Mətbuatda foto əsdas ifadə vasitələrindəndir
Fotoda əks
olunanları çox vaxt sözlə operativ qaydada demək
olmur
Yazıçı-jurnalist,
fotoqraf Şirməmməd Nəzərlinin "Foto və
söz” kitabı çapdan çıxıb. Ş.Nəzərlinin
təhsil aldığı BDU-nun 100 illik yubileyi münasibətilə
hazırladığı kitabın nəşrini AMEA-nın rəhbərliyi
reallaşdırıb. Kitab Bakı Dövlət
Universitetinin (BDU) jurnalistika fakültəsinin elmi
şurasının qərarı ilə metodik vəsait kimi nəşr
olunan 18 fəsil və 228 səhifədən ibarət dəyərli
əsər gələcəyin jurnalistləri, foto həvəskarları,
peşəkar fotoqraflar, həmçinin geniş oxucu kütləsi
üçün nəzərdə tutulub. Nəşrin məsləhətçiləri
BDU-nun professoru Cahangir Məmmədli və Azərbaycan
Fotoqrafları Birliyinin sədri Mirnaib Həsənoğludur. Kitabda fotoqrafiyanın tarixi, inkişaf mərhələləri,
dünyada fotoaparat istehsalı, fotonun həm də əmtəə
kimi rolu, Azərbaycanda fotoqrafiyanın inkişafında rol
oynamış şəxslər, jurnalistika janrında
fotoqrafiyanın rolu və yeri, redaksiyalarda fotoya münasibət
və digər məsələlər yer alıb. Müəllif öz təcrübəsi əsasında
və təqdim etdiyi özəl fotoların timsalında gələcək
fotojurnalistlərə tövsiyələr verir, həmçinin
ev tapşırıqları təqdim edir. Ən əsası
isə foto ilə sözün uzlaşdırılması məsələsi
misallar əsasında, müəllifin öz
yaradıcılığı nümunəsində təqdim
edilir.
Kitabın müəllifi - Şirməmməd Nəzərli
Azərbaycan Dövlət Teleradio Şirkətində redaktor,
Jurnalistlər Birliyi İdarə Heyətində baş məsləhətçi
kimi çalışıb. Uzun illərdir ki, imzası
müxtəlif qəzet və jurnallarda, saytlarda maraqla oxunur. Bədii
əsərlərindən və tərcümələrindən
ibarət 14 kitabı bu günə kimi işıq üzü
görüb, pyesləri ölkənin müxtəlif
teatrlarında uğurla tamaşaya qoyulub. Jurnalist
həm də peşəkar fotoqrafdır. İndiyə kimi
Bakıda 5 fərdi foto-sərgisi olub. 2014-cü ilin
dekabrında Rəssamlar İttifaqının Vəcihə Səmədova
adına Sərgi salonunda təşkil edilən "Azərbaycan
rəssamlarının foto portretləri" adlı sərgisində
55 rəssamın böyük ölçüdə
fotoportreti nümayiş etdirilib və maraqla
qarşılanıb. Azərbaycan Fotoqrafçılar Birliyi həmin
il onu xüsusi mükafata layiq görüb. Uğurlu
yaradıcılıq işlərinə görə
"Humay" Milli Mükafatı qazanan Şirməmməd Nəzərli
"Foto və Söz" adlı bu yeni kitabında sözlə
fotonun vəhdətini jurnalistika nəzəriyyəsi və
öz təcrübəsi əsasında çəkdiyi fotolar
vasitəsilə təqdim edir.
Şirməmməd Nəzərlinin bu
kitabında "Dünya fotoqrafiya tarixindən", "Azərbaycanda
fotoqrafiya", "Yaxşı fotoqrafiyanın sirləri",
"Foto nə verir?", "Fotoqrafiya aləmindən
maraqlı faktlar" və s. bölmələr maraqla
qarşılanır.
Müəllif milli fotoqrafiya tarixində iz qoyan
Əzizbala Hacıyev, Mirfazil Mirmövsümov, Mircavad Axundzadə,
Faiq Rəcəbli, Hüseyn Hüseynzadə, Akif Ağayev,
Elxan Kərimov, Oqtay Məmmədov və başqaları
haqqında da maraqlı məlumatlar verir. Ekspertlərə
görə, kitabın fotojurnalistika sənətinin öyrənilməsində
əhəmiyyəti böyükdür. Bildirilir ki, mətbuatda
foto əsas ifadə vasitələrindəndir. Fotoda əks
olunanları çox vaxt sözlə operativ qaydada demək
olmur. Fotoqraflar, mobil telefon sahibləri, internetdə
saysız-hesabsız foto mənbələri bu gün peşəkar
fotojurnalisti əvəz edə bilmir. Azərbaycanda ayrıca
fotojurnalistika sənətini tədris edən ali təhsil
ocaqları hələlik yoxdur və həllini gözləyən
məsələlərdəndir. Kitabda
fotoqrafiyanın tarixi, inkişaf mərhələləri,
dünyada fotoaparat istehsalı, fotonun həm də əmtəə
kimi rolu, Azərbaycanda fotoqrafiyanın inkişafında rol
oynamış şəxslər, jurnalistika janrında
fotoqrafiyanın rolu və yeri, redaksiyalarda fotoya münasibət
və digər məsələlər yer alıb. Müəllif öz təcrübəsi əsasında
və təqdim etdiyi özəl fotoların timsalında gələcək
fotojurnalistlərə tövsiyələr verir, həmçinin
ev tapşırıqları təqdim edir. Ən əsası
isə foto ilə sözün uzlaşdırılması məsələsi
misallar əsasında, müəllifin
öz yaradıcılığı nümunəsində təqdim
edilir ki, bu da kitabın dəyərini artıran cəhətlərdən
başlıcasıdır. Şirməmməd Nəzərli
öz təcrübəsinə, dünya foto ustalarının
irsinə, tanınmış fotojurnalistlərin əməyinə
istinadla fotoqrafiyada sözün rolunu qabartmaq
yollarını aydınlaşdırır. O, bir müəllifin
digər yaradıcılıq sahələrinə yönələ
biləcəyini əyani misallarla, yəni öz bədii
yaradıcılığı timsalında göstərir. Həmçinin
reportaj, portret, mənzərə və digər foto
janrlarından bəhs edərkən özünün çəkdiyi
foto nümunələrini əyani vəsait qismində təqdim
edir.
Ş.Nəzərli qələmə
aldığı kitabda vurğulayıb ki, fotoqrafiyada milli
imzalar əsasən 1920-ci ildən sonra ortaya
çıxıb. İlk fotoqrafiya "qaranquşları”
Əzizbala Hacıyev və Mircavad Axundov olub. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə xatirələrində yazır ki,
Bayıl həbsxanasında olarkən hansısa azərbaycanlı
fotoqraf onun şəklini çəkib. Fotoqrafın kimliyi isə
bilinmir. Heyif ki, yüzlərlə azərbaycanlı ziyalısı
kimi Əzizbala Hacıyev də 1937-ci il repressiyasına məruz
qalıb. 1945-ci ildən sonra fotoqrafiya sənətimizdə
milli imzalar çoxalmağa başlayıb. Sonrakı illərdə
Kamal Babayevin imzası tanınmağa başlayıb.
Hazırda onun 90 yaşına az qalıb. O, 50 il İncəsənət
Muzeyində fotoqraf işləyib, televiziyada foto ilə
bağlı verilişlər aparıb, tədris vəsaitləri
tərtib edib.
Telekanalların fəaliyyəti
gücləndikdən sonra fotojurnalistikada durğunluq
yarandı. Televiziya böyük bir informasiya payını
fotoqrafiyanın əlindən aldı. İnternet
dünyasında isə fotoya tələbat daha da artıb.
İndi problem peşəkar fotojurnalistikanın zəifləməyə
doğru getməsidir. Əvəzində "həvəskar
fotojurnalistika” geniş yayılıb. Bu da sosial şəbəkələrlə
bağlıdır. Azərbaycan Fotoqraflar Birliyi 1999-cu ildən
bəri hər il "İlin fotoqrafı” tədbirini
keçirir. Məqsəd sadəcə uğurlarına görə
bir neçə fotoqrafa mükafat vermək deyil,
ardıcıl olaraq insanları fotoqrafiya ilə bağlı məlumatlandırmaqdır.
Bura qədər deyilənlərdən
və yazılanlardan belə nəticə çıxır
ki, Azərbaycanda fotojurnalist kadrlarının
hazırlanması işinə ciddi yanaşmaq lazımdır.
Ölkəmizdə son illər bütün sahələrdə
irəliləyişə nail olunduğu təqdirdə
fotoqrafiya sahəsini də irəli aparmağa, gənc
oğlan və qızların fotojurnalist peşəsinə yiyələnmələrini
stimullaşdırmağa böyük ehtiyac var. Səlahiyyətli
qurumların da bu barədə düşünüb qərar
çıxarmalarının vaxtı çoxdan
çatıb. Amma bir faktı mütləq qeyd etməliyik ki,
Azərbaycan KİV-də fotoqrafiya-fotoqraf mövzusu həmişə
həvəslə işıqlandırılıb. Bunu, bir
növ, həmkarlara mənəvi dəstək kimi də dəyərləndirmək
olar”.
Müəllif qeyd edib ki, yaxşı
fotoqrafiyanın sirləri çoxdur. Amma gələcəkdə
fotojurnalist olmaq istəyən gənc həvəskarların
bilməli olduğu nöqtələr də az deyil. Onlardan bəzilərini
xatırlatmaq yerinə düşər: "Bir nüfuzlu xəbər
agentliyinin fotoqrafı vacib tədbirdə foto lenti
hazırlayıb. Redaksiyada həmin fotoların fərqinə
varmadan dərc edilib. Demək, kadrda oturacaqlarda sıra ilə əyləşmiş
insanların əksəriyyətinin əksi arxadan baş hissəsi,
ya da yandan düşüb. Fotoqraf özünə əziyyət
verməyib, yalnız eyni, yaxud oxşar rakurslarda işləyib.
Halbuki oturanların bir-ikisinin üzbəüz şəklini
çəkmək vacib idi. Həm də elə etmək
olardı ki, yanlardan yenə oturanların olduğu bilinsin.
Aktyorluq sənəti ilə yanaşı, həm də foto
işi ilə tanınmış və bu barədə kitab nəşr
etdirmiş Sergey Obrazsov yazırdı: "Tədbirdə
çox insanın iştirakını göstərmək
üçün bütün insanları kadra yerləşdirməyə
ehtiyac yoxdur. Kadrın sağ-solunda yarımçıq
düşmüş insanlar bu tədbir
iştirakçılarının çox sayından xəbər
verir...” Eyni sözləri diqqətə çatdırmaq istədiyin
hər hansı əşya, canlı barədə də demək
olar. İnsanların çıxış edənlərə
göstərdikləri reaksiya, mimika fotonun canı, mənasıdır,
yaxud "danışan” fotokadrıdır. Foto dərc
edildikdə onun alt yazısı mətnin şriftindən
ölçüsü və ya tündlüyü ilə
seçilməlidir. Şəkilaltı mətndən fotoda əks
olunanların kimliyi oxucunun ilk baxışdan
anlamadığı məqamlar yazılmalıdır. Şəkilaltı
mətn indiki zamanda yazılmalıdır.
KİV rəhbərləri uğurlu foto sayəsində
nəşrin, sayt və ya portalın oxucu sayının
çoxalacağına ümid edir. Fotonun sensasiya yarada biləcək
qüvvəsi məlumdur. Bir fotoya görə həmin
KİV-in növbəti nömrələrini gözləyənlərin
sayı çoxala bilər. Onun dərc olunduğu qəzet-jurnala
və s. istinadların sayı çoxalar. Həmin fotonu dərc
etmək üçün müraciətlər olunar. Foto
müəllifi ilə razılaşma əsasında iş təklifi
edilməsi də istisna deyil. Bəzən rekord sayda oxucusu
olmayan yazılı mətbu növünün sensasion fotoya
görə əlbəəl axtarıldığı faktı
da məlumdur. KİV hər şeydən əvvəl istifadəçilərinə
informasiya ötürür. Fotoda əks olunmuş şəxs
və ya obyekt oxucunun tanış olduğu mətn məzmununu
tam qavramağa, yadda saxlamağa vasitəçi olur. 2017-ci
ilin ilk gecəsində İstanbulda baş verən terror hadisəsi
milyonların hiddətinə səbəb oldu. Bu kədərli
xəbər oxundu, qəzetlərin sonrakı nömrələrində
axtarılıb tapılan terrorçunun şəxsiyyəti
müəyyənləşdirildi və fotosu dərc olundu. Cəmiyyət yenidən qanlı terror hadisəsi xəbərinə
qayıtdı və əli onlarla insanın qanına
batmış bu insana və onun kimilərə yenidən nifrət
etməyə başladı. Artıq həmin qatil də, onun
yaxınları, himayədarları da insanlar və Allah
qarşısında əbədi
rüsvayçılığa məruz qaldılar. Bəlkə
də planları olan hansısa terrorçu "edim-etməyim?”
dilemması qarşısında qaldı...
Fotojurnalist üçün onun nəzərində
tutduğu və planlaşdırdığı rakurs çərçivəsində
ideyasını həyata keçirmək imkanı yaradır.
Buna nail olmuş fotojurnalist, ilk növbədə mənəvi
zövq alır, işindən razı qalır və peşəsinə
vurğunluğu daha da artır. İşlədiyi redaksiyadan və
ya müqavilə ilə çalışdığı yerdən
əməkhaqqı alır. Yaxşı foto müəllifi
kimi tanınır və daha perspektivli yerlərə işləməyə
dəvət şansını qazanmış olur. Nəzərə
alınsa ki, hər bir uğurlu fotoşəkil bir müddət
sonra tarixi sənəd, sübut, istinad obyekti və s. ola bilər,
onda müəllifin əsəri dəyər baxımından
qiymətli əşya statusunu qazanır. Sərgilərə,
kolleksiyalara, muzeylərə yolu açıq olur. Foto
dalınca gedən fotojurnalist oradan mütləq yeni informasiya
ilə qayıdır. Bu informasiya bir çox hallarda onun
üçün təkcə məlumat yox, həm də yeni
bilgi xarakteri daşıyır”.
Müəllif əsərində
vurğulayıb ki, dünyagörüşü səyahət
etmək, çox mütaliə yolu ilə genişləndirmək
mümkün olduğu kimi, mətn müşayiəti ilə
verilmiş foto və təsvirləri izləmək yolu ilə
də artırmaq mümkündür: "Fotojurnalist
öz sənətinə uyğun mətbu orqanlarını izləməyi,
fotoqrafiya jurnallarını və kitablarını mütaliə
etməyi vərdiş halına gətirməlidir. Qəzet və
jurnallarda, həmçinin elektron KİV-də bədii
nümunələr dərc edilərkən son zamanlar fotolardan
istifadə edilir. Mütəxəssislərin rəyinə
görə, bu fotolar nəsrə və ya poeziya nümunələrinə
çəkilmiş illüstrasiyalardan bədiilik
baxımından heç də geri qalmır. Amma
deyilən ədəbi nümunələrə foto seçərkən
mətnlə həmahəngliyi hər naşir bacarmır.
Çünki rəssam mətnlə tanış olduqdan sonra
ona uyğun illüstrasiya çəkə bildiyi halda, bu
işi minlərlə fotonun içindən lazım olanı
seçmək bir o qədər də asan deyil..
İsmayıl
Şərq.-
2018.-19 dekabr.- S.11