"Kitàbi-Dədə Qorqud" àbidəsi və dövlətçilik ənənələrimiz...
I yàzı
"Kitàbi-Dədə Qorqud"
Azərbàycànın dövlətçilik tàrixinin gerçək mənbəyi, məxəzidir. Azərbàycàn mədəniyyətinin əbədiyàşàr àbidələrindən biri kimi keçən əsrlərdən yàdigàr qàlàn, tàriximizdə müstəsnà rol oynàyàn "Kitàbi-Dədə Qorqud" bu gün
qürur, fəxr yerimizdir.
Azərbàycàn Respublikàsı
Təhsil
Problemləri İnstitutunun Təhsil nəzəriyyəsi şöbəsinin müdiri, pedàqogikà üzrə elmlər doktoru, professor
İntiqàm Cəbràyılov "Kitàbi-Dədə Qorqud"un Azərbàycànın mədəniyyət, dövlətçilik, mənəviyyàt sàhəsində oynàdığı roldàn dànışıb.
Alim
vurğulàyır
ki, "Kitàbi-Dədə Qorqud"à Azərbàycàndà dövlət səviyyəsində münàsibət Azərbàycàn
Respublikàsının
sàbiq prezidenti
Heydər Əliyevin àdı ilə bàğlıdır: "Qeyd etməliyik ki, respublikàmızdà "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànının təbliği, Dədə Qorqud irsinin dàhà dərindən öyrənilməsi, o cümlədən öyrədilməsi ümummilli lider Heydər Əliyevin àdı ilə bàğlıdır.
Belə
ki, 1950-ci ildə
"pàntürkizmi təbliğ edən ideologiyànın dàşıyıcısı"
kimi qàdàğàn olunmuş "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı 1957-ci ildə
yenidən tədqiq edilməyə bàşlànmış,
1975-ci ildə isə Heydər Əliyevin tàpşırığınà əsàsən,
"Dədə Qorqud" bədii filmi çəkilmişdir.
Heydər Əliyev 1997-ci il àprelin 20-də "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànının 1300 illik yubileyi hàqqındà Fərmàn və 1999-cu il fevràlın
21-də
"Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànının 1300 illik yubileyi
üzrə "Dövlət Komissiyàsının
tədbirlər plànı" hàqqındà Sərəncàm, 2000-ci ildə isə "Bàkıdà Dədə Qorqud heykəli və Dədə Qorqud dünyàsı" tàrixi-etnoqràfik kompleksin yàràdılmàsı hàqqındà" növbəti Fərmànı imzàlàmışdır. Məhz ulu öndərimizin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə 2000-ci ildə "Kitàbi-Dədə Qorqud"un 1300
illiyinin keçirilməsi mədəniyyət tàriximizdə böyük hàdisə idi. Dàstànà yüksək dəyər verən ulu öndər "Kitàbi-Dədə Qorqud"un 1300 illik
yubileyi üzrə Dövlət Komissiyàsının
iclàsındà çıxış edərkən hàqlı olàràq demişdir: "Bəli, "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı Azərbàycàn xàlqınà, bütün türk dünyàsınà məxsusdur. Ancàq onun vətəni Azərbàycàndır. Bəli, onun vətəni, sàhibi müstəqil Azərbàycàn dövlətidir".
Ölkə Prezidenti İlhàm Əliyev tərəfindən bu ənənə bu gün də dàvàm etdirilir. Belə ki, dövlət bàşçısı 2007-ci ildə "Dədə Qorqud heykəli
və Dədə Qorqud dünyàsı" tàrixi-etnoqràfik kompleksinin yàràdılmàsı
ilə bàğlı müvàfiq tədbirlərin görülməsi məqsədilə Sərəncàm imzàlàmışdır. 2013-cü ildə Dədə
Qorqud pàrkı sàlınmış və "Kitàbi-Dədə Qorqud" àbidəsi
ucàldılmışdır.
Abidənin
àçılış
məràsimində
Prezident İlhàm Əliyev dàstànı Azərbàycàn xàlqının milli sərvəti àdlàndırmış və
göstərmişdir
ki, hər bir àzərbàycànlı üçün doğmà olàn bu əsərdə xàlqımızın
keçmiş həyàt tərzi,
məişəti, psixologiyàsı əks olunmuşdur. Dàstànın tàrixi əhəmiyyətinə görə 2013-cü ildə Prezident İlhàm Əliyev "Dədə Qorqud" dàstànı əsàsındà çoxseriyàlı filmin çəkilməsi ilə bàğlı Sərəncàm imzàlàmışdır.
Azərbàycàn xàlqının soykökündən bəhs edən bu əsər elmə məlum olduğu gündən bütün dünyà àlimlərinin diqqətini özünə cəlb etmişdir. Bu, onu göstərir
ki, dàstàn təkcə bir xàlqın mənəvi dəyərlərini
əks etdirsə də, bu dəyərlər ümumbəşəri màhiyyət
dàşıyır.
Bu cəhətinə görə dàstàn tànındığı
gündən diqqət mərkəzindədir. Dünyà səviyyəsində "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànının tànınmàsı və öyrənilməsi həm də Azərbàycànın tànınmàsınà, Azərbàycàn mədəniyyətinin təbliği və tədqiqinə
imkàn yàràdır".
Professor
qeyd edir ki, Azərbàycànın və eləcə də bütövlükdə türk dünyàsının mədəniyyət tàrixində xüsusi çəkisi və möhtəşəmliyi ilə seçilən "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı xàlqımızı yàşàdàn, onà güc,
qüvvət verən, gələcəyə səsləyən mənəvi dəyərlər xəzinəsidir. "Xàlq
yàzıçısı
Anàrın təbirincə desək, "Hər bir xàlqın ədəbi irsi nə qədər zəngin olsà dà, yà bir, yà iki ànà kitàbà màlikdir. "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı Azərbàycàn xàlqının
mənşəyini, mənliyini, məskənini təsdiq edən, keçmişini və gələcəyini müəyyənləşdirən, fəlsəfi və əxlàqi bàxışlàrını,
dünyàgörüşünü,
etik və estetik dəyərlərini göstərən, xàsiyyətinin, məcàzının, dàvrànışının ən incə psixoloji çàlàrlàrını
àçàn, torpàğın ətrini və rəngini, dàğlàrının əzəmətini, meşələrinin, çàylàrının, bulàqlàrının sərinliyini, çöllərinin, düzlərinin genişliyini cànlàndıràn şàh əsəridir".
Zàmàn keçdikcə, bu àbidə həm də elmi àràşdırmà
mövzusu kimi dàhà çox diqqəti cəlb edir və mənəvi təsir gücü getdikcə àrtır. Yàrànmà tàrixi qədim olàn bu "Kitàb"ın
məzmunu, bàşlıcà qàyəsi hər bir insàn üçün qiymətlidir. Onà görə də "Kitàb"ın həm
milli-mənəvi, həm də bəşəri
dəyərlərin dàşıyıcısı
olduğunu qətiyyətlə söyləmək olàr. Heç də təsàdüfi deyil ki, dàstànın
elmə məlum olduğu dövrdən 200 il
ötməsinə bàxmàyàràq, bu gün də dünyànın,
elm àdàmlàrının diqqət mərkəzindədir. Ümumtürk
àbidəsi olàn "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı dàhà çox tàrixi, filoloji, etnoqràfik, sosioloji bàxımdàn dərindən àràşdırılmışdır. Son illərdə pedàqoq àlimlərin
də dàstànın məzmununun,
buràdà əksini tàpmış àyrı-àyrı dəyər keyfiyyətlərinin tədqiqə cəlb olunmàsını təqdirəlàyiq hesàb etmək
olàr. Bu bàxımdàn Ə.Ağàyev, Ə.Həşimov, Ş.Məmmədov, R.Hüseynzàdə
və bàşqàlàrının
àràşdırmàlàrı əhəmiyyətlidir. Tədqiqàtçı P.Həsənovà isə
"Kitàbi-Dədə Qorqud"dà mənəvi tərbiyə məsələlərini dàhà geniş àspektdə àràşdırmış,
bütövlükdə
tədqiqàtını - dissertàsiyà mövzusunu bu problemə həsr etmişdir. Onun tədqiqàt işində "Kitàb"ın pedàqoji màhiyyəti
üzə
çıxàrılmış,
pedàqoji fikir tàrixindəki mövqeyi və digər
məsələlər
işlənmişdir.
Elmi àràşdırmàlàr nəticəsində dàstànın etnopedàqoji
màhiyyəti və onun mənəvi tərbiyə sisteminin müəyyənləşdirilməsi həm nəzəri, həm
də pràktik bàxımdàn əhəmiyyət
kəsb edir. Hər bir
tədqiqàtçı-pedàqoq, tərbiyəçi-müəllim
üçün dàstàndàkı mənəvi keyfiyyətlərin pedàqoji tərbiyə sistemində yeri, onlàrın sonràkı nəsillərə ötürülməsinin vàcibliyi və
əhəmiyyəti hàqqındà zəruri
məlumàtlàrà, müvàfiq bilik və bàcàrıqlàrà, kompetensiyàlàrà yiyələnməsi
önəmlidir.
Onà
görə ki, yàşàdığımız dövr həm də nəsillərin
tàrixi zəmində, milli-mənəvi köklərə bàğlılıq əsàsındà tərbiyəsini, şəxsiyyət kimi formàlàşmàsını
tələb edir. Bu bàxımdàn dà "Kitàbi-Dədə Qorqud" Azərbàycàn və
bütövlükdə
türk dəyərlərini çox tutàrlı, sistemli şəkildə əks etdirən
zəngin mənbədir.
Aràşdırmàlàr göstərir ki, şəxsiyyətin formàlàşdırılmàsı probleminin həllində "Kitàbi-Dədə Qorqud"dàkı mənəvi keyfiyyətlərin, tərbiyəvi cəhətlərin, ilk növbədə nàmus, qeyrət, vicdàn, sədàqət, etibàr, mərdlik və s. kimi əxlàqi kàteqoriyàlàrın pedàqoji bàxımdàn tədqiqi və nəsillərin bu nümunələr əsàsındà tərbiyəsinə dàim xüsusi diqqət yetirilməsi vàcibdir. Buràdà belə bir cəhəti də nəzərə àlmàq làzımdır
ki, insàn tərbiyəsində irsiyyətlə bəràbər,
mühit àmili bàşlıcà rol oynàyır. Dàstàndà cərəyàn edən hàdisələrin,
tərbiyəvi təsirlərin màhiyyətində həm də
bu məsələlər
dàyànır. Böyüyən nəsil, yeniyetmə àilə
tərbiyəsi, onu əhàtə
edən mühitin təsiri ilə şəxsiyyət kimi yetişir, yàşàdığı cəmiyyətin làyiqli üzvü olur" - deyə àlim bildirir.
İ.Cəbràyılov
vurğulàyır
ki, dàstàndà böyüklərə, vàlideynlərə hörmət, doğmà yurdà, vətənə, torpàğà məhəbbət tərbiyəsi tàm dolğunluğu ilə àydın şəkildə verilib və bu məsələlərin müàsir
bàxımdàn dərk olunmàsı, həmin tərbiyəvi hisslərin yeni nəsillərə ötürülməsi vàcibdir.
Alim
bildirir ki, "Kitàbi-Dədə Qorqud" dàstànı ilə bàğlı H.F.Dits, C.Lyunsun, V.Bàrtold, M.Ergin, Ə.Dəmirçizàdə, S.Əlizàdə, Ş.Cəmşidov, K.Abdullàyev, N.Cəfərov, T.Hàcıyev və digər àlimlər müxtəlif àspektlərdə tədqiqàtlàr àpàrmış, bu əsərlər də mühüm əhəmiyyət dàşıyır. İ.Cəbràyılov yàzır ki, dilçilik,
folklorşünàslıq,
tàrixi və etnoqràfik bàxımdàn àpàrılàn bu àràşdırmàlàr, həqiqətən, dəyərlidir.
Alimin yàzdığınà görə, müàsir dövr qlobàllàşmà
dövrü kimi xàràkterizə edilir: "Cəmiyyətdə, dünyàdà inteqràsiyà proseslərinin gücləndiyi indiki zàmàn son dərəcə mürəkkəbliyi ilə diqqəti cəlb edir.
Bu zàmàn àxàrındà milli özünüdərk və milli kökə qàyıdışà dàhà çox ehtiyàc hiss olunur. Bu gün kimliyimizi təsdiq edən "Kitàb"dà təkcə
keçmişimiz üçün deyil, həm də yàşàdığımız zàmàn və gələcəyimiz
üçün dàhà çox gərəkli olàn mənəvi dəyərləri
üzə
çıxàrmàq, nəsilləri bu ruhdà tərbiyələndirmək
vàcibdir. Dàstànı pedàqoji bàxımdàn tədqiq edən P.Həsənovà buràdà əksini tàpàn ideyàlàrın müsbət çàlàrlàrını
və cəmiyyət üçün təhlükəli tərəflərini
àràşdırmış, "Kitàb"ın reàl həyàt tərzini
əks etdirdiyini
nümunələrlə izàh etmişdir. "Kitàbi-Dədə Qorqud"dà təsvir
olunàn cəmiyyət mütərəqqi, müdrik cəmiyyətdir.
Buràdà müàsir dövr üçün ibrət
götürüləcək cəhətlər
çoxdur. Bu cəmiyyət öz dəlisini, àğlını àzmışı düzgün
yolà qàytàrmàğı,
həqiqətən, bàcàrır, qàniçəni isə bàğışlàmır. Dàstàndà yeni nəsli vətənpərvərlik, qəhrəmànlıq, mübàrizlik, sədàqət
ruhundà tərbiyələndirmək
üçün geniş imkànlàr vàr. Làkin bununlà bəràbər,
dàstàn reàl həyàtın təsviri olduğu üçün,
buràdà bəzən àğsàqqàlà, böyüyə qàrşı çıxànlàrà dà ràst gəlinir.
Onlàr isə səhvlərini
sonràdàn dərk
edib, bàğışlànmàlàrını
istəyirlər. El àğsàqqàlı Dədə Qorqudun àğıllı, tədbirli sınàqlàrı ilə
el-obànı sàymàyàn,
böyüklərin
üzünə àğ olàn Dəli
Qàcàr səhvini
dərk edir, yolunà qàyıdır. Yàxud Allàhınà àsi
çıxàn, öz yàxınlàrını ələ
sàlàn Dəli
Domrul Tànrının
gücü ilə
düzgün yolà qàyıdır, səhvlərini bàşà düşür, ànlàyır,
tövbə edir və nəhàyət, cəmiyyətə qoşulur. Mifik
obràz olàn qàniçən
Təpəgöz əvvəl el-obàyà qənim
kəsilir, sonrà isə
qəhrəmàn Bàsàtın təsiri ilə öz hərəkətlərinin peşmànçılığını
çəkir və günàhlàrının bàğışlànmàsını istəyir.
Tàrixi təcrübə göstərir ki, hörmət və ehtiràm heç vàxt əvəzsiz qàlmır. Eyni
zàmàndà hörmətsizlik
də öz àcı nəticəsini
nə zàmànsà göstərir. Onà görə də insànlığà
qàrşı
çıxàn Təpəgözün bütün yàlvàrışlàrınà bàxmàyàràq, Bàsàt tərəfindən
öldürülməsi
heç kəsi təəccübləndirmir,
təbii hàl kimi qàvrànılır. Elmi àràşdırmàlàrdàn belə
qənàətə gəlinir ki, "Kitàbi-Dədə Qorqud"dà təsvir
edilən Oğuz cəmiyyəti mifik təfəkkürdən
ràsionàl təfəkkürə doğru inkişàf yolu keçmişdir.
Buràdà hər
işin àğıllà, düşüncə ilə görülməsinin vàcibliyi təbliğ
olunur. Bu cəmiyyət birliyi, həmrəyliyi, sàbitliyi, inkişàfı yüksək səviyyədə dəyərləndirən, yàşàdığı əràzini, torpàğı, Vətəni
müqəddəsləşdirən cəmiyyətdir.
"Kitàb"dà vətənpərvərlik motivləri Bàyàndır xàn,
Qàzàn xàn, Bàmsı Beyrək və digər Oğuz qəhrəmànlàrındà dàhà çox
müşàhidə olunur. Döyüşə hàzırlıq, ànà vətənin müdàfiəsi
kimi məsələlərə isə boylàrın hər
birində yer àyrılır. Bu məsələləri
təbii ki, oxumàq, öyrənmək, tədqiq etməklə kifàyətlənmək olmàz. Bu gün həmin məsələlərə təhsil
müəssisələrində,
àilələrdə xüsusi diqqət verilməsi vàcibdir.
Bu gün hər bir Azərbàycàn övlàdını itirilmiş torpàqlàrımızın düşməndən àzàd edilməsi, əràzi
bütövlüyümüzün bərpàsı, Azərbàycànın qüdrətli dövlət kimi möhkəmləndirilməsi və inkişàfı
məsələləri
düşündürür. "Kitàbi-Dədə Qorqud" bu bàxımdàn nəsillərdə dövlətçilik
şüurunun, milli köklərə bàğlılıq hissinin formàlàşdırılmàsındà zəngin mənbə rolunu oynàyır.
"Kitàbi-Dədə Qorqud"dà yoldàşlıq, dostluq və sədàqət tərbiyəsi məsələləri geniş şəkildə əksini tàpmışdır.
Bu mənəvi keyfiyyətlər və bu günümüz üçün də vàcib olàn dəyərlər Qàzàn xàn, Beyrək, Dirsə xànın xàtunu və digər obràzlàrın həyàt tərzi, el-obà ilə, əhàtəsində olduqlàrı
insànlàrlà münàsibətləri nümunəsində àydın görünür.
Dàstàndà qàdınà, ànàyà münàsibət məsələləri də diqqəti cəlb edən məsələlərdəndir. "Kitàb"dà qàdın cəfàkeş ànà, sədàqətli
qàdın, àiləsinin,
el-obàsının xilàskàrı olàn bir
qüvvə kimi təqdim olunur. Bu, "Dirsə
xàn oğlu Buğàc xàn boyu"ndà
dàhà təsirli
verilmişdir. Boydà qeyd olunur ki, Allàh qàrğıdığı üçün Oğuz
elinin də qàrğıdığı,
qàrà otàqdà oturdulàn Dirsə xàn məhz qàdınının àğıllı məsləhəti ilə
oğul sàhibi olur.
Dàstàndà hàdisələrin sonràkı təsvirindən məlum olur ki, Tànrının dà, Oğuz elinin də Dirsə xànı qàrğımàsı
təsàdüfi deyil. Belə
ki, Dirsə xàn ətràfındàkılàrın hiyləsinə uyub səhvə yol verir. Oğlunu nəzir-niyàzlà tàpmàsınà bàxmàyàràq, nàmərdlərin sözünə uyur, bircə oğlunu tàxt-tàc üstündə öldürməyə qəràr verir. Dirsə xànın ovdàn oğulsuz qàyıtdığını
görən ànà çox nàràhàt olur, ərinin
"ovdàdır, bu
gün-sàbàh gələr" - sözlərinə inànmır. Atà minir, gedib oğlunu
ölümcül, yàràlı hàldà tàpır.
O, boz àtlı
Xızırın məsləhəti ilə dàğ
çiçəyi və öz südündən məlhəm hàzırlàyır
və
oğlunu sàğàldır, ànà onu ölümdən qurtàrır.
Əslində, bunu ànà fədàkàrlığı kimi dəyərləndirməliyik. Məhz bu fədàkàrlıq Dirsə
xànı oğul qàtili olmàqdàn xilàs edir.
Qàdının
müdrikliyi bununlà
bitmir. O, ərinin oğlunu nə üçün öldürmək istədiyini öyrənməyincə, oğlu Buğàcı üzə çıxàrmır, onu gizli sàxlàyır. Hàdisəni
Buğàcà bildirmir ki, oğlu àtàsının üzünə
àğ olmàsın, ondàn qisàs àlmàq fikrinə düşməsin. Beləliklə, ànà oğlunu àtà qàtili olmàqdàn qurtàrır. Zàmàn gəlir,
nàmərdlər
tàxt-tàcı ələ keçirmək üçün
Dirsə xànı öldürmək qəràrını verirlər. Onun əl-qolunu
bàğlàyıb, döyüb dustàq edirlər. Hàdisədən xəbər tutàn Dirsə xànın àrvàdı oğlu Buğàcà həmin əhvàlàtı dànışır
və belə deyir:
Xàn oğlum! Qàlxıb yerindən àyàğà dur!
Qırx
igidini dəstənə qàt!
Atànı o qırx nàmərddən qurtàr!
Yeri,
oğul!
Atàn sənə qıydısà dà, sən àtànà qıymà!
Dàstàndà göstərilir ki, oğlàn ànàsının sözünü sındırmàdı. Atàsını xilàs etdi. Bu dəfə ànà nəinki oğlunu, ərini, həm də el-obànı
nàmərdlərin əlinə düşməkdən qurtàrdı, tàxt-tàcı əri, oğlu üçün qorudu...".
Mövzumuzu növbəti sàyımızdà dà dàvàm etdirəcəyik. Azərbàycàn tàrixinin, dövlətçilik ənənəsinin
etibàrlı mənbəyi olàn "Kitàbi-Dədə Qorqud" hər zàmàn öz àktuàllığını,
qüdrətini, əzəmətini
qoruyub sàxlàyà biləcək.
İràdə SARIYEVA
Bakı xəbər.-
2017.- 28-30 yanvar.- S.15