jurnalının səhifələrində
müəllimlər, ədəbiyyat həvəskarları,
maarifpərvər ziyalılarla bərabər,
dövrünün tanınmış ədib və şairləri
yaxından iştirak edib. Onun səhifələrində
şeir və hekayələrini çap etdiriblər. H.Cavid,
Ə.Nəzmi, A.Səhhət, A.Şaiq, R.Əfəndizadə,
S.S.Axundov, İ.Musabəyov və digər şair və
yazıçılar "Məktəb” jurnalının səhifələrində
vaxtaşırı çıxış ediblər. Azərbaycan uşaq nəşrinin təşəkkülü
əslində uşaq mətbuatının yaranması ilə əlaqədar
idi. İlk uşaq mətbuatı - "Maarif”,
"Qırmızı günəş”, "Aydınlıq”,
"Qızıl Şərq”, "Qızıl gənclik”,
"Gənc işçi”, "Məktəb”, "Pioner” və
s. qəzet və jurnallar öz ətrafına
yazıçı, müəllim, tələbə və
başqa ədəbiyyat həvəskarlarından ibarət
böyük bir ziyalı dəstəsi toplamışdı.
Mətbuat tarixi
araşdırmaçısı, tarix elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru, "Şərq” qəzetinin baş redaktoru Akif
Aşırlı "Azərbaycan mətbuat tarixi II hissə,
1920-1990-cı illər” adlı əsərində uşaq mətbuatı
ilə bağlı maraqlı məqamları qeyd edib. Müəllif
vurğulayıb ki, Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin ilk illərində
partiya prinsiplərinə uyğun uşaq mətbuatının
yaradılması müəyyən edilmişdi: "Qırmızı
günəş”, "Qızıl gənclik”, "Məktəb
yıldızı” kimi jurnalların 1920-1926-cı illər
arasında bir neçə sayı işıq üzü
gördükdən sonra fəaliyyəti
dayandırıldı. Geniş oxucu auditoriyasının
yoxluğu, savadsızlığın aradan
qaldırılmaması uşaq mətbuatının uzun
ömür yaşamasına əngəl törədirdi. Digər tərəfdən maliyyə vəsaitinin
olmaması, mətbəə və kağız xərclərinin
bahalığı da sovetləşmənin ilk illərində
təsirini göstərdi. 1926-cı ilin payızında gənc
nəslin və uşaqların təlim-tərbiyəsi ilə
bağlı tədbirlər planı hazırlandı.
Bağçaların, uşaq müəssisələrinin
açılması, yeni məktəblərin fəaliyyəti
ilə yanaşı, uşaq mətbuatının
yaradılması da qərarlaşdırıldı və zəruri
hesab edildi. 1926-cı ildə Bakı şəhər komsomol təşkilatının
konfransında bir dəstə fəal məktəbli üzərində
"Pioner” sözü yazılmış 28 səhifəlik
jurnal hazırladı. Uşaqların əl xətti ilə
yazılmış, cəmi 50 nüsxə olan jurnal konfrans
iştirakçılarının xoşuna gəldi. Həmin nüsxələr "Pioner”
jurnalının çapı üçün əsas
yaratdı. 1927-ci ilin fevralında Azərbaycan LKGİ
MK-nın orqanı olan "Pioner” jurnalı çap edildi.
İlk sayı 3 min tirajla nəşr olunan "Pioner” əsas
məqsəd və vəzifələri barəsində belə
yazırdı: "Əməkçi balalarını
geniş sahədə maarifləndirmək və
kiçik yaşından onları ictimai fəaliyyətə
alışdırmaq üçün çox işlər
görməliyik”.
"Pioner” jurnalı uşaqların vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə olunmasına çalışır, sovet
dövləti əmlakını göz bəbəyi kimi
qorumağı arzulayır. Bu istiqamətdə fəaliyyət
göstərirdi. Savadsızlığın ləğvi də
bu mətbu orqanın əsas müzakirə mövzusu idi.
Jurnal 1929-cu il tarixli fevral sayında Azərbaycan pionerlərinə
müraciət edir, onları savadsızlığa
qarşı mübarizəyə səsləyirdi: "Pionerlər!
Dairələrdə, kəndlərdə, həyətlərdə
savadsız cocuqları taparaq onları savadlandırmağa
çalışınız. 8 yaşlı savadsız
cocuqları məktəblərə daxil etməyə
çalışınız! Yeni həyat, sağlamlıq və
mədəniyyət uğrunda çalışınız.
1920-ci illərin sonunda "Pioner” jurnalı belə bir
şüarla çıxış edirdi: "Hər bir pioner
manqası bir savadsızı öyrətməlidir”.
Araşdırmaçı bildirib
ki, 1920-ci illərin sonlarında milli-mənəvi dəyərlərə,
islam dininə qarşı aparılan zorakı tədbirlər
xalqın narazılığına gətirib
çıxardı. İş o yerə çatdı ki,
xanımların çarşabı, ağsaqqalların
papaqları "çadra doloy”, "papaq doloy” deyib öyrədilmiş
uşaqlar tərəfindən götürülüb
qaçırılırdı: "Narazılıqların
getdikcə dərinləşdiyini görən Mərkəz bunun
qarşısını almaq üçün tədbirlər həyata
keçirməyə başladı və "Pioner” jurnalı
da bu baxımdan öz təbliğat imkanlarını ortaya
qoydu: - "Mövhumat əleyhinə mübarizə
düzgün aparılmalıdır” adlı məqalədə
deyilirdi: "Pionerlər! Firqə və komsomol təşkilatları
dini mövhumat və köhnə adətlərlə
amansız mübarizə aparır. Siz pionerlər bu mübarizədən
kənarda qalmamalısınız. Məscidlərin mədəni
ocaqlara çevrilməsi, çadra və papaqların
götürülməsi, savadsızlığın ləğvi,
sərxoşluq, xuliqanlıq və pintiliyə qarşı
mübarizə və sair buna sübutdur. Küçədə
gedən çadralı qadınlara yaxınlaşaraq
"çadra doloy” sözləri ilə
çadralarını başlarından dartır, axund və
mollalara sataşır, komsomola və pionerlərə
yaraşmayan hərəkətlər göstərirlər. Buna
yol vermək olmaz”.
Sovetlərin 70 il hakimiyyətdə
olduğu müddətdə "Pioner” jurnalı partiyanın
qərarlarına, göstəriş və sərəncamlarına
uyğun yaradıcılıq yolu keçdi. 1930-cu illərdə
uşaqların kollektivləşmə işində
iştirakından tutmuş digər tədbirlərə qədər
qərarların icrasında, təbliğatında rol oynadı.
Yazıçı Qılman İlkin və Hüseyn Abbaszadə
uzun illər "Pioner”ə rəhbərlik etdilər.
Dövrün gənc qələm sahibləri Xəlil Rza, Sabir
Əhmədov, Nəriman Həsənzadənin ilk
yaradıcılıq nümunələri "Pioner”in səhifələrində
dərc olundu. Tanınmış rəssamlar Mikayıl Abdullayev,
Oqtay Sadıqzadə, Davud Kazımov, Toğrul Sadıqzadə,
Elmira Şaxtaxtinskaya, Həsənağa Ağayev jurnalın
maraqlı çıxması üçün
çalışırdılar. Bəstəkarlardan
Qara Qarayevin "Sülh”, Səid Rüstəmovun "Dəstə
rəhbəri”, Qəmbər Hüseynlinin "Ana məktəb”,
Ağabacı Rzayevanın, Cahangir Cahangirovun mahnıları
ilk dəfə "Pioner”də dərc olundu. 1977-ci ildə
"Pioner” yarıməsrlik yubileyini təntənə ilə
qeyd etdi. Yubiley münasibəti ilə SSRİ Ali Soveti Rəyasət
Heyətinin fərmanı ilə məktəblərin təlim-tərbiyə
sahəsindəki səmərəli fəaliyyətinə
görə "Şərəf nişanı” ordeni ilə təltif
olundu. "Pioner” jurnalı Azərbaycan müstəqilliyini bərpa
edən ərəfədə, 1991-ci ildən "Günəş”
adıyla nəşrini davam etdirdi. 1997-ci ildə "Pioner”in
fəaliyyətini yeni tərzdə davam etdirən "Günəş”
jurnalının 70 yaşı tamam oldu. Ayda bir dəfə
illüstrasiyalı şəkildə nəfis tərtibatla
çap edilən "Günəş” 1996-cı ildə ilin ən
yaxşı uşaq mətbuatı adına layiq
görüldü. Hazırda jurnalın baş redaktoru
yazıçı-publisist Vasif Quliyevdir”.
Müstəqillik dövründə də
ölkəmizdə uşaq mətbuatı sürətlə
inkişaf edib. Hazırda "Göyərçin”,
"Tumurcuq”, "Xurcun”, "Elli”, "Bala dili”, "Yuva”,
"Göy qurşağı” və s. kimi jurnallar Azərbaycan
uşaq mətbuatının ən yaxşı nümunələri
hesab olunur.
Uzun illərin təcrübəsi
də göstərir ki, pedaqoji yönümlü olduğu
üçün uşaq mətbuatı gənc nəslin tərbiyəsində
mühüm rol oynayır. Ölkədə hər hansı
uşaq qəzet və jurnalı işıq üzü görəndə
bu amillərə xüsusi diqqət yetirilir. Bu sahədə
peşəkarların yetişməsi isə olduqca vacib məsələdir.
Uşağın kitaba marağını artırmaq
üçün onların öz mətbuatı
olmalıdır. Hazırda ölkədə dövlət tərəfindən
maliyyələşən 3 uşaq qəzet və jurnalı
çapdan çıxır. Digər jurnallar isə müstəqil
nəşr edilir. Rəqabətə davamlı olmaqdan
ötrü onların hər biri oxucuların
zövqünü oxşamağa çalışır.
Məsələn, "Xurcun” adlı uşaq və
mədəniyyət jurnalı öz rəngarəngliyi ilə
digərlərindən fərqlənir. Balaca
oxucuların ixtiyarına verilən jurnalın hər səhifəsində
"Xurcunumuzdakı xəbərlər” adlı səhifədə
uşaqları maraqlandıracaq mədəniyyət xəbərləri
geniş şəkildə işıqlandırılır.
"İzlə” başlıqlı səhifəyə isə
teatr tamaşaları ilə bağlı məlumatlar,
afişalar daxil edilir. "Təqvim yarpağı”nda
jurnalın nəşr olunduğu ayda dünyaya gələn
görkəmli şəxsiyyətlərin siyahısı təqdim
olunur. Bundan başqa, jurnalın "Can Vətən”, "Əziz
və şanlı məktubu”, "Səyahət”, "Musiqi”,
"Folklor”, "Mən bir turist”, "Dirədöymə” və
s. başlıqlı bölmələri də var. Uşaqlar
jurnalın hər sayını böyük maraqla gözləyirlər.
"Tumurcuq” qəzeti də uşaqların ən sevimli nəşrlərindən
biridir. Bu qəzet 1996-cı ildən balaca oxucuların
görüşünə çıxıb. Qəzet latın
qrafikası ilə çıxan ilk uşaq mətbuat
orqanıdır. Qəzetin ilk sayının işıq
üzü görməsinə Xalq şairi B.Vahabzadə və
Xalq yazıçısı Anar dəstək veriblər. Qəzet
əsasən aşağı sinif şagirdləri
üçün nəzərdə tutulmuşdur. Lakin
böyüklər də onu maraqla oxuyurlar. "Tumurcuq” digər
mətbuat orqanlarından fərqlənir. Əvvəla,
"Tumurcuq” qəzeti "Günəş”, "Göyərçin”,
"Savalan” və başqa uşaq mətbuatından çox gəncdir.
Qəzetdə türk, ingilis, rus dillərində uşaq ədəbiyyatından
nümunələr verilir. Dərc olunan hekayələr,
nağıllar, ədəbi materiallar dərsliklərdə
yoxdur. Bunlar uşaqlara sinifdən xaric oxu materialları kimi təqdim
olunur. Uşaqlara mənəvi dəyərləri
aşılamaq, onlarda vətənə, torpağa, təbiətə
sevgi hissi formalaşdırmaq mətbu orqanın əsas qayəsidir.
Bununla bağlı mütəmadi olaraq türk xalqları ədəbiyyatından
maraqlı mövzular dərc edilir. Tez-tez zəngin folklor
nümunələrinə də müraciət edilir. Ekspertlər
hesab edirlər ki, uşaqlar üçün yazmaq çox
çətindir. Uşaqların psixologiyasını bilmək
çox vacibdir. Buna görə də uşaqlar
üçün yazılar və yazanlar azdır”.
İsmayıl
Şərq.-
2017.- 19 may.- S.11