“Teatra getməyən insanlar
teatrı tənqid edirlər”
Məryəm Əlizadə: “Bizdə sovet
dönəmindən teatr binaları çox böyük
tikilib. Ona görə də hər gün teatrda 600
tamaşaçının olması bəzən mümkün
olmur”
Cəmiyyətdə
hamının teatr aləmini tənqid etdiyi bir dönəmdə
teatrdan ən çox danışmaq haqqı olan
teatrşünas Məryəm Əlizadə ilə həmsöhbət
olduq. "Şərq”ə müsahibəsində teatrla
bağlı maraqlı düşüncələrini
bölüşdü. Dinlədikcə bir də təskinlik
tapdıq ki, teatr ölməyib! Teatra gedib hələ də
təəssüratla ordan ayrılmaq da mümkündür.
- Deyirlər teatrın dönəmi bitdi. Bu fikrə
Məryəm Əlizadənin münasibəti necədir?
- Teatrın zamanı olur ki? Teatr dönəmi
bitə bilməz. Teatr elə bir mədəniyyət sahəsidir
ki, burada canlı ünsiyyət var. Filmdən, kinodan fərqli
olaraq teatrda aktyor tamaşaçı ilə təmasda olur,
canlı ünsiyyət yaranır. Əslində
tamaşaçı eyni zamanda paralel səhnədə baş
verən hadisələrin həm də
iştirakçısına çevrilmiş olur.
- Bəs niyə teatrlarda tamaşaçı
qıtlığı hiss olunur?
- Kim deyir ki, teatrlarda tamaşaçı
qıtlığı hiss olunur? Teatra gedən yetərincə
tamaşaçı var. Bilirsiz, bəlamız nədir? Teatra illərlə
getməyənlər teatrdan danışmaq cəsarəti
tapıblar. Teatr repertuarından xəbərsiz
insanlar teatrı tənqid edirlər. Maraqlanın
görün teatrı belə atəşə tutan şəxs
özü sonuncu dəfə nə zaman teatrda olub. Sadəcə bizdə sovet dönəmindən teatr
binaları çox böyük tikilib. Ona
görə də hər gün teatrda 600
tamaşaçının olması bəzən mümkün
olmur. Xarici ölkələrdə isə
belə beyil. Daha kiçik teatrlar fəaliyyət
göstərir. Bizdə isə daha
böyük teatrlar var. Mən dəfələrlə xarici
ölkələrdə səfərdə olmuşam. Orada şəhərlərdə bir neçə
kiçik teatrlara rast gələ bilərsiniz. İnanın, hamısına da tamaşaçı
gedir. Bir dəfə İlham Rəhimli ilə
xaricdə qastrolda olanda istədik teatra gedək. Öyrəndik ki, şəhərdə 5-6 teatr fəaliyyət
göstərir. Bir neçəsinə getsək
də, bilet əldə edə bilmədik. Nəhayət,
bir teatra bilet tapıb izləmək imkanı qazandıq.
Dediyim odur ki, bizdə də kiçik tipli teatrlar ola bilər. Müxtəlif
teatrlarda müxtəlif tamaşalar təqdim edirlər. Polşada bu hadisə məni həm də
düşündürdü. Şəhərdə
bir neçə kiçik teatr fəaliyyət göstərirdi.
Axşamüstü onların heç birində
tamaşanı izləmək üçün bilet əldə
edə bilmədik. Nəhayət, birində
olduq. Cavanların zalda olması diqqətimi
çəkdi. Deməli, gənclik teatra
maraq göstərir. Bizim teatrlara da gedənlər
var. Sadəcə bizdə xüsusilə paytaxtda olan bir
neçə teatr var ki, onlar böyük teatrlar
sayılır. Təbii ki, teatr hər
gün zalı 600-700 tamaşaçı ilə doldura bilməz.
- Bəs
aktyor səviyyəsi necə, sizi qane edirmi? Deyirlər
bizdə əvvəlki kimi güclü aktyorlar yoxdu?
- Bu fikirlə
qətiyyən razılaşa bilmərəm. Necə
yəni bizdə güclü aktyor yoxdu? Azərbaycan
teatrlarında kifayət qədər güclü aktyor ordusu
var. Sadəcə biz özümüzə bəzən dəyər
verməyi bacarmırıq. Məsələyə
bu tərzdə yanaşmaq düzgün deyil. Bizim elə aktyorlarımız var ki, dünyanın ən
məşhur teatrlarında olan aktyorlarından daha
güclüdürlər.
- Teatra bu
qədər sevginiz olub, nə əcəb özünüz
aktrisa olmaq istəmədiniz?
- Teatra
böyük sevgim olub. Amma teatrı dərindən
öyrəndikcə, sevgin də fərqli olur. Səmimi deyirəm, aktrisa olmaq istəyim olmayıb.
Mənə elə gəlir ki, bu sahəni analiz
edərkən insan həm də insan faktorunu daha dərindən
tanımaq imkanı əldə edir. Ayrı-ayrı
xarakterli obrazların hər biri bir insan xarakterini sənə
tanıda bilir.
- Teatr sərbəst
olmalıdı, ya qadağalar teatra da təsir edə bilir?
- Əslində hər dönəmdə teatrda tənqid
sözünü bu və ya digər şəkildə deməyə
çalışıb. Sovet dövründə də tənqidlər
olub. Çünki o dövrdə bizim
çox böyük, obyektiv tənqidçilərimiz var idi.
Onu da deyim ki, o dövrdə təkcə
teatrşünaslar yox, ümumən bu sahəyə sevgisi olan
insanlar - böyük alimlər, şair və
yazıçılar, ədəbiyyatşünaslar da
teatrşünaslığın başqa-başqa istiqamətlərində
dövri mətbuatda maraqlı məqalələrlə
çıxış edərdilər.
-
Zamanın nəbzini tutmaq teatrşünas üçün
vacibdimi? Siz bu nəbzi tuta bilirsinizmi? Bu
günün gənclərinə, teatrdan yazanlara münasibətdə
Məryəm xanım nə qədər obyektiv ola
bilir?
- Mən
müasirliyi qəbul edən insanam. Sadəcə müasirlik
anlayışına ola bilər fərqli
baxışlar olsun. Bu normaldır. Həm o siz deyən gənclərin, istər
teatrşünas, istərsə də jurnalistlərin
maraqlı fikirləri var. Onların mühakimələri,
stereotipdən uzaq düşüncələri, fərqli
rakursdan yanaşmaları mənə maraqlı gəlir. Amma eyni zamanda elələri də var ki, onlar bu
işi bilmədən yazırlar.
- Yəni
düşünürsüz ki, teatr sahəsi özəldi. Ondan yazmaq xüsusi bir istedad, ya da savad tələb
edir?
- Bu sahə
özəl bir sahədir, mürəkkəb sənətdir. Bunu öyrənmədən və sevmədən
yazmaq olmaz. Ona görə tənqidi də
sevgi ruhunda etməlisən. Bəzən mətbuatda
teatrla bağlı məqalələrə, tənqidlərə
rast gəlirik. Ola bilər müəyyən
məqamlarda yazarlar haqlıdır. Tənqidlər
obyektivdir. Ancaq burda peşəkar tənqid
məsələsi özünü göstərmiş olur.
- İlk tənqidinizi yəqin ki, xatırlayarsız. Çünki
ilk sevgi, ilk kitab, ilk məqalə, bir sözlə, ilklər
yaddan çıxmır axı.
- Qəribə
də səslənsə, əslində bu, həqiqətdir. İlklər daha çox insanın yaddaşında,
xatirəsində iz buraxır. Təbii ki,
bu mənim də yaradıcılıq işim olaraq
yaddaşımda qala bilib. İkinci kursda
oxuyurdum. Mərahim Fərzəlibəyov Akademik Milli Dram
Teatrında Şekspirin "Maqbet” tamaşasını
qoymuşdu. Baş rolları böyük sənətkarlarımız
Hökumə Qurbanova ilə Məlik Dadaşov ifa edirdi. Mən həmişə Hökumə Qurbanovanın
heyranı olmuşam. Amma tamaşaya baxanda hiss elədim
ki, alınmayıb. Bunu da qeyd eləyim ki, Hökumə
Qurbanovanın qızı Vəfa Fətullayeva ilə mən o
vaxtdan rəfiqə idim, biz ailəvi dost idik. Bir
sözlə, tamaşanı da, aktyorların oyununu da bəyənmədim.
Gəldim, çox səmimi bir yazı
yazdım. Bərk tənqid elədim.
Yazı "Bakı” qəzetində
çıxdı. Hökumə xanım tənqidi
sakit qarşıladı. Bir kəlmə də
olsun münasibət bildirmədi. Sonra
eşitdim ki, Məlik Dadaşov gedib Mərkəzi Komitəyə
məndən şikayət eləyib. Amma
özü də bilməyib ki, bununla həm də məni
tanıtmış olub. Ondan sonra teatrla
bağlı nə tədbir olsa, obyektiv tənqid lazım olsa,
mütləq məni çağırırdılar
(gülür).
Məlik müəllim böyük sənətkar idi. Onunla söhbətlərdən
böyük zövq alırdım. Amma
xoşu gəlməmişdi, nə etmək olar? Sonra anladıq bir-birimizi.
-
Maraqlıdır ki, indiki gənclik tənqidi necə qəbul
edə bilir? O dövrü təxmini bildik. Onların
sizin tənqidlərə reaksiyası necə olur? Qəbul edirlərmi?
- Həqiqətən
əvvəllər tənqidə yanaşma tam fərqli idi. Zaman dəyişib və tənqidə münasibət
də başqa bir formaya düşüb. Yəni
tənqid sovet dönəmindəki sənətə və sənətkara
qarşı "silah” rolundan çıxıb.
- Şəxsi münasibətlər peşəkar tənqidçinin
qələminə təsir edə bilərmi?
- Qətiyyən.
Peşəkar tənqiddə şəxsi maraqlar
olarsa, o, tənqiddən çıxar. Bu və
ya digər şəkildə istənilən tənqidi məqalə
faktlarla əsaslanmalıdır. Burada şəxsi
maraq və münasibət olarsa, artıq o tənqid kəsərini
və dəyərini itirmiş olar. Mən
bu gün də əminliklə deyə bilərəm ki,
obyektivliyinə şübhə olunacaq bir məqaləm belə
olmayıb.
- Azərbaycanın
teatrı bu gün dünya teatrının tələblərinə
cavab verəcək gücə, repertuara sahibdi. Ya
biz hələ də özümüz üçün
tamaşa qoymaqla məşğul oluruq.
- Bunu hər
hansı ad altında birləşdirə bilmərəm. Amma əminliklə deyə bilərəm ki, Azərbaycan
teatrı müasir dünya teatrının bir qoludur. Sadəcə
o köhnə, bir az da daralmış
düşüncədən ayrılma prosesimiz çətin
gedir. Məsələn, elə adamlar var ki, o
düşüncəni yaşatmaq istəyir və buna görə
də yeni, parlaq ideyanı qəbul edə bilmir. Yeni düşüncə tam
oturuşmadığından onun üçün zaman və
mühit formalaşdırılmalıdır. Xoşbəxtlikdən bizim bu sahəyə nəzarət
edən qurum bu kimi ideyalara münasibətdə olduqca
obyektivdir. Elə götürək
teatrın inkişafı ilə bağlı məlum dövlət
proqramını. Bu özlüyündə
teatrın inkişafını, nəinki indiki, hətta illər
sonrakı tərəqqisini şərtləndirən bir tarixi
sənəddir. İnanıram ki, bunun tam
icrası ilə nikbin və bizim arzu etdiyimiz nəticə hasil
olunacaq.
- Teatrlar
yenidən təmir olunub, müəyyən mənada texniki
baxımdan təmin edilsələr də, burada yaradıcı
mühitin rolu daha böyükdür yəqin.
Teatrlarımızın yaradıcı qolu barədə
nə danışa bilərik?
- Bəli,
teatrlarımız bu gün bir çox ölkələrin
teatrlarından daha müasir imkanlara sahibdi. Yəni
teatrın inkişafı üçün dövlət köməyini,
qayğısını göstərir. Mənə
elə gəlir ki, milli teatrımız özünün
inkişafında doğru yoldadır, axtarışlar gedir.
Heç şübhəm yoxdur ki, meydanda əsl
istedadlılar qalacaq. Təbii ki, söhbət
rejissor sənətindən gedir. Aktyorluq
bizdə heç vaxt problem yaratmayıb, yəni
teatrımızda istedadlı aktyorlar olub və bu heyətdən
narazılıq eləməyə haqqımız yoxdur. Axsayan tərəf həmişə rejissor sənəti
olub. 60-70-ci illərdə də, ondan sonra
da bizim nəhəng rejissorlarımız olub və bu təbii
ardıcıllıq heç zaman pozulmayıb. Amma say
etibarilə az olub. Bizim
teatrımızın yükünü, sənət yolunu
müəyyənləşdirən rejissorlara ehtiyac var və
inanıram ki, bu zaman zənciri heç vaxt qırılmayacaq.
Tahirə Məmmədqızı
Şərq.-
2017.- 3 noyabr.- S.13.