Türk toplumunda
qadının yeri və dəyəri
“Birinci zənginlik sağlıq, ikinci zənginlik yaxşı qadındır”
Azərbaycan Türk Oğuz yurdudur və biz qədim tarixə malik olan Oğuz
türkləriyik. Türklərin tarixində qadın,
xatun və ya xanım dəyərli
və əvəzolunmazdır.
Dünya
tarixinin səhifələrini
aramla incələsək,
türklər qədər
qadına dəyər
vərən, qadını
ucaldan ikinci bir millətin olmadığını açıq-aydın
görərik. Gəlin digər
toplumlarda, millətlərdə
qadının yeri ilə türk millətində və türk toplumunda qadının yerini müqayisə edək.
Öncəliklə onu qeyd etmək istərdim ki, ailə bu
gün olduğu kimi əski türklərdə də önəmli və önəmli olduğu qədər də dəyərlidir.Türklərdə ailənin təməlini qadın təşkil edir. Türk qadını ailəsində
söz sahibi olmuş və ərinə, igidinə daima dəstək olmuşdur. Bu hələ milatdan öncə də belə idi. Avropada, Afrikada, Ərəbistanda qadınlar
kölə kimi satılsa da, türk qadını daima hürr, azad olmuşdur. Qədim türklərdə qadın ailədə söz sahibi olduğu qədər siyasi və iqtisadi əlaqələrdə,
dövlətin idarəsində
də söz sahibi olmuşdur. Qadınlar gözəl qılınc oynadar, at minər və güləşərdilər.
Qadınlar savaşda da iştirak
edərdi. İndi bunu
oxuyanların çoxu
mənim irqimi övdüyümü zənn
edəcəklər, amma
bu gərçəkdir
və bu gərçəkləri mən
sizə tarixi qaynaqlarla bildirəcəyəmQədim
türk atalar sözündə belə deyilir: "Birinci zənginlik sağlıq, ikinci zənginlik yaxşı qadındır”.
Türklər qadına yüksək
dəyər verir demişdik və bunu qədim türklərin tək evlilik məsələsində
də görürük.
Yəni bir qadınla evli olduqları zaman ikinci bir
qadın almazlardı.
Hun türkləri dönəmindən başlayaraq
qadın-kişi ayrımı
edilməzdi. Hunlarda qadın
kişinin tamamlayıcısı
sayılır və qadınsız heç bir şey edilməzdi.Hətta
elə ki, Kağanın əmrnamələrində
"Xaqan buyurur” ifadəsi yalnız yer alırdısa və Xaqanın Xatununu, yəni xanımının adı
qeyd edilməsə, o,
əmrnamə keçərli
olmazdı, qəbul edilməzdi. Yabançı ölkələrin elçiləri
yalnız xaqanın hüzuruna çıxmazdılar.
Elçilərin qəbulu əsnasında
xatunun da xaqanın yanında olması mütləq idi. Bəzən də xatunlar tək başına elçiləri qəbul edirdilər. Örnək olaraq
Avropa Hun ölkəsinə
gələn elçilər
Atillanın xanımı
Arıq Han tərəfindən
qəbul edilir və dövlət işləri ilə əlaqədar görüşürdülər.
Qəbul
törənlərində, ziyafətlərdə,
şölənlərdə xatun xaqanın sol tərəfində otururdu.
Siyasi və idarə görüşləri dinləyər
və fikirlərini söyləyərdi. Türkiyəli
yazar Gökalp bu mövzunu belə qeyd edir: "Əski irqlərin heç biri türklər qədər qadına haqq verməmiş və sayğı göstərməmişdir”. Göktürk
və uyğurlarda da xaqanın xanımı xatun dövlət işlərində əri
ilə bərabər söz sahibi olmuşdur.Hunlarda olduğu
kimi onlarda da əmrnamələr yalnız
xaqanın adına
deyil, "Xaqan və Xatunun namına” deyə ortaqlaşa imzalanmaqdadır.
Ailə içində də qadın yüksək söz sahibi olmuşdur. Asiya türklərində göktürklərin tarixi
və yaşamları
ilə əlaqədar
ən önəmli qaynaq Orhun kitabələridir.
VII yüz ildən
başlayaraq Orhun Kitabələrində dövlət
işlərini bilən
"Katunlardan” yəni
xatunlardan söz edilir. Orhun kitabələri də
"Xaqan və Xatun buyurur” sözləri ilə başlayır.İslamdan öncə
də türk qadınlarına verilən
önəmlə əlaqədar
çox mənbələr
var, bunlardan biri də hələ
islamdan öncə İdil (Volqa) bulqarlarını səyahət
edən İbni Fadlan, öz əsərində türk
toplumunda qadının
yerinin heyrətləndirici
olduğunu etiraf etməkdə və heyrətləndiyini gizlətməməkdədir.
Fadlan, xatunun hökmdarın yanında oturduğunu, bunun türklərin adəti olduğunu qeyd edir. Türk qadınının əsla
kişilərdən qaçmadığını
qeyd edir. Başqa biz ərəb səyyahı İbn Batu belə yazır: "Burda qəribə bir hala şahid oldum ki, o da türklərin qadınlarına
göstərdiyi hörmətdir.
Burda qadınların qiyməti
və dərəcəsi
kişilərdən daha
üstündür”.Eyni
zamanda bu yazdıqlarımı qədim
türk dastanlarında
da açıq-aydın görə
bilərik. Dastanlarda qadın
kişinin güc və ilham qaynağı
olduğu bildirilir.
Bizim milli dastanımız olan "Kitabi-Dədə Qorqud” hekayələrində
də buna rast gəlirik. Örnək olaraq "Dəli Domrul” hekayəsində Domrul canının yerinə öz canını verməyə
razı olacaq birini bulmağa çalışır və
bunu qadında
tapır, qadını ona
heç çəkinmədən
"canını verəcəyini”
söyləyir. Eyni
zamanda qədim türklər öz soylarından olan qadınlarla evlənməyə
üstünlük verərdilər
və bu, türk ata sözümüzdə
belə qeyd edilir: "Ey Türk oğlu, suyu çaydan, qızı soydan al. Bunun səbəbi yazının əvvəlində
də qeyd etdiyim kimi türk
qadınının cəsarəti
və şərəfli
olmasıdır. Türk qadını
daima at belində əlində qılınc
və savaşda birincidir.
Yenə
"Dədə Qorqud”
dastanımıza baxsaq,
hekayələrdən "Bamsı
Beyrək” hekayəsində
yer alan
Banu Çiçək,
bunun ən gözəl örnəklərindən
biridir. Bir başqa örnək
Selcan Xatundur. Selcan Xatun düşmənin gecə ərinə basqın etməsindən şübhə etməkdədir.
O, ərinə xəbərdarlıq
edər və savaş başlayar. Mücadilə sırasında ərinin
atı yaralanar. Savaşa hazır bir şəkildə kənarda
gözləyən Selcan
Xatun atını düşmənin üstünə
sürər və onu qılıncından keçirər.Türk qadınının
qəhrəmanlığı yazmaqla bitməz. Türklərin xatunlarına verdiyi
dəyəri sizlərlə
tarixi bilgilərə əsaslanaraq bölüşdüm.
İndi gəlin digər irqlərin qadınlara verdiyi dəyəri incələyək.
Öncə ingilislərlə başlayaq. İngiltərdə XI yüzilə qədər
ərlər arvadlarını
sata bilirdi. Xristianlar isə qadına şeytan gözü ilə baxırmışlar.
Yenə İngiltərədə qadın
murdar varlıq sayıldığı üçün,
İncilə əl vurmurdu.Qadınlar İncili
oxumaq haqqına Hanri dövründə
(1509-1547) sahib oldular. İngilis
keşişi Dourun Westminister kilsəsindəki
nitqindən "Bundan
yüz il
öncəsinə qədər
qadın kişinin süfrəsində oturmaq
haqqına sahib olmadığı
kimi, söz soruşulmadan danışması
da qadağan idi. Kişi başının üstündə
böyük odun parçası asardı, lazım gəlsə qadını cəzalandırmaq
üçün onu istifadə edərdi.
Oğlan uşaqları
isə analarına ev içində
xidmətçi qadından
yuxarı dəyər
verməzdilər. Çinlilərdə qadın insan sayılmazdı və ona ad belə
verilməzdi.Qız uşaqlarına
ad verilməz, bir, iki, üç
deyə çağırılırdı.
Həyatı boyunca
bir kişinin yönətimində yaşamalı
idi. Qadın xidmətçi sayılır,
əri və uşaqları ilə eyni süfrədə otura bilməzdi. Ayaq üstdə durub onlara xidmət
etməli idi. Farslarda qadın kişiyə itaət etməyə məcbur edilirdi. Bir kişinin
birdən çox qadınla evlənməsi normal idi.Qan bağlılığının nikaha mane olmaması
səbəbi ilə Sasani İranında farslar anaları və bacıları ilə nikaha girə bilirdilər, hətta buna təşviq edilirdi. Cahiliyyə ərəblərin
də qız uşağını diri-diri
gömməsi bir gərçəkdir. Qız uşağına
sahib olmaq şərəfsizlik hesab edilirdi.Buddizmin qurucusu Budda isə ilk başlarda qadınları dinə qəbul etməmişdi. Əski yunanlarda qadının bir dəyəri yoxdur. Əşyalardan fərqsiz
olan qadın digər mallar kimi satıla və miras kimi
bağışlana bilirdi.
Slavyanlarda (ruslarda) qadın əşya kimi qiymətləndirilir.
"Zodruqa” deyə adlandırılır. Slav
ailəsində uşaqlara
da əsir kimi baxılır. Ruslarda qadın əri ilə bərabər gömülür.
Rus hökmdarlarının, yaxın
adamlarının gözü
önündə xalqdan
cariyələrlə münasibət
yaşayırdı.Sizinlə digər millətlərdə
qadına verilən dəyəri paylaşdım.
İndi əminliklə
hər zaman türk milləti qədər qadına dəyər verən ikinci bir millətin olmadığını
çəkinmədən yenidən
qeyd edə bilərik. Azərbaycan türk yurdunda və bütün türk məmləkətlərindəki
igidlər atalarımızın
xatunlarına, xanımlarına
verdiyi dəyəri yenidən qadınlarına
verməli və türk qadınını
uca tutmalıdırlar.
Aynur Talıblı, İstanbul
Sabahattin Zaim
Universiteti, Tarix və Mədəniyyət Araşdırmaları
bölümü magistri
Şərq.-.2017.-
13 sentyabr.- S.11